Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

Eleonor01 skrev 2015-11-30 19:11:49 följande:

Vår första blev till väldigt fort.

Ville ha syskon fort men kroppen ville inte funka för äl uteblev. Fick tom pergo för att få set att funka. Bytade jobb å två månader efter blev vi gravida. Nu idag förstår jag hur dåligt jag mådde på den arbetsplatsen. Var alltid öppen m allt å berättade gärna för många vågar inte säga något å då är Man väldigt lite å ensam. Fann många nya bekanta genom att vara öppen å ärlig!! Inte alla som vågat det å det är väldigt tråkigt. För vad gör det liksom?!?!? Att inte få barn är jätte jobbigt å att inte prata m någon gör det ännu värre

Jag menar inte att det är något fel med att vara öppen och ärlig om man har svårt att få barn, många skulle säkert uppleva en lättnad om de vågade prata om det istället för att skämmas. Jag ville bara uppmärksamma att det är dumt att tro att alla som påstår att de inte har barn för att det "inte passar just nu" är så naiva att de faktiskt menar det och medvetet skjuter upp barnplanerna trots att de vill ha barn. De flesta idag är väl medvetna om att fertiliteten går ner med åldern. En del väntar och hoppas att just de ska lyckas ändå, men en stor del svarar nog bara så för att de inte vill berätta att de försöker men inte lyckas. Alltså TROTS att de kanske hade mått bättre av att vara öppna med det så vill alla inte det ändå, plus att man kanske inte är överens i paret.

Jag själv är ganska öppen av mig medan min man har hög integritet och troligen inte skulle tycka att en enda människa hade med att göra om vi haft fertilitetsproblem. Han hade säkert accepterat att jag velat berätta för min mamma och min bästa vän men för hans familj eller våra gemensamma vänner tror jag aldrig att han skulle velat berätta, och då hade ju jag också fått ge sådana svar som att det inte passar just nu, även om JAG hade velat berätta hade jag ju fått respektera att han velat hålla det privat. Jag är pga detta OERHÖRT tacksam att vi inte har några fertilitetsproblem för min man hade inte hanterat det på det sätt jag hade velat, även om han har många andra goda sidor. Därav att jag inte tycker att man ska ställa sådana frågor till folk. Vill de berätta gör de det ändå tänker jag.
  • Seven Costanza
    mirakelspektakel skrev 2015-11-30 21:38:45 följande:

Du har absolut rätt.

Men de vännerna jag tänker på har jag känt i över 10 år och barn har inte vart högt på listan över saker de vill göra. Tror det är lite av ett Stockholmssyndrom då medelåldern på att skaffa barn här är mkt högre än i övriga landet. Jag har inte själv frågat dem utan det är de själva som tar upp det. Vi ska skaffa men nu har vi ju bokat en resa till det här landet i sommar så det är ju bättre att vänta till efter den resan osv.

Konstigt att de själva tar upp det, undrar varför egentligen. Intressant! Kanske de vill att någon ska säga att om ni vill ha barn ska ni nog försöka NU - de kanske inte är överens i paret och den som vill kanske behöver ventilera det men lyckas ändå inte berätta hela sanningen. Eller så vill de kanske att man ska svara att man faktiskt inte måste skaffa barn om man inte helhjärtat vill. Eller så tror de på riktigt att alla som vill ha barn kommer få det när de vill, bara man bestämmer sig (ungefär som med karriären).

Men det rimmar ju illa med att många som tänker så är karriärister för om man är tillräckligt smart för att ha lyckats med sin karriär borde man ju inte vara så naiv att man tror att det funkar så med att få barn. Alla som öppnat en tidning har väl koll på att ofrivillig barnlöshet är väldigt vanligt - ca 15 % av alla par är drabbade. Det är vart sjätte par. Mellan raderna har man ju förstått att till och med Kronprinsessparet drabbats av detta, så ingen är ju garanterad barn oavsett förutsättningar, inkomst etc. Jag grät faktiskt när jag hörde Victorias kommentar om den nya graviditeten för det var så uppenbart att de fått kämpa länge för att få syskon till Estelle. Vad brukar folk svara dina vänner som säger sådant där med att det inte passar just nu då?
  • Seven Costanza

Åh jag måste bara dela med mig av några positiva saker! Vi var på "comfort techniques for labor class" ikväll (andning, massage, förlossningsställningar att variera sig med, hur partnerna kan hjälpa till på olika sätt osv) och vi är jättenöjda och jag känner mig relativt trygg med att min man kommer kunna vara ett bra stöd .

Sedan har vi äntligen beställt en spjälsäng! Vi ville ju ha en svartbrun från Ikea för att matcha vår enorma byrå men de kommer ju aldrig in så vi beställde en svart med typ en volang/moln ovanpå kortsidorna. Detta gjorde den lite gulligare vilket vi tyckte vore bra i och med att den är svart.

Slutligen har vi även beställt en "riktig" kamera! Vi har aldrig haft en riktig kamera utan bara sådan där gammal digitalkamera och de senaste åren har vi endast använt kameran i mobilen, men vi tyckte att det vore kul med en lite mer fancy kamera nu när vi ska få ett barn att fota . Vi ville inte lägga en förmögenhet så vi köpte inte någon av de mest fancy utan typ något mellanskikt, en Nikon D3300 (det var ju lite rabatt nu med Black Friday/ Cyber Monday också) men VI är superförväntansfulla och tycker det ska bli jättekul. Vi hoppas hinna lära oss lite hur den funkar innan bebisen kommer, någon här som har koll på fotografering?

Och just det, jag hittade en chokladadventskalender, det ni! Ska snart gå och lägga mig och när jag vaknar är det en ny månad här också... Ha en underbar första december allihop!

• Seven Costanza
    Cta skrev 2015-12-01 12:41:00 följande:

Oj vad ni är flitiga, känner nu att jag borde sätta igång. Har 37 dagar kvar till BF och vi måste fortfarande:

Tvätta

Sätta ihop sängen

Inhandla blöjor

Inhandla andra nödvändigheter, såsom amningsgrejer

Packa BB-väskan

Fixa skötbord eller dylik

Men vi har en vagn sedan vecka 20, som står och väntar. Oj, nu blev jag lite stressad....

Andas... Vi har 39 dagar kvar och vi har samma lista som ni, plus hämta vagnen och välja barnläkare. Ang. skötbord kommer vi bara ha ett sådant där uppblåsbart från Ikea som man klär i frotté och har på badrumsgolvet, för vi får inte plats med riktigt skötbord. Så det går ju i och för sig snabbt att blåsa upp det. Sedan ska vi köpa en mjuk boll, en tennisboll och en pilatesboll till förlossningen - gjorde jättebra övningar med dessa saker på kursen igår så de har tillkommit på vår lista. Vi tycker tvärtom att vi är jätteduktiga som har så lite kvar .
  • Seven Costanza

Just det, vi borde köpa bil också . Vi tyckte först att vi borde kunna ta taxi till sjukhuset (det är ca 20 minuter dit) men samtidigt vill vi nog ha en bil så småningom med tanke på att det underlättar vid utflykter och sådant med bebisen. Våra vänner (ett amerikanskt par från LA) var helt förskräckta när vi tidigare sa att vi inte hade någon bil och inga planer på att köpa heller, så de hade naturligtvis diskuterat hemma och kommit fram till att vi kunde ringa dem ANYTIME så skjutsar de oss till sjukhuset... Då hade vi träffat dem typ TRE gånger totalt! Haha jag börjar undra om det verkligen är så här i USA som man ser på film att alla vänner och hela tjocka släkten sitter i väntrummet under förlossningen . Vi sa tack men tyckte att det kändes väldigt osäkert ifall de verkligen menade det och nu ska vi köpa egen bil i alla fall. Men väldigt kul ändå tyckte vi

• Seven Costanza
    MeEmmA skrev 2015-12-01 19:58:31 följande:

satt och funderade lite, det verkar som att alla har klarat sig över v 30 och att det inte har blivit några extremt små prematurbebisar! Så skönt om det är så :) läste i min app v 34 att bebis nu inte har några problem att klara sig bra om den skulle födas nu. Nån procent brukar ju alltid födas för tidigt, blir intressant att se om alla hinner bli fullgångna till v 38-42 eller om det snart kommer någon bebis på nått håll för att de som väntar till slutet av december/början av januari är väl ändå i v 36 nu?

Ja det är ju jättebra! Jag är i v 35, går in i v 36 på fredag . Tycker det är skönt för varje vecka som går att bebisen blir mer färdigutvecklad men för min del tänker jag faktiskt mest på att komma över nyår. Jag hade inte räknat med att mitt BF skulle bli så tidigt som 8/1... Självklart viktigast med frisk bebis men jag tänker ändå att jag verkligen hoppas gå december ut innan han kommer .
  • Seven Costanza
    himw skrev 2015-12-01 23:29:22 följande:

Jag har BF 3 januari och det stämmer nästan med min ÄL men jag är helt övertygad om att bebis kommer vid jul- har bara en känsla av det :)

Hoppas dock att det går över till januari så den får en ordentlig födelsedag istället för någon mellandag i jul. Har 33 dagar kvar idag- det är ju en månad, herregud vad tiden gått snabbt nu på slutet!

Jag hoppade in rätt sent i tråden men tycker det har varit jätteskönt att höra hur ni andra tänker och känner.

Då är du före mig, har du barn sedan innan och i så fall kom de före, på eller efter BF? Detta är vårt första barn och de flesta förstföderskor går ju över tiden så jag hoppas på det. Har läst att av dem som går över är snittet åtta dagar över. Nyårsdagen känns ju trist att ha som födelsedag för då är nog de flesta trötta på kalas men från 2/1 och framåt går bra tycker jag. Helst hade jag dock velat gå över några dagar men vi får väl se hur det blir med det. Här i USA verkar de inte positiva till att låta folk gå över tiden, ska fråga varför på mitt nästa besök.
  • Seven Costanza

Men peppar peppar så tycker jag inte det känns som att bebisen är på väg ut snart utan jag känner mig precis som för några veckor sedan. Förutom att det har huggit till i underlivet några gånger men det har gått över med vila.

Himw: varför känns det som att bebisen kommer runt jul? Vad har du för symptom?

• Seven Costanza
    himw skrev 2015-12-02 09:19:33 följande:

Det är vårt första barn, det är mest en känsla att den kommer komma vid jul- jag har förberett mig för att vi firar jul hemma istället för att åka iväg, tänker på praktiska saker så mest en känsla :)

Men sen har jag haft mycket sammandragningar och bebisen har legat med huvudet neråt de sista 4 veckorna. Är dock sjukskriven på heltid sen mitten av förra veckan så nu har det lugnat sig lite. Men sen har jag så himla lågt blodtryck i vanliga fall och det har stigit rätt rejält så jag går och tar blodtryck och urinprov varannan dag hos MVC för att se så det inte blir någon havandeskapsförgiftning för då blir jag igångsatt så det är nog en förberedelseifall det skulle ske.

Till er som har barn innan- hur känner man skillnad mellan sammandragningar och förvärvar?

Ja vi firar också hemma (inte så konstigt för det är ju inte läge att flyga till Sverige) men min bästa kompis kommer som sagt 23/12 och stannar till 1/1 så det blir ju trevligt och jag hoppas att bebisen stannar inne tills hon åkt. Jag vet inte hur mitt barn ligger faktiskt för de har inte kollat det än, men ska fråga imorgon.

Skönt att det lugnat ned sig lite nu när du inte jobbar. Jag pluggar ju hemifrån så jag har tagit det lugnt nästan hela graviditeten - för mig känns det inte som att bebisen är på väg snart men man får ju se. Men vad jobbigt för dig med alla tester och risk för förgiftning, usch hoppas du inte får det!
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-02 16:10:42 följande:

Aaaah den här magen alltså!! Jag har börjat få så ont i sidorna av magen framemot eftermiddagen om jag inte vilat ordentligt under dagen. Tror det helt enkelt börjar bli jobbigt för muskler och ligament att hålla den på plats. Det är särskilt jobbigt på höger sida och det är ju där hon putar ut, önskar att hon kunde ligga mer lodrätt! Barnmorskan i morgon, ska bli spännande att se om hon kan känna hur bebis ligger!

Nu ligger jag på sonens säng och blir matad med "honungsglass" av lego, hihi. Sötkorven. Håll tummarna för att vi vuxna slipper magsjuka, om det var en sån. Ungen kräktes en gång igår (rejält) och aptiten har varit som vanligt under större delen av dagen igår och hela dagen idag, utan att det hänt nåt mer. Pigg som en mört är han. Skönt att maken kan vabba för det är inte lätt att underhålla en tokvild nästan-fyraåring de "symtomfria dagarna" innan han kan gå tillbaka till förskolan! Särskilt när ungen helst vill åka till Kalifornien och hälsa på Blixten McQueen (huvudpersonen i Bilar-filmerna). Så vi kanske kommer en sväng och hälsar på, Seven Costanza! Haha!

Vad gulligt med legobitarna/honungsglaserad, låter smaskigt men ändå förvånansvärt kalorisnålt . Jag har ännu inte sett "Bilar-filmerna" men vi ser fram emot det faktum att när man har barn får man ju en ursäkt att läsa om alla klassiska barnböcker som t ex Astrid Lindgren men även titta på nya barnfilmer man inte sett. Ni är välkomna om ni har vägarna förbi .
Svar på tråden BF Januari 2016 :)