Seven Costanza skrev 2015-10-24 20:44:37 följande:
Gud nej jag äter inte för två vad gäller mat och mellanmål, snarare tvärtom, det jag funderar på är ju att jag har varit sugen på en hel del godsaker (mer än vanligt) så en del av mitt energiintag per vecka kommer ju från godis, glass, chips, kakor etc (inte allt detta varje dag förstås men ena dagen en kaka till em-fikan, andra dagen en glass på em (här är ju fortfarande 25 grader varmt), en annan dag godis eller chips i soffan på kvällen. Inte varje dag men ändå flera dagar i veckan, ja du fattar. I USA är riktlinjerna 9-16 kg viktuppgång och jag har gått upp 12 från v 4 till v 30.
Jag räknar inte med att gå ner en massa av amning för jag hade från början inte tänkt amma alls, men nu kan jag tänka mig att amma första 1-2 månaderna för att bebisen ska få hjälp tills den har ett eget immunförsvar och enligt min vän som är biolog är det under första månaden som det behövs (eller ja, är att föredra är väl en bättre term för barnen dör ju inte på ersättning). Jag vill inte diskutera själva amningen men mest påpeka att alla har ju inte tänkt amma och då kanske man inte kan räkna med att få en enkel viktnedgång som det verkar vara för dem som ammar. Härligt att du hade lätt att gå ner!
Men sista tiden ska man gå upp minst 1kg och Max 3kg per månad, så om du ligger mittemellan på 2kg månad så hamnar du på +16kg vilket är helt normalt :)
Amning gör man helt som man vill med, det som är rätt för sig själv och barnet. Finns många länder som ger flaska direkt på BB och de barnen växer också upp. För min egna del har jag ammat länge för att det har varit mysigt, bekvämt och barnen har vägrat flaska.