Inlägg från: MeEmmA |Visa alla inlägg
  • MeEmmA

BF Januari 2016 :)

Anny123 skrev 2015-10-04 18:03:18 följande:

Hur mycket rörelser känner ni under era "lugnare" dagar? Å hur ofta har ni lugnare dagar?

Jag känner skrutten väldigt mycket nu, sparkar eller hicka nästan nån gång varje timme under dagarna och det verkar som att bebis ogillar skarpt när jag böjer eller hukar mig då det buffas till på en gång. Händer det att jag inte har känt något på ett par timmar räcker det att jag tar lite på magen så är det full fart! På kvällarna när jag ligger när åker magen åt alla håll :) misstänker att det blir en vaken och aktiv bebis....
  • MeEmmA
    himw skrev 2015-10-07 12:36:38 följande:

Till er som har koll på regler runt föräldrarledighet:

Om jag tar ut 4 dagar FL, ex måndag, tisdag, torsdag och fredag får min man ta ut FL på onsdagen om jag inte jobbar utan bara är hemma utan lön/ersättning?

Det får man, sen går det även bra att ta ut dubbeldagar tillsammans innan barnet har fyllt 1år.
  • MeEmmA
    amalie79 skrev 2015-10-07 11:28:07 följande:

Nu blir det ju att man går och tittar på barnvagnar på stan- vi ska bestämma oss till helgen o beställa.

Vi ska bara enas om färgen:)

Vi är överens om att alla nyanser av grått och helsvart går bort- inget illa ment mot er som valt dessa färger men fy så dystra de är.

Mannen är blå och jag är röd om man säger så:) jag kommer köpa en enda barnvagn i mitt liv och jag vill ha den röd. :) fånigt jag vet!

Ni kan ju ta en färg på liggdelen och en annan på sittdelen om ni tex väljer Emmaljunga (för att kompromissa), alternativt en superviktigt där ni kan byta färger på suffletter. Vi har en svart vagn (donkey), men har mörkblå och röda suffletter att byta mellan, har även piffat upp med lite färg på sittdyna och bumpersskydd :)
    Det är verkligen en djungel det här med vagn, men vi blev nöjda båda två även om min sambo egentligen inte gillar bugaboo.
  • MeEmmA
    amalie79 skrev 2015-10-08 12:27:42 följande:

Alla mina vänner prisar babysitters, för att ha någonstans att göra av barnet när det inte tycker det är kul att ligga platt på golvet längre. Att kunna duscha, laga mat, och de kan halvsitta upp och titta istället. Vi kommer nog få eller köpa en begagnad.

Även bumbostol har varit uppskattat men då får de ju vara stadiga i nacken först.

Jag har gillat att ha babysitters också, men framförallt tänker jag på i vinter när det är kallt ute att det kanske kan bli lite kallt för bebisarna om de ligger direkt på golvet på bara en filt.... De flesta golven blir ju rätt kalla om man inte har golvvärme och det kan dra endel.
    Om man väljer att inte ha en babysitter så fungerar babyskyddet utmärkt att ha dom i också, blir mer ombonat :)

Gällande kudde så är det viktigt att ha en bra kudde till bebis för att dom inte ska bli platta, det är något som jag inte har snålat med utan tagit en bättre variant.
  • MeEmmA
    amalie79 skrev 2015-10-08 17:29:36 följande:

Min sambo vill absolut ha sele, han bar sin äldre son mycket och gärna när denne var liten. Min syster har en sele som inte är särskilt mycket använd- hon kunde inte bära sin dotter särskilt länge då hon vägde 10 kg o hade storlek 74 redan första sommaren. :)så vi ska få låna den och testa om den är bra, är osäker på märket!

Ang skötbord har någon testat sådant som sitter ovanpå badkar? Det är det alternativet som är aktuellt för oss då badrummet inte rummet något annat, är långsmalt. Alternativt en bädd ovanpå tvättmaskin vilket kunde funka för mig men det blir väldigt oergonomiskt för sambon som är 1,90 lång.

Bädd på säng eller i soffa går helt bort för mig, känns ofräscht, bajs har man på toaletten känner jag, där man har rinnande vatten nära.

Skötbord i Sovrummet är väl ett alternativ i värsta fall men då stör man ju lätt den som ligger kvar i sängen, plus då detta med vatten.

Jag hade ett skötbord på badkaret med min första son, avskydde det när han började röra på sig och lite "jobbigt" när allt inte var på plats hela tiden.

Nu har vi bara en skötdyna på diskbänken i tvättstugan, skönt att ha en kran jämte där man lätt kan tvätta av när det bli kladdigt.
    Det som jag vill tipsa om vilket alternativ man än väljer är att ha allt som behövs tillgängligt hela tiden.
  • MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-10-08 17:13:08 följande:
    Okej jag ska se om jag hittar någon rolig sitter som både rör sig och spelar musik. Får fråga om kudde på mitt sjukhus och se vad de säger. Vi avvaktar kanske med sele tills vi fått barnet men det låter bra att ha om barnet vill vara nära hela tiden, så kan man ändå göra annat såsom ta in och ut i diskmaskinen, plocka lite och sminka sig/borsta håret.
    Jag har haft en rolig sitter som gungade och spelade musik, totalt bortkastade pengar var det för vår del :) mekanisk, hemsk musik och ett klickande ljud varje gång den rörde på sig och min dotter ville inte vara i den. De gamla, tunna modellerna som gungar lite när barnet rör sig är den som har varit populärast och billigast(!) Och musik finns betydligt finare och bättre att spela själv, sjunga eller de gamla dosorna som man drar upp.
  • MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-10-08 22:32:32 följande:
    Åh lyllos som har en tvättstuga! Själva bor vi i en tvåa, visserligen med större badrum än i den tvåan vi har i Sverige men det finns ju inte plats att montera ett skötbord någonstans. Vi har dock badkar men jag vet inte om jag tycker det låter så praktiskt. Ska nog också titta efter en mjuk skötdyna att lägga på vårt handfat (vi har ju ett sådant där amerikanskt handfat med handfatet nedsänkt i en stenplatta med utrymme på båda sidor). Hur mycket plats behöver bebisen på diskbänken? Vi har ca 40 gånger 60 cm till vänster om själva handfatet, räcker det tror du? Man har ju självklart uppsikt över bebisen hela tiden.
    Det finns ju mindre skötbäddar, någon borde ju få plats alternativt att du gör en egen :) mät och kolla mått kanske. Blir ju mycket stadigare när man har något fast då bebisarna börjar röra på sig, över badkaret blir det något skakigt när de blir större. Och uppsikt över bebisen behöver man vart man än byter nånstans, sker jättemånga olyckor från skötbord när föräldrar tex ska sträcka sig efter något så det säkraste alternativet är egentligen på golvet eller att man har allt till hands som sagt.

Vi bor i villa och med tre barn så längtar jag inte tillbaka till tvättstugan i lägenhet, kommer ihåg med mitt första barn hur jag fick konka han och tvätten fram och tillbaka till källaren tidigt på morgonen eller sent på kvällen när det fanns tider. Så tvättstugan är jag väldigt tacksam för nu :)
  • MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-10-09 00:10:25 följande:
    Åh va bra, jag ska kolla upp det annars kan kanske min svärmor sy en som passar. Annars får vi byta på golvet på toaletten, det funkar nog och då kan man ju ha standardstorlek på skötbädden. Ja jag längtar tills vi bor i hus, det underlättar nog väldigt mycket men vi valde ju själva att skaffa barn med vetskapen att vi bara skulle ha råd med en tvåa här i USA, så man får göra det bästa av det så länge . Hur gamla var barnen när ni flyttade till hus? Vi hoppas kunna hitta något att köpa inom två år efter att vi kommit hem, så innan första barnet är 3,5.
    Jag bodde bara i en tvåa under min 1:as första år och det gick väldigt bra, dom tar inte så mycket plats när dom är små och dessutom kan du ju vara ute en hel del när det är så fint väder :) efter det har jag bott i större lägenheter och radhus tills förra året när jag var gravid med mitt tredje barn och det skulle ha blivit något trångt... Kostar väldigt mycket med hus här om man vill bo i ett någorlunda bra område, som tur var fick vi en bra vinst vid försäljning av lägenhet annars hade det tagit många år att få ihop insatsen när man redan har barn som kostar endel.

Om du inte får plats med skötbädd jämte handfatet så är det en jättebra idé att ha det på golvet, kan ju ha nån korg jämte med blöjor, tvättlappar o sånt :)
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-10-09 08:34:33 följande:
    Tänkte också på det att man kan ju faktiskt bada bebis i handfatet eller diskhon. Vi kommer ha skötbädden på bänken i tvättstugan så det känns ju nära och bra att kunna bada bebis i hon precis bredvid.
    Jag har också badat min minsta i diskhon endel när jag mest ska skölja av honom en snabbis, annars har han fått ligga i badbaljan o flytit (han älskar det) när han verkligen ska bada. Har hängt upp en vanlig Ikea-modell på en krok på väggen som jag plockar ner när det är baddags. De ihopvikbara är jättebra när man har mindre plats, min syster har en sån och det hade jag definitivt köpt om vi hade brist på utrymme annars är pengarna lite bortkastade om man ska köpa en ny när man kan få en vanlig modell till 1/4 av priset.

Jag har inte förberett typ nånting för bebis än, ska sätta igång med fönsterbyte, utbyggnad och lite renovering om två veckor och är mest nervös för att hantverkarna inte hinner klart innan bebis kommer eller innan jul. Kommer att vara kaos här hemma, därför får det fixas när allt är klart. Men så tänker jag samtidigt om moderkakan inte har flyttat på sig när jag gör nästa ultraljudet och om jag får en massa blödningar eller nått, hur löser jag allt då? Försöker att ta det lugnt, har ju trots allt det mesta till min kille redan.... Men så blir jag lite smått stressad ändå när jag kommer att tänka på hur många veckor som är kvar och hur fort tiden går. Men det mesta brukar lösa sig på ett eller annat sätt och om inte jag kan fixa grejer senare så får jag väl ge förtroendet till min sambo att göra det.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)