• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • Anonym (orolig)

Någon som ätit niferex järn tabletter? Från vecka 20?

• minneli
    Anonym (Småland) skrev 2015-08-31 11:03:38 följande:
    Finns en väldigt bra sida, konsumenternas.se där man kan jämföra. Vi ska ha länsförsäkringar betalförsäkring för att de är bäst tillsammans med If (tror jag det var) men typ tusenlappen billigare (vi har dessutom allt annat i läns). Sedan kommer vi även ta folksams gratisversion för att folksams är den enda som kan övergå i en barnförsäkring, vilket innebär att det är den enda barnförsäkringen som inte kommer att ha undantag om barnet föds med en sjukdom eller skada.

Har inte tecknat än, men jag är bara i 15+5 och försäkringen gäller från v 22. Vi ska boka tid hos länsförsäkringar för genomgång av alla försäkringar har vi tänkt.
    Vi har också det mesta samlat på Länsförsäkringar. Men då jag alltså teckna folksams Gravidförsäkring också? Den som är gratis? Låter ju bra, vi fick problem men vårt första barn då Länsförsäkringar inte ville försäkra henne pga ett litet blåsljud. Men om man gör såhär kan man kringgå det?
    Men den betalversionen hos Länsförsäkringar står det väl att det blir barnförsäkring till 6 mån?
  • sladda
    Anonym (orolig) skrev 2015-08-31 20:17:47 följande:

Någon som ätit niferex järn tabletter? Från vecka 20?

Jag har ätit de från början av graviditeten.
  • Anonym (orolig)

Sladda: Okej får du några biverkningar lr så? Min bm sa ja skulle äte från vecka 20 ända till slutet 1 varannan dag. Hur många äter du?

• lindakarlsson4380
    Anonym (orolig) skrev 2015-08-31 21:32:17 följande:

Sladda: Okej får du några biverkningar lr så? Min bm sa ja skulle äte från vecka 20 ända till slutet 1 varannan dag. Hur många äter du?

Jag ska äta duroferon från v.20 fram till bf 100mg 2ggr/veckan
  • MammaMia88

Min bm sa att jag skulle ta en om dagen från och med då vi träffades.

Saken är den att mitt järn ligger på 120, och det är inte ens lågt! Så jag kommer inte börja med dem förrän järnet börjar sjunka.

Vanligaste biverkningen jag haft är att man blir STENHÅRD i magen....och ont som sören gör det med :-/
  • sladda

Jag försöker få i mig 2-4 varje dag. Men är för att jag i vanliga fall har lågt järnvärde. Biverkning är väl trög i magen om jag slarvat med att dricka vatten.
  • Anonym (Småland)
    minneli skrev 2015-08-31 20:36:21 följande:

Vi har också det mesta samlat på Länsförsäkringar. Men då jag alltså teckna folksams Gravidförsäkring också? Den som är gratis? Låter ju bra, vi fick problem men vårt första barn då Länsförsäkringar inte ville försäkra henne pga ett litet blåsljud. Men om man gör såhär kan man kringgå det?

Men den betalversionen hos Länsförsäkringar står det väl att det blir barnförsäkring till 6 mån?

LF har som de flesta andra, man kan välja att teckna barnförsäkring men det är som en helt ny försäkring där de då kan ta med undantag. Man kan inte få ersättning från två försäkringar för samma utgifter men annars så är det inget som hindrar att man får teckna flera försäkringar. Kollade en gång extra och det är folksams betalversion som har kopplingen men vi kommer ta LFs gravidförsäkring ändå. Vi har kollat mer på barnförsäkringar nu och kommer teckna barn i LF via mitt fackförbund, då slipper man hälsodeklaration och därmed även undantag, dessutom blev den billigare Så vi väljer att samla olycksfall, barn och sjukkapital via gruppförsäkringen medan liv är bäst att ta privat fram till sådär 45-årsåldern då den blir billigare via grupp. Så har vi tänkt, men ska ändå till LF och gå genom försäkringarna så att man är ordentligt skyddad. Vi vill ju inte att den ena blir kvar ensam med ett barn och en inkomst ifall det värsta skulle hända.

Jag har sett en 19-årig tjej som var gravid i 7e månaden och fick en stroke. Hjärndöd, men var inkubator för sitt barn. Det var nog det värsta jag sett, men om det kunde hända henne så kan det hända mig och lika bra att vara väl försäkra då :-/
  • Anonym (Småland)

Jag har problemet att jag kräks upp tabletterna och får jag ner de så blir jag stenhård i magen (som att jag inte är det redan!) :-/

Det finns ingen evidens för att man kan tvinga upp järnvärdet inför en förlossning genom att ta extra järn, vilket min bm angav var huvudanledningen till att alla får järntabletter från v 18 där jag bor. Kroppen tar upp det den behöver resten vet ni vilken väg det tar. Jag kommer inte att ta några tabletter, skulle jag få järnbrist så kommer jag att välja att ta det intravenöst då jag inte ser någon poäng att ta tabletter som jag kräks upp i stort sett varenda gång. Järnbrist hade jag inte sist jag kollade och järnet som finns i gravidtillskotten (lyckades ta det första 13 veckorna iaf innan de började komma upp varenda gång) kom ut igen, inte höjde det järndepåerna heller.
  • minneli

Ja just ja, det var när vi skulle "göra om" försäkringen till barnförsäkring det inte gick. Både jag och min äldsta fick då vara försäkrad via mitt fack då de inte behövde hälsodeklaration. Helt galet egentligen att man inte får försäkra pga av ett blåsljud.
    Mina barn är numera inte försäkrade i Länsförsäkringar utan Skandia.

Svar på tråden BF februari 2016