Anonym (Småland) skrev 2015-09-01 13:48:19 följande:
Fast om man kräks av tabletterna så går det inte att behandla på det viset, då får man snällt ge intravenöst (lägg märke till att jag skrev behandla, inte förebygga). Dessutom, har jag järnbrist så kommer min vanliga läkare att behandla detta istället för mödravårdens AT-läkare som är olika varje gång. Det dyra är medicinerna som kostar ca 800kr för 5 injektionsflaskor. Sedan att medicinerna är dyra är inget problem, jag har astma och kommer alltid upp i högkostnadsskyddet ändå i vilket Venofer ingår och skulle det vara så, att jag får betala allt själv så gör jag det. Jag betalar gärna för det som är bäst för mig och mitt barn även om det inte ingår i den vanliga sjukvården. Det sorgliga är att det ska behöva vara så, för det finns de som inte kan betala.
Där jag bor ska alla få tabletter om man inte ligger skyhögt över "normala" riktvärden, vilket nästan är omöjligt. Dvs, det går inte att äta så järnrikt att man kan slippa tabletterna för kroppen tar inte upp mer. Det jag inte köper är att alltid ge järntabletter till alla för att försöka "driva upp" järndepåerna inför förlossning, då har man alltså inte ens järnbrist utan normala nivåer. Då tar jag hellre emot blod eller injektioner efteråt om det skulle behövas istället för att spy efter varenda tablett eller om jag mot förmodan skulle lyckas behålla någon, skita blod i 20 veckor.
Jag äter också järnrikt och har ingen järnbrist men jag behandlar inte heller "förebyggande" (vilket i detta fallet inte ens är möjligt enligt samlad evidens!). Det är väldigt sällan bmsk läser forskning, utan de följer riktlinjer och i Småland är det inte ovanligt att det tre sjukhusen har olika riktlinjer som dessutom inte ens är evidensbaserade, det bästa är när dessutom strider mot både nationella och internationella riktlinjer (gäller hypotyreos i detta fallet)! :-/
Ah, okej. Jag kunde inte ta järntabletterna under senaste graviditeten, då rådgjorde bm med en läkare som tyckte att jag skulle hosta upp 3000-4000 för en dos. Njae, jag struntade i det, och resonerade som du att jag hellre tog emot blod sen OM det skulle behövas. Det gjorde det lyckligtvis inte den gången
Fast den här gången ligger järnet högre än de andra tre gångerna, men jag känner mig ändå som en vandrande zombie....ZzzZZZzzzZZ. Jag har nog ALDRIG varit så här trött i hela mitt liv...