Inlägg från: MeEmmA |Visa alla inlägg
  • MeEmmA

BF Januari 2016 :)

Znö: beklagar verkligen allt och hoppas innerligt att det får ett lyckligt slut! Satt och läste på om statistik vid rul och ni har verkligen haft otur! Ska själv in på rul om en timme och förstår att jag inte ska ta allt för givet!
    Hoppas att ni får bättre besked nästa undersökning! <3

• MeEmmA
    Znö skrev 2015-08-17 11:25:25 följande:

Mardrömmen var sann! Allvarliga hjärtfel, med allra största sannolikhet. Läkaren var säker på att socialstyrelsen beviljar. På fredag är det dags smile4.gif Nu lämnar jag gruppen! Lycka till alla <3 lev och njut och var tacksamma!

Blir tårögd, hade er hemska mardröm med mig i tankarna på rul nu på morgonen och började gråta när hon sa att allt såg bra ut. Känner mig väldigt lyckligt lottad som får fyra(!) friska barn om allt fortsätter gå som det ska nu. Livet kan verkligen vara orättvist :(
  • MeEmmA

Var på ett väldigt lyckat rul idag, bebis såg fin ut och sprattlade runt hur mycket som helst :) blev flyttad från 14:e till 15/1, en dag hit eller dit spelar inte så stor roll. Som jag har hört innan så berättar dom inte kön, men vi lyckades få se en väldigt tydlig bild mellan benen och är ganska så säkra båda två på att det blir en liten Stella :)

Ska på ett nytt ultraljud efter v 30 för att kontrollera moderkakan, den måste flytta på sig för att jag ska kunna föda normalt. Hon sa att den brukar dra sig uppåt mer när livmodern växer vilket jag hoppas att den gör eftersom att jag helst inte vill göra snitt.

Är så lycklig nu :)

• MeEmmA
    Blgebo skrev 2015-08-17 19:47:43 följande:
    Så var det för mig förra gången, fast fick göra massor med ul, blev totalt 13 st, för att sedan konstatera att allt var normalt med moderkakan. Låg den för inre modermunnen, eller bara nära? 
    Hon sa att det låg i bakvägg och hade väldigt svårt för att avgöra om den låg för, om inte så var den alldeles för nära.
    Jag har ju haft rätt mycket blödningar tidigare, då det verkligen rann blod och då låg den framför. Men eftersom att blödningarna har slutat så var jag säker på att den hade åkt upp, vilket den inte verkar ha gjort.
    Huvudsaken är att bebis mår bra och det påverkar ju inte den. Dessutom är det ett antal veckor kvar som den fortfarande kan flytta på sig.
    Men hur lång tid innan bestämde dom att du inte behövde göra ks?
  • MeEmmA
    Blgebo skrev 2015-08-17 20:15:51 följande:
    V.35, men det var mkt pga av att hon låg i tvärläge också, och det var osäkert om hon skulle få plats nertill i magen eftersom det var så mkt moderkaka där. Jag grinade varje dag från v18 till v 35, kunde inte alls glädjas åt graviditeten, diskuterade sent avbrytande, och var totalt knäckt. Snitt är typ det värsta som kan drabba mig, förutom att barnet dör. Jag älskar att föda barn, och vill absolut inte bli förlöst med snitt. Jag är verkligen fobiskt rädd för både sjukhus och att vara patient.
    Men vad hemskt att du var tvungen att känna så under större delen av graviditeten. Jag känner väl inte direkt den rädslan, men med alla fördelar att föda normalt och att jag har gjort det tre ggr så känns det lite konstigt att den sista skulle bli annorlunda speciellt efter hur bra den sista förlossningen gick!
    Skulle det bli så att den inte flyttar på sig tillräckligt så får jag ändå göra det som är säkrast för mig och bebis. Men som sagt, känns väldigt snopet om det inte går normalt denna gången.
  • MeEmmA
    Blgebo skrev 2015-08-17 20:54:32 följande:
    Så kände jag också. Hade tom. fött trean hemma i vardagsrummet. Och att då bli snittad med nr 4 hade känts hemskt. Födde vaginalt, men det blev induktion, vilket jag också mådde oerhört dåligt av, och upplevelsen av förlossningen var vidrig, jag har drömt mardrömmar om förlossningen i två år, och fick panikångest av att komma tillbaka till jobbet (på förlossningen). Kan fortfarande inte prata, eller titta på de som var inblandade i förra graviditeten/förlossningen. 
    Nackdelen med att själv vara barnmorska, är att jag inte blir tagen på allvar om jag är rädd för ngt sådant. Försökte ta upp det med barnmorskan både förra gången, och den här gången (olika bm), men de lyssnar inte. Jag skulle behöva prata med typ kurator eller mvc-psykolog motsv. men det verkar omöjligt. 
    Vad tråkigt att det blev en sån jobbig upplevelse och dumt av dem att de inte lyssnar på dig! Även om du har mer kunskaper än oss andra så är det ju inte alls samma sak att jobba med det som att faktiskt befinna sig i det själv. Finns det ingen annan mvc som du kan gå till där du bara blir patient?
  • MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2015-08-17 20:52:27 följande:
    Åh va kul, grattis!! Ombytta roller för oss denna gång då med könet hehe! Och samma bf hihi!
    Haha, ja om vi nu såg rätt :) tack
  • MeEmmA
    Blgebo skrev 2015-08-18 09:15:07 följande:
    Jo, jag lär ta tag i det och byta. Har nästa besök i v28 för att jag är så "normal" så har ju tid på mig. 10v dit. Men det är samtidigt pinsamt, när personen i fråga är jättetrevlig privat, haft henne som handledare och ofta pratar med henne på barnmorsketräffar osv... 
    Svår sits, men personligen skulle inte jag vilja ha en barnmorska som jag känner sedan innan på det sättet. Känns som att det blir svårt att vara professionell och se dig som en vanlig patient... Och det bör ju hon ha förståelse för om du skulle byta.
    Jag studerar till lärare och har jobbat en del som vikarie i skolor och jag kan säga som så att det är väldigt få personer som jag har pluggat eller jobbat med som jag skulle låta vara lärare åt mina barn och det är inget personligt mot dem men jag känner så. Likadant när jag arbetade som usk, skulle absolut inte velat ha mina arbetskamrater som vårdare till mig eller någon nära anhörig i familjen (kanske finns nån enstaka jag skulle accepterat).
  • MeEmmA
    manam skrev 2015-08-18 09:55:11 följande:

Oh, vad bra att ni påminde mig om gravidförsäkring! Måste ju teckna! Känns som om jag ligger steget efter med allt i denna graviditeten. Typ tvärt emot sist smile1.gif .

En annan grej! Vagn! Ni som har eller väntar syskon...vilka är era bästa vagntips? Vår son kommer vara 2 år och 3 månader när bebis dyker upp så någon form av syskonvagn är ett måste. Och plötsligt känns marknaden sååå begränsad. 

Jag har tittat och jämfört typ alla syskonvagnar som finns och kommit fram till att donkey är den bästa! På andraplats kom Urban jungle. Resterande syskonvagnar är klumpiga och tunga. Jag har uteslutit vagnar helt där barnen sitter framför eller bakom varandra, gillar inte dom speciellt inte på vintern i all snö o slask om en ska sitta så långt ner och dessutom vara gömd.., känns orättvist.
  • MeEmmA
    manam skrev 2015-08-18 10:51:56 följande:
    Ja, har nog själv kommit till samma slutsats ungefär. Men är så trött på Donkeyn som typ alla har här där vi bor. Så av den enkla anledningen hade det varit kul med något annat. Tycker Joolz gör fina vagnar men deras syskonvagn är ju en sån där "våningsvariant" och det är jag inte heller så sugen på. Men sedan är ju frågan hur länge man har behov av själva syskonfunktionen...
    Din pojk är ju lite äldre än min, han kommer att vara 15mån och sitter antagligen mer i vagn och jag får säkert nytta av den längre tid... Om du bara ska ha syskonsitsen till att sova i och använda då och då så fungerar ju en våningsvagn. Jag har en pojk som skulle bli tre när lillasyster kom, när hon var född vägrade han att sätta sig i en vagn igen! Ståbrädan var däremot väldigt populär.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)