• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Tessie83

Det där med att brösten växer under graviditeten är så olika. Har alltid vart lite missnöjd med mina B-bröst och tänkte att yes nu kommer de bli större :) men tji fick jag, de har inte växt en gnutta :/ jaja, får väll hoppas att de då inte heller blir slappa efter graviditet och amning....

• Santine

Någon mer som dragit på sig en jobbig förkylning? Har haft feber i en hel vecka nu och hoppats på att det ska släppa men mår fortfarande dåligt! Ang vikten så bryr jag mig inte så mkt, jag tränar ganska bra annars och sist gick jag ner allt efter ca 3 månader och lite till, däremot växer alltid mina bröst och efter en veckas amning typ så e dem snustorra och lika små som mini A! Däremot hade jag B kupa när jag var ung, nu vill jag bekosta på mig en op för att göra en bröstförstoring, då mina bröst försvinner helt och hållet och lite till, har bara två bröstvårtor som sticker ut typ!!

• mammave
    aztec skrev 2015-11-15 17:55:23 följande:

Jag är mest nojig över att jag Inte gått upp >_< de var nämligen på mig förra gången (bm och läkare) men antar att det alltid är något ;) ;) bakat dubbelsats lussebullar i helgen, ska äta några ikväll ;)

De brukar ju alltid säga att bebisen tar sitt först, så det är säkert ingen fara. Så länge du äter ok kost så

Ingen halsbränna än, men kmr nog senare. Det har det gjort förut.

Har dock fått en ny, mindre trevlig erfarenhet denna gång, hemorrojder Har precis köpt både salva o stolpiller. Brukar de försvinna då el hur funkar det? Började idag med detta så hoppas på snabbt försvinnande. Hur lång tid brukar det ta?
  • aztec
    mammave skrev 2015-11-16 21:57:15 följande:

De brukar ju alltid säga att bebisen tar sitt först, så det är säkert ingen fara. Så länge du äter ok kost så

Ingen halsbränna än, men kmr nog senare. Det har det gjort förut.

Har dock fått en ny, mindre trevlig erfarenhet denna gång, hemorrojder Har precis köpt både salva o stolpiller. Brukar de försvinna då el hur funkar det? Började idag med detta så hoppas på snabbt försvinnande. Hur lång tid brukar det ta?

Ja, äter bra frukost, lunch och middag ;) med en massa mellanmål. haha.

Hemorrojder, jag fick efter jag födde mitt första barn, var livrädd att gå på toa (nummer två) efter förlossningen så vettefan hur länge jag höll mig. Önskar någon hade varnat mig innan att det kunde ske, hade ingen aning :( men har fortfarande inte blivit av med de, 3,5år senare... Men jag störs inte utav det som tur är. Mest bara ofräscht att jag vet om att de finns där nere :/ så tyvärr har jag inte blivit av med dem
  • AKF

Jag bryr mig och oroar mig en del för vikten. Gick in i den här graviditen med övervikt och det känns jobbigt. I början hade jag en bra dialog med bm och jag skulle ta promenader etc. Sedan bröt allt ut, tröttheten var extrem, illamåendet, huvudvärken och som spiken i fogkistan: Foglossningen!

Äter bra, varierat och inte mkt onyttigt, men rör mig för lite och känner mig mest som en padda. Imorse fick jag kommentaren: "Oj, nu är du verkligen gravid!"

Så, grattis till alla som kan röra sig, träna och som går upp lite eller så 'lagom mkt' som man ska.

• Madski
    AKF skrev 2015-11-17 13:15:00 följande:

Jag bryr mig och oroar mig en del för vikten. Gick in i den här graviditen med övervikt och det känns jobbigt. I början hade jag en bra dialog med bm och jag skulle ta promenader etc. Sedan bröt allt ut, tröttheten var extrem, illamåendet, huvudvärken och som spiken i fogkistan: Foglossningen!

Äter bra, varierat och inte mkt onyttigt, men rör mig för lite och känner mig mest som en padda. Imorse fick jag kommentaren: "Oj, nu är du verkligen gravid!"

Så, grattis till alla som kan röra sig, träna och som går upp lite eller så 'lagom mkt' som man ska.

Usch, vad jobbigt det låter! Inte kul när man allt går emot dig, orättvist! Men kämpa på, mitt tips är att köpa ett aktivitetsarmband så får du ett bättre hum om vardagsmotionen.. Jag har på mig mitt all vaken tid vilket sporrar mig när jag känner mig låg/trött.. Jag har också extrem trötthet till och från och brukar försöka gå ut lite på lunchen för att få frisk luft och lite promenad, brukar hjälpa en del mot tröttheten, men kanske svårt iom din foglossning? Har du testat sånt där bälte? Kämpa på, imorgon är en ny dag och förhoppningsvis känns allt lite bättre då!?? Och till dom som kommenterar vikten, säg något spydigt tillbaka ;) du kan alltid skylla på hormonerna, haha.. Styrkekramar!
  • Reflexen

Jag har varit på kurs i två dagar och då suttit mycket stilla på obekväm stol. Shit, vad ont i ryggen jag fått! Det är muskelvärk, så tror inte det beror på några fogar, men attans vad obekvämt det är! Om jag rör på mig så är det ok, men så fort jag sätter mig ner kommer den smygande. Sätter sig i filéerna, liksom.

Nån som har några tips?

• AKF
    Madski skrev 2015-11-17 13:47:45 följande:

Usch, vad jobbigt det låter! Inte kul när man allt går emot dig, orättvist! Men kämpa på, mitt tips är att köpa ett aktivitetsarmband så får du ett bättre hum om vardagsmotionen.. Jag har på mig mitt all vaken tid vilket sporrar mig när jag känner mig låg/trött.. Jag har också extrem trötthet till och från och brukar försöka gå ut lite på lunchen för att få frisk luft och lite promenad, brukar hjälpa en del mot tröttheten, men kanske svårt iom din foglossning? Har du testat sånt där bälte? Kämpa på, imorgon är en ny dag och förhoppningsvis känns allt lite bättre då!?? Och till dom som kommenterar vikten, säg något spydigt tillbaka ;) du kan alltid skylla på hormonerna, haha.. Styrkekramar!

Tack!

Vissa dagar funkar lunchpromenader, men ibland (som idag) kan jag knappt gå pga att bäckenet liksom låser sig och det känns som knivar i baken. Fick t.o.m ta taxi mellan två möten idag trots att jag alltid går den sträckan.

Jag har inte testat bälte än, jag har ont så långt ner... Hjälper det då? Bältet verkar stötta högre upp? Ni som har erfarenhet sv bälte, vad säger ni?
  • Elenic
    AKF skrev 2015-11-17 13:15:00 följande:

Åh, känner med dig..

Bara för att jag säger att jag inte oroar mig betyder det inte att jag inte bryr mig. Idag t.ex. har jag en sån där dag när jag känner mig jättefet, jätteful och bara superuschig. En annan dag kan jag känna mig fin. Oftast hänger det ihop med om jag hunnit/kunnat/orkat träna, om jag fått snälla eller dumma kommentarer på sistone, om jag hittat bra kläder att ha på mig. Jag har ju aktivt valt att INTE väga mig alls den här graviditeten just för att inte oroa mig, och det tror jag verkligen hjälper. Har också bestämt mig för att se till att ha fina kläder (har lånat det mesta men köper en del) och absolut inte klämma ner mig i för små kläder (inget gör att man känner sig tjockare..).

Massor med styrka och kärlek till dig ? jag är säker på att du ÄR fin och att du, när allt det här är över, kan hitta motivation till att ta upp promenader och sånt igen. Kram!

• Elenic
    Reflexen skrev 2015-11-17 16:07:23 följande:

Jag har varit på kurs i två dagar och då suttit mycket stilla på obekväm stol. Shit, vad ont i ryggen jag fått! Det är muskelvärk, så tror inte det beror på några fogar, men attans vad obekvämt det är! Om jag rör på mig så är det ok, men så fort jag sätter mig ner kommer den smygande. Sätter sig i filéerna, liksom.

Nån som har några tips?

Värme och rörlighet!

Jag har ju mycket problem med ryggen normalt, och känner nu att jag kommit till det stadiet när magens tyngd och ryggradens förändrade läge börjar bli problematiskt. Här är mina stalltips:

-          Rör på dig så mycket du kan. Promenader, gärna med aktiva armar, är toppen. På jobb, variera mellan sitta och stå (även i möten..). Ta stretchpauser var 15:e minut.

-          Gör rörlighets/styrkeövningar för ryggen och magen varje dag.

o   Ligg på rygg med benen böjda. Pressa svanken mot golvet. Håll 3 sekunder. Upprepa 10ggr x3.

o   Ligg på rygg med benen böjda. Höftlyft så högt du kan, knip ihop skinkorna och bäckenbotten. Upprepa 10 ggr x3.

o   Stå med ryggen mot en vägg. Försök pressa in svanken mot väggen uppfrån och ner. Upprepa 10 ggr.

o   Häng framåt (böj benen om du behöver), korsa armarna över huvudet, slappna av i ryggen och gunga sida till sida. Så länge som känns skönt.

-          Byt läge ofta, hamna inte sittande i soffan för länge ? stå på knä lutad mot soffan, sitt på golvet, sitt på stol, stå upp lutad mot väggen, sitt på pilatesboll etc.

-          Värmekudde!

-          Be om massage

Hoppas det känns bättre snart!
Svar på tråden Marsbebis 2016