Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

Krocki1 skrev 2015-08-27 04:41:47 följande:

Jag blev det oxå. Jag läste någonstans stt på Rulet när man kikar på bebisen så kollar man inte när man blev gravid utan alla måtten på bebisen har att göra med hur den har utvecklats och hur lång tid det är kvar tills den kommer ut. Jag tyckte det lät väldigt sunt så jag försöker tänka så, inte så kul att stå och stampa på samma dagar igen men men

Jag blev tillbakaflyttad fyra dagar men själv blev jag tvärtom jätteglad och förväntansfull för jag vill gärna ha ett januaribarn och nu fick jag några fler dagars marginal. Först var mitt BF 4/1 enligt KUB och nu blev det 8/1 så jag hoppas på 2016 och inte 2015. Kan ju komma mycket tidigare också och det spelar ju inte så stor roll egentligen men så känns det nu i alla fall. Om jag vore beräknad senare i januari hade jag nog inte brytt mig vare sig om jag blev fram- eller tillbakaflyttad.
  • Seven Costanza
    mitthemligajag skrev 2015-08-27 07:50:29 följande:

Blev också överlycklig över att bli flyttad lite framåt haha, vill verkligen ha ett januari barn så nu fick vi mycket bättre marginal :)

Ja precis jag hoppas så mycket på januari, vill helst gå över några dagar dessutom utöver 8/1. Vad fick du för BF nu och vad hade du tidigare?
  • Seven Costanza
    Hame skrev 2015-08-27 08:40:21 följande:

Jag blev flyttad så att bf är tidigare, gick ifrån 8/1 till 29/12. Jag tog ägglossningstest så jag vet att det datumet de säger inte kan stämma. Sedan kan ju bebisen komma då iaf, de säger ju att +/- två veckor räknas som normalt.

Jag hoppas och tror nog ändå att det blir januari. Kommer inte kännas lika jobbigt att "gå över" denna gången som förra 

Det var ändå ganska många dagar att bli flyttad. Bebisen kanske bara har växt snabbt i början så att den verkar längre gången, men det kan ju kanske lugna ner sig med tillväxten sedan så att den inte blir klar förrän efter årsskiftet . Mm, två veckor +- är ju normalt men vi är nog många runt årsskiftet som håller tummarna för att den inte kommer före BF!

Hur mycket gick du över förra gången? Vilken månad födde du i då? Själv tycker jag att just december/januariskiftet känns lite extra spänt så hade jag fattat att mitt BF skulle bli såhär tidigt om vi lyckades på första försöket så kanske vi hade väntat en månad med att börja försöka, men då kanske man å andra sidan inte skulle ha haft samma flyt med att lyckas direkt så jag får ju vara tacksam för det Jag är ju förstföderska så jag hoppas på att gå över som de flesta gör med första barnet.
  • Seven Costanza
    cattis83 skrev 2015-08-27 16:48:35 följande:

Har en liten undran om mitt rul. Tänkt på det sen ultraljudet. När hon mätte lårbenet så tog hon en vy underifrån bebisens rumpa. Som man skulle ta ett kort inne i från toaletten när man sitter där. Jag såg lårben sen tre små vita streck å sen det andra lårbenet. Typ så här fast lårbenen var längre

| ||| |

Alla strecken var lika vita.

Någon som vet vad de tre strecken är för något?

Om jag förstått det rätt så är de tecken på att det är en flicka. Jag väntar en pojke och i samma position på bilden såg vi pungen tydligt mellan lårbenen . Sa hon vilket kön ni väntar?
  • Seven Costanza
    Hame skrev 2015-08-27 14:22:54 följande:

Ja det är många dagar! Först räknade bm ut 8/1, sedan sade de 4/1 på kub och nu 29/12 på RUL :) Nu vågar vi inte gå tillbaka till mvc längre 

Jag gick över nio dagar sist och födde i februari. Tycker rent generellt att det var bra att få barn i den perioden. Mysigt att sitta inne första tiden och sedan har de blivit lite större och tåligare tills sommaren så man kan göra lite utflykter 

Vi tänkte precis som ni med årsskiftet! Eftersom jag gjorde ÄL-test VET jag att det var minst 40 veckor till nyår, så datumet ifrån KUB kan som sagt inte stämma..  Vi får vänta och se helt enkelt, det blir en spännande jul/nyår 

Ja det ska bli väldigt spännande! Våren kommer tidigt till Kalifornien där vi bor nu så det blir snabbt varmt, men i januari är det svalare och kan regna en del så det är perfekt för att sitta inne och mysa med bebisen .
  • Seven Costanza

En allmän fråga: hur gammal är bebisen när den kan hålla upp nacken själv? I början ska man ju hålla bebisens huvud men när kan den stabilisera själv?

• Seven Costanza
    Mallis87 skrev 2015-08-27 18:59:20 följande:

Vi köpte en bumbostol till dottern som hon provsatt när hon var tre månader. Då behövde hon en kudde bakom nacken för att inte "tappa huvudet". Men var ändå rätt stabil. När hon var fyra månader satt hon helt utan problem i barnstol. Men sen var hon lite sen, de kollar på två månaders kontrollen om bebisen lyfter huvudet och kan hålla det en liten stund, i magläge. Men min flicka låg som en strandad säl och lyfte inte alls. Hon var lite sen där i början då hon föddes en månad tidigt.

Okej så ca två-tre månader om man inte är för tidigt född?
  • Seven Costanza

Känner med er som mår dåligt! Hoppas ni precis som himw kan få bli sjukskrivna helt eller delvis om ni känner att ni inte orkar med jobbet längre. Själv känner jag mig lyckligt lottad som fått må bra hittills, peppar peppar, men känner ändå att det är skönt att jag pluggar på distans den här terminen för då kan jag lägga upp det lite mer i min egen takt istället för mitt vanligen ganska stressiga jobb som högstadielärare.

Känner ni andra bebisen mycket nu förresten? Jag är i v 21+3 och jag tycker fortfarande att jag typ inte känner någonting, mer än lite flyktigt fladder någon gång ibland. Uppfattar absolut inte bebisen varje dag. Önskar att jag kände mer för jag oroar mig fortfarande då och då för att bebisen har dött för att jag mår precis som vanligt, trots att jag ju VET att missfallsrisken är extremt låg såhär sent i graviditeten och efter RUL som inte visade på några avvikelser. Så på ett sätt är det ju jätteskönt att få må bra men det är jobbigt också när det enda man vill är att se tecken på att man är gravid...

• Seven Costanza
    himw skrev 2015-09-01 22:57:18 följande:

Jag känner fladder varje kväll men jag är i 22+2 men bara känt 2 riktiga sparkar hittills. Frågade läkaren om detta och hon sa att det var helt olika- hon gjorde ett snabbt ultraljud så jag fick se bebisens hjärta slå och det är så skönt att få den bekräftelsen.

Vet du hur din moderkaka ligger?- tror det har stor betydelse för hur mycket man känner.

Härligt att känna fladder!

Ja den ligger högt i bakvägg så det beror inte på framvägg att jag inte känner något. Då hade jag kanske haft lättare att acceptera att det inte direkt känns något än. Känner lite fladder ibland som sagt men tycker att man borde känna något varje dag såhär pass långt gången som man ändå är. Men samtidigt har jag läst att vissa inte känner förrän i v 25-26 med första barnet.
  • Seven Costanza
    Eleonor01 skrev 2015-09-02 02:41:38 följande:

Min första kände jag rejält from v 15 varje dag. Vägde då 10 kg mindre än vad jag gör idag. Tror det spelar stor roll. Är i v19+4 idag å känner också bara fladder. Dock vet jag att det är bebisen för jag känner igen det... Bli ju orolig som ni säger. Rul imorgon så får väl se hur moderkakan ligger.... Alla barn är ju olika. Rör sig olika mycket

Lycka till på RUL, hoppas allt är bra! Det är ju precis som du säger att just eftersom det är första barnet för mig så känner jag mig lite osäker på om det verkligen är bebisen eller bara gaser när det rör sig i magen, men förhoppningsvis blir det mer snart. Får jag fråga om du vägde väldigt lite när du kände bebisen mer? För jag väger runt 66 kg nu till 168 cm så det är ju inte supersmalt men inte övervikt heller.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)