• Anonym (???)

Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?

Exakt på vilket sätt kommer barnen främst? Jag undrar detta varje gång jag hör uttrycket. Ingen vettig människa skulle ju be sin partner "välja" mellan barnen och partnern så på vilket sätt menar ni att barnen kommer först?

• Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?
  • BioBonus
    Mymlan L skrev 2015-06-26 18:15:47 följande:
    Det är inte det minsta normalt att inte vilja veta av sina barn, eller förskjuta dem. Det är sådant religiösa sekter håller på med, men inte en normalt funtad förälder.
    Men det finns föräldrar som hamnar i situationer där de måste välja bort ett barn för att själva överleva. Tex vid droger eller tung kriminalitet. Dessa föräldrar förtjänar stöd och förståelse och inte påhopp om att de inte är normalt funtade...
  • Anonym (*)))
    Mymlan L skrev 2015-06-26 18:10:00 följande:

Menar du alltså att du tycker man ska strunta i barnen när de blir 18?
    Det finns folk som slänger ut sina 18-åringar i kylan. Säger åt dem att de nu får klara sig själva. Vilket generalsvek!

Nej, hur kunde du få för dig det?

Vad skrev jag som fick dig att fråga det?
  • Anonym (xx)
    Mymlan L skrev 2015-06-26 17:03:23 följande:

Du kanske skulle läsa rakt upp och ner i stället för att "tolka". Läsa är bra mycket bättre och då blir det rätt.

"Tolka" en text kan man göra när man läser poesi och skönlitteratur.

Inte när det handlar om ren info.

Skärp dig. Du tror att du skriver en fin och rak svenska men du skriver inte så bra som du tror. Då hade du tex inte använt fem frågetecken för så skriver man inte enligt svenska skrivregler. Men du är inte ensam, de flesta skriver dålig svenska på nätforum. Därav tolkningsutrymmet. Du skriver knappast facksvenska så du kan inte påstå att man läser fakta i din text.
  • Mymlan L
    BioBonus skrev 2015-06-26 18:38:25 följande:
    Men det finns föräldrar som hamnar i situationer där de måste välja bort ett barn för att själva överleva. Tex vid droger eller tung kriminalitet. Dessa föräldrar förtjänar stöd och förståelse och inte påhopp om att de inte är normalt funtade...
    Nej, men ursäkta, att jag inte skrev det!

Det är en viss skillnad på en förälder som är sjuk, har missbruksproblematik eller har en funktionsnedsättning jämfört med alla till synes helfriska föräldrar som slänger ut sina barn och inte vill veta av dem.
    Självklart är de till synes friska föräldrarna inte friska - det begriper ett barn.
  • Anonym (förälder)

Men snälla nog finns det ett mellanläge mellan att skita och ignorera barnen och att curla dom fullständigt sönder och samman.
    Det känns som att ni pratar om olika saker men egentligen inte alls står så långt ifrån varandra.
    Jag har redan redogjort för hur jag ser på det, ungefär som BioBonus, i vardagen är allas vilja viktig, men i en krissitaution så går barnet först.
    Sen skulle jag uttrycka det lite annorlunda.
    Barnets reella behov kommer först.
    Vilja är något annat och varierar om barnet får den igenom och självklart fostrar jag barnen till självständiga individer som klarar sig själva.
    Jag kommer ju inte alltid kunna vara där och vill inte heller vara det. 
    Och faktiskt så tror jag att dom flesta föräldrar ser det ungefär så.

Men ska vi snacka problem så tycker jag att det är ett mycket större problem med alla barn som saknar omvårdnad och guidning i livet,, som blivit övergivna.
    Fysiskt, mentalt eller både ock. 

• Mymlan L
    Anonym (xx) skrev 2015-06-26 13:33:26 följande:
    Men snälla ge dig! Satt du bara och väntade på en stol i fjorton år och sen födde du barn på löpande band och äntligen fann du meningen med livet?! Berätta! Hur var det för dig?
    Och du har fortfarande inte svarat på varifrån du fått ovanstående info?
    Den text jag skriver i tråden är just bara ren information. Det är inte en uppsats, skönlitteratur eller poesi.
    Säkert lider du av hjärnspöken, barnlöshet och gud vet vad.
    Anonym (xx) skrev 2015-06-26 19:09:50 följande:
    Skärp dig. Du tror att du skriver en fin och rak svenska men du skriver inte så bra som du tror. Då hade du tex inte använt fem frågetecken för så skriver man inte enligt svenska skrivregler. Men du är inte ensam, de flesta skriver dålig svenska på nätforum. Därav tolkningsutrymmet. Du skriver knappast facksvenska så du kan inte påstå att man läser fakta i din text.
    Du hakar upp dig på oväsentligheter och gör en höna av en fjäder.
    Du ska inte tala om för mig hur man skriver; det valet är helt mitt eget. Här skriver jag precis som jag vill, hur långt från svenska skrivregler det än är. Några utropstecken efter ett ord är det bara idioter som hakar upp sig på.
    En facktext är inte samma sak som att skriva fakta i en text. 
    Om du är så språkligt hemma som du tror, borde du veta det.
  • Anonym (*)))
    Mymlan L skrev 2015-06-26 18:10:00 följande:

Menar du alltså att du tycker man ska strunta i barnen när de blir 18?
    Det finns folk som slänger ut sina 18-åringar i kylan. Säger åt dem att de nu får klara sig själva. Vilket generalsvek!

Nej, hur kunde du få för dig det?

Vad skrev jag som fick dig att fråga det?
  • Mymlan L
    Anonym (förälder) skrev 2015-06-26 19:23:28 följande:

Men snälla nog finns det ett mellanläge mellan att skita och ignorera barnen och att curla dom fullständigt sönder och samman.
    Det känns som att ni pratar om olika saker men egentligen inte alls står så långt ifrån varandra.
    Jag har redan redogjort för hur jag ser på det, ungefär som BioBonus, i vardagen är allas vilja viktig, men i en krissitaution så går barnet först.
    Sen skulle jag uttrycka det lite annorlunda.
    Barnets reella behov kommer först.
    Vilja är något annat och varierar om barnet får den igenom och självklart fostrar jag barnen till självständiga individer som klarar sig själva.
    Jag kommer ju inte alltid kunna vara där och vill inte heller vara det. 
    Och faktiskt så tror jag att dom flesta föräldrar ser det ungefär så.

Men ska vi snacka problem så tycker jag att det är ett mycket större problem med alla barn som saknar omvårdnad och guidning i livet,, som blivit övergivna.
    Fysiskt, mentalt eller både ock. 

Ja, man kan ju hoppas att det finns ett lagomläge någonstans mitt emellan.

De övergivna barnen finns över hela Sverige och de är många! 
    Så många övergivna barn i Sverige
  • Brumma
    Mymlan L skrev 2015-06-26 17:48:35 följande:

Spelar det någon roll vad en person skriver när du och många andra med ert bagage inte läser vad som står utan att tro annat än just det som står?

Ni har ju redan bestämt er för att inte lyssna. 

För att ni inte gillar min inställning att mina barn är viktigare än en vuxen.

.

Jag är hyffsat säker på att det inte är just den inställningen som ogillas. Tror snarare det är dina påhopp och oförmåga att läsa en text och förstå vad som menas.

Vilket i sig är lite lustigt med tanke på vad du anser andra gör :D
  • Mymlan L
    Brumma skrev 2015-06-26 19:58:18 följande:
    Jag är hyffsat säker på att det inte är just den inställningen som ogillas. Tror snarare det är dina påhopp och oförmåga att läsa en text och förstå vad som menas.

Vilket i sig är lite lustigt med tanke på vad du anser andra gör :D
    Det där var ett rent påhopp och ditt behov av att förminska och sätta dig på mig!

Du kanske inte tål folk som inte tycker som du?
    Eller uttrycker sig som du?
    Eller så är det helt enkelt så att du behöver en hackkyckling. Det är många som har det behovet. Vad det beror på ligger i din historia.
Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?