Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-09-16 20:50:44 följande:

Känns jätteskönt. Nu ska bara alla papper om inkomst å sånt in med.

Imorgon har vi exakt 4 månader kvar till bf. Härligt att tiden går

Ja jag tycker tiden går snabbt. Enda som jag tycker känns jobbigt är att det fortfarande inte är klart med vår sjukförsäkring här i USA fastän vi ligger på så mycket vi kan, så jag har inte ens kunnat boka något besök ännu. Har inte varit på något besök sedan i v 19 då jag var hos BM direkt efter RUL. Är i v 24 nu. Har förstått det som att många i Sverige inte har något besök under de här veckorna men sjukvården här kanske tycker man är vårdslös som får så långt mellan kontrollerna (vet ju inte vad de har för väntetider när vi väl får sjukvård).

Jag hade inte riktigt förstått att det skulle ta så lång tid att fixa sjukförsäkring; vi har varit här i fyra veckor nu och den ansvariga på min mans jobb sa att innan pappren var klara skulle man bara uppsöka sjukvård om det var akut, och det är det ju inte. Jag mår bra och känner bebisen varje dag så jag är inte orolig för bebisens skull, men tycker att det är olustigt om man ska uppfattas som att man inte bryr sig:
  • Seven Costanza
    Kixpix skrev 2015-09-17 00:47:17 följande:

Varför är du så rädd för att de ska tro att du är vårdslös? :(

Därför att jag har försökt läsa på lite på några olika amerikanska hemsidor om besök under graviditeten och där står tydligt att mellan vecka så och så är det besök så och så ofta. I andra trimestern brukar det vara varannan till var fjärde vecka och i tredje trimestern varannan till varje vecka. Jag går in i v 25 på lördag så jag kanske redan är i tredje trimestern innan jag kan få en besökstid och jag har inte varit hos BM sedan v 19, så det har ju redan gått fem veckor.

Jag mår bra så jag är alltså inte rädd så sett, men det står på flera hemsidor att om man inte följer normal besöksrutin förflyttas man från kategorin normal graviditet till högriskgraviditet och det vore ju inte så bra för då blir det ju ännu tätare kontroller samt att de kanske alltså tycker att jag är "vårdslös" som inte sett till att få vård inom rimliga intervaller. Jag har ju gjort vad jag kunnat men risken finns ju att bli otrevligt bemött om de tycker att man inte "skött sig".
  • Seven Costanza

Jag har en allmän fråga: har ni ändrat ert matintag under graviditeten och i så fall hur? Jag har läst igen nu om hur mycket man borde lägga till beroende på hur långt gången man är, men jag tycker att det låter mycket... Jag gick upp ca 8 kg ganska snabbt i början, typ fram till v 16, för då var jag sugen på allt möjligt, men sedan dess verkar det ha avstannat (har ingen våg i nya boendet så vet inte säkert). Har helt ärligt inte lagt till någon nämnvärd mat ännu för jag känner mig inte hungrigare än vanligt, så då tänker jag att det borde vara lugnt. Bebisen tar vad den behöver från mina förråd väl, så i så fall borde jag ju bli hungrigare om jag får i mig för lite?

Jag äter frukost, lagad lunch och lagad middag. Äter aldrig mellanmål på förmiddagen. På eftermiddagen har jag ibland fikat men då har det mest varit glass eller en liten chokladbit, är inte hungrig då. På kvällen efter middagen blir det väl en del snacks i soffan (godis, ibland chips). Själva godsakerna fattar jag ju själv att jag skulle kunna låta bli men hur mycket behöver man egentligen äta efter mina förutsättningar? Jag är i v 24, normalviktig, mår bra, har inte varit illamående, är inte överdrivet trött och har inte ont någonstans.

Hur gör ni (särskilt ni som alltså inte är hungrigare än vanligt)?

• Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-09-17 10:07:39 följande:

Men du har ju en förklaring till varför du inte kunnat söka tid för kontroll. Det är ju inte ditt fel att handläggningstiden är så lång för er sjukförsäkring. Hade dem varit snabbare så hade du kanske haft en tid nu.

Jo precis, jag vet ju det egentligen men det känns ändå jobbigt att inte kunna påverka det. Jag känner som sagt bebisen varje dag nu så det är ju inte så att jag tror att något är fel, men jag vill ju komma igång och få koll på hur det kommer fungera här. Tänker t ex på huruvida jag själv kan välja kejsarsnitt om jag vill det (har hört att det är lättare att få i USA men vet ju inte om det stämmer).
  • Seven Costanza
    Hame skrev 2015-09-17 10:45:27 följande:

Jag tror inte man behöver bekymra sig om det såvida inte sf-måttet inte växer som det ska, och det brukar man inte ens börja mäta förrens i v.30 om jag inte har fel. Om du inte känner dig hungrig tror jag absolut inte att du ska försöka tvinga dig till att äta mer. Det är ju jätteolika hur mycket man går upp. Förra graviditeten gick jag upp sammanlagt 6 kg, men magen/sf växte som den skulle och ut kom en perfekt kille på 3,6 kilo 

Jag tror det är viktigare att tänka på vad man äter än hur mycket. Fisk tre gånger i veckan är ju rekommendationen fast det tycker jag är svårt att få till, och  grönsaker med mycket järn som tex broccoli. 

Okej tack! Jag tänkte dock försöka ta en frukt eller t ex en morot på eftermiddagen istället för glass/choklad. Men sedan vi kom hit har det mest blivit glass till fikat eftersom här är så varmt, 25-35 grader de flesta dagar. Nu är det svalare men ska bli runt 30 igen i helgen, då är jag inte så hungrig.

Jag är vegetarian så jag äter i stort sett alltid nyttig mat till frukost/lunch/middag. Har ätit omega 3-tabletter sedan vi började planera graviditet (för att jag inte äter fisk) men de tog slut förra veckan, borde kanske leta upp nya då. Måste man äta massa broccoli etc även om man äter järntabletter? Jag äter ju inte kött (vilket ju är järnrikt) och har svårt för vissa livsmedel som är järnrika.
  • Seven Costanza
    MeEmmA skrev 2015-09-17 13:17:31 följande:

Min barnmorska sa under min förra graviditet att om man lägger på sig ett par kilon snabbt i början beror det mest på egen viktökning, snabb viktökning sent är oftast vätska man kissar ut. Därför ska det inte vara så bra att öka snabbt i vikt från början.

Att du äter mindre nu igen kanske beror på att du börjar komma in i bättre vanor igen. Jag tror att kroppen säger till vad den behöver.

"Egen viktuppgång" ja precis haha... Var sugen på ALLT i början så då var det rätt mycket onyttigt som slank ner (kalas, avslutningar och andra fester på våren och sommaren hjälpte ju till) . Jag kände ju själv att jag blev chockad att jag gått upp så mycket så då fick jag ju lägga band på mig själv, har ju dock inte bantat. Ska försöka äta något litet, nyttigt mellanmål på e.m och skära ner på snacksen i soffan på kvällen
  • Seven Costanza
    minahjärtan0609 skrev 2015-09-17 15:53:50 följande:

Jag äter ungefär som vanligt men har blivit bättre på mellanmål. En frukt, smörgås eller så. Jag har inga cravings för sötsaker, har inte haft tidigare graviditeter heller, så jag är inte orolig för vikten. Jag tänker att kroppen sköter det bra. Jag har gått ner överflödiga kilon efter ca 6 månader efter förlossning. Jag har gått upp ca 12kg/graviditet.

Åh din lyllos! Jag brukar vara en gottegris och nu som gravid har det blivit ännu värre så jag ska försöka skärpa mig (som yngre kunde jag äta vad som helst men efter jag blev ca 25 fick jag tyvärr inse att det stannar kvar om jag äter för mkt).

Men gillar du sötsaker och andra onyttigheter när du inte är gravid då? Dvs är det bara som gravid du inte är sugen på det eller inte annars heller?
  • Seven Costanza
    Kixpix skrev 2015-09-17 21:28:17 följande:

Aha! Ja, jag har ju ingen aning om hur det fungerar där men det är ju inte roligt om det ska bli så bara för att de är sega med er försäkring :(

Hoppas det löser sig för dig/er så snabbt som möjligt!

Tack, det hoppas jag med!
  • Seven Costanza
    idape skrev 2015-09-17 21:52:58 följande:

Jag har gått upp 8 kg!! Förra graviditeten gick jag upp 21 kg. Gick dock ner allt och tio kilo till så jag oroar mig inte så mycket. Försöker dock låta bli godsaker men det går inte!!

Ja jag hade som sagt gått upp 8 kg fram till v 16... Allt lade sig på rumpa och lår dock så jag ser ut som vanligt i ansiktet och på armarna, och viktuppgången verkar ju ha stannat av nu för det är bara magen som ser större ut sedan RUL. Har pendlat lite upp och ner i vikt även som ogravid beroende på kost och träning och det är alltid på rumpa och lår som det lägger sig, men jag har aldrig haft problem att gå ner om jag vill så jag är inte orolig för det
  • Seven Costanza
    aurorasmamma skrev 2015-09-17 23:37:28 följande:

Vill bara inflika att sfmåttet börjar man mäta vanligtvis i v24-25.

Okej, så detta är alltså något som jag kanske missar nu då jag redan är i v 24 och inte har något bokat besök. Har alla ni ett besök bokat i v 24-25 för detta? Vet dock inte om man mäter SF-mått i USA fortfarande - var det inte det som vissa ansåg var lite omodernt?
Svar på tråden BF Januari 2016 :)