• mandolini

Ingen ägglossning, varför??

Hej alla! Jag är precis ny här men har hittat väldigt mycket bra här i trådarna då jag och min sambo försöker bli gravida.

Jag har haft P-stav i två omgångar (dvs. sammanlagt 6 år) Vi bestämde oss för att ta ut staven i slutet av Maj. Barnmorskan sa att eftersom jag haft mens som vanligt under tiden jag haft staven så skulle ägglossningen vara igång på en gång efter uttaget. Ägglossningstestet visade positivt 7 Juni och 9 dagar senare fick jag mens..känns som väldigt kort emellan? då har väl inte ens ägget möjlighet att fästa? Direkt efter avslutad mens började jag med ägglossningstest igen men har fortfarande inte fått någon gladfigur på stickan och det är snart 20 dagar sedan..mensen är också sen men jag tog ett test i Lördags som var negativt. Funderar lite över vad min kropp håller på med, så att säga Tungan ute Någon som har någon aning?

• Svar på tråden Ingen ägglossning, varför??
  • mandolini

Jag har ingen temp hemma, kanske värt att skaffa? Hur kollar du sekret?

Jag försöker peppa mig själv genom att tänka hur kort tid det faktiskt är sedan jag tog ut staven, men det är svårt såklart. Försöker tänka tiden i etapper, första etappen då folk blir gravida är ju inom tre månader, andra är inom halvåret och sista är inom året, efter ett år kan man först börja bli lite orolig vad jag har förstått.

Jag har ju testat med ägglossningstest varje dag sedan jag tog ut staven och vi har haft sex 3-7 dagar i veckan för att vara på den säkra sidan, så hade jag varit högfertil borde ju stickan ha sagt till tycker jag

• MimmiGbg
    mandolini skrev 2015-07-06 12:18:35 följande:

Jag använder en app som heter min kalender. den kan man registrera mens, samlag, positivt eller negativt ägglossningstest bland annat. Appen säger att jag ska ha mens 8 Juli (vilket ju är i övermorgon) men så långt har jag aldrig haft mellan mina mensperioder. den säger också att jag ska ha ÄL 16 Juli, så nästan samma som du :)

Till saken hör också att jag började med minipiller när jag var 14 år eftersom jag hade sånna fruktansvärda menssmärtor, höll på med dem tills för 6 år sedan då jag bytte till p-stav eftersom jag inte mådde bra av minipiller. Min mensvärk försvann helt men mensen var väldigt oregelbunden..nu sist fick jag tillbaka den där hemska mensvärken som jag inte haft på 11 år..så fort vi fått barn är ju tanken att jag ska sätta in stav igen så jag slipper det här.

Jag sökte på den men verkar inte hitta rätt i App store. Har du android? Jag tog hem Fertility friend nu men den var ju sjukt komplicerad. Förvånad

Jag ser det som positivt att mensen du fick tillbaka stämmer med den du hade innan du började med minipiller. Den känns som att den "riktiga" mensen kommit tillbaka då. Skriv en rad om mensen kommer som appen tror sen!
  • Greifing
    mandolini skrev 2015-07-06 12:18:35 följande:

Jag använder en app som heter min kalender. den kan man registrera mens, samlag, positivt eller negativt ägglossningstest bland annat. Appen säger att jag ska ha mens 8 Juli (vilket ju är i övermorgon) men så långt har jag aldrig haft mellan mina mensperioder. den säger också att jag ska ha ÄL 16 Juli, så nästan samma som du :)

Till saken hör också att jag började med minipiller när jag var 14 år eftersom jag hade sånna fruktansvärda menssmärtor, höll på med dem tills för 6 år sedan då jag bytte till p-stav eftersom jag inte mådde bra av minipiller. Min mensvärk försvann helt men mensen var väldigt oregelbunden..nu sist fick jag tillbaka den där hemska mensvärken som jag inte haft på 11 år..så fort vi fått barn är ju tanken att jag ska sätta in stav igen så jag slipper det här.

Jag använder också den appen och enligt den så är min mens 18 dagar sen nu. 

Kopparspiralen är inga hormoner i så att det blivit så här tokigt fattar jag inte. Vi skyddade oss under första ÄL som jag trodde jag hade. Sen vet jag inte om jag haft ÄL senare men då borde mensen kommit alternativt att jag blivit gravid. Bara vänta 1.-2 veckor och testa igen om ingen mens kommer..

Hoppas vi båda löser detta. Som sagt. Ovissheten är as jobbig!
  • 9camilla9

Hej hoppas jag får hoppa in här:) jag och min sambo planerar vårat andra barn. Tog ut pstaven för snart 5 veckor sedan och har haft positivt äl test i 14 dagar nu så himla konstigt.

• MimmiGbg
    mandolini skrev 2015-07-06 12:24:03 följande:

Jag har ingen temp hemma, kanske värt att skaffa? Hur kollar du sekret?

Jag försöker peppa mig själv genom att tänka hur kort tid det faktiskt är sedan jag tog ut staven, men det är svårt såklart. Försöker tänka tiden i etapper, första etappen då folk blir gravida är ju inom tre månader, andra är inom halvåret och sista är inom året, efter ett år kan man först börja bli lite orolig vad jag har förstått.

Jag har ju testat med ägglossningstest varje dag sedan jag tog ut staven och vi har haft sex 3-7 dagar i veckan för att vara på den säkra sidan, så hade jag varit högfertil borde ju stickan ha sagt till tycker jag

Du ser på bilden här nere. Man kollar på pappret när du torkar tex, eller tar med fingrarna. Vad har sekretet för textur, klibbig och trådig eller mer vattnig? Ju vattnigare den blir desto närmre ÄL, som jag förstått det.
    Tempen går dessutom upp under ÄL så om man tar tempen varje dag bör man se ett mönster. Min cykel här ska ju med staplarna gå ner till "Watery" där jag väntas vara högfertil. Jag har för få inmatade cyklar för att lita på uppskattad tid för ÄL. Jag tror snarare den infaller i slutet på Juli eller början av aug. Men vi får ha samlag och köra på som vanligt i förebyggande syfta, i fall att ;) 

• mandolini

vilket bra tips! ska testa det där, tack!

Men för att vara en aning lite för privat kanske..haha, så tycker jag det är svårt att avgöra sekret då vi har sex så ofta, blandas ju med annat..så att säga ;)

• mandolini
    9camilla9 skrev 2015-07-06 12:29:52 följande:

Hej hoppas jag får hoppa in här:) jag och min sambo planerar vårat andra barn. Tog ut pstaven för snart 5 veckor sedan och har haft positivt äl test i 14 dagar nu så himla konstigt.

välkommen hit! ;) låter ju himla konstigt faktiskt, men rätt lyxigt om det stämmer! :D
  • mandolini
    Emmi84 skrev 2015-07-06 12:25:32 följande:
    Jag sökte på den men verkar inte hitta rätt i App store. Har du android? Jag tog hem Fertility friend nu men den var ju sjukt komplicerad. Förvånad

Jag ser det som positivt att mensen du fick tillbaka stämmer med den du hade innan du började med minipiller. Den känns som att den "riktiga" mensen kommit tillbaka då. Skriv en rad om mensen kommer som appen tror sen!
    Jag har android, appens ikon är en rosa bok med en blomma på, jag tycker den är himla bra! ska kolla upp den som du har också! får för mig att de är mensvärk på g nu, bara för att vi pratar om det..hahah
  • 9camilla9

Ja väldugt konstigt. När jag testade med äl test med första barnet var äl testen bara positiva i 2dagar. Man kan ju ibte ha ägglossning i 2 veckor:p

mandolini skrev 2015-07-06 12:42:38 följande:

välkommen hit! ;) låter ju himla konstigt faktiskt, men rätt lyxigt om det stämmer! :D

Svar på tråden Ingen ägglossning, varför??