• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Carabellis kusp
    Madski skrev 2015-11-15 18:27:38 följande:

Halsbrännan har kommit smygandes och idag gav jag upp och köpte Rennie och hoppas att dom hjälper.. Fick halsbränna deluxe förra graviditeten, knaprade tabletter som en knarkare då, haha.. Men det var mycket senare, runt v30... men, men, det kunde varit värre ;) //hon som försöker tänka positivt och inte vill tänka på 18v med halsbränna som troligen blir värre desto större lillebror blir.. Gaaah!

Jag kör tunga artelleriet på en gång; 10 mg omeprazol varje morgon och när det inte hjälper så ökar jag till 20 mg. Rennie är ju bara symtomlindring, medan omeprazol åtgärdar orsaken så att säga
  • Madski
    Carabellis kusp skrev 2015-11-15 18:56:00 följande:
    Jag kör tunga artelleriet på en gång; 10 mg omeprazol varje morgon och när det inte hjälper så ökar jag till 20 mg. Rennie är ju bara symtomlindring, medan omeprazol åtgärdar orsaken så att säga
    Omeprazol, receptfritt? Låter lockande!! Insåg efter första tabletten rennie att dom inte funkade sist och inte nu heller... Googlade och insåg att jag använde gaviscon som la sig som ett lock typ.. Riktigt vidrigt, men det funkade.. Blir en sväng till Apoteket imorrn igen.,
  • Madski
    Smilla80 skrev 2015-11-15 18:40:14 följande:

Känner också av halsbränna men bara då o då, så ska inte klaga... Hoppas du får hjälp av medicinen Madski!

Mår väldigt bra förutom att jag tycker humöret är svajigt, är väldigt emotionell på alla håll o kanter. Läste att det skulle lugnat sig vid det här laget men tycker det är värre nu än någonsin... jag följer visst inga lagar... Ngn mer?! :)

Tack! Skönt att du mår bra bortsett från svajigt humör.. Samma lika här med humöret.. Inget mellanläge what so ever när jag har "humördagar" som blivit mitt nya uttryck.. Tack och lov har jag dom inte varje dag.. Glad=jätte glad, ledsen=tårar, allt är fel etc, arg=rosenrasande, irriterande=bäst för alla att försöka hålla lite avstånd och absolut inte kommentera något., minst sagt svajigt humör och jag lider lite med min sambo, stackaren..
    Har också läst att det borde ha lugnat ner sig vid det här laget, men precis som för dig så är det värre än någonsin.. Förhoppning ger det med sig snart så Att livet blir lite enklare för alla parter ;) jag gillar inte att "skylla" på graviditeten när jag svajar.. Känner mig ännu värre då, haha..
    Kämpa på smilla, snart vänder det *peppar,peppar*
  • Carabellis kusp
    Madski skrev 2015-11-15 19:09:28 följande:

Omeprazol, receptfritt? Låter lockande!! Insåg efter första tabletten rennie att dom inte funkade sist och inte nu heller... Googlade och insåg att jag använde gaviscon som la sig som ett lock typ.. Riktigt vidrigt, men det funkade.. Blir en sväng till Apoteket imorrn igen.,

Yes, receptfritt och ok för gravida. Losec säljs det som ursprungligen. Dock inte snabbverkande utan fungerar i 24 h, så det måste tas en gång per dygn,
  • Elenic
    Reflexen skrev 2015-11-14 08:02:54 följande:

Vecka 22 här. :) min lilla sparkar och buffar ganska mycket på sidan av magen, ungefär halvvägs mellan blygdbenet och naveln.

Vecka 23 här! Och min lill* verkar vara väldigt rörlig I magen. Ena stunden är det stampar och krafs ned mot blygdbenet, nästa stund upp mot revbenen, höger och vänster sida varierar (men det är nog mest kraftiga stamp mot högersidan). En sak är då säker, det är allt en liten vildbatting där inne...
  • Elenic
    mammave skrev 2015-11-15 16:43:50 följande:

Bryr mig inte heller om vikten. Vet inte ens hur mkt jag gått upp, bm glömde väga mig sist

Jag försöker att inte bry mig och har ingen aning om hur mkt jag gått upp. Vägde min inte innan graviditeten och har inte vägt mig en enda gång under den heller.
    Kan konstatera att jag gått upp två bh-storlekar (från 70D till 75E) vilket så klart får mig att se mer volumiös ut (och säkert betyder ett kilo eller så), magen har ju vuxit rätt rejält så den måste betyda minst 1,5 kilo skulle jag tro (500g vardera för bebis, livmoder, moderkaka+fostervatten). Sen är det kanske nåt kilo extra hull på rumpa och lår också, vad vet jag. Så länge jag kommer i mina vanliga jeans över ben och bak och mina vanliga stretchiga klänningar (typ stickade klänningar) är jag rätt nöjd och kommer inte noja åt ena eller andra hållet. I tredje trimestern sen är det ju rätt naturligt att man lägger på sig mer, och där är jag väl till jul typ. :) Jag har alltid gått upp lite mer än de 12 kg som det pratas om, men också alltid gått ner allt utan någon mer ansträngning än som jag lever normalt - dock först efter nåt år eller så. Tror och hoppas att det blir likadant den här gången. Däremot tycker jag att det är rätt skönt om man inte blir megastor utan kan gå tillbaka till sina vanliga kläder efter förlossningen och inte behöver gå i mammabrallorna så länge efteråt (och att köpa större storlek bara för ett litet tag känns så onödigt).
  • Elenic
    Smilla80 skrev 2015-11-15 17:48:33 följande:

SKÖNT att läsa att flera inte nojar över vikten, alla går upp olika o så måste det få vara. Så länge man själv o bebis mår bra så! Vikten kan man ta tag i efter amning sen, som Bonebag sa så är detta min sista grav också med största sannolikhet, så har gott om tid att leva med i-form-krav sedan, haha... Nu ska här njutas istället! ;-p Synd bara att det är en på jobbet som ska envisas med att påtala att jag gått upp i vikt o blivit "rundare". Låt mig gå upp i vikt ifred människa! Väger runt 60 kg nu i v 23 vilket väl är ytterst normalt så tycker inte det är nåt att tjafsa om, och det hade det givetvis inte varit även om jag varit under-/överviktig heller...! Vi gravida är lite av en öppen måltavla, eller hur? Men de flesta är jättegoa o säger snälla saker som att man ser pigg ut och är så "fint" gravid så det är det man borde fokusera på, inte på de plumpa kommentarerna... Men man hänger mer upp sig på det, varför är man sån?!

Ja visst är det lustigt! Får dessutom lika många kommentarer av typen "Vad STOR du har blivit!" som "VA? Är du gravid???" så man undrar ju helt klart vart sanningen ligger... ;)
  • Elenic
    Madski skrev 2015-11-15 18:27:38 följande:

Halsbrännan har kommit smygandes och idag gav jag upp och köpte Rennie och hoppas att dom hjälper.. Fick halsbränna deluxe förra graviditeten, knaprade tabletter som en knarkare då, haha.. Men det var mycket senare, runt v30... men, men, det kunde varit värre ;) //hon som försöker tänka positivt och inte vill tänka på 18v med halsbränna som troligen blir värre desto större lillebror blir.. Gaaah!

Åh vad jobbigt! Hade rätt mycket besvär av det förra gången men har peppar peppar inte känt av något än. Tänk bara på att inte ta Rennie och liknande tillsammans med järntabletter då de hämmar upptaget av järn, tror det ska vara minst 2 timmar emellan.
  • Elenic
    Smilla80 skrev 2015-11-15 18:40:14 följande:

Känner också av halsbränna men bara då o då, så ska inte klaga... Hoppas du får hjälp av medicinen Madski!

Mår väldigt bra förutom att jag tycker humöret är svajigt, är väldigt emotionell på alla håll o kanter. Läste att det skulle lugnat sig vid det här laget men tycker det är värre nu än någonsin... jag följer visst inga lagar... Ngn mer?! :)

Oh ja! Mitt humör går ner i någon sorts gigantisk dalgång när jag blir gravid. Så här i mitten tar jag mig väl upp en aning, för att sista trimestern dyka rakt ner igen. Så lite bättre är det, men jag är SJUKT lättirriterad, låg, negativ, gnällig, tjatig och måste lägga mycket energi på att inte framstå som så trist, tråkig och uschig som jag känner mig på insidan. :(
  • Elenic
    Madski skrev 2015-11-15 19:09:28 följande:
    Tips, har du testat nya Reduflux? Funkar som Gaviscon fast bättre tycker jag!
Svar på tråden Marsbebis 2016