Inlägg från: MeEmmA |Visa alla inlägg
  • MeEmmA

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-10-09 09:55:56 följande:
    Ja, tyvärr är ju dem vikbara väldigt dyra för att vara en liten badbalja. Tror jag har en gammal ikeabalja ute i förrådet nånstans som får fräschas upp.

Har inre förberett särskilt mkt jag heller, har så mkt annat som tar all ledig tid med barnens aktiviteter, plugg och hemmet. Kanske därför jag känner mig lite stressad jag med över allt men det ska nog bli bra i slutändan.
    Vad jobbigt med hantverkare som ska invadera hemmet, förstår din oro över att dem inte ska bli klara i tid.
    Ligger din moderkaka fel till? Hoppas att allt kommer gå bra iallafall, försök bara stressa av, det går ju faktiskt att lösa bebisproblemen efter hand om man inte hinner innan. Och det är ju trots allt skönt att ni får fönsterbyte och sådant gjort till största delen innan bebis kommer
    Ja ut kommer ju bebisen oavsett om man är klar eller inte :) jag har också större barn som kräver sitt och det måste såklart prioriteras. Men någon dag skulle det vara lite skönt att ta en paus och bara få vara gravid och vila lite som man kunde med första barnet. I morse när jag skulle upp och göra ordning barnen för skolan sa min sambo "är du trött? Inatt har vi ju ändå fått sova rätt så bra." Eh ah, är genomförkyld, gravid, haft två infektioner i kroppen på en månad och har varit vaken flera nätter med minsta barnet så då tycker jag nog att jag kan få vara trött trots en någorlunda bra sömn en natt.
    Visst blir det skönt sen när allt är gjort här hemma men jag önskar att det redan var påbörjat...
    Jag hade mycket blödningar i början av graviditeten då det rann blod ur mig och då sa läkaren att det berodde på moderkakan men att den antagligen skulle flytta på sig. Blödningarna slutade tillslut och då tog jag för givet att den var längre upp vilket den inte var på rul. Det jag tänker på nu är att jag aldrig känner bebis långt ner, så det känns som att jag får vara förberedd på att den fortfarande ligger kvar och dum som jag är har jag googlat lite för mycket om föreliggande moderkaka. Men samtidigt så måste jag ju vara lite förberedd också så att inte saker kommer som en chock sen.
  • MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2015-10-09 11:38:06 följande:

Våran flicka hatade att bada i balja när hon hon var nyfödd, vi satt med henne i duschen tills de att hon själv kunde bada och sitta upp :)

Men hörni, har för mig att de tidigare har varit förbjudet i Sverige att föda i vatten pga av infentionsrisken osv på förlossningarna. Men har nu hört om en offentlig person som gjort detta, Någon som har funderat på de? Är de lagligt igen? :)

Min lillkille gillade inte heller baljan första gångerna så då badade och duschade tillsammans i badkaret tills vi kom på vad felet med baljan var, han ville ha varmare vatten :)

Har också hört om folk som har fött i vatten, tror att det är olika beroende på vart man föder och vad man har för bm. Tror dock inte att jag personligen hade valt att föda under vatten, känns läskigt med allt äckligt som kommer ur en.
  • MeEmmA
    Blgebo skrev 2015-10-09 20:23:37 följande:

Det har aldrig varit olagligt att föda i vatten. Det är bara att inte kliva upp ur badet om man känner att man vill föda där. jag hade moderkakan lågt förra graviditeten, men den drog sig uppåt mot slutet. En cm, helst två från inre modermunnen eller mer så kan man föda vaginalt. Jag läste på som en galning då jag har fobi mot bla snitt.

Men fick du några komplikationer pga moderkakan, har läst att det är väldigt många som blir ordinerade sängläge, läggs in på sjukhus o annat pga blödningar och riskerna det medför.
    Funderar också på om den skulle vara någon cm ifrån, är det då riskfritt att föda normalt? Känner att i så fall skulle jag hellre vilja ha planerat snitt så det inte blir nått akut.
  • MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2015-10-09 20:56:54 följande:
    Men borde de liksom inte vea något som får vattnet att cirkulera på rätt bra i ett sånt badkar? Hehe känner att jag ska kolla upp de här lite noggrannare, älskade att bada innan vattnet under fl gick med lillan, tyckte de var himmelskt! Men kanske inte speciellt himmelskt att bada i fostervatten ush, de första jag sa när hon kom ut var "usshhh torka av henne, hon är full i äckligt" haha! Skrev de i mitt fl brev också haha
    Inte en aning om vattnet renas, har bara sett förlossningsfilmer på youtube där de föder i uppblåsta pooler :)
    Jag badade med min dotter också, var jätteskönt men bm var väldigt bestämd om när jag skulle gå upp så jag tror inte att alla går med på det eller också var det någon annan anledning hon ville att jag skulle gå upp för, hade inte börjat få några krystvärkar ens. Sist gick förlossningen så snabbt så då hann jag inte med nått mer än att komma in på avdelningen typ, men det enda önskemålet jag hade haft från början var att bada igen (vilket inte hade gått ändå eftersom att det var fullt på avdelningen och jag fick föda i en skrubb typ).
    Haha, lite kladdiga är dom när de kommer ut men det har jag inte ens tänkt på i den stunden :)
  • MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-10-10 09:24:58 följande:
    Nä jag fattar inte hur det kan vara så krångligt. Nya bekanta tittar ju på magen och frågar hur långt gången jag är men nu svarar jag bara att jag är beräknad 8/1 så får de räkna själva .
    Du är ju sex fullgångna månader och har gått in i månad sju, därför är du i sjunde månaden. Precis som man räknar veckor, står att jag har gått in i v 27 nu och det betyder att jag har gått 26 fulla veckor :) är inte så krångligt egentligen. Tycker att det är lättare att hålla koll på veckor istället för månader :)
  • MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-10-11 07:19:48 följande:
    Jo men det störiga är ju att även om jag tycker att jag fattat och att jag räknar rätt så räknar de ju ändå inte likadant i alla länder. Jag tycker ju att jag gått in i v 28 nu i 27+0 men i USA säger de fortfarande att jag är 27 weeks pregnant.
    Men det säger ju bm här också, de skriver fullgångna veckor. Svårt att hålla isär det där när appen säger en vecka och bm annan. Det är ju också skillnad på hur jag säger det, antingen jag har gått 26 veckor eller jag är i 27:e veckan. Som tur är frågar inte så många om vilken vecka eller månad utan den vanligaste frågan är när det är beräknat.
  • MeEmmA
    mirakelspektakel skrev 2015-10-12 10:54:54 följande:

Är det någon som har tips på knipövningar? Och är det någon mer än jag som få olyckor i trosorna när ni nyser?

Be din bm om broschyren med knipövningar, har fått en i alla graviditeter. Men om jag ska vara ärlig så har jag varit fruktansvärt dålig på att göra dem, har blivit ett par ggr efter förlossning bara. Som tur är har jag haft en bra muskulatur ändå och inte fått några problem, vet inte om det beror på att jag gör något annat omedvetet.
  • MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2015-10-13 19:23:45 följande:

Har så galet mkt sammandragningar varje dag ( ej smärtsamma) men inatt så vaknade jag av något som kändes precis som början på värkar, magknips krampande känsla med sammandragningar. Kunde somna om efter ca 1 h och vakna utan den där hemska känslan. Ush jag hann bli riktigt rädd där ett tag...

Har också känt så ett par ggr, blir en enorm lättnad när det släpper för att det känns som alldeles för tidigt!

Hoppas att din lilla tjej har haft det lika bra på "sin stora dag" som min lilla kille :) har tänkt en massa på första gången när jag fick se han för ett år sen och att man ska få vara med om det underverket en gång till om ca tre månader, galet är det och nu börjar jag längta!
  • MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2015-10-14 07:46:03 följande:
    Undra om de har att göra med att man nyss fött? Jätte läskigt ju!

Ja Gud åh vilken dag vi hade igår, helt magisk! Tänk att dom redan är ett år jisses! Tror min räddning för att inte böla mig igenom hela dagen igår är lillebror i magen! Jag vet att jag snart får vara med om det igen även om de såklart inte blir samma sak hehe! Längtar också så otroligt mycket nu, speciellt eftersom min bästa vän födde sin andra dotter den 12/10! Har sån jädra längtan efter förlossningen, all spänning och ett nytt litet liv! Magi
    Det kanske det har, kroppen ställer in sig väldigt fort och kanske inte har hunnit återhämta sig helt från förra graviditeten.

Även om det är kul att de växer och blir små egna personer så är det skrämmande hur fort tiden går!
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-10-14 12:31:50 följande:
    Nej vi bor ganska "centralt", det tar ca 15 min till sjukhuset om man kör lagligt, större delen är motorväg, haha. Sen bor vi i ett rätt stort samhälle och vi har grannar precis bredvid på alla håll nästan, dock bara en som går att prata med. Svärföräldrarna som är tänkt att passa barnen har ca 30 min bilkörning till oss.

Med första barnet tog det knappt 4 timmar från att dem la en gel som skulle sätta igång förlossningen. Minns inte riktigt hur lång tid från första värken. Han föddes i v37.

Med andra så gick vattnet i v 35, så ingen utav dem är ju födda jättetidigt. Från sammandragningar till att han var ute tog det 1 h och 45 min. Hade riktiga värkar i 20 min ungefär. Så håller det sig på den nivån så hinner jag ju in. Men är ju rädd att det ska gå ännu snabbare denna gången samtidigt som jag också är rädd att det ska ta jättelång tid denna ggn.
    Tänk om du istället skulle gå två veckor över tiden denna gången, vilken konstig upplevelse det skulle bli. Har en vän som råkade ut för det efter att hennes första två barn hade kommit för tidigt, blev något långsamt när hon hade förväntat sig att även den skulle bli tidig :)

Men statistiskt sett så kommer det ju att bli någon/några som får för tidigt, hoppas att alla håller sig kvar där inne ett par veckor till iaf.

Mina förlossningar har också gått rätt så snabbt, själva värkarbetet tog senast 1h men sen har inget av mina barn varit Fixerade och de har inte kommit ner ordentligt så den biten med att få ut dom har tagit längre tid (förutom med min äldsta där de klippte upp och drog ut han på nått sätt). Så även om det har gått snabbt för mig så känner inte jag någon oro över barnet skulle kunna komma ut av sig själv
Svar på tråden BF Januari 2016 :)