Carabellis kusp skrev 2015-12-01 03:03:36 följande:
Barn under 3 mån ska sova själva enligt senaste rekommendationerna, men det har ändrats sedan 2012...! Däremot sovpåsen var oförändrad när jag hörde mig för, dock finns ju olika varianter; de som avsågs när jag frågade var såna där bebisen inte kan bli fri med armar och ben om den blir för varm, vilket ju ökar risken för psd.
Min avsikt är att ha en sån där liten bedside crib första 3 mån eftersom amningen verkligen underlättas av att ha barnet nära och där låta henne ha en tunn bomullsfilt. Alternativt ett babynest högst upp vid våra huvuden mellan oss i sängen eftersom hon även då är skyddad från att nån rullar på henne. Så gjorde vi sist.
Jag ska till BVC imorgon med stora tjejen, ska kolla upp igen!

Det rådet är faktiskt FEL, och grundat på en felaktig tolkning av 2 studier, har man kommit fram till på sistone. OM man tillämpar "säker samsovning" så ökar det inte risken för PSD. (Tvärtom har de här råden med egen säng för små bebisar ÖKAT förekomsten av PSD pga. minskad amning samt att föräldrar somnat med bebisarna när de tagit upp dem till soffa/fotölj på natten.)
"Säker samsovning" betyder att:
- Ingen av föräldrarna röker
- Ingen av föräldrarna dricker alkohol innan de sover med barnet
- Barnet inte ligger under föräldrarnas täcke (babynest är en bra grej)
- barnet sover på rygg
I tillägg minskar risken för PSD om barnet ammas.
Ang. bäddning och täcke osv. har vi aldrig haft täcke till våra små - pyjamas har räckt gott (de är så varma av sig själva). Ang. spjälsäng har jag samma erfarenhet - den snyggt bäddade lyxspjälsängen med duntäcke, designerlakan och extra allt användes ett tiotal gånger dagtid. Yippie. ;)