Inlägg från: MeEmmA |Visa alla inlägg
  • MeEmmA

BF Januari 2016 :)

himw skrev 2015-10-14 18:04:02 följande:

Kom på en grej idag- min man ska vara hemma halva tiden men han har inte skickat några inkomstuppgifter till FK och är inte registrerad som pappa när jag går in på FK hemsida.

Har vi missat något? Eller registreras inte pappan?

Det beror på om ni är gifta, annars registreras inga dagar på honom förrän ni har skrivit på faderskapspapper samt gemensam vårdnad. Men skicka in inkomstuppgifter kan han göra ändå.
  • MeEmmA
    himw skrev 2015-10-14 18:55:25 följande:

Vi är gifta men vi har inte fått några papper från FK för honom. När jag loggar in står alla dagar på mig?

Men då kommer det över automatiskt dagar för honom sen, tror inte att det syns förrän bebis är född. Men som sagt så kan han registrera inkomst så att det går fortare att få betalningen för de 10 pappadagarna vid födseln sen (om han ska ha dem). Min det inte går när han loggar in med BankID så är det bara att ringa FK pch be dem skicka hem papper.
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-10-14 21:55:06 följande:
    Den tanken har slagit mig också. Det skulle kännas som att jag är gravid jättelänge bara att gå tiden ut
    Men självklart hoppas man ju dem stannar kvar där inne tills det är dags eller så ju. (Även att man smått längtar ihjäl sig ibland )

Fy att bli uppklippt, var inte det väldigt jobbigt? Jag sprack lite med första så dem fick sy några stygn och jag tyckte det var fruktansvärt efteråt. Man kände det ju inte under själva förloppet liksom men efteråt sen, nä fy. Det vill man ju gärna slippa igen.
    Jo, det var jobbigt efteråt! Inte bara för att dom klippte utan att det blev väldigt mycket bristningar och. Grät varje gång jag var tvungen att gå på toa och kämpade på när jag behövde gå, gjorde fruktansvärt ont. Vågade inte ens se efter hur jag såg ut, men kände typ stygn överallt när jag kände med handen försiktigt. Men det länge bra och med tanke på att jag har fått två barn efter det så var det nog inte så farligt :) sista barnet så behövde jag inte sy ett enda stygn :)
  • MeEmmA

Hände något konstigt nu på morgonen, stod i köket och rätt som det är känner jag hur det rinner mellan benen och igenom kläderna, sprang in på toa och det såg ut som nån väldigt tunn och riklig flytning (har aldrig varit med om en sån mängd flytningar). Satte mig på toa och då kommer det ännu mer, fast som något tjock väldigt mörkt gult istället (ganska stor mängd). Har lagt i en binda nu för att se om det kommer nått mer, hoppas inte. Så typiskt att det är lördag så att man inte kan ringa bm och fråga om det är normalt eller inte. Tänkte att jag avvaktar lite och ser om något kommer i bindan och i så fall ringer förlossningen och frågar i så fall.
    Är det någon som har varit med om nått liknande, skulle göra mig lite lugnare i så fall för att jag har aldrig varit med om detta i mina tidigare grav.

• MeEmmA
    lillejag skrev 2015-10-17 11:12:42 följande:

Jag förstår inte hur ni har råd att bara ta ut någon dag ibland. Delar ni på mannens pengar? För så har inte vi det. Jag är sjukskriven 100 procent och har varit det i över ett år, och är så orolig över att jag inte kommer ha råd att vara hemma utan att ta ut 7 dagar/vecka. Min partner och jag har mina och dina pengar, splittar på allt... i hans ögon. Han tjänar ju mycket mer än mig så jag förstår han, för han ska inte betala allt åt mig.

Men jag blir ändå otrolig när jag inte förstår hur jag ska räkna ut min föräldrapenning. Jag vill kunna helamma och kunna ha barnet hemma så länge som möjligt. Vilket jag har förstått kommer bli omöjligt :(

Jag förstår inte din man i den ekonomifrågan, hela grejen med att få ihop föräldraledigheten handlar om hjälpas åt för barnets skull. Hos oss får min sambo ut ca fyra ggr mer än mig när jag plockar ut fyra dagar i veckan, vilket då blir självklart för honom att betala räkningarna eftersom att jag tar hand om hans barn också. Sen betalar jag såklart i den mån jag kan, men oftast blir det att jag står för mat och kläder till barnen. Fördelen han har är att han kan unna sig själv lite dyrare kläder, men rätt som det är överraskar han mig också med presenter.
    För att få ihop det på ett bra sätt så måste ni samarbeta på något sätt eller spara innan.
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-10-18 11:29:55 följande:
    Ja, man blir ju rädd för det. När jag var hos bm sist så såg blodtryck och så bra ut men urinen vet jag inte för det tog vi inget.
    Men man kanske ska överväga att gå ner lite i tid, har ju bara en månad kvar innan jag går på grav.penning.
    Jag äter också trombyl, just mot havandeskapsförgiftning.
    Vad jobbigt för dig, vad jag har hört är arton man har haft havandeskapsförgiftning chanserna stora att man får det igen, men om man inte har fått det innan så ska det typ vara helt omöjligt att få det OM det inte är en annan pappa.
    Eftersom att du jobbar inom vården, kan du inte be nån snäll kollega eller sjuksyrran att kolla ditt blodtryck och urinsticka kanske går att låna någon så att du får ett snabbt svar...
    Hoppas att det är som det ska!
  • MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2015-10-18 08:15:43 följande:
    Hade en sån där sjuklig flytning med Charlie, de var dock på slutet. De bara rann och rann precis som att vattnet gått. Åkte in till fl och där konstaterades de att de bara var en flytning... Men de var var ju som sagt på slutet... Har fruktansvärt mkt flytningar nu också, ushh... Har skydd varje dag... Hade inte alls så här med C. Fick väl de gamla vanliga svaret "de är fullt normalt"... Hoppas de löser sig och att de bara är en flytning
    Skönt att höra att nån mer har varit med om det. Var så äckligt när det rann genom kläderna! Men det kom inget mer sen och när jag ringde till förlossningen sa dom till mig att lägga i en binda för att se om det kom nått mer vilket jag redan hade gjort. Så det var väl någon extrem flytning! Ska till bm nu i veckan och tänkte att jag ber henne kolla en snabbis bara att det ser ut som det ska.
  • MeEmmA
    Eleonor01 skrev 2015-10-19 07:43:53 följande:

Har haft mindre fosterrörelser sen i lördags. Trott lite att Jag inbillar mig. Ringde förlossningen nyss å frågade. Bättre fråga en gång för mycket än för lite,... Min son ska bara få i sig lite frukost sen lämna på dagis å åka dit direkt. Håller tummarna... Svårt att jämföra m första för han va mega aktiv varje dag från v 15. Flickan i magen e super lugnt å nu när jag inte känner så mycket så börjar man fundera lite... Får se vad som händer idag

Vad läskigt! Hoppas att det gick bra för dig och bebis och att allt e normalt.
    Tycker att min bebis har börjat röra på sig mindre också, men när den väl sätter igång är det full fart. Har läst att det är mycket mindre plats nu vilket gör att de inte sprattlar runt lika mycket längre. Helt otroligt hur man börjar oroa sig för sitt barn i samma stund man vet att den finns där.... En ständig oro som aldrig kommer att ta slut!

Min sambo ska vara hemma nu fram till december så att jag kan ta igen lite kurser på universitet. Känner redan att min kropp mår bra ut av det här även om jag saknar min lilla plutt där hemma. Men det känns ändå tryggt och avslappnat när jag vet att han är med pappa :) Känns som att min rygg inte riktigt pallar att bära runt på han hela dagarna längre och allt farande fram och tillbaka med de större barnen känns inte heller hållbart när man tillslut blir liggandes och inte orkar nånting. Känns som ett bra beslut det här, framförallt för kroppens skull! Även om jag vet att man kan försöka ta det lugnt när jag är hemma så är det så svårt när det alltid finns så mycket att göra och tyngre blir det när en ett-åring ständigt hänger på benen eller på armen. Men om jag är på skolan kopplar jag bort allt det där och kan inte göra något annat än att läsa och gå på föreläsningar.
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-10-19 15:00:48 följande:

Ringde bm idag, fick komma in och ta blodtryck och lämna urinprov men allt såg bra ut. Så inga tecken på hf iallafall. Skönt det men ska nog ta det lite lugnare med jobbet nu. Har nästa bm-besök den 2 november. Känner jag att det blir värre innan dess så får jag helt enkelt ringa min bm igen.

Vad skönt att det gick bra för dig! Och ta det lugnt som du säger :)
  • MeEmmA
    amalie79 skrev 2015-10-21 11:19:39 följande:

Jag sökte aldrig gravpenning, funderade ju på det, men nu är det väl i senaste laget ändå. Isf hade jag kunnat gå hem om tre veckor. Känns helt overkligt, inget jag vill heller, känns fortfarande hyfsat. Min chef ich jag pratade igår och kom överens om stt jag på pappret jobbar året ut men är ledig from 18/12 ungefär. Blir jag dålig på något sätt får man försöka bli sjukskriven.

Funderar dock på de av mina uppgifter som kräver hörselskydd? Läste någonstans att man inte borde pyssla med sådant nu? Men å andra sidan, igår var jag på elitseriehockey, det är väl inte direkt bättre isf?

Allt som står är bara om buller under hela dagar och så. Mitt är ju kanske någon gång per vecka... Max. Min kollega tycker helt enkelt maskiner= nej för mig nu. Alltså typ lövblås på ryggen, gräsklippare. Trimmer klämmer runt magen så där sa jag själv nej pga det.

De är ju bara en liten del av jobbet, inte allt.

Jag går på hockeymatcher och i min förra graviditet studsa han runt i takt till musiken när hejaklacken drog igång ibland. Han har fått fortsätta följa med på matcher efter att han föddes, nu sitter han alltid med och klappar händerna första perioden och i den andra + tredje sover han väldigt skönt i trots det höga ljudet (har haft hörselskydd som dämpar lite). När han var nyfödd sov han nästan genom hela matcherna, vaknade bara till ett par fåtal ggr för att amma. Så jag tror inte att dom har så ont av ljudet i magen, blir dom stressade där i tycker jag att han skulle blivit påmind och visat stressande tendenser även utanför magen :) kroppen och fostervattnet dämpar ju ändå ljud utifrån och så länge inte mamman blir för påverkat så tror jag logiskt sett inte heller att bebisen blir det.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)