• Anonym (Delasovrum?!)

Han delar sovrum med sin dotter!

Har precis träffat en ny kille. Han har en 8-årig dotter sedan ett tidigare förhållande som han har varannan vecka. Hittills har vi träffats ute eller hos mig men nu har jag för första gången varit hemma hos honom. Jag insåg då att han delar sovrum med sin dotter! Hon har självklart en egen säng men ändå! Är det inte lite märkligt att man inte sett till att ha ett eget sovrum när man är 40 år gammal och ens dotter börjar bli ganska stor?!
    Jag har hittills accepterat att vi bara setts varannan vecka - även om jag tycker det är ett rätt trist upplägg -  för jag tycker inte man introducerar nya partners för sina barn förrän man vet om det är en person man vill fortsätta träffa, men nu börjar jag dra öronen åt mig... Det känns som att även om jag blir introducerad för hans dotter så kan vi ju ändå bara träffas varannan vecka framöver. Jag har ju inget intresse av att dela sovrum med hans dotter! Det är ju inte ett pyjamasparty jag är ute efter och ett sexliv kan man ju glömma... Rimligtvis borde det kännas rätt märkligt även för dottern att dela rum med pappa och "pappas nya tjej"! 
    Singelföräldrar, hur tänker ni egentligen, tycker ni att det är normalt att dela rum med era stora barn och att en ny partner skall göra detsamma? Eller ska man som ny partner acceptera att ses varannan vecka hur länge som helst?

• Svar på tråden Han delar sovrum med sin dotter!
  • Anonym (nn)
    Anonym (Delasovrum?!) skrev 2015-06-08 22:29:04 följande:

Men du - du säger att det är normalt att singelföräldrar delar rum med sina barn men att det NOG inte anses ovanligt att samsova länge även i kärnfamiljer. Hör du inte själv hur lustigt detta låter? Att om det kommer in en utomstående part i ska den acceptera att samsova med någon annans barn - något som inte alls är lika vanligt i kärnfamiljer. Det är ju lite märkligt att någon som inte är barnets förälder tydligen i högre utsträckning skall acceptera någon slags samsovning än barnens egna föräldrar...! 
    Alright. Dina känslor är inte speciellt rotade, det tyder på en ytlig relation iaf. från din sida. Vore du seriös själv skulle du se barnet enbart som en förlängning av honom, men jag har nog fattat nu varför en del trådar hamnar på Topp-10 listan.

Jag tror inte det hjälper hur fint du än försöker uttrycka dig, du har bara inte Det.

• Anonym (Delasovrum?!)
    Anonym (ensamstående) skrev 2015-06-08 20:50:38 följande:

Jag är singel och samsover med min 4-åring. Han har ett eget rum men vill sova med mig. Jag skulle aldrig kasta ut honom från sängen för att jag träffar en ny kille. Killen jag dejtade sist sov med oss i sängen och var helt ok med det. Mitt barn går alltid först, så är det bara. Kan inte du ta det som det är så tror jag inte att du är redo att vara seriös med någon som har barn.

Nu är det ju iofs milsvid skillnad på en 4-åring och en 8-åring även om jag personligen tycker man borde lärt sig att sova själv även vid 4 år...
    "Killen jag dejtade sist..." Alltså ett fåtal personer här har skrivit att någon de HAR DEJTAT har varit ok med att sova tillsammans med deras barn. Ni har inte frågat er varför det inte blivit någon fortsättning? Är det någon här som de facto permanent lever tillsammans med någon under de förutsättningarna och då även har ett rätt stort barn - i låg/mellanstadieålder?

Att du sätter ditt barn först - absolut, fine, men det låter inte som att du heller är redo att ge dig in i ett seriöst förhållande...
  • Anonym (nn)

Hur bra du än är på att proffstrolla så börjar iaf. mina krafter ta slut för dagen. Jag vill inte tro att du är sinnesförvirrad, bara medveten om din "ställning".

• LaLola
    Anonym (Delasovrum?!) skrev 2015-06-08 22:42:10 följande:
    Nu är det ju iofs milsvid skillnad på en 4-åring och en 8-åring även om jag personligen tycker man borde lärt sig att sova själv även vid 4 år...
    "Killen jag dejtade sist..." Alltså ett fåtal personer här har skrivit att någon de HAR DEJTAT har varit ok med att sova tillsammans med deras barn. Ni har inte frågat er varför det inte blivit någon fortsättning? Är det någon här som de facto permanent lever tillsammans med någon under de förutsättningarna och då även har ett rätt stort barn - i låg/mellanstadieålder?

Att du sätter ditt barn först - absolut, fine, men det låter inte som att du heller är redo att ge dig in i ett seriöst förhållande...
    Jag är visserligen skild nu men min exman kom in i min dotters liv när hon var 4 år. Jag samsov o det fick han också göra om han ville vara med mig. Inga problem för honom. När dottern var 5 började hon sova på en madrass i vårt sovrum (trots att hon hade eget rum) o sov där tills hon var 9 år o fick en lillasyster (då ville hon börja sova i sitt rum). Dottern är nu 15 år o jag kan svära på att det inte var pga nån samsovning som vi skilde oss.

• Anonym (jennyblund)

När jag skilde mig hade jag bara råd med en 2:a. Sonen fick då självklart sovrummet och jag hade min säng i vardagsrummet. För oss funkade det fint.
    Sonen ville inte dela sovrum och inte jag heller, båda behövde sitt privata utrymme i den lilla lägenheten. Så hela grejen med att dela rum med sitt barn tycker jag är svår att relatera till, men hade jag träffat någon under den tiden hade han fått sova med mig i vardagsrummet och sexdelen hade vi antagligen skött ytterst diskret under barnveckorna.

Jag hade för den delen absolut inte velat dela sovrum med någon av mina föräldrar när jag var barn heller och tycker det är rätt konstigt med barn (och föräldrar) som vill det när barnet är äldre än 3-4 år.
    Men alla är vi ju olika.

• Anonym (PEZ)
    Anonym (Delasovrum?!) skrev 2015-06-07 21:13:17 följande:
    Jag förstår varför han bor där han gör och att han just i de kvarteren kanske inte har råd med större lägenhet. Dock finns det ju självklart alternativ som skulle fungera ur ett rent praktiskt perspektiv och det är väl det jag tycker är märkligt, att man inte köper ett boende i ett område där man har råd att ge sitt barn - och sig själv - ett eget sovrum.
    Man kanske inte vill bo i ett sämre område?
  • Anonym (PEZ)
    Anonym (jennyblund) skrev 2015-06-08 23:18:29 följande:

När jag skilde mig hade jag bara råd med en 2:a. Sonen fick då självklart sovrummet och jag hade min säng i vardagsrummet. För oss funkade det fint.
    Sonen ville inte dela sovrum och inte jag heller, båda behövde sitt privata utrymme i den lilla lägenheten. Så hela grejen med att dela rum med sitt barn tycker jag är svår att relatera till, men hade jag träffat någon under den tiden hade han fått sova med mig i vardagsrummet och sexdelen hade vi antagligen skött ytterst diskret under barnveckorna.

Jag hade för den delen absolut inte velat dela sovrum med någon av mina föräldrar när jag var barn heller och tycker det är rätt konstigt med barn (och föräldrar) som vill det när barnet är äldre än 3-4 år.
    Men alla är vi ju olika.

Mina föräldrar boode i var sin 2:a och jag själv hade rummen.
    Det fungerade aldeles utmärkt.
  • Sweet Sofia
    mammalovis skrev 2015-06-08 20:55:44 följande:

Nu vet inte jag hur situationen var när han skaffade barn, men oftast är man då TVÅ personer som kan dela på utgifterna och då funderar man inte på hur det skulle vara om man blev ensamstående med en betydligt tajtare ekonomi.

I nästa andetag skriver du att man ska rätta munnen efter matsäcken, MEN man ska tydligen inte göra det i den här mannens fall. I något tidigare inlägg skriver du att du förstår att pappan vill bo nära barnens skola, men i detta inlägget tycker du det är helt normalt att pappan skulle flytta ut till ett billigare område bara för att han ska ha en större lägenhet (som passar dig bättre). Hur ska du ha det egentligen????

Oftast sker separationer ganska snabbt och det är ju inte direkt att det står billigare lägenheter och bara väntar på hyresgäster. Så detta kanske var det bästa pappan fick tag på och sedan har det inte funnits någon anledning att flytta. För pappan med barnet funkar det säkert alldeles ypperligt med en 2:a, medan du är bortskämd med eget rum kanske redan när du kom hem från bb låter det som.

Min sambo bodde i en tvåa med sin dotter när vi sågs. Han hade inte så stort vardagsrum, men fick plats med en soffa och en säng där, så dottern fick eget rum. Nu träffades vi mest hos oss inne i stan och hans dotter var nyfiken på mig tidigare än jag tänkt mig, så det slutade med att hon sov på soffan vh när hon var hos pappan. Så allt går att lösa bara man vill.

Sedan har ju inte alla barn behov av eget rum. Våra barn delar rum, men hänger minst lika mycket ute i vardagsrummet. Så du får väl fråga om han kan tänka sig att flytta ut sin säng i vardagsrummet ... Att ni redan skulle flytta ihop är väl lite väl tidigt. När vi träffades samsov jag med min 1,5-åring. Det kändes lite knäppt när hon ramlade ner i sängen när vi hade sex, men det hände ju inte varje gång. Jag hade en bredare säng direkt på golvet och en på ben, därav nivåskillnaden.

Så ni får väl prata om en möjlig framtid, så får du se var han står eller hur han tänker sig att livet ser ut inom några år. Däremot kan du inte kräva att de ska möblera om och ändra allt efter dina önskemål/krav.

Hade du sex när din 1.5 åring låg i samma säng? Stackars barn.
  • Dr Mupp

För att vara vuxen så har du ett märkligt sätt att resonera. 

Han bor i en tvåa för att det är det han har råd med som ensamstående. Han har inget behov av en större lägenhet för tillfället eftersom det bara är han och hans dotter. Att han delar rum med sin dotter är inget konstigt. Det är vanligt att barn sover i föräldrasovrummet. Tids nog kommer dottern troligtvis få sovrummet själv och pappan kommer flytta ut i vardagsrummet, en vanlig lösning i trångbodda familjer (jag sover tex i vardagsrummet just nu för att frigöra rum till barnen). 

Att ses varannan vecka första tiden är inget konstigt, ni hade varit ihop i 2 månader, det är ingen tid alls.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Brumma
    Anonym (Delasovrum?!) skrev 2015-06-08 22:29:04 följande:

Men du - du säger att det är normalt att singelföräldrar delar rum med sina barn men att det NOG inte anses ovanligt att samsova länge även i kärnfamiljer. Hör du inte själv hur lustigt detta låter? Att om det kommer in en utomstående part i ska den acceptera att samsova med någon annans barn - något som inte alls är lika vanligt i kärnfamiljer. Det är ju lite märkligt att någon som inte är barnets förälder tydligen i högre utsträckning skall acceptera någon slags samsovning än barnens egna föräldrar...! 

Jag skriver "nog" eftersom jag personligen inte känner ngn kärnfamilj som samsovit upp till åtta års ålder (däremot femårsåldern). Därav kan jag inte uttala mig i mer direkta ordalag än "nog" då jag beskriver en uppfattning jag fått efter att ha läst om samsovning snarare än efter erfarenhet i min bekantskapskrets...

Jag har inte på ngt vis sagt att en utomstående part måste acceptera att samsova med ngn annans barn, där har du nog tolkat mitt inlägg lite väl fritt... Jag skrev tvärtom att du INTE behöver göra det utan att ni kan hitta en annan lösning (du kan tex sova på soffan... ) och om ni i framtiden väljer att flytta ihop kan titta på en annan lösning (tex skaffa ett eget rum till dottern). Jag anser att du är alldeles för ny i pappans liv för att ha rätt påverka hur han och hans dotter valt att leva sina liv. När du blir en DEL av det livet, alltså när ert förhållande är på en sådan seriös nivå att du har en del även i dotterns liv kan man börja fundera i sådana banor. Nu känns du mest som om du vill kontrollera...
Svar på tråden Han delar sovrum med sin dotter!