Inlägg från: MeEmmA |Visa alla inlägg
  • MeEmmA

BF Januari 2016 :)

Eleonor01 skrev 2015-09-15 02:16:16 följande:
    Va försiktig så du inte säljer din själ till telefonförsäljare samtidigt!! Been there..... :(
    Jag också, då telefonförsäljare har fått mitt gamla nummer :)
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-09-15 01:01:54 följande:
    Har skrivit upp alla boxar jag ska hämta ut med men tyckte det kändes tidigt ännu så har bara beställt Liberos Box än så länge.
    Även om man beställer nu så tar det ju ett tag innan det kommer eller man får hämta det. Apotekets skulle tex ta sex veckor stod det :)
  • MeEmmA

Vad min mage växer nu :) märker att det är mer verkligt för dom större barnen nu att det verkligen är ett till syskon där.

Var det någon som gjorde en bildtråd för alla växande magar?

• MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-09-15 18:54:10 följande:
    Vilken fin mage smile1.gif
    Tack!
    Har också nästäppa och får nån konstig lukt i näsan emellanåt, tar nässpray ibland men tycker inte att det blir så mycket bättre.
  • MeEmmA
    Mariii skrev 2015-09-15 19:33:43 följande:
    Fin mage! Här är min :) ursäkta röran i rummet ;)

Undrar också om det finns ngn bildtråd? phps2dnBg70947.jpg
    Tack desamma, är så kul att titta på andras magar och jämföra. Jättefin mage har du!
  • MeEmmA
    Hame skrev 2015-09-17 09:58:09 följande:

En fråga till er med äldre syskon.!

Det kommer att skilja nästan tre år på våra killar och därför måste jag ju söka/beräkna ny SGI. Den nya kommer troligtvis att bli lite sämre än de förra, jag har inte jobbat över så mycket men däremot vabbat och varit föräldraledig.

Kommer jag få lägre ersättning även för min stora kille då? Det borde ju vara så... isf vill jag ju vänta in i det längsta innan jag skickar in nya papper.

Om du fortfarande har samma sysselsättningsgrad och inte har sänkt din lön samt vabbat eller tagit föräldrapenning på de dagar du inte har jobbat så sänks inte din SGI. Den baseras på hur mycket du skulle ha arbetat. Däremot om du har gått ner i tjänst utan föräldraledighet så sänks den.
  • MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-09-17 10:19:29 följande:

Jag har en allmän fråga: har ni ändrat ert matintag under graviditeten och i så fall hur? Jag har läst igen nu om hur mycket man borde lägga till beroende på hur långt gången man är, men jag tycker att det låter mycket... Jag gick upp ca 8 kg ganska snabbt i början, typ fram till v 16, för då var jag sugen på allt möjligt, men sedan dess verkar det ha avstannat (har ingen våg i nya boendet så vet inte säkert). Har helt ärligt inte lagt till någon nämnvärd mat ännu för jag känner mig inte hungrigare än vanligt, så då tänker jag att det borde vara lugnt. Bebisen tar vad den behöver från mina förråd väl, så i så fall borde jag ju bli hungrigare om jag får i mig för lite?

Jag äter frukost, lagad lunch och lagad middag. Äter aldrig mellanmål på förmiddagen. På eftermiddagen har jag ibland fikat men då har det mest varit glass eller en liten chokladbit, är inte hungrig då. På kvällen efter middagen blir det väl en del snacks i soffan (godis, ibland chips). Själva godsakerna fattar jag ju själv att jag skulle kunna låta bli men hur mycket behöver man egentligen äta efter mina förutsättningar? Jag är i v 24, normalviktig, mår bra, har inte varit illamående, är inte överdrivet trött och har inte ont någonstans.

Hur gör ni (särskilt ni som alltså inte är hungrigare än vanligt)?

Min barnmorska sa under min förra graviditet att om man lägger på sig ett par kilon snabbt i början beror det mest på egen viktökning, snabb viktökning sent är oftast vätska man kissar ut. Därför ska det inte vara så bra att öka snabbt i vikt från början.
    Att du äter mindre nu igen kanske beror på att du börjar komma in i bättre vanor igen. Jag tror att kroppen säger till vad den behöver.
  • MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-09-18 02:21:24 följande:
    Okej, så detta är alltså något som jag kanske missar nu då jag redan är i v 24 och inte har något bokat besök. Har alla ni ett besök bokat i v 24-25 för detta? Vet dock inte om man mäter SF-mått i USA fortfarande - var det inte det som vissa ansåg var lite omodernt?
    Tror inte att du behöver vara så orolig, var utomlands en längre period när jag var gravid med min pojk och missade kontroller vilket ingen ifrågasatte eftersom att de är frivilliga. När jag tyckte att det hade gått lite för lång tid betalade jag 500:- för en kontroll med ultraljud och kollade mina värden. Vet dock inte vad det kostar i USA men kanske värt att kolla upp om försäkringen drar ut på tiden ytterligare.
  • MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-09-18 22:48:03 följande:
    Tack, jag hoppas att det blir klart i nästa vecka. Jag vet inte vad det skulle kosta att betala själv men eftersom vi redan lagt ut ca 75 000 kronor nu i samband med flytten så vill vi helst undvika utgifter om det går. Men blir det inte klart nästa vecka får jag kolla upp vad det kostar och sedan boka ett besök ändå.
    Oj, det var verkligen ingen billig flytt så det förstår jag.
    Men det kanske går att kolla ditt blodtryck gratis på ett apotek och köpa urinstickor för ett par kronor så att du kan se att det inte finns äggvita i urinen? För övrigt om du känner bebis rörelser regelbundet och magen växer så gör det nog inget om du väntar med besök :)
  • MeEmmA
    Eleonor01 skrev 2015-09-20 07:34:13 följande:
    Tvärtom. Det är Sverige som ligger efter i utvecklingen.
    "Strålsäkerhetsmyndigheten rekommenderar gravida att endast genomgå ultraljudsundersökningar när det finns ett medicinskt syfte och när nyttan med undersökningen är större än risken för skadliga effekter."

Finns mer att läsa om det på deras hemsida och jag tror inte att dom får skriva så utan vetenskaplig grund för det. Så Sverige ligger inte efter bara för att dom väljer att använda en säkrare metod med måttbandet.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)