Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

mitthemligajag skrev 2015-09-08 06:47:03 följande:

Men jag följer rätt många från USA på instagram och det är helt vanliga vagnar, har aldrig hört att de ska finnas något speciellt chassi som bara fungerar med babyskydd. Men vi använder också babyskyddet med adaptrar på våra bugaboo vagnar och de är jätte poppis i Sverige också. Men nör dunklare en vagn så får du ju både ligg och sitt del och sedan köper du till adaptrar för babyskydd. Tror inte ens de går att köpa ett chassi utan liggdel från bugaboo ifall de inte är ngn slags reservdelsida :) men stokke verkar vara poppis där också, och likaså cybex

Tror du missförstod mig. Jag ville alltså _inte_ ha en sådan dyr vagn som t ex Bugaboo, Stokke etc eftersom jag ska förvara vagnen i ett allmänt cykelförråd. Jag vill alltså köpa en billigare vagn, helst begagnad och då finns det verkligen INGA liggvagnar till salu alls i mitt område på craigslist (motsvarande Blocket). Kollade helt snabbt på nya vagnar i butik på Walmart som säljer amerikanska vagnar och där fanns inte en enda liggvagn. Har dock fått kontakt med en svensk tjej som också bor här - hon bekräftade att nästan ingen använder liggvagn här men hon hade hittat några ställen som säljer liggvagnar så hon ska hjälpa mig hitta en . Var i USA bor de som du följer och vad har de för märken?
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-09-08 07:50:43 följande:

Det är ju positivt att det inte är så långa leveranstider men tråkigt att det verkar vara då svårt att få tag på en bra vagn. Trodde att USA skulle vara ett "mecka" för barnprylar

Nu har nog inte vi tänkt så mkt att skaffa adaptrar till vår vagn eller sådär men skulle nog inte heller vilja använda bara babyskydd till vagnen, dem säger ju att det inte ska vara bra för babyns rygg.

Härligt med sol och värme, här har hösten börjat komma med stormsteg känns det som. Min man såg nån som lagt upp en bild på första snön nånstans uppåt landet. Brr!

Det trodde jag med, men just gällande barnvagnar har de som bor här förklarat att just för att de flesta i USA kör bil överallt så går de inte barnvagnspromenader och alltså marknadsförs knappt inga liggvagnar, fastän det (åtminstone i Sverige) rekommenderas att bebisen ska ligga plant på rygg de första månaderna. Här där jag bor är det dock fina trottoarer och fint väder året runt så man hade ju trott att folk skulle vilja ha liggvagnar att ha för att gå promenader.

Jaja jag ska få hjälp att försöka hitta en vagn, men det verkar kanske inte gå att hitta någon begagnad eller budgetvariant som jag hade tänkt. Det kostar tjugotusen kr i månaden att hyra en tvårumslägenhet här så jag vill tyvärr inte spendera en förmögenhet på exempelvis vagn så en Bugaboo känns alldeles för dyr för att ha stående i ett cykelförråd. Andra kommer ju liksom inte fatta att det är en ny, dyr vagn och vara rädda om den...

Jag trodde det skulle vara ROLIGT att leta efter grejer till bebisen men hittills har det bara varit frustrerande, fick ju utbrott för några dagar sedan för att det bara fanns mörka barnkläder till pojkar, knappt inget bebisgulligt och det är jag fortfarande sur för, men det var svårt i Sverige också. Vad gäller shoppingen förstår man ju varför "alla" verkar vilja ha flickor, och då är jag inte ens "en sådan" som vill ha rosetter, volanger etc, men jag ville ha snälla, spädbarnsanpassade motiv i mjuka pastellfärger som inte bara är i blått, och det verkar ju i stort sett som en lika omöjlig önskan som att ta ner månen...
  • Seven Costanza
    MeEmmA skrev 2015-09-08 08:32:52 följande:

De flesta vagnarna har uv-skydd och sen ska man ALDRIG ställa en vagn i solen på tex stranden oavsett färg. Men en mörk vagn blir inte varmare invändigt än en ljus, däremot är det tråkigt med mörka vagnar då många bleks. Fast å andra sidan om du hittar en mörk billig vagn begagnat så spelar det kanske inte så stor roll :)

Tack för svaret! Ja blekning är ju nackdelen, så lär det ju blir här där det alltid är soligt. Hade ju tänkt passa på att ha en ljus "rolig" vagn nu när man äntligen bor på en plats där det inte är snö, regn och lera, men så fick vi inte lägenhet på första våningen och jag tror det blir jobbigt att släpa bebis och vagn uppför trappan här så därför som jag tänkte ha en tålig färg på en vagn som ska stå i ett cykelförråd... Men det är kanske inte så jobbigt att släpa vagnen uppför trappan?? Jag vet inte, har aldrig knappt rört en barnvagn. Begagnat får jag nog vara tacksam om jag hittar en liggvagn överhuvudtaget, verkar ju som sagt knappt inte existera här.

I vissa avseenden är USA verkligen ett u-land, som en parentes stör jag mig just nu på att de inte ens har _duschslang_ som standard i sina duschar utan bara sådan jäkla fast stråle uppifrån. Duschslang hade vi när jag var barn på åttiotalet! Även sjukt mycket dyrare med mobil och vettig hastighet på internet här, fastän så mycket teknik kommer härifrån. Det kostar t ex för dig även om det är du som blir UPPRINGD, så man måste ha ett sådant dyrt abonnemang med fria inkommande och utgående samtal. Sjukt konstigt. Får be om ursäkt för mitt dåliga humör men jag trodde inte att jag skulle hitta så många skillnader att störa mig på haha, har ändå bara varit här i tre veckor .
  • Seven Costanza

WiMe: tack va snäll du är, ja det är lite jobbigt nu i början för det är fortfarande en del att fixa och jag har inget tålamod alls nuförtiden känns det som utan blir jätteirriterad när jag inte hittar det utbud jag förväntar mig eller när t ex teknik inte funkar. Ska bli kul att få hjälp från en som bor här, man vill ju att ens bebis ska ha fina grejer <3

Hoppas du blir piggare snart, annars ta upp det med BM!

• Seven Costanza
    manam skrev 2015-09-08 10:33:40 följande:

En idé! Köp vagn i en ljus färg och dra på ett regnskydd när du förvarar den i förrådet. Då tänker jag att den borde vara tillräckligt skyddad. 

Men Gud va smart!! Ska se om här finns några regnskydd dock, för här regnar typ aldrig... 35 grader idag .
  • Seven Costanza
    MeEmmA skrev 2015-09-08 09:36:11 följande:

Jag har bott i Florida och det tog nån månad innan jag förstod hur allt gick till, fick många bra tips från andra svenskar jag träffade på stället :)

Att släpa en vagn upp och ner utan hiss blir jobbigt, fungerar en kortare period men inget jag skulle rekommendera.

Om din mamma eller någon annan ska komma så kanske du klarar dig utan vagn den första tiden, kanske kan använda en bärsjal istället och att någon dom hälsar på tar med sig? Att skicka på posten är ju också ganska dyrt men kolla om det går att beställa på nätet från ett annat land? Det ordnar sig nog för dig, jobbigt när man blir frustrerad men rätt dom det är så släpper det :)

Ja jag skulle ju tro att det blir jobbigt att släpa på vagnen. Vi försökte få en lägenhet på markplan men det gick inte, och de allra allra flesta huskomplexen här har bara två våningar så då har de ingen hiss utan bara trappa utomhus med loftgång. Vet inte hur hustyperna ser ut i Florida?

Kanske mamma kan ta hit en vagn om jag inte hittar någon bra, jag får se hur jag gör. Tack för peppen!
  • Seven Costanza

Tack till alla som tipsat om vagnar! Jag ska försöka kolla på det igen med hjälp av en svensk tjej som bor här och hon väntar tredje barnet nu så hon kan ju det här med vagnar... Jag själv vet helt ärligt inte ens vad en mjuklift är så himw som frågade mig om det kan tyvärr inte få något svar än haha . Det här med huruvida det borde vara körkort på att skaffa barn som man hör ibland alltså... Jag har idag exakt fyra månader till BF och t ex detta med vagnar kan jag ju inget om så jag får väl försöka sätta mig in i det nu .

Ni som har barn sedan innan, vad är det viktigaste ni tycker att man som gravid bör läsa på/ta reda på innan barnet kommer? Vad önskar ni att ni hade vetat? Ibland känns det som att jag inte vet någonting alls men man är ju normalbegåvad så det löser sig nog tänker jag .

• Seven Costanza
    Eleonor01 skrev 2015-09-10 12:09:42 följande:

Oj vilken mage :) mig synd det knappt på ;) härligt!!

Har ungefär så stor mage som på bilden; jag går in i v 24 imorgon lördag. Men å andra sidan hade min mage sett mindre ut om jag fortfarande hade spänt/ hållit in magen som jag gjorde som ogravid eller när jag fortfarande ville dölja graviditeten. När man är i "avslappnat läge" och liksom andas ut ser ju magen större och rundare ut på de flesta. Som ogravid brukade jag alltid gå med spänd mage för jag tycker det ger bättre hållning, men nu som gravid tycker jag det känns obehagligt. Om jag ligger ner ser man dock tydligt att själva gravidmagen bara går till strax ovanför naveln, sedan är det platt upp till brösten. Så jag tror att jag kommer att vara ungefär den här storleken ganska länge till men att man kommer liksom "växa i" magen sedan så att bebisen fyller ut utrymmet däruppe som nu bara är luft hos mig .

Vad hade du för kroppstyp före graviditeten? Vissa som är väldigt smala syns det snabbt på medan andra smala och vältränade inte får mage förrän sent och likadant om man har några trivselkilon är det ju inget konstigt om det dröjer lite längre. Alla får fina magar så småningom . Hur ligger moderkakan? Vissa bär ju bebisen mer inåt mot ryggen och då syns det ju mindre än om man bär den framåt mot magen .
  • Seven Costanza

Hör ni nu har vi väl alla här gått ungefär halva graviditeten eller mer, heja oss!!!

Jag går som sagt in i v 24 imorgon lördag (BF 8/1) och jag läste på 1177:s gravidguide att efter v 22 kan barnet överleva om det föds för tidigt. Känns helt overkligt att mitt barn skulle kunna födas NU och förhoppningvis skulle gå att räddas, det är ju ändå långt kvar av graviditeten men känns bra att veta att möjligheten finns om man skulle ha otur att det sätter igång väldigt mycket för tidigt. Jag känner bebisen lite grann varje dag så det känns tryggt, tyckte det var jättejobbigt att inte känns någonting för jag blev så osäker på allt men nu känns det bra.

Blev erbjuden en annan kvinnas plats på tåget igår, hon tittade på min mage och erbjöd direkt sin plats... Så snällt, jag hade egentligen inte behövt det för jag mår bra men det kändes ju dumt att tacka nej. Också lite overkligt att vara en av dem som blir erbjuden plats nu, att man ser så tydligt gravid ut känns underbart .

Hur mår ni andra? Vilka besök har ni inplanerade nu efter RUL och framåt? Jag bor ju i USA nu och det är inte klart med vår sjukförsäkring än så jag kan inte boka någon tid, drygt, men såvitt jag förstod skulle det inte hända så mycket nu förrän runt v 28, eller?

• Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-09-11 23:03:48 följande:

Min mage ser också ut sådär ungefär, 22 hela veckor nu. Fått höra flera gånger denna veckan att min mage är så fin, kul att höra men har svårt för att folk ska TA på den liksom. Moderkakan fram, känner mig förvånansvärt smidig än, sprang efter bussen igår utan problem och klättrade upp i en container häromdagen:)

Kan bli lite trött i ryggen fram emot fredag på jobbet men kan väl inte begära för mycket, ha ha :)

Skönt att du också mår bra! Är bara en som velat känna på min mage ännu (en kompis) och hon frågade först så det gick bra. Jag känner mig okej med det men hoppas slippa folk som tar på en utan att fråga.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)