himw skrev 2015-08-31 18:32:14 följande:
Babysitter- när kan man börja använda en sådan? Måste de inte vara rätt stabila med nacke och så?
Nervös förstaföräldergråga: Vart har man bebisen när man inte ammar- har man en bärsjal eller bär runt på bebisen eller måste de ha nån form av stimulans även de första månaderna?
Jag tänker mig att vi kommer använda babynestet som min kompis sytt till oss och ha bebisen i soffan så man kan läsa, kolla på film eller vika tvätt osv i början, med förutsättning att det är ett lugnt barn såklart :)
Hur var det för er?
Och detta med sushi- jag är galet sugen på det men har inte vågat äta något- vad beställer ni som äter det? Vi har ett jättebra sushiställe men hur vet man vilken fisk som är ok? Detta med bara avacado känns så tråkigt!
Det finns olika sorters babysitters, har en mjuk som går att fälla i helt liggläge som vi använde från födseln och sen har vi även den tunna klassiska som gungar när bebis rör på sig som vi började använda vid tre månader ungefär (då han kunde börja få gung på den själv).
Vad man gör när man inte ammar är jätteolika från barn till barn! Vissa är nöjda med att bara ligga ner och titta på något medan andra vill bli burna och vara med överallt. Min minsta är en blandning och den bästa stimulansen för honom var mobiler med starka färger som han kunde ligga och titta på (ljusa färger ser dom inte så bra).
När det gäller sushi brukar jag köra på mammasushi, dock finns det ett ställe som bara gav mig vegetariskt då med grönsaker (har inte köpt något mer där). Men på ett annat har dom med lite blandade sorter som jag tycker är helt ok, finns räkor och krabba bla men ingen fisk överhuvudtaget på den. Jag tror att är det något man känner som känns tveksamt, så är det nog bara att hoppa över det. Men sen står det att nygjord sushi ska vara ok, så ät allt vad som känns rätt för dig :)