-
Dom barnmorskorna jag har haft har känt efter livmoderns början och slut och spänt ganska så bra med måttbandet, så jo det hade nog stämt ändå. Tycker dom att det för stort eller litet så gör man ultraljud vid dom fallen för att vara helt säkra men så länge man följer sin kurva så är allt I de flesta fallen helt normalt. Pizzor sätter sig ju inte på livmodern!Kixpix skrev 2015-09-20 19:19:09 följande:Ja, fast om du smäller i dig en pizza och lite kakor och en massa dricka. Stämmer SF måttet då.. Näääää... -
Jag fick göra ul varje gång på de sista besöken förra grav för att hon inte kunde känna på mig om huvudet var nedåt och om bebisen var fixerad, tyckte inte alls att det kändes bra så hon gjorde det så snabbt hon kunde.mitthemligajag skrev 2015-09-20 18:48:11 följande:Nä precis vad jag anser också! Att Sverige är före i att tänka på det bästa för barnet. Ganska självklart att strålning inte kan vara bra för barnet och av den anledningen måste jag säga att Sverige ligger i framkant på den fronten.
Vi genomgick ca 15 ul och vul under förra graviditeten, varje ultraljud var ångestladdat just för att ge strålningen... Vi väckte henne när hon var svår väckt med ultrljud -
Det kanske är lite så att hur säkert ett SF mått är beror lite på hur duktig bm man har. Jag gjorde aldrig TUL förra grav, men ett par dagar innan min son föddes så klämde bm på min mage och kände på honom, sa att det är en normalstor bebis på ca 3600 och ut kom en på 3670. Jag känner mig trygg med mvc här, gjorde många ultraljud med min första son utomlands men det kändes inte bättre för min del.
-
Stackare! Jag hade en massa kramper nästan varje natt i min förra grav. från den här tiden till slutet och det blev vara värre ( var tillslut som att senorna tvinnade sig i vaderna och man kände utanpå hur de stack ut, grät av smärta) :( kändes som världens träningsvärk sen på dagarna och precis som du skriver domningar. Kom inte på nått som gjorde det bättre. Hoppas att jag slipper denna gången, men tycker verkligen synd om dig!WiMe06 skrev 2015-09-22 05:58:24 följande:Oh idag är jag seg... Det är jobbigt att jobba kväll-dag nu har jag märkt. Kroppen orkar inte riktigt återhämta sig. Hade helst velat ligga kvar i sängen och bara soooova!!
Får nog trappa upp lite på järntabletterna. Har tagit varannan dag nu men får nog börja med varje.
Denna kramp om nätterna är ju hemsk, fler som har det? Jag kan även känna av som domningar ibland på dagen, men det kan även vara i armarna. Precis som man liksom legat på armen länge eller suttit konstigt på benet.
-
Jag har mitt första besök efter inskrivningen på torsdag nästa vecka och har två okt, två i nov och två i december... Sista besöket 30/12 :) vet inte vrf hon inte gav mig de sista i jan också. Ska få tid till nytt ul om ca sex veckor för att se om moderkakan har flyttat på sig, börjar bli lite nervös nu vad som händer om den ligger kvar. Men det är bara att vänta o se och ta det som kommer. Är det någon annan som hade den fel på rul?
Känner att det är fullt upp här hemma och lillkilen har full fart och full fokus så tiden går verkligen snabbt! Det är mindre än fyra månader kvar till bf! -
Jag har haft så känsligt tandkött och nu tror jag att det har blivit nån inflammation under en tand, gör skitont så det blir tandläkaren imorgon :( har varit väldigt känslig under varje grav men ändå klarat mig bra, får se hur detta slutar. Konstigt hur verkligen hela kroppen påverkas av att vara gravid!
Har fått riktigt ont i underlivet också, i själva blygdbenen, känns som att jag har fått några rejäla sparkar där o blivit gul o blå. Blir värst när jag har promenerat för mycket.
Haha ligger och ojar mig på soffan just nu, är så trött så jag inte vet vart jag ska ta vägen! Till råga på det är min sambo bortrest igen och jag måste ta tag i mig själv snart för att få ordning middag till barnen. -
Idag har vi varit på mvc och allt var helt ok, har ett väldigt lågt blodtryck men det är ju bara bra förutom yrseln som kommer med det. Har inte riktigt klickat med min bm, blev därför riktigt glad över att det var en duktig student som skötte allt idag :) hoppas att hon stannar ett tag.
Min dotter fick vara med och lyssna på hjärtat och hon sken upp så av det, har haft tusen frågor efteråt (hon är sex år). -
Haha folk ska alltid ha sina åsikter, visst är det härligt :) jag märker att man får helt olika kommentarer beroende på vad jag har på mig, tex tighta kläder så säger alla "det är ju bara mage, så söt den är", medan att det "knappt syns" om jag går i pösiga kläder (vilket det uppenbarligen gör då alla ser att jag är gravid nu utan att fråga).amalie79 skrev 2015-10-01 16:05:10 följande:Igår och idag har jag fått höra att jag är så stor redan och oj det är ju tre månader kvar.
Förstår att folk menar väl men man önskar ändå de kunde tänka efter lite före ibland :)
I leggings linne och kofta så ser jag iof själv att magen ser stor ut, men den har ju synts sedan v 14- fast då gömde jag ju den ganska länge:) nu visar man ju upp den istället.
"Äh, jag kan ju fan greppa din rumpa med en hand ju" sa sambon lite kärleksfullt skämtsamt när jag frågade om resten av mg också blivit sådär stort:)
Egentligen ska man inte bry sig, men det stämmer inte med min bild av mig själv, jag menar jag känner mig nästan som vanlig. Jag klättrar på containers, stege, kryper i rabatter och kör traktor, moped, gräsklippare utan problem. Kan fortfarande stoppa stortån i munnen (ja jag testade hemma) och tvätta fötterna i handfatet:)
Så jag känner mig smidig medan min kollega frågade om han skulle hjälpa mig plocka upp en sak jag tappade på golvet!
Försöker att inte bry mig så mycket om vad andra säger, men svårt med alla hormoner i kroppen :D haha
Satt precis o kollade på mina mått och vikt i förra graviditeten och såg att viktmässigt i denna veckan så är jag exakt samma som förra gången, SF är däremot 3cm större nu. -
Funderade också på vad vi behövde till kommande bebis när vi var på gekås, det enda jag kunde komma på när vi var där va kudde, täcke och sängkläder + snutte och filt. Finns jättebra eco-grejer där till bra priser.FrökenBlå skrev 2015-10-03 20:22:38 följande:Ni som har barn sedan tidigare, vad köper ni till kommande bäbisen? Vi har köpt en syskonvagn begagnad, en bärsjal, två pyjamaser och en växasäng till storasyster. Ska till Ullared om några veckor :) Känns inte som att man behöver så mkt mer, eller har jag missat nått?
Trevlig lördagskväll!! :)
-
Med mitt första barn så gjorde jag endel undersökningar utomlands, första ultraljudet när han fick upp bilden sa läkaren "det är verkligen en kille här, grattis". Blev lite snopen att han bara slängde sig ur det utan att fråga om jag ville veta. Folk skulle ha tyckt att det var konstigt om jag inte visste vad det var för något.