• mandolini

Ingen ägglossning, varför??

Hej alla! Jag är precis ny här men har hittat väldigt mycket bra här i trådarna då jag och min sambo försöker bli gravida.

Jag har haft P-stav i två omgångar (dvs. sammanlagt 6 år) Vi bestämde oss för att ta ut staven i slutet av Maj. Barnmorskan sa att eftersom jag haft mens som vanligt under tiden jag haft staven så skulle ägglossningen vara igång på en gång efter uttaget. Ägglossningstestet visade positivt 7 Juni och 9 dagar senare fick jag mens..känns som väldigt kort emellan? då har väl inte ens ägget möjlighet att fästa? Direkt efter avslutad mens började jag med ägglossningstest igen men har fortfarande inte fått någon gladfigur på stickan och det är snart 20 dagar sedan..mensen är också sen men jag tog ett test i Lördags som var negativt. Funderar lite över vad min kropp håller på med, så att säga Tungan ute Någon som har någon aning?

• Svar på tråden Ingen ägglossning, varför??
  • Annelie 76

9 dagar mellan ÄL och mens är kort men inte för kort. Det behövs mer än 5 dagar och det har du ju.
    När det gäller din saknade ÄL så kan det mycket väl bli vajsing på hormonerna ett tag när du haft hormonellt preventivmedel vad än bm säger. Ge det några månader och sök sen hjälp om det inte blivit bättre av sig självt.

• Romantik

Jag hade ingen ägglossning - gjorde ägglossningstest varje dag en hel månad. Gjorde sen också två graviditetstest som var negativa, med en veckas mellanrum. Några dagar senare gjorde jag ett till - positivt. Har nu gjort flera positiva och är allt som det ska är jag i vecka 8+3, och ska på ul imorgon - förhoppningsvis ser vi ett litet hjärta där inne.

Så, vill väl mest säga att det inte är någon omöjlighet :D

• mandolini

Tack för svar! Jag testar nog de sista tre ägglossningstesterna som finns kvar och ger dem inget utslag och ingen mens dyker upp under den tiden får jag väl ta ett nytt graviditetstest! Det är dock fem veckor nu sedan min senaste mens..

• MimmiGbg

Hej Mandolini.

Vi verkar ha valt samma månad att sluta med preventivmedel. Min cykel var helt flippad efter jag slutade. Jag har haft en mens sen mitten på maj och ägglossningstesterna visar otydliga indikationer. 

Den enda mens jag fått hittills kom förra helgen och varade i två dagar. Det har aldrig hänt förr! Jag får tålmodigt ta temp, kolla slidsekret och ta ÄL-tester inför nästa ÄL.

Ska vi följas åt?

• mandolini

Hej Emmi84! Kul att hitta någon med liknande situation! :) Förra månaden var jag helt övertygad om att jag var gravid eftersom jag hade en konstig molande smärta i magen som påminde om mensvärk i flera dagar utan att min mens dök upp. Tog ett graviditetstest en morgon som var negativt, sedan kom mensen. så himla tråkigt! Mensen varade i tre dagar vilket den heller aldrig gjort för mig, då jag hade stav kunde den hålla på i nästan 10 dagar. följs gärna åt! Jag är 25 år och min sambo 27 och vi har inga barn sedan innan.

• MimmiGbg

Men vad märkligt! Precis så var det för oss med! Kanske är cykeln lite skum precis efter man slutat med preventivmedel.

Jag är 31, sambon 30. Inga tidigare barn heller.
    Jag använder en app, Kindara, där man dokumenterar sin temp, sekret, ÄL-test, grav-test, mens och samlag mm. Testat den? Förra ÄL borde jag ha blivit gravid. Precis som du, hade jag molande värk flera dagar, men så kom den. Den där mensen.

Ska jag lita på appen så väntas jag ha ÄL ca 17-21 juli men jag tror att jag har en längre cykel än så. 

När tror du att du har ÄL igen?

• Greifing

Jag tog ut min kopparspiral i slutet på maj. Hade min sista mens i mitten på maj strax innan jag tog ut spiralen. ÄN har jag inte fått nån mens. Enligt ÄL test hade jag ÄL i början på juni.(kan inte haft det trots testen visade det)  Slutade testa då jag fick glad gubbe. Sen började jag testa i slutet på juni och fick först ringar sen blinkande gubbar i 3 dagar sen tog testen slut. Än har inte mensen kommit och jag är inte gravid... 

Fattar ingenting..  Hoppet är ju att jag hade ÄL i slutet av juni..

Hoppas du får svar för jag är lika frågande.. inge roligt alls.

• MimmiGbg
    Greifing skrev 2015-07-06 12:10:43 följande:

Jag tog ut min kopparspiral i slutet på maj. Hade min sista mens i mitten på maj strax innan jag tog ut spiralen. ÄN har jag inte fått nån mens. Enligt ÄL test hade jag ÄL i början på juni.(kan inte haft det trots testen visade det)  Slutade testa då jag fick glad gubbe. Sen började jag testa i slutet på juni och fick först ringar sen blinkande gubbar i 3 dagar sen tog testen slut. Än har inte mensen kommit och jag är inte gravid... 

Fattar ingenting..  Hoppet är ju att jag hade ÄL i slutet av juni..

Hoppas du får svar för jag är lika frågande.. inge roligt alls.

Tar du temp och kollar livmodertappen, sekret etc?

Jag läste mig till på nätet att vissa kan få äl direkt efter man tagit bort hormonbaserade preventivmedel. Du kanske var högfertil precis efteråt?

Det är inte roligt att vara oviss. Rynkar på näsan Jag försöker att inte bli besviken men man kan inte låta bli.
  • mandolini

Jag använder en app som heter min kalender. den kan man registrera mens, samlag, positivt eller negativt ägglossningstest bland annat. Appen säger att jag ska ha mens 8 Juli (vilket ju är i övermorgon) men så långt har jag aldrig haft mellan mina mensperioder. den säger också att jag ska ha ÄL 16 Juli, så nästan samma som du :)

Till saken hör också att jag började med minipiller när jag var 14 år eftersom jag hade sånna fruktansvärda menssmärtor, höll på med dem tills för 6 år sedan då jag bytte till p-stav eftersom jag inte mådde bra av minipiller. Min mensvärk försvann helt men mensen var väldigt oregelbunden..nu sist fick jag tillbaka den där hemska mensvärken som jag inte haft på 11 år..så fort vi fått barn är ju tanken att jag ska sätta in stav igen så jag slipper det här.

• MimmiGbg
    Emmi84 skrev 2015-07-06 12:17:29 följande:
    Tar du temp och kollar livmodertappen, sekret etc?

Jag läste mig till på nätet att vissa kan få äl direkt efter man tagit bort hormonbaserade preventivmedel. Du kanske var högfertil precis efteråt?

Det är inte roligt att vara oviss. Rynkar på näsan Jag försöker att inte bli besviken men man kan inte låta bli.
    Fast då skulle du iofs varit gravid nu. Sorry, jag tänkte inte till innan jag skrev.

Håll ut, vännen! Skriv gärna och berätta hur det går under tiden.
Svar på tråden Ingen ägglossning, varför??