Reflexen skrev 2015-11-17 16:07:23 följande:
Jag har varit på kurs i två dagar och då suttit mycket stilla på obekväm stol. Shit, vad ont i ryggen jag fått! Det är muskelvärk, så tror inte det beror på några fogar, men attans vad obekvämt det är! Om jag rör på mig så är det ok, men så fort jag sätter mig ner kommer den smygande. Sätter sig i filéerna, liksom.
Nån som har några tips?
Värme och rörlighet!
Jag har ju mycket problem med ryggen normalt, och känner nu att jag kommit till det stadiet när magens tyngd och ryggradens förändrade läge börjar bli problematiskt. Här är mina stalltips:
- Rör på dig så mycket du kan. Promenader, gärna med aktiva armar, är toppen. På jobb, variera mellan sitta och stå (även i möten..). Ta stretchpauser var 15:e minut.
- Gör rörlighets/styrkeövningar för ryggen och magen varje dag.
o Ligg på rygg med benen böjda. Pressa svanken mot golvet. Håll 3 sekunder. Upprepa 10ggr x3.
o Ligg på rygg med benen böjda. Höftlyft så högt du kan, knip ihop skinkorna och bäckenbotten. Upprepa 10 ggr x3.
o Stå med ryggen mot en vägg. Försök pressa in svanken mot väggen uppfrån och ner. Upprepa 10 ggr.
o Häng framåt (böj benen om du behöver), korsa armarna över huvudet, slappna av i ryggen och gunga sida till sida. Så länge som känns skönt.
- Byt läge ofta, hamna inte sittande i soffan för länge ? stå på knä lutad mot soffan, sitt på golvet, sitt på stol, stå upp lutad mot väggen, sitt på pilatesboll etc.
- Värmekudde!
- Be om massage
Hoppas det känns bättre snart!