• mandolini

Ingen ägglossning, varför??

Hej alla! Jag är precis ny här men har hittat väldigt mycket bra här i trådarna då jag och min sambo försöker bli gravida.

Jag har haft P-stav i två omgångar (dvs. sammanlagt 6 år) Vi bestämde oss för att ta ut staven i slutet av Maj. Barnmorskan sa att eftersom jag haft mens som vanligt under tiden jag haft staven så skulle ägglossningen vara igång på en gång efter uttaget. Ägglossningstestet visade positivt 7 Juni och 9 dagar senare fick jag mens..känns som väldigt kort emellan? då har väl inte ens ägget möjlighet att fästa? Direkt efter avslutad mens började jag med ägglossningstest igen men har fortfarande inte fått någon gladfigur på stickan och det är snart 20 dagar sedan..mensen är också sen men jag tog ett test i Lördags som var negativt. Funderar lite över vad min kropp håller på med, så att säga Tungan ute Någon som har någon aning?

• Svar på tråden Ingen ägglossning, varför??
  • mandolini

Det går magsjuka på mitt jobb nu och idag sprang jag och spydde lite titt som tätt så jag var "tvungen" att berätta. Jag vill ju inte att folk ska tro att jag är magsjuk och jobbar. Vet att det är as tidigt, men händer det något kommer jag ju må jätte dåligt och då märks det ju på jobbet i alla fall.

Det var en lättnad att slippa hitta på massa vita lögner fram över och kunna säga "idag mår jag skit" och kollegorna vet varför.

• skatergirl81
    mandolini skrev 2015-12-14 16:54:16 följande:

Det går magsjuka på mitt jobb nu och idag sprang jag och spydde lite titt som tätt så jag var "tvungen" att berätta. Jag vill ju inte att folk ska tro att jag är magsjuk och jobbar. Vet att det är as tidigt, men händer det något kommer jag ju må jätte dåligt och då märks det ju på jobbet i alla fall.

Det var en lättnad att slippa hitta på massa vita lögner fram över och kunna säga "idag mår jag skit" och kollegorna vet varför.

Ja det var nog bra att du berätta!! Kan du äta nåt då?
  • MimmiGbg

Vi väntade ända fram till v 15 innan jag förmådde mig berätta för chefen :-O Skiträdd för att han skulle tycka att det var en opassande tid. Helt värdelös oro visade det sig eftersom han blev jätteglad för vår skull :) Nu tänker jag nog att jag skulle berättat tidigare. 

Du gjorde rätt i att säga något, Mandolini om det väckte felaktiga tankar hos dina kamrater. Jag led aldrig av kräkningar i början men jag har hört på lite olika håll att det är bra att ha salta kex med sig. Främst på morgonen på sängbordet innan uppgång eftersom det är ämnesomsättningen som sägs vara låg. Hoppas det lättar snart! :)

mandolini skrev 2015-12-13 14:38:43 följande:

Jag tror alldeles säkert att det kommer gå vägen för er snart! och skit i vad alla säger om att "slappna av" och "inte tänka på det så mycket" jag tänkte på det varje minut och var skengravid hela tiden, och jag blev ju faktiskt gravid! ;)

Jag har börjat fatta det lite mer nu eftersom kroppen är jätte gravid redan! Jag kräktes igår kväll och har kräkts några gånger idag också, sover hela tiden och min mage är jätte svullen (jag är rätt kort så det syns så väl). fortsätter dock med graviditetstest för att intala mig själv att det är på riktigt. Jag försöker bara längta och vara glad nu och tänka att vi har alla förutsättningar för att det kommer gå bra!

Jag fortsatte också att testa mig haha! Man vill ju bara liksom verkligen TRO på att det är sant. :) Sen tyckte jag att jag var sjukt uppblåst i början och tänkte - FAAAAAN va fet jag ska bli så snabbt då? men nepp.. fortfarande inget nämnvärd viktuppgång, 3 kg. Man hinner ju bli lite rädd bara..

Sk8tergirl, hur går samtalen med din partner? Kan det ibland kännas tungt mellan er med att det kanske tar lite tid för barnet att bli till? Har du någon att ventilera med, som förstår dig och lyssnar?
  • skatergirl81
    MimmiGbg skrev 2015-12-15 13:41:49 följande:

Sen tyckte jag att jag var sjukt uppblåst i början och tänkte - FAAAAAN va fet jag ska bli så snabbt då? men nepp.. fortfarande inget nämnvärd viktuppgång, 3 kg. Man hinner ju bli lite rädd bara..

Sk8tergirl, hur går samtalen med din partner? Kan det ibland kännas tungt mellan er med att det kanske tar lite tid för barnet att bli till? Har du någon att ventilera med, som förstår dig och lyssnar?

I början kan tarmarna svullna va...och typ vätska i kroppen...var det så för dig? Jag skulle inte vilja att det syntes jättetydligt i början redan.

Hur lång tid tog det innan det kändes som att du verkligen förstod att du var gravid?

Ja vi pratar ju om hur kul det ska bli att handla grejer till bebisen sen och fixa fint i barnrummet och hur vi kommer bli som föräldrar. Ibland pratar vi om hur tungt det är att vänta och hur jobbigt det är att försöka på rätta dagar i månaden när man är trött och inte har lust. Men vi försöker väl göra det bästa av situationen helt enkelt. Men vi kan prata om allt, fast han är väl mer så att han bär det mer inom sig och jag är mer så att jag vill kommunicera för jag tycket det känns bättre. Vi går ju igenom det här tillsammans.
  • miamarina84

Är inne på dag 15 som hög fertil, hoppet om att få ägglossning som jag får varje månad sker nog inte attans... :( o fråga mig inte om varför jag vart hög så länge haha? Har vart det tre ggr på lite mer än ett år. Så kroppen spelar mig ett spratt ibland ;)

• MimmiGbg
    skatergirl81 skrev 2015-12-15 16:58:41 följande:
    I början kan tarmarna svullna va...och typ vätska i kroppen...var det så för dig? Jag skulle inte vilja att det syntes jättetydligt i början redan.

Hur lång tid tog det innan det kändes som att du verkligen förstod att du var gravid?

Ja vi pratar ju om hur kul det ska bli att handla grejer till bebisen sen och fixa fint i barnrummet och hur vi kommer bli som föräldrar. Ibland pratar vi om hur tungt det är att vänta och hur jobbigt det är att försöka på rätta dagar i månaden när man är trött och inte har lust. Men vi försöker väl göra det bästa av situationen helt enkelt. Men vi kan prata om allt, fast han är väl mer så att han bär det mer inom sig och jag är mer så att jag vill kommunicera för jag tycket det känns bättre. Vi går ju igenom det här tillsammans.
    Det måste varit uppsvällda tarmar och långsam tarmrörelse för det la sig sen. Det var första veckorna som jag bara kände mig tjock. Nu är det istället en mage med lite innehåll, fast mest bara på höger sida. Haha!

Det tog nog fram till vecka 10-11 innan jag på riktigt började gå från att "Jag fick ett positivt graviditetstest!" till "Vi ska få ett riktigt barn i vår". Känslorna har gått från lycka till skräckblandad förtjusning och det gör det nog ännu. Konstigt vore det väl annars, det är ändå en stor grej.

Jag tror att den typen av relationer är den som håller bäst: Där man kompletterar varandra. Din sambo har svårt att självmant lyfta grejer som han tycker är jobbigt eller känslomässigt medan du finner trygghet i det. Vi är precis likadana. På så sätt får ni ju båda chans att just ventilera. När det, som jag tyckte då, tog sån tid att bli gravid, spökade tankar som "det är ett straff" eller "det är inte meningen att jag ska ha barn...". Det är djävulens verk att sätta såna tankar i huvudet. MEN(!) det var enormt viktigt att min sambo fick höra det, för att förstå min process och dessutom ge honom en chans att naturligt kunna trösta och peppa mig. Att höra att man är två om längtan och viljan. Det både enar och stärker en.

Om jag får komma med ett tips till er så skulle det vara att småpyssla lite med barnrummet redan nu. Det behöver inte vara all in men jag var så vansinnigt trött i början av graviditeten och motivationen var som bortblåst. Jag är piggare idag men motivationen sviktar lite än, så konstigt nog har jag inte tagit tag i några som helst köp för vår lilla flicka. Sa jag det förresten? Det är en flicka!!! Solig Så jag hoppas på att lite julledigt nu ska ge mig tid att återfå orken och sätta igång.

Sen till det här med samlivet i bebisverkstaden. Det ÄR inte sexigt. Det bara är så. Både jag och sambon kände ibland att "ah... kunde kvitta alltså.." men gjorde det ändå för att vi ändå ville försöka bli gravid. När plusset nu kommer så kommer allt att vara värt det och sex kommer åter att bli något fint och härligt igen. Jag tänker bara så att ni inte lägger för stor värdering i det "magiska" och dess förväntningar i ert samliv. Hjärta

Oj vad mycket text det blev. Hoppas du står ut, Sk8tergirl! 
  • mandolini

Grattis till flickan!!

Vi håller just nu på att spåna fram lite namn här. har nog hittat favoriterna :)

• skatergirl81
    MimmiGbg skrev 2015-12-16 08:36:31 följande:

Det måste varit uppsvällda tarmar och långsam tarmrörelse för det la sig sen. Det var första veckorna som jag bara kände mig tjock. Nu är det istället en mage med lite innehåll, fast mest bara på höger sida. Haha!

Det tog nog fram till vecka 10-11 innan jag på riktigt började gå från att "Jag fick ett positivt graviditetstest!" till "Vi ska få ett riktigt barn i vår". Känslorna har gått från lycka till skräckblandad förtjusning och det gör det nog ännu. Konstigt vore det väl annars, det är ändå en stor grej.

Jag tror att den typen av relationer är den som håller bäst: Där man kompletterar varandra. Din sambo har svårt att självmant lyfta grejer som han tycker är jobbigt eller känslomässigt medan du finner trygghet i det. Vi är precis likadana. På så sätt får ni ju båda chans att just ventilera. När det, som jag tyckte då, tog sån tid att bli gravid, spökade tankar som "det är ett straff" eller "det är inte meningen att jag ska ha barn...". Det är djävulens verk att sätta såna tankar i huvudet. MEN(!) det var enormt viktigt att min sambo fick höra det, för att förstå min process och dessutom ge honom en chans att naturligt kunna trösta och peppa mig. Att höra att man är två om längtan och viljan. Det både enar och stärker en.

Om jag får komma med ett tips till er så skulle det vara att småpyssla lite med barnrummet redan nu. Det behöver inte vara all in men jag var så vansinnigt trött i början av graviditeten och motivationen var som bortblåst. Jag är piggare idag men motivationen sviktar lite än, så konstigt nog har jag inte tagit tag i några som helst köp för vår lilla flicka. Sa jag det förresten? Det är en flicka!!!  Så jag hoppas på att lite julledigt nu ska ge mig tid att återfå orken och sätta igång.

Sen till det här med samlivet i bebisverkstaden. Det ÄR inte sexigt. Det bara är så. Både jag och sambon kände ibland att "ah... kunde kvitta alltså.." men gjorde det ändå för att vi ändå ville försöka bli gravid. När plusset nu kommer så kommer allt att vara värt det och sex kommer åter att bli något fint och härligt igen. Jag tänker bara så att ni inte lägger för stor värdering i det "magiska" och dess förväntningar i ert samliv. 

Oj vad mycket text det blev. Hoppas du står ut, Sk8tergirl! 

Stort grattis till er vad kul med liten tjej!

Magen kommer nog jämna ut sig sen när bebisen växt mer. Klart det är en jättestor grej att bli förälder och något man inte kan fatta innan. Det är ju läskigt! Inte så att man plussar och sen är allt rosa moln.

Jo det känns som att man blir helt nedbruten av den här processen. I början var jag bara glad och tyckte det var spännande men nu känns det som att gud straffar oss eller nåt, det är verkligen inte rättvist hur vissa måste kämpa i år för att få barn.

Det har varit mycket tårar den här helgen och nervositet och idag fick jag negativt på testet så nu är det definitivt kört för den här månaden.

Vi är båda lessnade och besvikna och frågar oss varför det inte går.

Det är verkligen inte sexigt att försöka göra barn en längre tid men man vet ju att det bara är tillfälligt och att det sen kommer återgå till det normala.

Hoppas du får energi att handla och förbereda för bebis men känn ingen stress med det, det hinner du. Är ju meningen att det ska var roligt! En del kanske du kan handla på internet om du inte orkar springa i butiker.

Stort tack för omtanken!
  • Hallonsoda2016
    skatergirl81 skrev 2015-12-20 20:03:58 följande:
    Stort grattis till er vad kul med liten tjej!

Magen kommer nog jämna ut sig sen när bebisen växt mer. Klart det är en jättestor grej att bli förälder och något man inte kan fatta innan. Det är ju läskigt! Inte så att man plussar och sen är allt rosa moln.

Jo det känns som att man blir helt nedbruten av den här processen. I början var jag bara glad och tyckte det var spännande men nu känns det som att gud straffar oss eller nåt, det är verkligen inte rättvist hur vissa måste kämpa i år för att få barn.

Det har varit mycket tårar den här helgen och nervositet och idag fick jag negativt på testet så nu är det definitivt kört för den här månaden.

Vi är båda lessnade och besvikna och frågar oss varför det inte går.

Det är verkligen inte sexigt att försöka göra barn en längre tid men man vet ju att det bara är tillfälligt och att det sen kommer återgå till det normala.

Hoppas du får energi att handla och förbereda för bebis men känn ingen stress med det, det hinner du. Är ju meningen att det ska var roligt! En del kanske du kan handla på internet om du inte orkar springa i butiker.

Stort tack för omtanken!
    Hej Skatergirl!

Jag sitter lite i samma båt, jag ägglossar väldigt oregelbundet. Har du fått ngn utredning?
Svar på tråden Ingen ägglossning, varför??