Inlägg från: MeEmmA |Visa alla inlägg
  • MeEmmA

BF Januari 2016 :)

Defeateris skrev 2015-08-31 13:13:29 följande:
    Det är ju upp till dig/er men jag anser inte att min sambo har någon rätt att diktera vad jag ska äta eller inte äta, så länge jag inte äter något som är skadligt för barnet (exempelvis dricker alkohol). Laxsushi är helt okej att äta, så det hade jag ätit även om min sambo inte gillade det. Men ja, som sagt, det är ju helt upp till dig..
    På samma sätt anser jag inte att jag har någon rätt att bestämma att han ska avstå från alkohol under hela graviditeten men han har inte heller någon rätt att förutsätta per automatik att jag kommer att köra bil varje gång han vill hem.
    Han dikterar inte vad jag ska äta, men efter något program på radion han hörde om lax så blev han orolig att det skulle kunna skada barnet i magen. Vi är inte överens om detta, men samtidigt kan jag inte äta laxen med gott samvete när han känner så. Som sagt så är det ju även hans barn och jag vill gärna respektera hans känslor också och det är inte hela världen för mig att vänta några månader med lax (finns ju andra alternativ).
  • MeEmmA

Det är väldigt skönt att ha en amningskudde som stöd till sig själv när magen har blivit stor och tung. Både att ha mellan benen, bak i ryggen och att krama om :)
    Visst fungerar det med vanliga kuddar också när man ammar eller något tjockare täcke , men det är nog inte nödvändigt för alla barn. Mitt första barn var väldigt lättammat i början, kunde stå, ligga och amma hur som helst. Men med min minsta tog det ett tag innan han fick grepp ordentligt om jag inte satt upp ordentligt och då kändes det skönast med amningskudde. Gick som sagt bra med kuddar också, men det blev en massa kuddar :)
    Onödiga köp gör man nog hur som helst, alla barn är ju så olika. I nu har vi det mesta hemma redan, är bara en till spjälsäng som behöver införskaffas.

• MeEmmA
    himw skrev 2015-08-31 18:32:14 följande:

Babysitter- när kan man börja använda en sådan? Måste de inte vara rätt stabila med nacke och så?

Nervös förstaföräldergråga: Vart har man bebisen när man inte ammar- har man en bärsjal eller bär runt på bebisen eller måste de ha nån form av stimulans även de första månaderna?

Jag tänker mig att vi kommer använda babynestet som min kompis sytt till oss och ha bebisen i soffan så man kan läsa, kolla på film eller vika tvätt osv i början, med förutsättning att det är ett lugnt barn såklart :)

Hur var det för er?

Och detta med sushi- jag är galet sugen på det men har inte vågat äta något- vad beställer ni som äter det? Vi har ett jättebra sushiställe men hur vet man vilken fisk som är ok? Detta med bara avacado känns så tråkigt!

Det finns olika sorters babysitters, har en mjuk som går att fälla i helt liggläge som vi använde från födseln och sen har vi även den tunna klassiska som gungar när bebis rör på sig som vi började använda vid tre månader ungefär (då han kunde börja få gung på den själv).

Vad man gör när man inte ammar är jätteolika från barn till barn! Vissa är nöjda med att bara ligga ner och titta på något medan andra vill bli burna och vara med överallt. Min minsta är en blandning och den bästa stimulansen för honom var mobiler med starka färger som han kunde ligga och titta på (ljusa färger ser dom inte så bra).

När det gäller sushi brukar jag köra på mammasushi, dock finns det ett ställe som bara gav mig vegetariskt då med grönsaker (har inte köpt något mer där). Men på ett annat har dom med lite blandade sorter som jag tycker är helt ok, finns räkor och krabba bla men ingen fisk överhuvudtaget på den. Jag tror att är det något man känner som känns tveksamt, så är det nog bara att hoppa över det. Men sen står det att nygjord sushi ska vara ok, så ät allt vad som känns rätt för dig :)
  • MeEmmA

Jag känner väldigt mycket rörelser, framförallt på kvällen både på insidan och utsidan :) har en föreliggande moderkaka i bakvägg, vet inte om det beror på det men bebis är ganska högt upp. Var redan en bit ovanför naveln vid rul i v 19 och det är främst övre delen av magen som jag känner alla rörelser.

Nu har folk börjat se att det är en gravidmage, många har kommit fram och gratulerat sen förra veckan och stirrat på magen :)

• MeEmmA
    amalie79 skrev 2015-09-03 11:03:56 följande:

Mina byxor på jobbet börjar kännas trånga, eller de passar men är känslig för när det smiter åt när jag går ner på knä eller sitter länge. Har funkat mellan v 12-21 då jag bytte från min vanliga storlek så ska inte klaga på det så men nu har ju det där problemet uppstått där jag helt enkelt inte kan ta "en storlek större" längre. Jag har ju liksom inte rumpa, lår och längd för herrstorlek 56... Bara mage!

Ska man kanske testa att sy mammabyxor av dem alltså sätta mudd på och klippa bort linningen?

Vet inte riktigt vad du jobbar med men det brukar finnas arbetskläder för gravida. Din arbetsgivare bör kunna fixa det.

Min mage sitter väldigt högt upp denna gången, så mina låga byxor fungerar fortfarande men mammabyxor är bekvämast ändå :) min förra grav kunde jag inte knäpps byxorna i v 13 typ, sån skillnad.
  • MeEmmA

Jag missade nyheten när jag hade fullt upp med annat, var min sambo som kom och berättade glatt att de skulle få barn (även han var rörd, tror att mina hormoner har smittat honom).

• MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-09-04 21:30:01 följande:
    Ja, jag märker stor skillnad nu när jag själv väntar barn för då kan man ju relatera till det på ett annat sätt. Det blir första barnet för oss, och tidigare när vänner väntat barn har det ju mer varit "jaha" men nu när man själv är där så känns det ju som en mycket större grej förstås smile1.gif
    Visst är det så, innan jag själv fick barn kunde jag tex tycka att förlossningsprogram var lite äckliga men nu gråter jag varje gång jag ser någon föda barn för att jag påminns om den underbara känsla man får när det lilla livet äntligen kommer efter allt väntande och kämpande... Går inte att beskriva med ord hur det känns, men klart det bästa jag har varit med om :)
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-09-06 15:08:30 följande:

Kunde inte hålla mig, så idag sydde jag ett babynest till bebis av ett gammalt urtvättat påslakan och innehållet av några slaktade ikeakuddar smile2.gif det är ju såå kul och mysigt att pyssla.

Vad duktigt av dig att sy ett själv, har funderat många gånger på att skaffa en symaskin men det blir aldrig av :)

Den här helgen har jag umgåtts allt för mycket med svärmor och jag känner att det är nog hormonerna, men fy vad trött jag blir på henne och alla åsikter! Önskar att hon kunde fatta att det är jag som är gravid och inte hon... Sa till min sambo att nu tar jag paus från henne ett tag innan jag får ett utbrott på henne.
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-09-06 15:08:30 följande:

Kunde inte hålla mig, så idag sydde jag ett babynest till bebis av ett gammalt urtvättat påslakan och innehållet av några slaktade ikeakuddar smile2.gif det är ju såå kul och mysigt att pyssla.

Vad duktigt av dig att sy ett själv, har funderat många gånger på att skaffa en symaskin men det blir aldrig av :)

Den här helgen har jag umgåtts allt för mycket med svärmor och jag känner att det är nog hormonerna, men fy vad trött jag blir på henne och alla åsikter! Önskar att hon kunde fatta att det är jag som är gravid och inte hon... Sa till min sambo att nu tar jag paus från henne ett tag innan jag får ett utbrott på henne.
  • MeEmmA

Jag har bara köpt vagn som vi ha börjat använda till min pojk, nästan allt annat finns redan. Behöver ha en till spjälsäng, lite mer sängkläder, bärsjal men sen kommer jag inte på nått mer. Kläder finns också redan, känns som att det är bättre att köpa nytt till dom andra barnen istället.
    Vi börjar snart med utbyggnad och annat fix här hemma, kommer att se ut som ett bombnedslag överallt och då känns det inte så kul eller motiverande att fixa med nått till bebis nu heller. Dessutom måste min lilla kille flytta in i sitt rum först också, har tänkt att börja skola in han där när han har fyllt ett. Men avis blir jag på er som håller på! Jag är så upptagen av så mycket annat så denna stackars bebisen hamnar helt i skuggan, tur att den gör sig påmind flera ggr om dagen med sparkar som får hela magen till att guppa runt.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)