minneli skrev 2015-08-31 20:36:21 följande:
Vi har också det mesta samlat på Länsförsäkringar. Men då jag alltså teckna folksams Gravidförsäkring också? Den som är gratis? Låter ju bra, vi fick problem men vårt första barn då Länsförsäkringar inte ville försäkra henne pga ett litet blåsljud. Men om man gör såhär kan man kringgå det?
Men den betalversionen hos Länsförsäkringar står det väl att det blir barnförsäkring till 6 mån?
LF har som de flesta andra, man kan välja att teckna barnförsäkring men det är som en helt ny försäkring där de då kan ta med undantag. Man kan inte få ersättning från två försäkringar för samma utgifter men annars så är det inget som hindrar att man får teckna flera försäkringar. Kollade en gång extra och det är folksams betalversion som har kopplingen men vi kommer ta LFs gravidförsäkring ändå. Vi har kollat mer på barnförsäkringar nu och kommer teckna barn i LF via mitt fackförbund, då slipper man hälsodeklaration och därmed även undantag, dessutom blev den billigare

Så vi väljer att samla olycksfall, barn och sjukkapital via gruppförsäkringen medan liv är bäst att ta privat fram till sådär 45-årsåldern då den blir billigare via grupp. Så har vi tänkt, men ska ändå till LF och gå genom försäkringarna så att man är ordentligt skyddad. Vi vill ju inte att den ena blir kvar ensam med ett barn och en inkomst ifall det värsta skulle hända.
Jag har sett en 19-årig tjej som var gravid i 7e månaden och fick en stroke. Hjärndöd, men var inkubator för sitt barn. Det var nog det värsta jag sett, men om det kunde hända henne så kan det hända mig och lika bra att vara väl försäkra då :-/