Inlägg från: MeEmmA |Visa alla inlägg
  • MeEmmA

BF Januari 2016 :)

Seven Costanza skrev 2015-09-08 01:42:42 följande:

Alltså detta är kanske en jättedum fråga men blir bebisen varmare av att ligga i en vagn av mörkt tyg (svart/grått/marin/brunt) än i en av ljust tyg? För eftersom vi troligen kommer ha vår vagn i ett cykelförråd känns det dumt med ljus vagn, men samtidigt är det ju alltid soligt här. Kommer vara ca 10-15 grader när bebisen föds men på sommaren (t ex nu) är det 25-35 grader. De flesta liggvagnar (har hittat några nu) säljs i kombination med sittvagn så att man byter ut från ligg till sitt och det finns inga på begagnatmarknaden utan vi måste troligen köpa ny, och de flesta har mörkt tyg... Kan det vara skadligt att ha en mörk vagn i 25-35 grader och sol?

De flesta vagnarna har uv-skydd och sen ska man ALDRIG ställa en vagn i solen på tex stranden oavsett färg. Men en mörk vagn blir inte varmare invändigt än en ljus, däremot är det tråkigt med mörka vagnar då många bleks. Fast å andra sidan om du hittar en mörk billig vagn begagnat så spelar det kanske inte så stor roll :)
  • MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-09-08 08:50:54 följande:
    Tack för svaret! Ja blekning är ju nackdelen, så lär det ju blir här där det alltid är soligt. Hade ju tänkt passa på att ha en ljus "rolig" vagn nu när man äntligen bor på en plats där det inte är snö, regn och lera, men så fick vi inte lägenhet på första våningen och jag tror det blir jobbigt att släpa bebis och vagn uppför trappan här så därför som jag tänkte ha en tålig färg på en vagn som ska stå i ett cykelförråd... Men det är kanske inte så jobbigt att släpa vagnen uppför trappan?? Jag vet inte, har aldrig knappt rört en barnvagn. Begagnat får jag nog vara tacksam om jag hittar en liggvagn överhuvudtaget, verkar ju som sagt knappt inte existera här.

I vissa avseenden är USA verkligen ett u-land, som en parentes stör jag mig just nu på att de inte ens har _duschslang_ som standard i sina duschar utan bara sådan jäkla fast stråle uppifrån. Duschslang hade vi när jag var barn på åttiotalet! Även sjukt mycket dyrare med mobil och vettig hastighet på internet här, fastän så mycket teknik kommer härifrån. Det kostar t ex för dig även om det är du som blir UPPRINGD, så man måste ha ett sådant dyrt abonnemang med fria inkommande och utgående samtal. Sjukt konstigt. Får be om ursäkt för mitt dåliga humör men jag trodde inte att jag skulle hitta så många skillnader att störa mig på haha, har ändå bara varit här i tre veckor smile5.gif .
    Jag har bott i Florida och det tog nån månad innan jag förstod hur allt gick till, fick många bra tips från andra svenskar jag träffade på stället :)
    Att släpa en vagn upp och ner utan hiss blir jobbigt, fungerar en kortare period men inget jag skulle rekommendera.
    Om din mamma eller någon annan ska komma så kanske du klarar dig utan vagn den första tiden, kanske kan använda en bärsjal istället och att någon dom hälsar på tar med sig? Att skicka på posten är ju också ganska dyrt men kolla om det går att beställa på nätet från ett annat land? Det ordnar sig nog för dig, jobbigt när man blir frustrerad men rätt dom det är så släpper det :)
  • MeEmmA

Måste klaga lite på barnmorskemottagningen jag går på nu! Misstänker att jag har fått uvi och eftersom att det är något jag brukar få lite då o då sa min bm vid inskrivningen att ringa till dom så fort jag känner symtom. Skulle ringt igår för att åka dit i morse, men då var det för sent eftersom att telefontid endast är på morgonen och det går inte att lämna meddelanden (har inte varit med om det innan vid mina tidigare grav.). Hur som helst, ringde på morgonen idag istället, tidigt i hopp om att få komma dit o lämna prov på en gång... Men nä, en telefonsvarare säger att dom ringer upp mig klockan 12! Sen ringer väl en mycket otrevlig bm och jag förklarar mina besvär och får som svar att det är väl ändå bättre att du ringer vårdcentralen istället... Eehh, oki??? Nu gjorde jag det och fick en tid imorgon bitti men fattar ändå inte. I mina papper står det klart och tydligt att jag alltid ska ringa bm i första hand och även info jag fick som sagt.
    Önskar att jag kunde byta till den privata mottagningen igen som jag gick hos förra gången :(

• MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-09-08 19:27:43 följande:

Tack till alla som tipsat om vagnar! Jag ska försöka kolla på det igen med hjälp av en svensk tjej som bor här och hon väntar tredje barnet nu så hon kan ju det här med vagnar... Jag själv vet helt ärligt inte ens vad en mjuklift är så himw som frågade mig om det kan tyvärr inte få något svar än haha smile1.gif . Det här med huruvida det borde vara körkort på att skaffa barn som man hör ibland alltså... Jag har idag exakt fyra månader till BF och t ex detta med vagnar kan jag ju inget om så jag får väl försöka sätta mig in i det nu smile1.gif .

Ni som har barn sedan innan, vad är det viktigaste ni tycker att man som gravid bör läsa på/ta reda på innan barnet kommer? Vad önskar ni att ni hade vetat? Ibland känns det som att jag inte vet någonting alls men man är ju normalbegåvad så det löser sig nog tänker jag smile5.gif .

Med mitt första barn var jag inte alls förberedd, önskar att jag iaf hade läst på mer om förlossningar (fick värsta chocken) och gjort någon typ av profylaxkurs! Det är så viktigt att kunna andas ordentligt. Försök också att få så mycket information som möjligt om hur förlossningsavdelningen ser ut där du bor och vad du själv behöver ha med dig samt vad dom har där. När bebisen väl var född så kom det mesta naturligt :) antar att det var modersinstinkten.
    Det finns bra listor på nätet på vad man behöver ha till bebis och sig själv.
  • MeEmmA
    MHK skrev 2015-09-09 08:48:06 följande:
    Tack så mycket:)
    Grattis, jättekul att höra :)

Efter att ha suttit på vi tre timmar på fm fick jag tillslut penicillin, men dom tyckte att det var lite konstigt att mvc hänvisat mig till dom.

Idag känner jag bebisen hur mycket som helst, är jätteaktiv :) men jag däremot är jättetrött, har haft en väldigt jobbig natt med en pigg kille (så typiskt när min sambo är bortrest). Är lite nervös för hur det kan bli när bebis kommer när han får såna nätter ibland. Amningen tar ju sitt också. Men det löser sig nog.
  • MeEmmA
    Hame skrev 2015-09-09 13:27:51 följande:
    Jag är också orolig för hur nätter och morgnar ska bli när vi får två små, som det är nu kan vi ju turas om men det kommer ju inte att gå sedan. Hur gammal är er pojke? Vaknar han ofta och/eller har han svårt att somna om? Vår pojke är 2,5 år och sover oftast bra på nätterna, men från och med ca 04 brukar han vakna av och till. Sedan går han upp absolut senast 05.30. Nu är det ju ok om man fått sova hela natten, men det kommer man ju inte få med minibebis..
    Min pojk är 11månader, ibland sover han jättebra men sen kommer det helt plötsligt nätter då han vaknar vi 01.00 och inte vill somna om (brukar ta två timmar) sen vaknar han igen vid 05.00. Och just nu orkar jag inte, men min sambo reser mycket och det är klart att han prickar in dom nätterna. Annars ska jag inte klaga så mycket, en bra natt somnar han mellan 21-22, vaknar vid 01.00 och då är det bara att lägga han jämte mig så somnar han om snabbt igen. Jag försöker få in bra rutiner så att det ska fungera när bebis kommer, men att få honom till att ligga ner på natten när han själv har bestämt sig för att leka är nästan omöjligt.
  • MeEmmA
    Hame skrev 2015-09-10 10:16:39 följande:
    Nej det är ju inte så lätt att påverka dem när de väl bestämt sig. Nu är ju vår kille lite äldre än din, men vi har hitintills inte låtit honom titta på tv alls. Eller låtit och låtit, han har väl inte riktigt fattat att det finns Tungan ute  Nu funderar jag faktiskt på om vi skulle skaffa en tv att ha i sovrummet, kanske kan han tänka sig att att ligga kvar en stund i sängen med mig och bebis om jag sätter på en barnfilm. Att gå upp 05 varje morgon efter nätter med amning och blöjbyten känns ju sådär..
    Min dotter brukade alltid gå upp vid fem när hon var mindre, var totalt ointresserad av tv'n men det fungerade alltid att ge henne välling o ligga o mysa med henne på soffan. Det var mest upp ur sängen och något att äta som var viktigt för henne.

Är det någon annan som har börjat må riktigt illa och kräks?? Tycker att det är jättekonstigt eftersom att jag nästan inte hade något illamående i början att det håller i sig nu. Senaste två veckorna så har jag kräks men ändå någorlunda kontrollerat så att jag har känt att det är på väg. Idag har jag haft riktiga fontänkräkningar två ggr och inte hunnit in på toaletten, riktigt kul att städa upp sin egna spya över hela golvet :(
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-09-14 12:28:22 följande:
    Det handlar nog bara om ren tur då, så det är nog bara att chansa och åka smile1.gif
    Alla busslaster åker hem på eftermiddagen, så sista två timmar efter stängning är lugnare på vardagar. Men åker man långt så räcker ju inte två timmar där inne, på hösten inför vintern får man nog bara stå ut bland allt folk.
    Ska också dit snart, mest för att köpa presenter (leksaker) till min pojk som fyller ett om en månad men också för att bunkra upp med mössor, handskar o sånt inför vintern :)
    Blir nog inte så mycket till bebis mer än filtar och lite mer sängkläder.
    Jag hoppas att dom kan bekräfta under nästa ul att det verkligen är en tjej som vi tror, vågar inte köpa något om vi har sett fel. Känner att om det är en till pojk så köper jag inga kläder till bebis utan då får den ärva från storebror. Sen kan självklart en liten tjej ha pojkkläder också vilket jag inte vill men han hade lite neutrala kläder som en lillasyster kan ta över.

Jag har mått ganska så dåligt en tid nu, men idag känns det som en bra dag :)

Min sambo har känt bebis utanpå magen flera ggr, brukar även buffa en hel del på min lillkille när han ligger över magen och det är sååå mysigt!!
  • MeEmmA

Haha inte efter stängning såklart utan före :) säger till barnen att jag är lite vimsig för att jag delar med mig av hjärncellerna varje gång jag är gravid så min stora pojk har kommit fram till att då blir det nog inte så många kvar efter denna bebisen....

• MeEmmA

Har varit lite rastlös ikväll och beställt lite gratisboxar :) finns en hel del gratisprylar att få så glöm inte det! Speciellt den från apotek hjärtat är riktigt bra.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)