Krocki1 skrev 2015-09-26 19:14:45 följande:
Vad snäll du är
Jag gick in med mitt bankid och körde ett test för att se hur mkt pengar jag skulle få ut. Nu får jag ju reda på exakt iaf. Det är skönt.
Men I pappret jag fick hem från f-kassan stod det OM din sjukpenninggrundande inkomst är lägre än din årsinkomst beror det på att det bara är inkomster upp till 7,5 prisbasbelopp som räknas in.
Det var det jag inte förstod. Får inte alla lägre än sin årsinkomst, om inte varför bara vissa?
Och vad är ett prisbasbelopp? Det står att det hösta är 10... ? Varför räknas då bara 7,5.
Ett prisbasbelopp är en summa som myndigheter har som bassumma för att beräkna olika ersättningar och denna justeras varje år. I år är ett prisbasbelopp 44500 kr. Läs ditt beslut igen. Det FK menar är att normalt är taket för SGI 7,5 prisbasbelopp (dvs 7,5x44500kr). SGI betyder ju sjukpenninggrundande inkomst så detta tak på 7,5x44500 (dvs 333700 kr) gäller sjukpenning och tillfällig föräldrapenning, dvs vab. För föräldrapenning är taket högre, 10 prisbasbelopp istället för 7,5, dvs om man tjänar mycket så får man mer i föräldrapenning än i sjukpenning eller vab eftersom man får räkna med högre inkomster i föräldrapenning än för sjukpenning/vab (445000 i årsinkomst istället för 333700).
Om din årsinkomst är lägre än 333700/445000 kronor blir alltså inte vare sig din sjukpenninggrundande inkomst eller din föräldrapenning beräknad på en lägre inkomst än din faktiska årsinkomst, men om du tjänar t ex 600000 i årsinkomst blir ju dels din SGI för sjukpenning och vab lägre eftersom taket för detta är 333700 kr och i föräldrapenning får du också lägre eftersom du tjänar mer än taket för föräldrapenning dvs mer än 445000 kr.
ALLA får alltså lägre _i ersättning_ när de är hemma och är sjuka/vabbar/föräldralediga än vad de har i lön eftersom man max kan få knappt 80% av sin inkomst, men om man tjänar mer än vad taken är får man ju _ännu mindre_ än 80% eftersom den högsta SGI/ FP man kan ha (dvs högsta ersättning per dag man tar ut) är mindre än vad man tjänar.
Blev det tydligare nu?