• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79

Lycka till!!

Anny123 skrev 2015-12-20 22:18:05 följande:

Åh tack,det lugnade mig lite Får försöka låta längtan efter bebis ta över nervositeten. Jag har tidigare fött vaginalt, det är en häftig upplevelse :)

• qatteriin
    Eleonor01 skrev 2015-12-20 21:40:50 följande:

TAKK kallas det :) de använder det mycket på förskolor här iaf. Jag jag arbetat endel m teckenspråk när jag arbetade inom vården så det är rätt häftigt. Inte många tecken de själva tecknar när de är små men förstår desto fler. Det är oftast huvudordet som tecknas i meningen för att förstärkas :)

Jag känner till TAKK men som jag förstått det så finns det lite olika varanter, eller iaf att det oftast kallas babytecken när man håller på med ec iaf. Det är säkerligen TAKK de använder på sonens förskola. Mina vänner som använt tecken med sina bebisar har iaf haft bebisar som tecknat själva tidigt och inte bara förstått tecknen. :)
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-20 22:04:17 följande:

Ja man får väl se hur det går. Tecken kan jag ingenting om så jag vet inte om jag kommer sätta mig in i det men det verkar intressant! Vi tänkte iaf ställa vår son i kö så fort han fötts och hoppas att han får plats tills vi kommer hem. Det är en fristående förskola så jag tror att kötiden räknas direkt man ställer barnet i kö. Han kommer vara ca 1,5 när vi kommer hem så förhoppningsvis har han ju hunnit snappa upp en hel del engelska här. Vi själva har förstås tänkt prata svenska med honom men vi har ju vänner här som vi bara pratar engelska med och då kommer ju sonen också vara med och lyssna. Franskan får vänta till förskolan men sedan har jag tänkt läsa saga för honom på franska ibland för att öka inputen (sagor från fransktalande länder då alltså) men när jag pratar med honom i vanligt tal blir det ju svenska förstås för det rekommenderas alltid att man talar sitt modersmål med barnet.

Efter förskoletiden går barnen direkt över till skolan som har samma upplägg så barnen kan gå där från ett års ålder t.o.m. åk 9 . Min man har utländska kollegor vars barn går där och de föräldrarna är väldigt imponerade och nöjda, så vi hoppas att det blir bra.

Gud vilket bra upplägg, det är sånt där jag saknar med att bo i en mindre stad. Mina föräldrar förstår inte alls hur jag kan tycka att det begränsar mina barns möjligheter eftersom det finns så mycket fler alternativ här än när jag växte upp på landet, men jag jämför ju med Gbg... Nåja, engelska skolan här har väldigt gott rykte och här finns också en (fri)skola med musikinriktning som man inte kan köa till men söka till om han önskar det när den dagen kommer. Men den är också från fjärde klass så det dröjer.
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-21 06:25:51 följande:

Gud vilket bra upplägg, det är sånt där jag saknar med att bo i en mindre stad. Mina föräldrar förstår inte alls hur jag kan tycka att det begränsar mina barns möjligheter eftersom det finns så mycket fler alternativ här än när jag växte upp på landet, men jag jämför ju med Gbg... Nåja, engelska skolan här har väldigt gott rykte och här finns också en (fri)skola med musikinriktning som man inte kan köa till men söka till om han önskar det när den dagen kommer. Men den är också från fjärde klass så det dröjer.

Ja vi hoppas att det blir givande för vårt barn och för vår familj. Man vet ju aldrig om vi kommer flytta tillbaka till USA vid någon tidpunkt heller så vi känner att det är viktigt. Franskan blir mer en bonus som jag som frankofil är nöjd om man kan få in från början så att det blir en naturlig del av barnets liv eftersom att han får träffa andra barn och vuxna som har franska som modersmål
  • Seven Costanza

Finns ju inga garantier att han annars i åk 6 skulle välja franska för det kanske inte vore coolt att välja mamma fransklärarens språk... Men jag har generellt hört att folk är nöjda med engelska skolan så jag hoppas att ni får plats där om ni vill det

• mitthemligajag

Ser att ni pratar TAKK tecken! Vi använder tecken som stöd på min fsk där jag jobbat och jag använder det mycket med dottern. Barn lär sig alltid tecken före ord. Redan vid 10 månader kunde dottern svara vart är pappa är på (jobbet), att tex maten var (slut) eller ngt var tomt. Att (sitta) eller (sova) om hon ville ha (mjölk) eller (vatten). Alla dessa tecken utförde hon själv redan då så att lära sig några enkla tecken är så värt det och hjälper till massor i kommunikationen, dom
    Är smartare än vad man tror :)

• Seven Costanza
    mitthemligajag skrev 2015-12-21 07:48:48 följande:

Ser att ni pratar TAKK tecken! Vi använder tecken som stöd på min fsk där jag jobbat och jag använder det mycket med dottern. Barn lär sig alltid tecken före ord. Redan vid 10 månader kunde dottern svara vart är pappa är på (jobbet), att tex maten var (slut) eller ngt var tomt. Att (sitta) eller (sova) om hon ville ha (mjölk) eller (vatten). Alla dessa tecken utförde hon själv redan då så att lära sig några enkla tecken är så värt det och hjälper till massor i kommunikationen, dom

Är smartare än vad man tror :)

Har du några tips på länkar där man kan läsa om detta? Jag bor ju för tillfället inte i Sverige så kan inte låna på bibblan.
  • WiMe06
    mitthemligajag skrev 2015-12-20 21:57:22 följande:

Det måste ju ha blitt bebis för MeEmma nu!! ;) såå spännande hihi (för man kan väl inte vara så upptagen att man inte kikar in här? *fniss*)

Haha, ja det känns så
  • WiMe06

V 37 idag (36+0) och det känns verkligen som man kommer ett steg närmare för varje dag. Varje gång jag ser spjälsängen i sovrummet känns det helt overkligt att vi snart har en bebis hos oss.

Idag väntar besök hos bm. Blodtrycket var lite högre än normalt sist, hoppas det är bättre idag.

• Defeateris
    Seven Costanza skrev 2015-12-21 07:52:41 följande:

Har du några tips på länkar där man kan läsa om detta? Jag bor ju för tillfället inte i Sverige så kan inte låna på bibblan.

Jag hade en app med sonen - spread the sign. Dock inte helt hundra på om det ör "riktigt" teckenspråk eller takk.. Men valde ut typ tre ord/tecken som jag körde på tills han verkade haja grejen och sen nya då och då.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)