BF Januari 2016 :)
Ah oki, Tack för all hjälp =)
Ah oki, Tack för all hjälp =)
Måste få beklaga mig lite.. är magsjuk o har spytt (ursäkta äcklet) heeela dagen. Fått i mig ett glas vätskeersättning nu o är yr. Vad jag förstått är det ingen fara för den lille?
Någon annan som tycker ni har sämre immunförsvar? Först varit förkyld i tre veckor, två anfall av gallsmärta (troligen gallsten som kommit av graviditeten, visste inte ens att det var vanligt) o nu detta. Jag har inte haft en sjukdag på fem år innan detta o blir så less :(
För mig blir det lite tvärt om tycker jag.. Jag har ganska liten mage och folk tycker att det är lääänge kvar. Jag har ganska mycket foglossning och det är ju inte kopplat till stor eller liten mage, men folk har svårt att förstå att det skulle vara ett problem. Blev tillfrågad på jobbet om jag ville vara med och springa ett stadslopp på en mil om två veckor! Jag vet att en del är jätteduktiga och håller igång hela graviditeten, men det känns lite som ett slag i ansiktet när jag har svårt att vända mig i sängen..
Tror att de har mkt att göra med att vi är uppväxta med att kön inte spelar någon roll, och i andra länder är ett eller annat kön lite bättre. Hade en gambiansk familj på jobbet som var otroligt öppna, hon berättade att hon helst ville ha pojkar men en flicka eftersom pojkarna hjälper mer. Fick direkt en klump i magen haha men de är ju deras natur.
Likaså vet jag att många av våra kurdiska föräldrar varit otroligt glada över att först få en pojk och sedan flicka. Vet inte om de har med tradition eller religion att göra?
Jag kan nästan skämmas lite att vi tagit reda på kön, eftersom att de såklart inte spelar någon roll egentligen....
Hoppas att ni alla mår bra! Vi var på nytt ultraljud igår för den amerikanska sjuksköterskan tyckte att det var bäst att göra ett här i USA - väl där så tyckte läkaren tvärtom att det inte är så mycket nytta med UL för datering och organkontroll så sent i graviditeten för det ska göras runt v 20. Jo det visste vi ju och det var ju därför vi gjorde det i Sverige haha... Jaja allt verkade normalt i alla fall. Läkaren skrämde upp oss först för hon tyckte att snoppen såg onormalt liten ut och sa då att vi kanske skulle få gå på nytt UL (jag blev jätteorolig) men sedan hittade hon den och bad om ursäkt för att hon skrämt upp oss. Usch det var inte kul så jag hoppas verkligen att hon såg rätt nu så det inte är något konstigt med snoppen, vore ju jättehemskt. Någon som varit med om något liknande? Jag fick behålla samma BF så vi står kvar på 8/1. Har nästan besök 21/10, då är jag i v 29.
Har köpt lite mer kläder, haklappar och en skötväska, samt varit och kollat på vagnar. Blev jätteförvånad för om man vill ha en ny vagn här i USA så är det bara några dagars leveranstid - varför tar det så extremt lång tid i Sverige? Har ju hört om 12 veckors leveranstid - är det lika lång tid även om man beställer en svensk vagn såsom Emmaljunga? Vi har hittat en vagn nu som har liggdel och vändbar sittdel (mkt ovanligt med liggdel här som sagt) och den kostar ca 870 dollar ny och runt 350-500 dollar begagnad beroende på hur gammal den är.
Har svårt att bestämma oss för ny eller begaganad. Å ena sidan är jag ju sugen på att köpa en ny vagn för det vore ju härligt, men å andra sidan har vi ju tänkt ha den i ett cykelgarage så även om man har regnskydd på vid förvaring så kanske den blir smutsig och då kanske man tycker det känns surt att man betalt för ny vagn. Å andra sidan så är nästan alla begagnade svarta eller marinblå och jag skulle helst vilja ha en gul, beige eller grå. Hur hade ni gjort? Om någon är nyfiken på amerikanska vagnar så heter den Uppababy Vista och färgerna jag gillar heter Maya, Lindsey och Pascal
.
Jag gick hem tidigare ifrån jobbet idag då jag har sjukt ont under bröstet vid revbenen. Hade en låsning där för en vecka sedan och har nu fått tillbaka det. Suck.
Men fick en glad nyhet när jag kom hem, jag fick min graviditetspenning beviljad på heltid. Så himla skönt, så nu är det bara att försöka stå ut på mitt jobb i sex veckor till.
Vad skönt att allting verkar bra. Men gör dem nytt ul nästa besök med då? Jag har också mitt nästa besök i v 29 och sen har jag tillväxtultraljud i v 32. I slutet av grav. kommer jag att gå till bm/usk varje vecka. Och sen blir det ytterligare ett tillväxtultraljud i v 36.
Kul att du hittat lite mer saker till bebis. Och vad roligt om ni hittat en vagn som faller er i smaken med. Vet inte hur ni ska göra med ny eller begagnad, det kan ni bara känna vad som känns bäst för er. Jag var ju helt inställd på att köpa begagnad vagn men sen när vi var i butiken och den stod där och bara skrek köp mig, haha, så kunde jag inte låta bli att köpa en ny. Fick den för bra pris också, så för vår del skilde det kanske bara 1000 kr mellan ny och begagnad och då kändes det mkt bättre att köpa en ny och få garanti osv.
Emmaljunga tillverkar sina vagnar efter beställning, tror inte dem har en massa vagnar står på lager eftersom man kan välja så mkt olika tillbehör, delar, färger osv, så därför tror jag leveranstiden blir så lång på just emmaljungas vagnar, säkert många beställningar med.
Och andra vagnar har säkert med att dem inte är just svenska märken kanske så då ska det fraktas från andra länder kanske och sådär, det är vad jag tror iallafall att det påverkar.
jag har oxå köpt en vagn i grått. Snyggaste färgen :) Super nöjd är jag än så länge, vi får väl se om jag är lika nöjd när lillan kommit och den börjar användas :)
Så kul att se era vagnar! Har hittat en begagnad beige vagn av det märket jag vill ha (svart nedtill, ljusbeige sufflett) som jag funderar på att åka och titta på. Den kostar bara 350 dollar och en ny kostar 850 dollar så det är ju mindre än halva priset. Det står att den har några mindre fläckar så man får väl se hur den ser ut. Jag är lite småsnål av mig så jag tror att jag kommit fram till att jag bara skulle ångra mig och jag köper en vagn till nypris och den sedan blir smutsig i förrådet...
Vilka är de övriga stora utgifterna? Alla säger att inköpen kostar så mycket och vi har hittills bara köpt kläder och skötväska
. Tänkte köpa spjälsäng på Ikea samt eventuellt någon form av bärsjal eller bärsele - har tittat på Ergobabysele men den kostar 140 dollar här, känns ju som jättemycket pengar! Är det värt det?
Så kul att se era vagnar! Har hittat en begagnad beige vagn av det märket jag vill ha (svart nedtill, ljusbeige sufflett) som jag funderar på att åka och titta på. Den kostar bara 350 dollar och en ny kostar 850 dollar så det är ju mindre än halva priset. Det står att den har några mindre fläckar så man får väl se hur den ser ut. Jag är lite småsnål av mig så jag tror att jag kommit fram till att jag bara skulle ångra mig och jag köper en vagn till nypris och den sedan blir smutsig i förrådet...
Vilka är de övriga stora utgifterna? Alla säger att inköpen kostar så mycket och vi har hittills bara köpt kläder och skötväska
. Tänkte köpa spjälsäng på Ikea samt eventuellt någon form av bärsjal eller bärsele - har tittat på Ergobabysele men den kostar 140 dollar här, känns ju som jättemycket pengar! Är det värt det?