• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • Agnesmamma2012
    minneli skrev 2015-09-25 08:09:26 följande:

Första graviditeten fick jag havandeskapsförgiftning i vecka 34 typ. Få sjukskrevs jag helt och fick äta två olika blodtrycksmediciner och kolla urin och blodtryck ofta ofta plus åka in på förlossningen och ta ctg - kurva lite nu och då. Åtta dagar innan bf sattes förlossningen igång för då hade jag så mkt äggvita i urinen att det inte ens gick att mäta. Jag var i lagd på sjukhuset kanske tre ggr oxå.

Vid andra graviditeten märkte bm att jag hade havandeskapsförgiftning två dagar innan bf och skickade in mig till förlossningen för koll. Eftersom jag var omföderska, så nära till bf och bäbisen var fixerad så ville de sätta igång mig samma dag eller nästa. Jag valde nästa dag och fick sova på bb för att kunna sättas igång på morgonen direkt, men det hanns inte med för jag hann vakna och gå in till förlossningen på morgonen och efter 50 min kom hon :)

Har du testat att dricka supermkt? Jag hade problem med huvudvärk nu i den här graviditeten och det blev bättre när jag tänkte ett extra glas varje gång jag drack.

Ser du ljusprickar hela tiden eller är det när du reser på dig eller har ansträngt dig? Och har du sökt graviditetspenning? Har inte hört ngn personlig assistent som inte blivit beviljad det.

Ja jag dricker mycket . Jag ser ljusprickar lite då och då , kan komma närsom . Ibland är de när jag reser mig , men kan också komma helt plötsligt när jag står upp . Jag ska ansöka om graviditetspenning när chefen kommit tillbaka från sin semester nu i början av oktober . Blir jag beviljad ska jag isf gå hem 2 månader innan 14 december , för det är väl 60 dagar före bf som gäller ?

Jag jobbar med ett barn på 6 år som vi sitter mycket med i knät osv , funkar inte alls :/. Jag hoppas f-kassan godkänner sjukskrivningen nu . Då kanske jag kan bli något bättre så jag ev kan jobba dagtid den sista 1,5 månaden före jag går hem .

Hur är dina värden denna grav ? När har ni bf ?
  • minneli

Värdena har varit bra den här graviditeten men min bm säger att jag högst troligt kommer få havandeskapsförgiftning igen.

Jag har hittills bf 25 feb, ska på rul nu på tisdag.

Det är två månader innan man kan få va hemma har jag för mig, så det är säkert 60 dagar. Tror inte det kommer vara några problem för dig att få det godkänt. Är ju inte bra för sig eller brukaren om du inte klarar ditt jobb. Jag kommer söka graviditetspenning lagom till julen. Jobbar som förskollärare på en avdelning med barn som är 1 och 2 år. Men du har fått moderskapintyget?

• Agnesmamma2012
    minneli skrev 2015-09-25 09:15:57 följande:

Värdena har varit bra den här graviditeten men min bm säger att jag högst troligt kommer få havandeskapsförgiftning igen.

Jag har hittills bf 25 feb, ska på rul nu på tisdag.

Det är två månader innan man kan få va hemma har jag för mig, så det är säkert 60 dagar. Tror inte det kommer vara några problem för dig att få det godkänt. Är ju inte bra för sig eller brukaren om du inte klarar ditt jobb. Jag kommer söka graviditetspenning lagom till julen. Jobbar som förskollärare på en avdelning med barn som är 1 och 2 år. Men du har fått moderskapintyget?

Nä inte fått moderskapsintyget än , när är det man får det ? Har du fått ditt ? Som sagt jag hoppas att foglossningen ska bli bättre av att vara hemma och vila ett par veckor så jag kan jobba den sista tiden . Dagtid så har vi 6 timmars pass , kan bli tufft ändå då det är massor med lyft och mycket man sitter med barnet i knät . Kommer göra ett försök iaf om jag känner mig bättre :). Jaså det är stor risk att få havandeskapsförgiftning igen om man väl haft de en gång ? Jag hoppas mina värden håller sig bra denna gången så vi slipper fara fram o tillbaka . Var en väldigt orolig period , men samtidigt kändes det ju såklart viktigt att göra så täta kontroller . Du har inga problem med att fixa ditt jobb ?
  • minneli

Man får moderskapintyget hos bm efter rul. Har för mig att det ska bifogas när man söker graviditetspenning. Så jag får väl mitt i slutet av nästa vecka kanske. Brukar vilja söka så fort som möjligt så man vet.
    Jag har hittills klarar av jobbet bra men jag får tänka på att ta det lite lugnare. Men nu har jag åkt på urinvägsinfektion och sen en förkylning så nu har jag inte jobbat på tre dagar. Det är egentligen alldeles för mkt lyft mm på jobbet så det är ju inte det ultimata gravidjobbet.

• minneli

Ja det är större risk att få havandeskapsförgiftning om man haft det förrut.

• sladda

Moderskapsintyget ska bifogas när man söker graviditetspenning. Och försäkringskassan är ju inte så snabba av sig så bra att ansöka snabbt :) . Jag har ingen tid hos BM förrän i november å ska gå hem i december så jag ringde och bad att få det hemskickat å det var inga problem :)

• zespriem

Hej!

Jag väntar tredje barnet, bf 23 Februari. UL på torsdag. Ska bli jättespännande :D

• Penguinlover

Jag ska till Ullared imorgon. Någon som har några tips på vad jag bör passa på att köpa när jag är där? Jag hoppas på att hitta en bra jacka som jag kan ha i vinter då jag antagligen inte kommer att kunna stänga någon av de jag har.

• minneli

Hur ont har ni i magen? Idag har jag verkligen jätteont i magen. Vill bara ligga ner.
    Är i vecka 19 (18+0)

• Penguinlover
    minneli skrev 2015-09-25 14:20:42 följande:

Hur ont har ni i magen? Idag har jag verkligen jätteont i magen. Vill bara ligga ner.

Är i vecka 19 (18+0)

Jag har ibland lättare värk och känner små hugg men det gör aldrig jätteont.
Svar på tråden BF februari 2016