lindakarlsson4380 skrev 2015-08-28 16:34:16 följande:
Jag är uppe minst 3ggr / natt och kissar, trots att även jag kissat innan läggdags.. jättejobbigt!
Vilken stor fin mage.. :) vilken vecka är du i? Här kommer en bild på min i v.16 (15+2)
Det var samma för mig! Kissade före läggdax (kl23), 2 ggr under natten och ändå var jag sprängfylld 05.45 när klockan ringde! Nu har det lugnat sig, en gång vid läggdax, en gång mellan 3 och 5 och visst behöver jag kissa efter jag gått upp, men inte alls sprängfylld längre. Tror att det beror på hormonnivåerna som kan variera under graviditeten.
The random plasma vasopressin concentrations did not vary significantly between the nonpregnant women during the follicular phase (2.3 +/- 0.2 microU/ml) and luteal phase (2.2 +/- 0.3 microU/ml) or during the third trimester in pregnant women (2.0 +/- 0.2 microU/ml). There was a significant reduction (p less than 0.01) in plasma vasopressin levels in the pregnant women during the first trimester (1.5 +/- 0.1 microU/ml) and second trimester (1.5 +/- 0.1 microU/ml) as compared to levels in nonpregnant and pregnant women in the third trimester.
Vasopressin kallas också för antidiuretiskt hormon och när det utsöndras så koncentreras urinen. I artikeln ovan står det att nivåerna är som lägst under första 2/3 av graviditeten. Tur är väl det för sen trycker ungen tillräckligt på blåsan och hade nivåerna inte ökat så hade man väl kissat på sig flera gånger om dagen! :-P