• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • lillterror
    Mamma till två gullegrisar skrev 2016-01-19 18:26:50 följande:

Jag har varit på ortopeden och pratat med en kirurg. Han tyckte att vi väntar med operation eftersom det hade blivit bättre när jag var sjukskriven. Skulle det förvärras så skulle jag kontakta dom och opereras.

Och det blev mycket bättre. Men nu (antagligen på grund av vätskesamling ) så har det blivit sämre.

Jag hoppas jag slipper operation. Känns tufft om man skulle ha en liten samtidigt som man är nyopererad. Så vi får se vad som sker.. förhoppningsvis så försvinner det i samband med att vätskan försvinner.

Hoppas verkligen det blir bättre för dig sen då! Kan kylan påverka det också tro? Nu vet jag ju inte vad du har för väder, men här hos mig har det varit ruskigt kallt (mot -20 men oftast runt -8--15) och det har ju förvärrat min foglossning. när det är mildare så blir det bättre, men karpaltunnelsyndrom kanske inte alls påverkas av det?

Angående din bäbis rörelser tycker jag du ska ringa in! Det är förhoppningsvis inget alls, men då får du det iaf bekräftat och slipper oroa dig. Bättre ringa för mycket tycker jag. Min bäbis rör på sig som vanligt, väldigt lugn men det har pyret varit sen dag ett så det är inget konstigt för mig =) känner att bäbisen skrapar en del med händerna nu och mer eller mindre gräver sig neråt.. går in i v37 imorgon..
  • minneli
    Anonym (fundersam) skrev 2016-01-19 17:25:42 följande:

Hej allihop! Var iväg till BM idag, ligger under nedersta kurvan och har sf-mått på 30, samma som för 2 veckor sedan.. ska få en tid för tillväxtultraljud, hon skulle ringa i morgon om när det blir, gick in i v 38 idag (37+0).. bör jag vara orolig? Någon som varit med om det? Han hade fixerat sig och bm sa att det kunde vara därför sf-måttet inte ökat..

Jag ska på tillväxtultraljud imorgon. Just för att SF-måttet inte ökat så mkt, ligger strax under medelkurvan. Jag fick gå på tillväxtultraljud med mitt yngsta barn också. Det har aldrig varit så att de varit för små men barnmorska ska skicka remiss till ultraljud om det är ungefär samma mätning under tre besök eller en viss tid. Jag tror inte du behöver vara orolig, man får helt enkelt vara glad att de är noggranna.
    Skriver här imorgon hur det gick på mitt tillväxtultraljud, gick in i v36 idag. Tror man kan ligga på -20% +20% i storlek på bäbisen utan att det är något ovanligt.
  • Anonym (fundersam)
    minneli skrev 2016-01-19 19:10:08 följande:

Jag ska på tillväxtultraljud imorgon. Just för att SF-måttet inte ökat så mkt, ligger strax under medelkurvan. Jag fick gå på tillväxtultraljud med mitt yngsta barn också. Det har aldrig varit så att de varit för små men barnmorska ska skicka remiss till ultraljud om det är ungefär samma mätning under tre besök eller en viss tid. Jag tror inte du behöver vara orolig, man får helt enkelt vara glad att de är noggranna.

Skriver här imorgon hur det gick på mitt tillväxtultraljud, gick in i v36 idag. Tror man kan ligga på -20% +20% i storlek på bäbisen utan att det är något ovanligt.

Åh tack! :) känner mig genast lugnare! Första barnet så har ju inte en aning om nånting känns det som :p
  • Angels dream
    Mamma till två gullegrisar skrev 2016-01-19 18:30:17 följande:
    Förhoppningsvis i samband med att vätskan försvinner. Vill verkligen slippa operation efter gossen kommit.

Är också svullen och har gått upp ca 15 kg :(

Går in i v 36 på fredag.
    de första veckorna kräket jag massor och gick ner 5 kg.
    från 79-74kg
    sedan har jag varit uppe på 89kg.
    sist jag var hos bm hade jag gått ner igen... nu låg jag på 86-87 kg

har inte samlat på mig särskilt mycket vätska tycker jag =)
  • Jennsan84

Jag hade samma SF mått och fick gå på två tul. Allt var ok och hon växte med ca 400g mellan dom två veckorna. Min lilla räka är bara lite liten men allt såg bra ut. Det är nog som din bm tror att din bebis lagt sig tillrätta och då sjunker de ju något.

Anonym (fundersam) skrev 2016-01-19 17:25:42 följande:

Hej allihop! Var iväg till BM idag, ligger under nedersta kurvan och har sf-mått på 30, samma som för 2 veckor sedan.. ska få en tid för tillväxtultraljud, hon skulle ringa i morgon om när det blir, gick in i v 38 idag (37+0).. bör jag vara orolig? Någon som varit med om det? Han hade fixerat sig och bm sa att det kunde vara därför sf-måttet inte ökat..

• idm

Vilken kväll och natt! Började vid 17 igår känna av molande mensvärk i samband med sammandragningar/förvärkar. Började till och med klocka då både jag och min man insåg att de kommer hyfsat regelbundet. Höll i sig i ca 2 timmar, sen poff väck. Men mensvärken sitter fortfarande kvar och har gjort det under hela natten. Jag kunde såklart inte somna då det kändes pga värken. Somnade väl tillslut men vaknade flera gånger till mitt i en sammandragning/förvärk. Nu är det bara den molande mensvärken som sitter i.

Någon som upplevt samman :) ?

Jag har sedan lite innan mitten av graviditeten känt av vanliga sammandragningar varje dag, men ingen molande värk under tiden/som stannat kvar.

• idm
    Mamma till två gullegrisar skrev 2016-01-19 18:32:15 följande:

Hur rör sig e4a i magen nu på slutet? Vår gosse har inte varit så aktiv på ca 2 dagar nu.. känner honom då och då men inte som innan.. :/

Vår gosse hade två lite lugnare dagar förra veckan. Fortfarande rörelse mest hela tiden men under dessa två dagarna var det lite mildare. Nu är han dock igång precis som vanligt. Är du orolig så tycker jag, precis som någon annan skrivit tidigare, att du ska ringa in :)
  • Pennie87
    idm skrev 2016-01-20 07:01:27 följande:

Vilken kväll och natt! Började vid 17 igår känna av molande mensvärk i samband med sammandragningar/förvärkar. Började till och med klocka då både jag och min man insåg att de kommer hyfsat regelbundet. Höll i sig i ca 2 timmar, sen poff väck. Men mensvärken sitter fortfarande kvar och har gjort det under hela natten. Jag kunde såklart inte somna då det kändes pga värken. Somnade väl tillslut men vaknade flera gånger till mitt i en sammandragning/förvärk. Nu är det bara den molande mensvärken som sitter i.

Någon som upplevt samman :) ?

Jag har sedan lite innan mitten av graviditeten känt av vanliga sammandragningar varje dag, men ingen molande värk under tiden/som stannat kvar.

Har under flera dagar haft den typen av "mensvärk" kombinerat med att det trycket nedåt enormt. Satt på en hård stol igår och kände hur musklerna rörde sig i samband med trycket. Vände påväg till jobbet imorse med ont i korsryggen och ljumskarna. Ska träffa bm i eftermiddag
  • idm
    Pennie87 skrev 2016-01-20 12:12:23 följande:

Har under flera dagar haft den typen av "mensvärk" kombinerat med att det trycket nedåt enormt. Satt på en hård stol igår och kände hur musklerna rörde sig i samband med trycket. Vände påväg till jobbet imorse med ont i korsryggen och ljumskarna. Ska träffa bm i eftermiddag

Det är säkert (hoppas jag) kroppen som börjar förbereda sig inför förlossningen :) Vilken vecka är du i? Vad sa din bm? :)
  • Pennie87
    idm skrev 2016-01-20 12:49:23 följande:

Det är säkert (hoppas jag) kroppen som börjar förbereda sig inför förlossningen :) Vilken vecka är du i? Vad sa din bm? :)

Är i v 38. Har inte pratat med henne än, har en redan bokad tid idag.

Har två arbetsdagar kvar, med en hel del planerande att få klart... Vore skönt att få det avklarat!
Svar på tråden BF februari 2016