• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • emeliiiiiie
    LMG skrev 2016-01-22 10:13:04 följande:

Måste bara fråga då jag ser att så många har varit på TUL och verkar ligga lite under kurvan. Är ni själv korta och små i kroppen? Vad vägde ni själv när ni föddes?

Jag är 160 lång, vägde 58 innan jag blev gravid, ligger nu på 63 kg.. Var ganska liten själv då jag föddes så kanske inte blir stora bebisar i vår familj :)
  • zespriem

Måste bara fråga då jag ser att så många har varit på TUL och verkar ligga lite under kurvan. Är ni själv korta och små i kroppen? Vad vägde ni själv när ni föddes?

176 cm lång och 67 kilo innan graviditeten, pappan är en dm längre. Så vi kan väl inte räknas som små :) Min dotter vägde 2755 när hon kom ut en dag efter BF. Men hon mådde fint.
  • minneli

Vägde 66 kg innan och är 166 cm så är väl ganska medel. Sambon är nästan 189 cm.
    Jag vägde 3500 när jag föddes.

Anledning till tul kan ju oxå vara att mätningarna hos barnmorskorna inte stämmer riktigt, de använder ju sig av ett måttband och barnet kan ju ligga lite hursomhelst i magen. Lite svårt för dem att veta hur stort ett barn är men de har riktlinjer på när de ska skicka en vidare till tul.
  • LMG
    minneli skrev 2016-01-22 11:48:13 följande:
    Vägde 66 kg innan och är 166 cm så är väl ganska medel. Sambon är nästan 189 cm.
    Jag vägde 3500 när jag föddes.

Anledning till tul kan ju oxå vara att mätningarna hos barnmorskorna inte stämmer riktigt, de använder ju sig av ett måttband och barnet kan ju ligga lite hursomhelst i magen. Lite svårt för dem att veta hur stort ett barn är men de har riktlinjer på när de ska skicka en vidare till tul.
    Ja Din sambo var lång han :) Jag själv är ganska lång (174), vägde 4400 när jag föddes på bf dagen, så har varit orolig hela graviditeten att jag ska få klämma ut en jätte bebis. Men min barnmorska klämde och kände på magen förra veckan och sa då att bebisen känns alldeles normalstor och hon skulle bli väldigt förvånad om den vägde över 4 kilo
  • Anonym (Småland)
    CupcakeDream skrev 2016-01-21 22:03:12 följande:

Ja det är bra vi tänker så. Jag är så trött på detta nu att jag vill spy. Men ni alla vet ju hur det är speciellt om man har ont och är smidig som Märta 97(hon är troligtvis mycket piggare) :)

Jag känner en Märta som fyller 100 nästa vecka, hon med sin rollator springer ifrån mig och har gjort det i 2 månader! Det värsta är att det är 100% sanning...
  • ondar

Efter att tre barnmorskor klämt på magen idag (35+2) blev det konstaterat att denna bebis- precis som storebror, inte ligger med huvudet neråt. Så blir extrabesök nästa vecka för kontroll o har den inte vänt sig då, vilket varken jag eller bm tror så blir det vändningsförsök bokat. Preciis som med storebror. Med honom så vände han tillbaks i bilen hem o sen 9dagar över tiden vände de igen, höll fast honom o satte igång förlossningen. Vattnet gick på kvällen, värkarna kom men öppnade mig inget alls på tre dygn så då blev det akutsnitt pga lång vattenavgång. Denna gången har vi bestämt att strunta i igångsättning o jag tänker inte föda i säte eftersom jag inte har fött vaginalt förut. Så gissar på att det slutar i snitt den här gången med. Men planerat då. Känns tråkigt om det inte blir vaginalt men viktigast att bebis mår bra. O enda fördelen är att det blir lättare med barn o hundvakt :). Hoppas dock fortfarande mest på vaginal födsel även om det kvittar så länge bebis mår bra :)

• CupcakeDream
    jesspett skrev 2016-01-22 09:29:46 följande:

Åh, vad drygt! Hoppas verkligen inte den proceduren behöver upprepas!

Jag sattes igång +14 eftersom det var lite lite fostervatten och jag hade något högt blodtryck. Jag var väl öppen 1,5-2 cm när jag kom in så jag sattes först igång med en bardkateter, sen cytotec (efter en djup diskussion med läkaren) och senare även värkstimulerande dropp.

Sattes igång vid kl 13, dygnet efter vid samma tid hade jag stått stilla på 8 cm ganska många timmar så då beslutades det också om kejsarsnitt. Visade sig att lillkillen låg med huvudet i vidöppen huvudbjudning samt att han hade huvudet lite på sniskan så det var därför han hade svårt att rotera ner. 

Han plockades ut vid 15.30 vill jag minnas och jag är väldigt nöjd med den upplevelsen även om jag gärna startar naturligt denna gång och så skulle det inte göra något om det går liiite fortare än 28 timmar ;)

Då hade vi rätt så lika. Ja jag är med nöjd med allt efteråt. Det var en lättnad när dom sa att det skulle bli Ks:) Jag hoppas det startar tidigare för dig! När hade du bf? Jag har 13 feb!

Men att bli igångsatt det ska inte hända igen!!!
  • zupermorsan

Idag var jag på mitt sista planerade besök hos bm. Har gått 35+5 och har en planerad igångsättning 2/2. Bm kunde inte känna hur han låg men va inte alls säker på att huvudet var nedåt längre. Han har annars legat länge med huvudet ner. Bm sa att det är ganska vanligt att dom kan slå volt i slutet om man fött många barn, väntar nr 6. Ska på mognadskoll på måndag och får se då hur han ligger.

Svar på tråden BF februari 2016