• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • Mamma till två gullegrisar
    Pyltet skrev 2016-01-20 16:58:03 följande:

Efter tidig vattenavgång i v34+2, valde man att sätta igång förlossningen igår natt pga tillväxthämmad bebis med risk för infektion. 05:59 föddes världens men perfekta pojke som dessutom vägde överraskande 1,9 kg.

Lever i en bubbla :)

Grattis :)))
  • Mamma till två gullegrisar
    minneli skrev 2016-01-20 19:29:29 följande:

Gratis pyltet!

Jag var på tillväxtultraljud idag, är i vecka 36 (35+1). Han vägde 2416g och låg endast 7% under medelkurvan (-20% och +20%är det ett normalspann på om bäbisen ändå växer i en "bra takt")

Så barnmorskans SF mått blev nog som det blev då han ligger som han ligger, långt ner och till höger.

Fostervatten och flödet i navelsträngen mättes oxå och var bra.

Skönt att det såg bra ut :)
  • Sandramammatill2

Efter tidig vattenavgång i v34+2, valde man att sätta igång förlossningen igår natt pga tillväxthämmad bebis med risk för infektion. 05:59 föddes världens men perfekta pojke som dessutom vägde överraskande 1,9 kg.

grattis!! :)
  • idm

Åh stort GRATTIS! :) Hur mår du/ni? :)
  • Pennie87
    Marie14 skrev 2016-01-20 19:46:35 följande:

Jag har precis samma och är också i vecka 38.

Har lite problem med sköra slemhinnor senaste dagarna. Behöver byta trosor oftare. Tror att trycket påverkar underlivet mer nu.

Enligt bm lät det som "förarbete" till förlossning men det kan hålla på i allt från dagar till veckor. Så det behöver inte vara så akut som det känns. Siktar på att göra avslut på jobbet imorgon, sen får det sätta igång bäst det vill!
  • Anonym (Småland)
    Angels dream skrev 2016-01-20 14:59:07 följande:

Efter en natt utan sömn så jobbade jag igår mellan 8-16 men 3.5åringar...

hade grymt ont i ryggen (foglossningar) under dag och kväll.. När det inte var så lång tid kvar av arbetsdagen började jag även känna smärta på insidan av låren, ljumskar, blykläppar och bäckenbenet. det var ett tryck ner som var utan dess like. skulle allra helst viljat ha en platta som höll allt kvar typ. ett varmt bad när jag kom hem hjälpte en del. sov hur bra som helst natten till idag. vaknade några gånger men inte så farligt. har fortfarande ont och trycket neråt finns kvar..

imorgon ska jag jobba med 1-3åringar mellan 9-16.30

har jag även ont efter morgondagens arbete så kastar jag in handduken och blir föräldrarledig. vill ju spara på dagarna så länge som möjligt men denna smärta och tryck är inte så bekvämt-.

Ring din bm och bli sjukskriven! Jag hade tänkt jobba till 11 dagar före bf, blev dock en total sjukskrivning på 11,5 veckor pga foglossning! Läkaren ville bara sjukskriva till v 37 då barnet är fullgånget. Ja, min foglossning försvinner ju för att bebisen är fullgången och jag kan fortsätta jobba som vanligt *ironi*. Jag stod på mig och fick sjukskrivning för alla dagar jag skulle jobbat. Det roliga är att bm tyckte att läkaren var snål, hon skulle sjukskrivit mig till bf! Älskar min bm

Slösa inte på dina dagar, har du för ont för att jobba så utnyttja det du har rätt till!

Smärtan du kände i insidan av låren, ljumskar, blygdläppar och bäckenbenet är muskelfästen som börjar bli överbelastade för att kroppen försöker kompensera för instabiliteten i lederna, ett tydligt tecken på att man bör minska på belastningen. Jag struntade i det och fortsatte jobba, tills en dag då jag inte kom upp ur sängen utan kryckor. Tog nästan 4 veckor med bara vila innan jag kunde lyfta mina ben utan hjälp av annan person eller armarna :-S
  • Pennie87
    Pennie87 skrev 2016-01-20 21:37:08 följande:

Enligt bm lät det som "förarbete" till förlossning men det kan hålla på i allt från dagar till veckor. Så det behöver inte vara så akut som det känns. Siktar på att göra avslut på jobbet imorgon, sen får det sätta igång bäst det vill!

... Och där gick vattnet. ????
  • idm
    Pennie87 skrev 2016-01-21 05:29:22 följande:

Oj, nu precis?! :) Hur känns det?
  • Angels dream
    Anonym (Småland) skrev 2016-01-21 00:01:36 följande:
    Ring din bm och bli sjukskriven! Jag hade tänkt jobba till 11 dagar före bf, blev dock en total sjukskrivning på 11,5 veckor pga foglossning! Läkaren ville bara sjukskriva till v 37 då barnet är fullgånget. Ja, min foglossning försvinner ju för att bebisen är fullgången och jag kan fortsätta jobba som vanligt *ironi*. Jag stod på mig och fick sjukskrivning för alla dagar jag skulle jobbat. Det roliga är att bm tyckte att läkaren var snål, hon skulle sjukskrivit mig till bf! Älskar min bm

Slösa inte på dina dagar, har du för ont för att jobba så utnyttja det du har rätt till!

Smärtan du kände i insidan av låren, ljumskar, blygdläppar och bäckenbenet är muskelfästen som börjar bli överbelastade för att kroppen försöker kompensera för instabiliteten i lederna, ett tydligt tecken på att man bör minska på belastningen. Jag struntade i det och fortsatte jobba, tills en dag då jag inte kom upp ur sängen utan kryckor. Tog nästan 4 veckor med bara vila innan jag kunde lyfta mina ben utan hjälp av annan person eller armarna :-S
    ojdå...
    visste inte alls att det var det... har sagt till vänner och sambo att jag ska prova jobba idag och har jag ont och mår dåligt när jag kommer hem så får jag göra något åt det och lusta jobba...

läkaren försökte sjukskriva mig väldigt tidigt då jag var illamående och kräket tom vecka 22 men försäkringskassan vägrade så jag har fått kämpa på av den anledningen.. 
    ska till bm på tisdag.

jag har idag 30 dagar kvar till bf och hoppas att hon kommer tidigare...
  • jesspett
    Pennie87 skrev 2016-01-21 05:29:22 följande:
    Woho! Pepp pepp! =D
Svar på tråden BF februari 2016