• mandolini

Ingen ägglossning, varför??

Hej alla! Jag är precis ny här men har hittat väldigt mycket bra här i trådarna då jag och min sambo försöker bli gravida.

Jag har haft P-stav i två omgångar (dvs. sammanlagt 6 år) Vi bestämde oss för att ta ut staven i slutet av Maj. Barnmorskan sa att eftersom jag haft mens som vanligt under tiden jag haft staven så skulle ägglossningen vara igång på en gång efter uttaget. Ägglossningstestet visade positivt 7 Juni och 9 dagar senare fick jag mens..känns som väldigt kort emellan? då har väl inte ens ägget möjlighet att fästa? Direkt efter avslutad mens började jag med ägglossningstest igen men har fortfarande inte fått någon gladfigur på stickan och det är snart 20 dagar sedan..mensen är också sen men jag tog ett test i Lördags som var negativt. Funderar lite över vad min kropp håller på med, så att säga Tungan ute Någon som har någon aning?

• Svar på tråden Ingen ägglossning, varför??
  • skatergirl81
    Hallonsoda2016 skrev 2015-12-20 20:19:04 följande:

Hej Skatergirl!

Jag sitter lite i samma båt, jag ägglossar väldigt oregelbundet. Har du fått ngn utredning?

Jag tror jag har äl ganska regelbundet men tempar inte så vet ju inte faktiskt att det lossnar nåt ägg fast jag har positivt på ältesten.

Tänker väl att vi försöker någon månad till och sen får kolla om något är fel. Har du gjort utredning? Det tar emot känner jag. Vill inte gå på massa läkarkontroller och undersökningar.
  • Hallonsoda2016
    skatergirl81 skrev 2015-12-20 22:05:34 följande:
    Jag tror jag har äl ganska regelbundet men tempar inte så vet ju inte faktiskt att det lossnar nåt ägg fast jag har positivt på ältesten.

Tänker väl att vi försöker någon månad till och sen får kolla om något är fel. Har du gjort utredning? Det tar emot känner jag. Vill inte gå på massa läkarkontroller och undersökningar.
    Jag fick en PCO diagnos i all hast för många år sedan när jag sökte för att min mens var väldigt oregelbunden och ringde gyn när jag och min partner bestämde oss för att starta bebisverkstad. Den gyn jag gick hos då sa att jag ev skulle behöva preggotime vid försök att skaffa barn.

Hon satte upp oss direkt på utredning men det blev lite för mkt för mig. Jag har svårt att lämna ut mig så efter 5-6st besök så orkade jag inte fortsätta. Dessutom så skulle min partner lämna spermaprov och det tog emot för honom att göra det så det blev inte av. Han var och är rädd för att få dåliga resultat.

Men han frågade igår om jag ville ha barn och när jag sa ja så bad han om ursäkt för att det hade dröjt att han lämnat provet. Så efter nyår blir det av för hans del.

Jag har inte fått utslag på ägglossningstest någonsin.
  • mandolini

skatergirl81, jag blev tipsad av en kollega (när jag bröt ihop på jobbet) att man alltid kan söka privat även om året inte har passerat. kanske skulle kunna vara något? Sedan är de ju snabbare att hjälpa till och göra utredning efter 30. Jag kommer ju få betala mitt KUB test själv, eftersom jag inte fyllt 30 medan det efter 30 är gratis.

Jag lider så himla mycket med dig! Jag tänker att det kanske känns bättre att "göra något" dvs. gå privat och kanske känna att ni kommer ett steg närmare målet?

• skatergirl81
    Hallonsoda2016 skrev 2015-12-21 06:49:50 följande:

Jag fick en PCO diagnos i all hast för många år sedan när jag sökte för att min mens var väldigt oregelbunden och ringde gyn när jag och min partner bestämde oss för att starta bebisverkstad. Den gyn jag gick hos då sa att jag ev skulle behöva preggotime vid försök att skaffa barn.

Hon satte upp oss direkt på utredning men det blev lite för mkt för mig. Jag har svårt att lämna ut mig så efter 5-6st besök så orkade jag inte fortsätta. Dessutom så skulle min partner lämna spermaprov och det tog emot för honom att göra det så det blev inte av. Han var och är rädd för att få dåliga resultat.

Men han frågade igår om jag ville ha barn och när jag sa ja så bad han om ursäkt för att det hade dröjt att han lämnat provet. Så efter nyår blir det av för hans del.

Jag har inte fått utslag på ägglossningstest någonsin.

Låter jäkligt tufft! Så jobbigt. Men skönt att killen tar tag i det nu.

Jag drar mig för det också pga att det verkar så jobbigt med utredningen och ta hormoner och så.

Hoppas hans simmare är bra..har läst många som fått bra resultat med pergotime.
  • skatergirl81
    mandolini skrev 2015-12-22 11:58:43 följande:

skatergirl81, jag blev tipsad av en kollega (när jag bröt ihop på jobbet) att man alltid kan söka privat även om året inte har passerat. kanske skulle kunna vara något? Sedan är de ju snabbare att hjälpa till och göra utredning efter 30. Jag kommer ju få betala mitt KUB test själv, eftersom jag inte fyllt 30 medan det efter 30 är gratis.

Jag lider så himla mycket med dig! Jag tänker att det kanske känns bättre att "göra något" dvs. gå privat och kanske känna att ni kommer ett steg närmare målet?

Tack vad gullig du är.

Ja helgen var grymt jobbig men nu känns det bättre.

Ibland känner jag att jag vill ta kontakt för utredning och ibland känner jag att vi kämpar på lite till. Men min gynekolog på vc sa att vi kan boka en tid redan nu. Men jag hoppas ju att vi ska klara det på egen hand..vi är båda hälsosamma och varken röker eller dricker vi tränar och ingen av oss är överviktig så jag försöker tänka att det kommer gå.

Jag hatar att gå till läkare. Men får se hur länge vi håller ut innan vi bokar tid.

Hur mår du nu...fortfarande illamående? Några nya symtom.
  • miamarina84
    skatergirl81 skrev 2015-12-22 12:06:21 följande:

Jag drar mig för det också pga att det verkar så jobbigt med utredningen och ta hormoner och så.

Utredning går fort, några månader bara :)
  • skatergirl81
    miamarina84 skrev 2015-12-22 20:39:09 följande:

Utredning går fort, några månader bara :)

Ja några månader. .. sen kö till IVF. .sen IVF. ..sen har det snart gått ett år till.
  • mandolini
    skatergirl81 skrev 2015-12-22 12:21:11 följande:
    Tack vad gullig du är.

Ja helgen var grymt jobbig men nu känns det bättre.

Ibland känner jag att jag vill ta kontakt för utredning och ibland känner jag att vi kämpar på lite till. Men min gynekolog på vc sa att vi kan boka en tid redan nu. Men jag hoppas ju att vi ska klara det på egen hand..vi är båda hälsosamma och varken röker eller dricker vi tränar och ingen av oss är överviktig så jag försöker tänka att det kommer gå.

Jag hatar att gå till läkare. Men får se hur länge vi håller ut innan vi bokar tid.

Hur mår du nu...fortfarande illamående? Några nya symtom.
    Det känns så dumt att gnälla när jag vet hur mycket du kämpar! Men idag har inte varit någon bra dag för mig. Vi skulle promenera ner på stan och köpa julklappar, men jag fick vända pga hemsk foglossning. Jag fick vagga som en anka hem. Resten av dagen sov jag bara och hade så himla ont, min mamma hade lika när hon väntade mig.

Jag sörjer lite att jag redan nu är så begränsad, jag är ju annars van att köra löpning tre gånger i veckan.Hoppas att jag kan få ett bäckenbälte trotts att det gått så kort tid..
  • Hallonsoda2016
    skatergirl81 skrev 2015-12-22 12:06:21 följande:

Jag känner precis som du, att det är mkt med utredning. Det är inte så "bara" eftersom beskeden kan vara tuffa.

Mitt råd är att ta det i er takt. En utredning består av ett X-antal gynkontroller och lite blodprover. Så i den aspekten är det inte så farligt. Men tiden och tankarna man lägger ner är mkt jobbigare.

Men har du regelbunden mens? Det har inte jag. Skulle ha BIM på nyår men verkar som att den är en vecka tidig och började idag.

Igår när jag sa till min kille att jag tror att mensen är på gång så frågade han när vi tänkte bli gravida, lite på skoj. Så då fick jag ha en liten biologilektion med honom ang ägglossning så han tyckte att vi ska köra ägglossningstest framöver för att ha lite koll.
    Kul att han åndå är engagerad :)
  • skatergirl81
    mandolini skrev 2015-12-22 21:46:58 följande:

Det känns så dumt att gnälla när jag vet hur mycket du kämpar! Men idag har inte varit någon bra dag för mig. Vi skulle promenera ner på stan och köpa julklappar, men jag fick vända pga hemsk foglossning. Jag fick vagga som en anka hem. Resten av dagen sov jag bara och hade så himla ont, min mamma hade lika när hon väntade mig.

Jag sörjer lite att jag redan nu är så begränsad, jag är ju annars van att köra löpning tre gånger i veckan.Hoppas att jag kan få ett bäckenbälte trotts att det gått så kort tid..

Klart du får gnälla! Det skulle jag också göra i din situation, hatar att må dåligt och ha ont i kroppen. Sjukt att det sätter igång så tidigt!!

Tycker synd om dig...hoppas det blir bättre snart, vill ju inte tänka att du ska må såhär i nio månader.
Svar på tråden Ingen ägglossning, varför??