Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

amalie79 skrev 2015-09-12 00:05:40 följande:

Jag har förresten också nästa besök i början av oktober. Är då i v 25 tror jag. Hade ett i v20 efter semestern men då var det mest samtal,inga prover eller så, hon ville väl bara kolla, eftersom hon inte sett mig på 10 veckor under sommaren.

Sa hon på förra besöket vad som händer på besöket i v 25? För jag går som sagt in v 24 imorgon men kan inte boka läkartid förrän vår sjukförsäkring är klar och det verkar gå segt. De flesta här i USA verkar gå till gynläkare och inte barnmorska men jag vill ju inte behöva betala för det själv så därför jag måste vänta på försäkringen. Jag mår ju jättebra och allt var normalt på RUL så jag känner mig inte i behov av vård för tillfället men hoppas ändå det går snabbt så man inte missar någon viktig undersökning.

I vilka veckor undersökningarna görs här verkar variera stort här beroende på vilken mottagning/läkare man går till så jag har liksom inte fått grepp om vad för typ av undersökningar som är på gång, men hoppas som sagt att de inte tycker att jag är ett UFO när jag kommer dit och inte har varit på något besök sedan v 19 (var på sista BM-besök i Sverige direkt efter mitt RUL). Vill ju inte bli betraktad som att jag inte bryr mig om barnets välbefinnande, för man kan tydligen bli förflyttad till högrisk-kategorin här om man inte går på sina kontroller. Jaja, jag har ju för avsikt att gå så fort som möjligt men du förstår hur jag menar .
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-09-12 08:14:25 följande:

Jag har en lapp med alla besök och vad som händer på dem och vid v 25 står det blodtryck, provtagning, mätning av mage och kontroll av hjärtljud. Sen skiljer sig säkert det där från landsting till landsting och land såklart.

Okej tack! Jag hoppas kunna boka en tid så snart som möjligt men i v 25 lär det nog inte hinna bli för jag går in i v 24 idag. Men har jag tur kanske jag hittar någon som inte har så lång väntetid. Dock låter ju de sakerna som något som lika gärna skulle kunna göras i v 26 kanske .
  • Seven Costanza

Skulle behöva ventilera en sak... Är det någon mer av oss i tråden som ser yngre ut än vad ni är? Jag är 31 och har sedan jag blev över 25 (och själv började se begynnande ålderstecken) blivit glad när någon trott att jag var yngre. Men nu som gravid känns det inte alls kul längre för det känns som att okända tittar på mitt ansikte, tittar på min mage och sedan ser vissa bekymrade/ ogillande ut känns det som Vissa verkar också kolla efter vigselring och se lättade ut när de ser er (alltså jag inbillar mig ju säkert till viss del men det KÄNNS så).

Folk här i USA är ju mer frispråkiga med att prata med okända (på gott och ont) och igår var det gatufestival här i stan med vinprovningar i olika stånd längs huvudgatan. Min man (som är 30 men också ser yngre ut) ville prova ett glas vin och servitrisen är på väg att hälla upp till mig också, och när jag säger nej tack och hänvisar till min mage utbrister ett medelålders par "but you're so YOUNG!" Och ser helt frågande ut. Jag kunde inte hålla god min utan sa "Not that young, I'm 31" och då var naturligtvis deras dotter lika gammal och hade fått barn tidigare i år. Jaha ja då ser väl hon mer vuxen ut än jag, tänkte jag.

Blev på något konstigt sätt jätteledsen över deras utbristande och kan inte riktigt släppa det. Jag vill inte behöva ändra frisyr eller kläder bara för att se äldre ut (har långt mörkblont hår och helt "vanlig" klädstil, byxor/kjol och linne med kofta, inte tonårsstil) men det känns surt om jag ska bli tagen för en "ung mamma" när jag inte är det. Säger inte att det är okej att döma yngre mammor men många GÖR ju det. Hur hade ni reagerat? Hade ni pratat tillbaka precis som jag eller hade ni tvärtom sagt "thank you" och varit nöjda resten av dagen?

• Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-09-13 20:16:06 följande:

Jag hade inte lagt ngn vikt i det alls. Tror att det kan vara mkt hormoner man har som gravid som gör att man tar åt sig hårdare än vad man skulle gjort annars. Var stolt och glad att du ser ung ut och var stolt över din blivande roll som mamma låt inte okända människor få dig att bli ledsen. Klart att du inte ska ändra stil för att andra människor ska tro att du ser äldre ut

Men jag vet precis hur det är när man känner sig dömd efter ålder. Jag var 20 när jag fick mitt första barn så jag blev dömd många ggr. 28 nu och väntar tredje, så jag räknar mig själv som ung trebarnsmamma men mina barn lider inte utav det

Tack, känns bättre nu, blev bara förvånad över kommentaren och kanske ännu mer förvånad att jag tog åt mig så. Ja 28 ÄR ju rätt ungt för att vara trebarnsmamma, men folk kan ju ändå låta bli att slänga ens ålder eller ens förmodade ålder i ansiktet på en, som att man inte själv kan besluta om sin familjebildning.

Ska inte ta åt mig mer men tycker ändå att folk generellt borde tänka mer på vad de säger, exempelvis till gravida. Man tycker ju inte att det är kul att höra att man ser för ung ut för att bli mamma (vem hade liksom sagt "men du ser ju så GAMMAL ut"?), eller att man har för stor mage eller för liten mage osv osv. Hörde dock en kul sak med en som blev trött på alla som sa att hennes mage var enorm för hennes vecka, så nästa gång någon frågade om det var tvillingar så sa hon "nej det är faktiskt FEMLINGAR". Då blev det tyst
  • Seven Costanza

Gick in i vecka 24 i lördags. Ikväll kunde min man känna sparkar för första gången! Tidigare har bebisen slutat precis när jag sagt att han ska känna, så han tyckte det var jättehäftigt och blev väldigt exalterad <3 Är ju vårt första barn så allt är ju nytt . Jag känner bebisen någon gång varje dag nu så det känns tryggt.

Har era respektive kunnat känna något än?

• Seven Costanza
    Eleonor01 skrev 2015-09-14 07:13:11 följande:

Är det bara jag som är jultokig eller e ni också sugna på julmat??? :) längtar som e tok till jul å lite extra i år givetvis. Julskinka Jansson pepparkaka å lite julmust hade gjort min dag :)

Julmat är inte min grej eftersom jag är vegetarian men jag tycker mycket om julpynt, så det ser jag fram emot . Här i USA ska de bara fira halloween och thanksgiving först innan de plockar fram julgrejer i affärerna, ska bli kul! Jag funderar på att passa på att vara extremt amerikansk och skaffa mig en sån där överdriven vit plastgran med glitter .
  • Seven Costanza
    himw skrev 2015-09-14 12:41:46 följande:

Igår fick jag en spark- måste varit på lungan- så jag gjorde ett åhhouch-ljud på reflex, ropade på min man men såfort han lägger sina händer på magen och pratar med bebisen så är den blickstilla så vi har inte lyckats fånga någon rörelse tillsammans än.

Så typiskt! Så var det för mig med ända fram till igår. Hoppas din man får känns snart, det känns ju så häftigt
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-09-16 20:24:43 följande:

Idag fick jag min grav.penning beviljad från f-kassan. Den 17 november blir min sista dag på jobbet

Grattis, måste kännas skönt!
  • Seven Costanza

Det slog mig idag att jag har mindre än fyra månader till BF nu, så jag är ju faktiskt i sjätte månaden :-O Hur hände det haha? Har liksom mest känt mig plufsig men om man är i sjätte månaden är det ju okej att ha blivit rund .

Svar på tråden BF Januari 2016 :)