• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • LongingForAChild

Igår vaknade jag upp med en mage... den var då inte så "stor" i helgen.
    Nu är det bara 8 dagar kvar till RUL!! Jag längtar som en tok.
    Tyvärr har jag fortfarande kvar illamåendet och det är ganska jobbigt.... 12 veckor nu konstant, så är ju tyvärr stor risk jag har det hela graviditeten men hoppas det avtar efter vecka 20. Är nu 17+1

Får väl se om jag har rätt i att det är en pojke... sen är det ju inte säkert de kan se könet alls men hoppas det för jag vill veta :D

• MammaMia88
    Anonym (Småland) skrev 2015-09-01 06:57:03 följande:

Jag har problemet att jag kräks upp tabletterna och får jag ner de så blir jag stenhård i magen (som att jag inte är det redan!) :-/

Det finns ingen evidens för att man kan tvinga upp järnvärdet inför en förlossning genom att ta extra järn, vilket min bm angav var huvudanledningen till att alla får järntabletter från v 18 där jag bor. Kroppen tar upp det den behöver resten vet ni vilken väg det tar. Jag kommer inte att ta några tabletter, skulle jag få järnbrist så kommer jag att välja att ta det intravenöst då jag inte ser någon poäng att ta tabletter som jag kräks upp i stort sett varenda gång. Järnbrist hade jag inte sist jag kollade och järnet som finns i gravidtillskotten (lyckades ta det första 13 veckorna iaf innan de började komma upp varenda gång) kom ut igen, inte höjde det järndepåerna heller.

Fast tar man intravenöst så får man betala det själv, då det tydligen inte ingår i mödravården. Och dem är rätt dyra.

Jag ska försöka stoppa i mig extra med järnrik mat istället....slipper helst tabletterna om det går.
  • Anonym (Småland)
    MammaMia88 skrev 2015-09-01 09:57:58 följande:

Fast tar man intravenöst så får man betala det själv, då det tydligen inte ingår i mödravården. Och dem är rätt dyra.

Jag ska försöka stoppa i mig extra med järnrik mat istället....slipper helst tabletterna om det går.

Fast om man kräks av tabletterna så går det inte att behandla på det viset, då får man snällt ge intravenöst (lägg märke till att jag skrev behandla, inte förebygga). Dessutom, har jag järnbrist så kommer min vanliga läkare att behandla detta istället för mödravårdens AT-läkare som är olika varje gång. Det dyra är medicinerna som kostar ca 800kr för 5 injektionsflaskor. Sedan att medicinerna är dyra är inget problem, jag har astma och kommer alltid upp i högkostnadsskyddet ändå i vilket Venofer ingår och skulle det vara så, att jag får betala allt själv så gör jag det. Jag betalar gärna för det som är bäst för mig och mitt barn även om det inte ingår i den vanliga sjukvården. Det sorgliga är att det ska behöva vara så, för det finns de som inte kan betala.

Där jag bor ska alla få tabletter om man inte ligger skyhögt över "normala" riktvärden, vilket nästan är omöjligt. Dvs, det går inte att äta så järnrikt att man kan slippa tabletterna för kroppen tar inte upp mer. Det jag inte köper är att alltid ge järntabletter till alla för att försöka "driva upp" järndepåerna inför förlossning, då har man alltså inte ens järnbrist utan normala nivåer. Då tar jag hellre emot blod eller injektioner efteråt om det skulle behövas istället för att spy efter varenda tablett eller om jag mot förmodan skulle lyckas behålla någon, skita blod i 20 veckor.

Jag äter också järnrikt och har ingen järnbrist men jag behandlar inte heller "förebyggande" (vilket i detta fallet inte ens är möjligt enligt samlad evidens!). Det är väldigt sällan bmsk läser forskning, utan de följer riktlinjer och i Småland är det inte ovanligt att det tre sjukhusen har olika riktlinjer som dessutom inte ens är evidensbaserade, det bästa är när dessutom strider mot både nationella och internationella riktlinjer (gäller hypotyreos i detta fallet)! :-/
  • Larselisa

[quote=75700082][quote-nick]Mamma till två gullegrisar skrev 2015-08-31 12:56:39 följande:[/quote-nick]

Jag har nu börjat känna bebisen :) så glad. Till och med mina barn kunde känna igår.

Oj kan barnen redan känna? Vilken vecka är du i?

[/J

Jag gick in i vecka 18 idag.

• Anonym (Småland)
    minneli skrev 2015-09-01 07:33:53 följande:

Ja just ja, det var när vi skulle "göra om" försäkringen till barnförsäkring det inte gick. Både jag och min äldsta fick då vara försäkrad via mitt fack då de inte behövde hälsodeklaration. Helt galet egentligen att man inte får försäkra pga av ett blåsljud.

Mina barn är numera inte försäkrade i Länsförsäkringar utan Skandia.

Brukar vara att man får ett undantag i försäkringen men det är olika i olika bolag, vissa nekar. Som tidigare skrivet, så ser alla bolag "omvandlingen" som ett nytecknade förutom folksams betalversion av gravidförsäkringen där det faktiskt är en "omvandling". Dessutom brukar t ex ett blåsljud innebära högre premie. Jag kan få LF via facket ändå, dessutom billigare än om jag tecknar privat, ca 1300 om året istället för 1900-2300 beroende på ålder, samma villkor. Nästan så att det lönar sig att vara med i facket :-P
  • minneli

Halvvägs in i vecka 15 och illamåendet kom tillbaka! Trodde jag skulle kräkas på väg till jobbet, seabanden på igen då...
    Trodde jag skulle slippa det då jag mått hyfsat i tre veckor ungefär.

• Februari16
    minneli skrev 2015-09-01 17:55:56 följande:

Halvvägs in i vecka 15 och illamåendet kom tillbaka! Trodde jag skulle kräkas på väg till jobbet, seabanden på igen då...

Usch vad tråkigt.. Jag har också börjat må illa igen (v 18 nu ). Så himla konstigt med tanke på att jag knappt mådde illa alls i början, kanske bara i en vecka eller så. Men nu känns det gungigt varje kväll :/ nån annan som har/har haft det så?
  • fraizer
    Februari16 skrev 2015-09-01 20:00:44 följande:
    Usch vad tråkigt.. Jag har också börjat må illa igen (v 18 nu ). Så himla konstigt med tanke på att jag knappt mådde illa alls i början, kanske bara i en vecka eller så. Men nu känns det gungigt varje kväll :/ nån annan som har/har haft det så?
    Jag mådde bra v12 och 13 och sen kom illamåendet tillbaka. Jag är nu i v16+6 och jag mår fortfarande väldigt illa om dagarna. Läser överallt om den fantastiska tiden men att må så här illa och att vara helt slut om dagarna är verkligen inte fantastiskt! ??
  • Mamma till två gullegrisar
    Larselisa skrev 2015-09-01 15:17:25 följande:

[quote=75700082][quote-nick]Mamma till två gullegrisar skrev 2015-08-31 12:56:39 följande:[/quote-nick]

Jag har nu börjat känna bebisen :) så glad. Till och med mina barn kunde känna igår.

Oj kan barnen redan känna? Vilken vecka är du i?

[/J

Jag gick in i vecka 18 idag.

Det var verkligen tidigt dom kunde känna. Kul för dom att få känna sig delaktiga :))
  • Mamma till två gullegrisar
    minneli skrev 2015-09-01 17:55:56 följande:

Jag har knappt mått illa den senaste veckan, men nu i två dagar så har jag mått dåligt igen :(

och jag är fruktansvärt trött. Är hemma och vabbar med min son och trots att jag sovit bra en hel natt så är jag så trött efter tjejen kommit iväg till skolan. Skulle absolut kunna sova då igen. . Så här trött har jag inte ens varit i början av graviditeten. .
Svar på tråden BF februari 2016