Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

MeEmmA skrev 2015-09-18 09:50:21 följande:

Tror inte att du behöver vara så orolig, var utomlands en längre period när jag var gravid med min pojk och missade kontroller vilket ingen ifrågasatte eftersom att de är frivilliga. När jag tyckte att det hade gått lite för lång tid betalade jag 500:- för en kontroll med ultraljud och kollade mina värden. Vet dock inte vad det kostar i USA men kanske värt att kolla upp om försäkringen drar ut på tiden ytterligare.

Tack, jag hoppas att det blir klart i nästa vecka. Jag vet inte vad det skulle kosta att betala själv men eftersom vi redan lagt ut ca 75 000 kronor nu i samband med flytten så vill vi helst undvika utgifter om det går. Men blir det inte klart nästa vecka får jag kolla upp vad det kostar och sedan boka ett besök ändå.
  • Seven Costanza
    Krocki1 skrev 2015-09-24 17:01:57 följande:

Idag fick jag brev från f-kassan med min Sjukpenninggrundande inkomst. Jag fattar verkligen ingenting så jag ska nog ringa dom så de får förklara lite för mig =)

Vad är det du känner dig osäker på? Jag har ganska bra koll på SGI så jag kanske kan förklara grunderna. Deras telefonkö brukar vara rätt dryg .
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-09-24 20:24:24 följande:

Börjar känna mig lite smått stressad över alla inköpen. Herregud liksom och det är drygt 3 1/5 månad kvar. Men det är så otroligt mkt annat nu med. Vi har 3 st som fyller år nu i oktober och sen alla julklappar. Ångrar nästan att jag inte började lite tidigare, haha!

Kan inte fatta varför jag egentligen känner mig stressad men tror det har att göra med dem andra graviditeterna där jag inte hann blir färdig med "boandet" så jag känner en liten extra press att jag vill ha hunnit klart den här gången och att jag är förberedd även om bebis skulle komma tidigare.

Förstår hur du tänker. Om jag var du hade jag fixat klart inför födelsedagarna, sedan fixat bebissakerna och sedan hade jag delegerat julklappsinköpen till min man. Reder han inte ut det särskilt bra så är det inte ditt problem . Jag hade helt enkelt sänkt kraven kring julen, fokusera på några bra klappar till era egna barn och sedan får det bli vad det blir med resten.

Detta är ju första barnet för oss och vi har slutat med julklappar mellan oss vuxna så jag brukar aldrig känna stress inför julen. Nu är det mer att det är trist att vi kanske kommer få fira ensamma om vi inte hittar några här i USA att fira med, för vår familj vill ju vänta med att komma över tills bebisen kommit, och själv får jag ju inte flyga så sent i graviditeten. Jag har inte heller fixat några inköp, förutom lite kläder. Räknar med att få en hel del i present .
  • Seven Costanza

Har inte provat gravidvattengympa men har idag skrivit upp mig på gravidyoga, mest för att träffa andra gravida att kanske umgås med eftersom vi precis flyttat hit. Någon som provat gravidyoga eller vanlig yoga? Något man ska tänka på? Jag är inte särskild vig så det kan väl vara bra med lite stretching . Gravidyogan är gratis här på ett International center för alla medföljande och de har även en sånggrupp och en lekgrupp för bebisar så det ska bli kul sedan att träffa andra mammor. Ska även gå lite språkkurser nu under hösten för att träffa nytt folk. Jag kan tycka att det känns lite jobbigt att gå på en aktivitet ensam för första gången när man inte känner någon men de hade informationsträff idag om alla kurser man kunde välja på och bjöd på fika, och det kändes faktiskt bra så nu har jag fyra olika aktiviteter per vecka under hösten. Jag tycker om att umgås med folk när jag väl känner dem men det tar emot i början, så jag klappar mig själv på axeln lite för att jag faktiskt gick dit .

Har ni andra skrivit upp er på mammagrupper el liknande eller hur fungerar det i Sverige?

• Seven Costanza

[quote=75801825][quote-nick]amalie79 skrev 2015-09-26 01:42:12 följande:[/quote]

Vi ska gå en föräldrautbildning via Mvc på tre gånger. Fast har sett de andra på listan och vi är 15 och 20 år äldre än flera av de andra... Här bor mycket folk från andra kulturer och de får barn tidigt!

I övrigt är jag lite allergisk mot det där, att umgås med folk bara för att man har barnen gemensamt. Vet att kyrkan jag brukade gå till förr har en öppen förskola som tydligen ska vara bra. Tror sambon kommer ha mer glädje av det där när han går hem och barnet är lite större. Jag ser mest fram emot att tillbringa senare vintern och våren med att mysa hemma, promenera, ta hand om bebis när den är vaken och försöka hinna med mig själv och mina hobbies när den sover. Jag levde ensam på landet i många år och är egentligen inte överdrivet social, och en så liten behöver ju egentligen mest dina föräldrar. Sen har jag min pappa nära som är pensionär så kan tänka mig hänga lite med honom.

Är ju såklart skillnad för dig som måste knyta kontakter i ett nytt land och har en man som jobbar mycket![/quote]

Okej ja jag ska fråga på första läkarbesöket här om de har föräldrautbildning för det vore bra för oss - din sambo har ju åtminstone erfarenhet men min man och jag kan inget känns det som . Vad är det man får lära sig på föräldrautbildning egentligen?

Här är ju inte vinter som hemma men om jag hade bott kvar i Sverige hade jag absolut tänkt som du att det räcker att mysa hemma och umgås med familjen och ens vanliga vänner den första tiden. Här måste jag ju ge mig ut för jag börjar känna mig lite isolerad efter en månad hemma ensam med mina distansstudier...

Får passa på nu innan bebisen kommer och sedan får jag se ifall man får lov att ha bebisen med sig eller om jag kan lämna bebisen hos min man under tiden jag går mina kurser. Hans jobb och mina kurser är rätt nära varandra på campusområdet så han kan väl ta bebisen under den tiden tänker jag (1,5 timme per gång) och sedan jobba lite längre den dagen, eller komma dit tidigare på morgonen. Så får han ju också mer vakentid med bebisen och jag får komma ut bland folk en stund . Tycker det känns viktigt att kunna ha någon egen vuxenkontakt som inte kretsar kring bebisar.

• Seven Costanza
    Krocki1 skrev 2015-09-26 19:14:45 följande:

Vad snäll du är

Jag gick in med mitt bankid och körde ett test för att se hur mkt pengar jag skulle få ut. Nu får jag ju reda på exakt iaf. Det är skönt. 

Men I pappret jag fick hem från f-kassan stod det OM din sjukpenninggrundande inkomst är lägre än din årsinkomst beror det på att det bara är inkomster upp till 7,5 prisbasbelopp som räknas in.

Det var det jag inte förstod. Får inte alla lägre än sin årsinkomst, om inte varför bara vissa?

Och vad är ett prisbasbelopp? Det står att det hösta är 10... ? Varför räknas då bara 7,5.

Ett prisbasbelopp är en summa som myndigheter har som bassumma för att beräkna olika ersättningar och denna justeras varje år. I år är ett prisbasbelopp 44500 kr. Läs ditt beslut igen. Det FK menar är att normalt är taket för SGI 7,5 prisbasbelopp (dvs 7,5x44500kr). SGI betyder ju sjukpenninggrundande inkomst så detta tak på 7,5x44500 (dvs 333700 kr) gäller sjukpenning och tillfällig föräldrapenning, dvs vab. För föräldrapenning är taket högre, 10 prisbasbelopp istället för 7,5, dvs om man tjänar mycket så får man mer i föräldrapenning än i sjukpenning eller vab eftersom man får räkna med högre inkomster i föräldrapenning än för sjukpenning/vab (445000 i årsinkomst istället för 333700).

Om din årsinkomst är lägre än 333700/445000 kronor blir alltså inte vare sig din sjukpenninggrundande inkomst eller din föräldrapenning beräknad på en lägre inkomst än din faktiska årsinkomst, men om du tjänar t ex 600000 i årsinkomst blir ju dels din SGI för sjukpenning och vab lägre eftersom taket för detta är 333700 kr och i föräldrapenning får du också lägre eftersom du tjänar mer än taket för föräldrapenning dvs mer än 445000 kr.

ALLA får alltså lägre _i ersättning_ när de är hemma och är sjuka/vabbar/föräldralediga än vad de har i lön eftersom man max kan få knappt 80% av sin inkomst, men om man tjänar mer än vad taken är får man ju _ännu mindre_ än 80% eftersom den högsta SGI/ FP man kan ha (dvs högsta ersättning per dag man tar ut) är mindre än vad man tjänar.

Blev det tydligare nu?
  • Seven Costanza
    Krocki1 skrev 2015-09-27 09:35:08 följande:

Jo men det blev det =) Inte helt klart än om jag ska vara ärlig men när jag nötar in det blir det allt tydligare =) Jag tjänar ca 50 tusen mer än min sjukpenninggrundande inkomst., hur kan jag då räkna ut hur mkt jag får per dag? Eller det kanske är lättare att se om man loggar in på F-kassans hemsida.

För om jag förstått det rätt så är mina föräldrardagar lite högre än SGI då jag tjänar lite mer än den summan? 

Tjänar du 50000 mer än 333700 eller 50000 mer än 445000?
  • Seven Costanza
    Krocki1 skrev 2015-09-28 16:21:39 följande:

Mer än 333700.

Okej, då får du föräldrapenning baserad på din årsinkomst, så där gynnar det ju dig att du tjänar mer än taket för SGI, men när du tar ut sjukpenning eller vab så får du inte det baserat på vad du tjänar utan 80% av 333700.

Jag tror att för att få fram vad varje dag är värd dividerar man sin årsinkomst med 365, eftersom man får lov att ta ut FP alla dagar i veckan även om ens arbetstid normalt bara är fem dagar i veckan. Någon som har barn redan som vet ifall dagsersättningen är årsinkomsten (upp till taket) /365?
  • Seven Costanza

Nu har vi äntligen varit på ett första sjukhusbesök här i USA! De ville förstås ta om alla prover för de tycker ju att de kan bäst själva, men de gjorde ett ultraljud och allt verkade fortsatt bra med lillen så nu känner jag mig mycket lugnare .

Hoppas ni andra också mår bra!

Svar på tråden BF Januari 2016 :)