• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • Lollipoppan
    Anonym (orolig) skrev 2015-08-28 08:15:52 följande:

Idag gäller de, Rul om någon timma sp sjukt nervös så känns som ja ska svimma , ja bara skakar så kunde inte köra bil själv. Förbereder mig alltid på de värsta jämt :(

Håller tummarna!!
  • Marie14

Är inne i vecka 17 nu!

Har så fruktansvärt ömma bröst nu fortfarande. 
    Starka gravidsymtom? 

Magen växer och växer - har rul 14 september!

• Februari16

Tack för tips och pepp gällande sömnlösheten! Och lycka till alla som har rul :)

Jag har också problem med magen och måste rusa upp när jag har vaknat. Trodde att jag var den enda som hade så, när man läser om det så verkar det som att alla blir hårda i magen. Nu har jag börjat med järn för några dagar sen, får se om det gör nån skillnad.

• MammaMia88

Alltså, jag antog att det var normal att vara extra kissnödig under graviditeten. Men jag vaknade klockan 3 imorse av att jag höll på att kissa på mig, trots att jag gick på toa innan läggdags....livmodern trycker på som bara den! :-/ :-/ :-/ Men det kanske inte är så konstigt med tanke på storleken på livmodern...den är en bra bit över naveln alla redan. Hmmm.

• lindakarlsson4380
    MammaMia88 skrev 2015-08-28 16:08:25 följande:

Alltså, jag antog att det var normal att vara extra kissnödig under graviditeten. Men jag vaknade klockan 3 imorse av att jag höll på att kissa på mig, trots att jag gick på toa innan läggdags....livmodern trycker på som bara den! :-/ :-/ :-/ Men det kanske inte är så konstigt med tanke på storleken på livmodern...den är en bra bit över naveln alla redan. Hmmm.

Jag är uppe minst 3ggr / natt och kissar, trots att även jag kissat innan läggdags.. jättejobbigt!

Vilken stor fin mage.. :) vilken vecka är du i? Här kommer en bild på min i v.16 (15+2)

• Februari16

Vad fin mage du har! :) Vilken vecka är du i nu? Jag är i v 17 och känner livmoderkanten ungefär en 5 cm nedanför naveln.
  • Anonym (Småland)

WOW! Vilken mage! Jag är riktigt imponerad (och lite svartsjuk)!

Jag är beräknad 17/2 och på mig syns det knappt. De som vet om det säger att det syns lite, på jobbet har ingen ens misstänkt något. Nu längtar jag till magen kommer
  • MammaMia88

Går in i v18 (17+0) imorgon, känner mig redan som en flodhäst och har sammandragningar som heter duga. Dem gör inte ont, men dem är JÄTTEIRRITERANDE. Kanske därför folk tror att det är tvillingar? Var visserligen enorm med tvåan också. Trean syntes inte förrän V25 eller så....

• Anonym (Småland)
    lindakarlsson4380 skrev 2015-08-28 16:34:16 följande:

Jag är uppe minst 3ggr / natt och kissar, trots att även jag kissat innan läggdags.. jättejobbigt!

Vilken stor fin mage.. :) vilken vecka är du i? Här kommer en bild på min i v.16 (15+2)

Det var samma för mig! Kissade före läggdax (kl23), 2 ggr under natten och ändå var jag sprängfylld 05.45 när klockan ringde! Nu har det lugnat sig, en gång vid läggdax, en gång mellan 3 och 5 och visst behöver jag kissa efter jag gått upp, men inte alls sprängfylld längre. Tror att det beror på hormonnivåerna som kan variera under graviditeten.

The random plasma vasopressin concentrations did not vary significantly between the nonpregnant women during the follicular phase (2.3 +/- 0.2 microU/ml) and luteal phase (2.2 +/- 0.3 microU/ml) or during the third trimester in pregnant women (2.0 +/- 0.2 microU/ml). There was a significant reduction (p less than 0.01) in plasma vasopressin levels in the pregnant women during the first trimester (1.5 +/- 0.1 microU/ml) and second trimester (1.5 +/- 0.1 microU/ml) as compared to levels in nonpregnant and pregnant women in the third trimester. 

Vasopressin kallas också för antidiuretiskt hormon och när det utsöndras så koncentreras urinen. I artikeln ovan står det att nivåerna är som lägst under första 2/3 av graviditeten. Tur är väl det för sen trycker ungen tillräckligt på blåsan och hade nivåerna inte ökat så hade man väl kissat på sig flera gånger om dagen! :-P
Svar på tråden BF februari 2016