Inlägg från: MeEmmA |Visa alla inlägg
  • MeEmmA

BF Januari 2016 :)

Hame skrev 2015-10-21 13:44:15 följande:

Var aurora samtal i tisdag och det kändes att att prata lite. Pratade den del om bedövning, förra gången hade jag epidural men jag är osäker på om det han hjälpa så mycket. Nu föreslog hon spinal istället, någon som provat det och kan berätta?

Jag har inte använt spinal, har bara tagit lite lustgas vid en förlossning, men när du skriver om smärtlindring så kommer jag att tänka på hur vi faktiskt närmar oss det allihop! Tiden går alltid riktigt snabbt fram till jul och när allt det är överstökat så är vi där!!!
  • MeEmmA

Jag har inte ens funderat på barnvakt än, men känner att vi tar det när det är dags :) bor 10minuter från sjukhuset och de flesta alternativa barnvakterna bor inom 5-15minuters avstånd, så det är bara att ringa runt då. Antar att svärmor är nr 1 för att hon ska få känna sig inkluderad (är en lite speciell person).
    Sist när jag skulle föda sa det pang och det forsade vatten överallt ganska så omgående när jag kom in på förlossningen, då ville han komma ut. Men det tog en timme att få ut han och nu när jag har kikat runt på lite information om förlossningar så förstår jag varför. Han kom med ansiktet före på vägen ut, kommer ihåg hur barnmorskorna stod och tittade mellan benen helt fascinerade och jag begrep inte varför men som jag har förstått nu är det väldigt ovanligt att barn föds på det sättet och det kan ta längre tid att krysta ut. Så min pojk var speciell, tur att jag inte hade en aning om riskerna med det bara :) man ska nog inte veta allt. Men om han hade legat normalt så betyder det att han hade kunnat komma ut ännu snabbare antagligen, hade bara värkar i en timma och först fattade jag inte ens att det var värkar eftersom att jag inte kände samma hemska tryck i ryggen som med mina tidigare två barn.

Var hos bm idag och hon frågade om jag hade några tankar kring förlossningen och jag kände bara att det går inte att bestämma i förväg nånting, utan det blir helt som det blir och det tar jag då. Alla förlossningar är så olika och det går inte att föreställa sig hur denna kommer att bli, ut ska bebis i vilket fall :)

• MeEmmA

Och förresten, köpte via blocket idag nästan ett helt oanvänt babynest och bärsjal för 500: tillsammans, känns som att jag har fyndat! Är det bara en till spjälsäng och nått fint klädesplagg att ha från BB kvar att köpa, men sängen får jag vänta med tills allt kaos med renoveringar är gjorda hemma.

• MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-10-24 06:57:44 följande:

Bristningar vet jag att det är hormonellt men lös hud (överskottshud) borde det ju vara mindre risk för om man inte går upp så mycket i vikt och får stor mage. Jag tror att jag kommer fortsätta äta när jag är hungrig och hoppas att det blir bra.

Jag tror inte att du behöver oroa dig med vikten så länge du inte äter överdrivet för två. Med min dotter gick jag upp från 50 till 73kg innan förlossning, när hon var ett år var jag nere på 47kg utan att ha gjort mer än att amma. Kroppen lägger nog på sig lite reserver ibland till amningen, så man ska inte vars stenhård på de 12kg de ger som riktlinjer till normal viktökning. Det är väldigt individuellt och för bebisens del spelar det inte så stor roll hur mycket man går upp, utan det är mer för ens egen hälsa och att man ska må bra efteråt också.
  • MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-10-24 20:44:37 följande:
    Gud nej jag äter inte för två vad gäller mat och mellanmål, snarare tvärtom, det jag funderar på är ju att jag har varit sugen på en hel del godsaker (mer än vanligt) så en del av mitt energiintag per vecka kommer ju från godis, glass, chips, kakor etc (inte allt detta varje dag förstås men ena dagen en kaka till em-fikan, andra dagen en glass på em (här är ju fortfarande 25 grader varmt), en annan dag godis eller chips i soffan på kvällen. Inte varje dag men ändå flera dagar i veckan, ja du fattar. I USA är riktlinjerna 9-16 kg viktuppgång och jag har gått upp 12 från v 4 till v 30.

Jag räknar inte med att gå ner en massa av amning för jag hade från början inte tänkt amma alls, men nu kan jag tänka mig att amma första 1-2 månaderna för att bebisen ska få hjälp tills den har ett eget immunförsvar och enligt min vän som är biolog är det under första månaden som det behövs (eller ja, är att föredra är väl en bättre term för barnen dör ju inte på ersättning). Jag vill inte diskutera själva amningen men mest påpeka att alla har ju inte tänkt amma och då kanske man inte kan räkna med att få en enkel viktnedgång som det verkar vara för dem som ammar. Härligt att du hade lätt att gå ner!
    Men sista tiden ska man gå upp minst 1kg och Max 3kg per månad, så om du ligger mittemellan på 2kg månad så hamnar du på +16kg vilket är helt normalt :)
    Amning gör man helt som man vill med, det som är rätt för sig själv och barnet. Finns många länder som ger flaska direkt på BB och de barnen växer också upp. För min egna del har jag ammat länge för att det har varit mysigt, bekvämt och barnen har vägrat flaska.
  • MeEmmA
    himw skrev 2015-10-24 21:56:07 följande:

På tal om ingenting- när räknas man som höggravid?

Senaste dagarna har jag känt mig superdupergravid- innan har det mer varit jag fast med en överraskning inuti, förstår ni hur jag menar?

Men på sista tiden så har jag haft svårt att böja mig framåt, inte orkat vara lika aktiv och känt av i korsryggen att det är framtungt :) Det är liksom mest bebisens kropp nu och jag får anpassa mig istället för tvärt om och att det är bara min kropp.

Går in i vecka 31 på måndag så det känns helt ok men det är ju ändå 9 veckor kvar och jag hade nog inte trott att det skulle gå såfort som det gjort sista veckan.

På min app från mammasidan står det nu i v 29:
    Grattis - nu är du i tredje trimestern och officiellt höggravid!

Vet inte om det är likadant överallt, blev lite chockad när jag läste det. Tiden går så otroligt snabbt. Känner mig inte så tung eller osmidigt än (magen börjar ta emot lite när jag böjer mig för att knyta skorna), tror att det beror på att bebis ligger väldigt högt upp.
  • MeEmmA
    minahjärtan0609 skrev 2015-10-25 18:03:59 följande:
    Det setet har jag oxå köpt. Så gulligt!
    Visst är det, blev förälskad i de små tossorna :)
    Hoppas att dom kan bekräfta att det är en flicka vid nästa ultraljud, har sett så mycket gulligt nu som jag inte vågar köpa.
    Vill rensa bland alla bebiskläder jag har här hemma också, men får vänta med det OM det blir en till pojk.
  • MeEmmA
    Eleonor01 skrev 2015-10-25 18:07:48 följande:

Denna har vi köpt som första plagg på BB. Velour e varm å gott :)

Jättesöt, har haft sådana till alla mina barn när det har varit vinter :)
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-10-25 18:10:57 följande:

Familjelivs app är så dum. Kan ju inte se bilder i den.

Samma för mig, måste logga in på hemsidan för att se nått.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)