Inlägg från: MeEmmA |Visa alla inlägg
  • MeEmmA

BF Januari 2016 :)

Vilka söta bebisar :)

• MeEmmA

Jag tycker så synd om alla som får kämpa på så med sjukdomar, krämpor, amning, arga syskon osv! När vi har väntat så på våra små bebisar och allt vi har gått igenom under graviditeten så är vi alla värda att bara kunna pusta ut nu över våra friska och fina barn och slippa all sån skit. Jag nästan skäms över att säga hur bra jag mår och hur bra allt fungerar, önskar att alla kunde känna samma sak.hoppas att det vänder för er snart så att ni bara kan ha det lugnt och skönt o njuta, det är trots allt en väldigt kort tid de är såhär små.

• MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2016-01-26 22:42:31 följande:
    Fint skrivet! Men det är ju tur att du inte råkat ut för massa skit med tanke på att du redan har flera barn som också ska ha sitt! Vill bara säga att åtminstone jag mår bra nu, det hade jag aldrig trott för exakt två veckor sedan när vi kom hem från sjukhuset. Jag har fortfarande lite ont ovanför snittet men bara när man rör där (försökte t ex smörja med hudlotion idag) och inte hela tiden vilket jag hade från början, så det läker förhoppningsvis ut snart.

Är så tacksam att jag kunde komma in här och kräka av mig och få stöd, det betydde mycket! Så tack alla för det och hoppas att ni andra också får må bra snart
    Tack :) Vad skönt att du mår bättre!
    Jag fick tillbaka vissa minnen från min första förlossning när jag läste om din (har förträngt det mesta). Men mitt första barn föddes utomlands och det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, trodde aldrig att jag skulle kunna skaffa fler barn efter det. Var en hemsk upplevelse och kändes som bland det värsta jag hade varit med om samtidigt som det bästa som någonsin hänt mig kom till världen. Väldigt blandade känslor. Men med tiden kom jag över det och de andra barnen är födda i Sverige vilket har känts mycket tryggare. Bara att ha sitt egna språk och erfarenheten av att få barn hjälpte också till. Svårt att förklara alla de där känslorna. Jag är inte så mycket för att prata om saker jag har varit med om, men det hjälpte mig verkligen att prata om det. Tror att de flesta i min närhet har fått höra delar av den skräckhistorien.
    Jag hoppas att du hinner läka på insidan också och skönt att det har vänt åt det bättre hållet för dig!!
  • MeEmmA
    amalie79 skrev 2016-01-26 23:03:20 följande:
    Tack:) jag håller med, men tänk inte så. Det ger hopp för framtiden att någon har det så:)

Arvid har varit riktig tröttis idag. Ätit och sovit hela dagen vilket var skönt för mig iaf. Nu äter han halvt i sömnen, petade upp honom ur soffan för att mata honom. Lustigt man oroar sig när de sover och även när de inte gör det!
    Att oroa sig hela tiden är en del av att vara mamma :) skönt att du kan se ett hopp trots att du har det riktigt jobbigt just nu.
  • MeEmmA

Tur att man har ett så bra sällskap när resten av huset sover, det är helt tyst och vi får lite egentid :)

• MeEmmA
    kindofnothing skrev 2016-01-27 05:31:27 följande:
    Tack för klokheten. Kanske ska dit o väga om man får så vi vet. hade varit skönt att slippa tillmatning nu när det finns mjölk i överflöd.

Vad skönt att Sally också gjorde det. Alltid lugnare när någon annan upplevt liknande även om jag förstår att du var orolig!
    Min pojk gick ner 10% under första dygnet, tycker dock att man kan ta det där med en nypa salt eftersom att han bajsade väldigt mycket första dygnet och kräktes mycket fostervatten. De pratade om att de skulle lägga in honom, men eftersom att han började få gult bajs och kräkas bröstmjölk så kände jag ändå att det skulle vända när den andra skiten var borta och bröstmjölken började komma igång. Vilket de på BB lät rimligt, så jag fick en tid att komma tillbaka på vägning och sen efter det blev vi utskrivna. Fick en ny tid för vägning tre dagar senare på BVC och då hade han gått upp 500gr på fem dagar. Tycker att det är lite konstigt att ni inte har fått tätare kontroller för vägning så att du vet åt vilket håll det går. Men i regel om de kissar och bajsar bra så får de ju i sig mat.
  • MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2016-01-27 00:02:03 följande:
    Oj, så du skaffade ändå tre barn till efter det alltså. Ja vi får se, men det blir nog inte ett syskon tätt här som vi hade tänkt från början utan jag kanske vill njuta av bara honom ett bra tag nu <3. Jag tror också att det skulle vara annorlunda att föda i Sverige men känner mig samtidigt kluven därför att jag gärna ville ha två barn och att båda skulle få amerikanskt medborgarskap. Min man tycker det är fånigt men jag vet själv att jag skulle vara avundsjuk på mitt syskon om hen hade det och inte jag.

Det finns mycket i den amerikanska kulturen som jag faktiskt gillar så det vore roligt om båda barnen hade haft det gemensamt. Men vi kanske väljer att chansa på några år mellan barnen och kommer hit igen och föder . Då blir det troligen någon annanstans i USA så upplevelsen kan ju bli bättre där, men även sämre, det vet man ju aldrig. Jaja, det märks ju att jag mår bättre nu i alla fall eftersom jag åtminstone _funderar_ lite grann på syskon och inte känner att det är blankt nej. Känner dock att jag måste försöka fokusera på det här barnet nu och inte tänka på syskon redan, även om det är typiskt mig för jag brukar vilja planera allt och jag är redan 32. Visserligen lyckades vi på första försöket nu men det är ju inga garantier att det går lika lätt nästa gång om man väntar några år. Hur tänkte ni kring syskon och tid emellan?

Någon mer lika galen som spånar kring syskon redan nu? Alltså inte att man vill ha nu igen snart kanske men att man funderar på om man ska ha fler och i så fall när.
    Förstår att du vill kunna ge dina barn samma förutsättningar med medborgarskap, men samtidigt om en blev utan och du förklarade varför när hen blev äldre så tror jag ändå att den skulle förstå :) och när det gick som det gjorde denna gången så kan man iaf här i Sverige göra upp en plan för att det ska kännas tryggt och säkert för dig om det skulle ske komplikationer.
    När mitt första barn föddes så kände jag verkligen att jag inte ville ha fler barn, men sen vid 2-årsåldern så ångrade jag mig och den upplevelsen var sagolik i jämförelse med den första :)
  • MeEmmA
    qatteriin skrev 2016-01-27 10:41:34 följande:

Nu har vi försökt ringa bvc igen, vid nio den här gången, och alla telefontider var tagna för idag... Och ingen har hört av sig. Alltså jag är inte orolig för lillan men det stör mig att de inte hört av sig än! Och det känns inte bra att det ska vara så svårt att få tag på dem! Om de inte hör av sig idag så går jag tusan dit och knackar på i morgon för att i alla fall få en vägning och se om hon kommit upp i födelsevikten...

Men åk dit bara och haffa någon för att väga henne. Jag har aldrig åkt till BVC utan avtalad tid, men varje gång jag har varit där så sitter det folk och väntar utan någon tid och hjälp får dom. Vet också att man kan be dem inne på öppna förskolan på familjecentralen så säger de till sköterskan omgående så att man får komma in. Jag avskyr alla telefonsvarare och telefontider! Som tex försäkringskassan går det snabbare för mig att åka in till kontoret än att vänta i telefonen och tappa tålamodet.
    När min största grabb var liten hade jag ett direktnummer till BVC-sköterskan, synd att det inte fungerar så längre.
  • MeEmmA
    qatteriin skrev 2016-01-29 10:16:16 följande:

Vad glad jag är att jag kom mig för att sy ett babynest! Det är så praktiskt!

Sally visar hur jag kunde känna så mycket rörelser i vänster ljumske samtidigt som hon sparkade i höger revbensbåge, hon låg likadant på RUL med händerna bakom huvudet.

Så söt och vad hon ser nöjd ut!
  • MeEmmA
    amalie79 skrev 2016-01-29 11:54:53 följande:

[quote=76281727][quote-nick]qatteriin skrev 2016-01-29 11:49:28 följande:[/quote-nick]Mitt skulle man nog kunna tvätta på nåt snällt program i maskin om man tar bort skumgummit i botten, jag har en som är öppningsbar i botten. Vi har ofta en tvättlapp (typ ikeas i frotté) under huvudet men har sluppit kräk än så länge... Har nara fläckar på utsidan efter att vi haft det på bordet när vi ätit. [/quote

Här är det fullt med fläckar inuti , har också Ikeas lappar men han ligger ju inte kvar där man lägger honom så det hamnar lite överallt... Är alldeles stelt i botten nu av kräks så det är nog dags :)

Har också en kräkunge, har stor filt under honom i nestet som jag sen lägger omlott över han... Får byta dessa filtar ofta och hans kläder som blir dyngsura :) men det har inte blivit något på madrassen ännu.
    Har aldrig haft ett barn som har kräks förr, så detta är något nytt.
  • MeEmmA

Känner mig ganska stolt idag, har fått riktigt mycket gjort med mina två pluttar hemma. När lilleman sov på morgonen så städade jag alla tre våningar, bytte alla sängkläder med min ettåring (han lekte och röjde fram nya saker samtidigt). Efter amning så städade jag ur köksskåpen med plutten i bärsjal. Sen dags för lunch och hämta storasyster. Nu har jag och hon bakat för att överraska storebror som vi strax ska hämta från skolan med fredagsfika.
    Jag gillar det här, blir lätt rastlös när jag inte har något att göra. Och nu blir det helg, härligt :)

• MeEmmA
    WiMe06 skrev 2016-01-29 12:41:25 följande:

Nyss hemkomna från bvc, fisan väger nu 2980gr :-O

och mäter 47 cm.

Eleonor - tyvärr hade W redan vuxit ur dressen, så synd, för den var så söt. Men det är ju positivt i sig att hon växer.

Vad skönt att lilla W växer <3
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2016-01-29 14:02:26 följande:
    Herregud vad flitig du har varit, du måste ha en snäll bebis du
    Han är jättesnäll, kom på för några dagar sen att man kan skrika lite för att bli buren :) annars myser han bara, äter, sover och kräver väldigt lite. Skönt att avsluta med ett sånt barn, kom rätt i ordningen (mitt första krävde väldigt mycket då han aldrig sov mer än Max 10min i sträck). Tror att det kanske kommer lite naturligt också, första barnet var jag nog inte lika avslappnad som mamma och dessutom har han ju en massa ljud att lyssna på hela dagarna som kanske stimulerar. Om jag hade haft fem bebisar som han så hade jag nog klarat av att ta hand om dom alla :) men å andra sidan så är han ju inte ens tre veckor än, så kanske ska passa mig för att vara för optimistisk.
  • MeEmmA
    amalie79 skrev 2016-01-29 14:26:36 följande:
    Du är verkligen som gjord för en stor familj :) jag blir trött bara av ett barn, när han sover vill jag bara duscha, läsa och se på tv, tvingar mig till lite hushållsarbete. Skulle sldrig vilja ha fler att ta hand om :)

Är det förresten någon som vet om man börjar våga använda Babysittern lite försiktigt? Vet flera som gjort det vid detta laget men har inte vågat än.
    Haha, när mina stora var små så var jag helt säker på att jag inte skulle ha fler barn än vad jag hade armar. Trodde aldrig att jag skulle ha en så stor familj, känner mig som en riktig fotbollsmorsa när jag kör alla barnen i minibussen :) behöver aldrig oroa mig för att bli uttråkad eller inte ha något att göra iaf!

Jag förstår hur du tänker och ibland kan jag känna samma sak tex att jag vill vara för mig själv och ta ett långt varmt bad, men faktum är att när jag väl har lagt mig i badet blir jag rastlös efter fem minuter och går upp.
    Är själv uppväxt i en stor familj och är van vid liv och rörelse, tystnaden kan vara skön för en liten stund.

Ang babysitter så går det bra att använda nu, men om du inte har en som du kan fälla platt så är det precis som med bilbarnstolar att små bebisar inte ska sitta för länge i dem.
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2016-01-29 17:54:19 följande:
    Vad härligt, låter så mysigt hur du har det med din familj. Vilket barn tyckte du innebar störst omställning? Många säger ju att nr 2 innebär största omställningen men jag tycker nog att nr 3 nu har varit störst omställning för oss, men det är väl att man varit van vid 3 stora barn nu som liksom gör mkt själva.

Sen Wendela fick ersättning är hon oftast också väldigt nöjd. Sover längre stunder och har fått lite rutin på nätterna. Men man vågar väl inte säga för mkt än som du säger. Hon är väldigt med när hon är vaken, fixerar blicken väldigt bra och tittar gääärna på fjärilen över skötbordet. Funderar på om hon skulle gilla ett babygym.
    Största omställningen för mig själv var det första barnet, jag var ung och han krävde väldigt mycket. Hade inte tid för något annat än honom. Nummer två hängde mest bara med, var lugnare och blev snabbt lite mer självständig och nummer tre var verkligen inga problem speciellt eftersom att de äldre syskonen engagerade sig väldigt mycket. Nummer fyra blev nu en stor omställning rent praktiskt :)
    Jag är väldigt stolt över mina barn, känns som att dom är det jag har lyckats bäst med! Oftast har vi det väldigt mysigt tillsammans MEN det är inte så det alltid ser ut. De äldre barnen har enorm syskonkärlek till varandra, ena stunden kan de vara världens bästa kompisar och i nästa skrika på varandra o smälla i dörrar. Min sexåring har dessutom kommit in i en väldigt känslig period och behöver stor bekräftelse på hur mycket jag älskar henne. Vissa dagar kan vara lite kaotiska, men som tur är har jag stort tålamod och vi tar oss igenom det.

Vad bra att det fungerar bättre med ersättningen, har faktiskt hört om att hobbyamning kan fungera mycket bättre när man slipper pressen med amningen.
  • MeEmmA
    Elma skrev 2016-01-30 09:07:10 följande:

Nu har det gått två veckor sen vi kom hem från BB och vi har börjat vänja oss vid att vara fyra i familjen. Tvååringen hjälpte till igår med badet av bäsigt (bebis) och det var hur gulligt som helst.

Tycker amningen fungerar bra men har börjat fundera på om det ska göra så jäkla ont varje gång hon suger sig fast, är inte det något som går över efter ett tag? Kommer verkligen inte ihåg det sen sist.

Jag hade jätteont första två veckorna när han sög sig fast, blev som ett vakuum. Inga såriga bröstvårtor eller nått, tror bara att han är väldigt effektiv med sin sugteknik. Denna veckan har varit mycket bättre, så förhoppningsvis så släpper det snart för dig också :)
  • MeEmmA
    Elma skrev 2016-01-30 10:35:39 följande:
    Då får jag hoppas att det är samma för mig! Har inte heller några synliga sår eller liknande men ont gör det verkligen.

Sen är det där härliga nöjda leendet som man får när de ligger mätta och lite mjölkkladdiga vid bröstet värt mycket ;)
    Han blir också helt kladdig av mjölken, när han släpper så är hela munnen full och det rinner ut runt munnen. Ser ut som en riktigt gottegris :)
  • MeEmmA

Går det att kommande gruppen från appen på något sätt? Ansökt har jag gjort, men att få den sparad som favoriter eller något om någon vet :)

Svar på tråden BF Januari 2016 :)