• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • AKF

Missade ditt inlägg förut.

Fy f***n va jobbigt det låter. Och inte ok någonstans.

Vissa människor, oavsett kön, kliver verkligen in i något annat när deras föräldrar är nära. I det här fallet gick det ut över dig på ett sätt som inte är ok alls!

Stor kram!

Elenic skrev 2015-11-30 09:15:15 följande:

Åh FY vilken helg!!! Är så glad att det äntligen är måndag. Har haft svärfar (84 år) på besök. Maken har haft dåligt samvete för att han inte hälsat på och då jag i princip vägrat lägga en helg på att sitta i bil 40 mil tur och retur så föreslog han att svärfar skulle komma till oss istället. Vilket jag sa ok till OM maken då lovade att stå för all markservice. Jag är så sjukt trött och behöver helgerna till att vila, och foglossningen gör att jag verkligen inte vill eller ska stå i köket och fixa med mat och fika hela dagarna. (För när svärfar är på besök förväntas frukost/11-kaffe/lunch/eftermiddagskaffe/middag/kvällsfika... Vi snackar äldre generationen.) Hur tror ni att det blev? Jag har bara stått och lagat mat, bakat, fixat hela helgen. Dessutom är maken mycket bra på att ta hänsyn till sin fars behov, men betydligt sämre på mina. (Typ: Ok att pappa har TVn på på maxvolym "han hör ju så dåligt", men att jag och barnen inte kan sova då är sekundärt. Eller "pappa sitter i framsätet, han behöver få sträcka ut benen", ja - så att jag med foglossning får klättra in mellan barnen där bak, jättebra idé...") Alltså, jag ber om ursäkt för att jag låter supergnällig, kärringaktig och jättebitchig, men jag är verkligen HELT SLUT och dessutom sjukt besviken på att maken är så bra på att se till andras behov men inte mina. Det gör mig genuint ledsen. Har självklart bitit ihop och hållt allt det här inom mig, och därför pyser jag ut lite över er nu.. Tack för att ni orkar lyssna! :)  

• aztec

OH utomlands! Drömmer mig bort. Vi är riktiga solsökare och jag har saknat det denna vinter. Vi hade en månad bokad nere på Bali nu i februari egentligen (vi är lite mer backpack än hotellkomplex) innan vi blev gravida igen, så var bara att avbeställa ;( men blir spara det till julen/januari 2016 istället.

• aztec

....Ang sömnen osv med nyfödde. Vårt första barn samsov hos oss i babynest även om jag hade föredragit att hon sov i sin egen säng ;) vi använde knappt spjälsängen men vi ger den en till chans denna gång med, men man får anpassa sig.

Dottern blev flyttad från vår säng (läs, sov på mig -_-) vid 2,5år ungefär. Erkänner att jag kommer försöka hårdare på att få denna killen att gilla spjälsängen.

• Elenic
    Tessie83 skrev 2015-12-01 13:54:48 följande:

Eftersom detta är mitt första barn så har jag inte så stor koll på det här med samsovning. Har tänkt att ha en spjälsäng med borttagen sida tryckt mot vår säng. Då får hon ändå ligga själv och samtidigt behöver jag inte ta upp henne för att amma (om man nu kan göra det). Vår kontinentalsäng är lite dum med en stor knöl mitt emellan oss så det är inte så lämpligt att ha en liten där.

Det kan vara en jättebra lösning! För oss funkade inte det tyvärr då jag fick jätteont i ryggen av att krypa in i spjälsängen och amma (och jag ville inte riskera att flytta på sovande bebis ;) ). Men om det funkar är det en toppenlösning!
  • Elenic
    AKF skrev 2015-12-01 16:24:57 följande:

Många spår samtidigt här - kul!

Vår dotter har alltid sovit själv förutom någon enstaka natt. Det har passat oss, och henne bäst. Jag kunde inte amma så mycket så vi delade på nattmatningen och hon började sova hela nätter när hon var 3 månader. (Vilket jag inte vågade säga till andra mammor då...) Vi får se hur det blir med den här tjejen... Amningsproblemen är jag ju beredd på nu, så vi köper BabySemp och flaskor innan BF.

När det gäller säng så har vi precis köpt en bedside-crib från Troll på Blocket, känns som ett mkt bra köp!

Alla sätt som passar för alla inblandade parter är ju toppen!
    (Måste ärligt erkänna att jag som amningsmamma ibland har känt mig lätt avundsjuk på hela natters sömn och delad nattmatning. Ibland.) Om det ändå är så att du vill ge amningen är ärlig chans tipsar jag om dessa kurser, de är grymma: http://sensus.se/Sok/?query=amningskurs
  • Elenic
    AKF skrev 2015-12-01 16:51:12 följande:

En helt annan sak:

Vi kommer inte åka utomlands den här vintern, bland annat för att jag inte mått så bra och ingen längre resa i sommar för att vi vill ta det lugnt och hitta rutiner och trygghet. Däremot börjar vi redan nu fundera på något för nästa vinter, kanske omkring november då bebisen är omkring 8 månader. Vår andra dotter är 6 år då. Tänker oss en rätt bekväm resa till lite sol och värme på ca 14 dagar, vi är ingen hostel- och backpackerfamilj direkt. ;)

Vi har kikat lite på Mexico bland annat.

Har ni några tips?

FLORIDA! Vi kommer också åka på semester I oktober/november nästa år. Först var vi inne på Belize dit vi velat åka länge (ligger strax söder om Mexico) men så kollade jag upp vaccinprogrammet och insåg att det blir svårt att hinna med både alla vanliga barnvaccin OCH resevaccinet (man ska helst inte ta dem samtidigt). Fick tipset om att åka till resmål där man inte behöver vaccinera helt enkelt. Så vi åker nog tillbaks till Hawaii, där vi stormtrivs. Om det nu inte var så att vi skulle på ett ärende till Vegas, och då hamnat på andra sidan USA, hade vi garanterat åkt till Florida. Sol, bad och mycket härliga äventyrsland för 6-åringen. Samtidigt en väl utvecklad sjukvård om något gud förbjude skulle hända med bebisen. Lagom lång flygning (direktflight) och många olika boendeformer att välja på (vi skulle mest troligt hyra lägenhet genom någon bokningssajt).  Ha en skön semester!
  • Elenic
    Carabellis kusp skrev 2015-12-01 19:23:45 följande:
    Åh, är du med i Amningshjälpen! Du som var min idol redan innan, men nu, omg, superbra beslut! Ska gå med när jag har mindre på mitt bord än nu.

Bvc-tanten var rätt ok, hon sa neutralt att rekommendationen är att ej samsova, men att babynest vid huvudet hos föräldrar som är nyktra, orökta etc är lika bra pga amningssmidigheten. Jag slapp informera henne om skillnaden mellan korrelation och kausalitet...
    Gå gärna med som stödmedlem om inte annat! Då får man del av spännande nyheter och forskning genom tidningen Amningsnytt. :) Vartenda bidrag behövs... Bra att BVC-tanten inte var helt superneggig iaf. Jag har mött så många olika typer, alltifrån såna som har stenkoll på allt till de som trött rabblar samma råd som hon själv följde på 70-talet typ... :/
  • Elenic
    AKF skrev 2015-12-01 21:53:58 följande:

Missade ditt inlägg förut.

Fy f***n va jobbigt det låter. Och inte ok någonstans.

Vissa människor, oavsett kön, kliver verkligen in i något annat när deras föräldrar är nära. I det här fallet gick det ut över dig på ett sätt som inte är ok alls!

Stor kram!

Tack för kramen! Ja, det är precis som du säger - han blir liksom helt annorlunda när pappan är i närheten. Jag gillar egentligen min svärfar MASSOR, men inte hur min make blir i hans närhet liksom. Känner på mig att jag kommer behöva tuffa till mig lite kring det här, om det inte löser sig av sig självt när bebis kommer.
    (Svärfar brukar hälsa på oss rätt frekvent när vi är på vårt sommarställe också nämligen, och jag känner att jag nog inte orkar med det så mycket mer - under de här förutsättningarna dvs.)
  • Elenic
    aztec skrev 2015-12-02 00:01:24 följande:

....Ang sömnen osv med nyfödde. Vårt första barn samsov hos oss i babynest även om jag hade föredragit att hon sov i sin egen säng ;) vi använde knappt spjälsängen men vi ger den en till chans denna gång med, men man får anpassa sig.

Dottern blev flyttad från vår säng (läs, sov på mig -_-) vid 2,5år ungefär. Erkänner att jag kommer försöka hårdare på att få denna killen att gilla spjälsängen.

Jag vet inte om det är för att det här är tredje barnet och jag därför ?givit upp? eller vad det kan vara, men jag kan hittills på två barn konstatera att de har varit så olika individer och lättast har varit att bara följa med. Nr 1 sov bredvid mig (vi bodde i en etta och jag hade bara plats för en säng) till en början, och när vi väl skaffade spjälsäng fattade hon ingenting. Däremot flyttade hon till stor 120-säng (resårmadrass på golvet) redan när hon var 2,5 år och har kunnat somna och sova själv redan från då. Nr 2 ville absolut INTE sova bredvid mig. Så vi skaffade spjälsäng igen. Men nej, han ville sova i sin barnvagn. Inne i sovrummet. Så det blev till att bära upp vagnen varje kväll i ett år. Trodde det skulle bli en baggis att sen flytta över honom till egen säng pga detta. Men nej, då ville han sova bredvid. Mig, pappan eller storasyster. Han sover fortfarande bredvid en vuxen eller i våningssäng med sin syster, aldrig ensam i eget rum. Ska bli spännande att se vem denna 3a är. :) (Kommer inte styra nu heller men håller med dig, det vore ju onekligen smidigt om detta lilla barn skulle tycka att det var ok att sova någon annanstans än dikt an sin mammas kropp?)

• AKF
    Elenic skrev 2015-12-02 09:49:33 följande:

Alla sätt som passar för alla inblandade parter är ju toppen!

(Måste ärligt erkänna att jag som amningsmamma ibland har känt mig lätt avundsjuk på hela natters sömn och delad nattmatning. Ibland.) Om det ändå är så att du vill ge amningen är ärlig chans tipsar jag om dessa kurser, de är grymma: sensus.se/Sok/

Tack! Det konstaterades att jag har/hade få mjölkkörtlar och låg produktion av mjölk. Och tro mig, jag kämpade mycket och länge med det, pump och amning tills jag blödde och fick hjälp på amningsklinik, men det kom typ några milliliter mjölk varje amning så det var inget att göra. Jag hade rätt teknik och inget annat var fel. Delammade i ca 3 månader, sen var det tomt.

Jag önskar att någon sagt att det kunde bli så, jag var helt oförberedd och mådde väldigt dåligt. Är glad att jag är förberedd den här gången. Medicinskt är det nog inte så vanligt att det blir så här, men det hände mig.
Svar på tråden Marsbebis 2016