• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Elenic

Vi har en mjuklift och i den kör vi fårskinn och en filt bara... Fleeceoverall eller tjocktröja (och mössa) på bebis.

Smilla80 skrev 2016-02-29 08:46:18 följande:

Kära feb-/marsmammor, hur tänker ni bädda i vagnen såhär på vårkanten? Tror vi berört ämnet förut (så ursäkta upprepningen) men nu blev det plötsligt högaktuellt för mig igen då vi äntligen fått hem vår nya vagn (och babyskydd), iiiiihhh! Har inte fått barn på våren förut så det har varit lite enklare på sommar och vinter med jämnare temperaturer osv... Visst är det så att ett äkta fårskinn både värmer och kyler och att man därför kan använda det hela tiden om man vill?!

• Elenic

Som Smilla80 säger så är jag riktig sjalmamma. :) Jag har dock alltid gått över på vävd sjal från typ 4-5 månader, och då spelar kvaliteten på trikåsjalen inte så stor roll... Jag föredrar tunnare trikåsjalar, tex Looma, men vill man ha en som man kan använda längre är Ergo eller Moby alternativ (funkar till typ 8-10 kg..).

Sen är jag stort fan av ergonomiska selar (främst för ryggbärande) också. Mest då jag föredrar ryggbärande av större barn (9 mån - 3 år typ) och då tycker jag det är lite läskigt att göra ryggknyt "ute på stan).

Skulle absolut rekommendera långsjal som man knyter själv och inte färdigknutet, öglor eller ringsjal - annars får man inte fördelarna. Och man lär sig knytandet supersnabbt.

Sjal är SÅ mysigt och min räddare!

Reflexen skrev 2016-02-27 18:11:45 följande:

Exakt fyra veckor kvar idag!

Hoppas tiden går lagom fort! Har en jobbdag kvar nu, känns härligt och väldigt behövligt. Är så trött när jag jobbat och så mycket piggare när jag inte jobbat! Att mocka fem boxar var dock lite överkurs känner jag i ryggen nu

Har ni erfarenhet av bärsjal? Jag har inte provat, men är lite sugen på att testa en. Har läst mig till att trikåsjal är bra att börja med, har ni nåt tips på bra märken?

• Elenic

Hurra! 37+0 idag! Max 5 veckor kvar!!! Lovely. Mindre lovely är dock att bebisen nu sjunkit så långt ner att jag knappt kan sitta normalt (måste hänt under natten). Vaknade och kände mig bajsnödig (sorry för detaljerna) men på toa insåg jag att det är bebisens huvud som trycker bak mot svanskotan typ... Hoppas verkligen att bebis kan komma närmre bf än +14 för det här börjar vara ruggigt oskönt...

• mialinden
    Smilla80 skrev 2016-02-29 08:39:50 följande:

Välkommen hit! Oj, stopp i en njure! På vilket sätt har grav påverkat så det blivit så? Förstår att du vill att den lill* vill titta ut snart då! Kul att du önskar en liten skottårsbebis, man hör annars mest det motsatta! Har du nga känningar?

På något sätt har bebisen eller nått annat i magen lagt sig så att det inte kan rinna urin från njuren till urinblåsan så de har fått operera in en slang som tömmer njuren ner i en påse istället. Inte skönt vill jag lova har gått på alvedon och ibland starkare saker sen november..
    AKF skrev 2016-02-29 09:27:36 följande:

Välkommen! Det låter som att det varit en tuff graviditet för dig! Några känningar på att bebisen är på gång nu då? :)

Har sammandragningar men det har Jag haft i nån månad så det räknas kanske inte ;) inga direkta symtom men det hade jag inte med första barnet heller då brakade vattnet bara loss en natt så var det igång!
  • Madski
    Smilla80 skrev 2016-02-29 09:55:42 följande:

Hur mycket kläder har ni till knytet den första tiden, hur mkt är lagom? *glömt*. ;)

Jag har nog lite för mycket, haha.. Har handlat på mig en del (mer än jag trodde när jag väl la fram allt, haha, läs typ hela newbiesortimentey), fick sen en påse kläder av en kompis och igår tog jag fram dotterns neutrala kläder också.. Så vi har så att det räcker och blir över av stl 56 (även en hel del 62), lite i stl 50, men tror att det blir som med dottern att 56 kommer användas mest.. Saknar endast fleeceoverall nu för den kunde jag inte hitta..
  • Madski
    Elenic skrev 2016-02-29 10:22:42 följande:

Vi har en mjuklift och i den kör vi fårskinn och en filt bara... Fleeceoverall eller tjocktröja (och mössa) på bebis.

Kommer köra fleeceoverall och filt.. Har "lock" på liggdelen så det bör räcka enligt de jag frågat i barnbutikerna..
  • Madski

Sista jobbveckan började idag och nedräkningen pågår för fullt.. Vikarien är på plats och jag försöker lämna över så gott det går.. Rensar mailen och ska lägga in internt out Of Office imorrn och hänvisa till vikarien så atg kollegorna blir vana (och jag får det lugnare) win-win

• bluepiper

Jag har BF 20 mars, är alltså i v. 38 (37+0) och har sedan 2-3 veckor tillbaka haft högt blodtryck. Vid dom flesta mätningar senaste veckorna har det legat över 140/90, men vissa gånger lite under. Dvs inget alarmerande högt blodtryck och jag har ingen äggvita i urinen. Men jag har kämpat med mycket huvudvärk och yrsel och känt mig allmänt omtöcknad och frånvarande. Är också väldigt svullen och har gått upp mycket i vikt (vätska) samt är väldigt andfådd och trött.

Har varit in på förlossningen på koll för ca 1 vecka sen och då mådde bebisen bra. Det gjordes CTG, tillväxtkontroll, ultraljud etc. Allt såg bra ut då vilket var skönt!

Men idag var jag hos BM på koll (vilket jag är 2-3 ggr/vecka nu pga blodtrycket) och då var först trycket på 146/104 efter ca 10 min vila och sen efter ytterligare lite vila 135/101. Fortfarande ingen äggvita i urinen så barnmorskan sa bara att jag skulle komma tillbaka på onsdag igen för en ny koll. Men är inte över 100 i undertryck lite väl högt? Vad ska man göra? Hur länge kan man gå med högt blodtryck innan det påverkar bebisen? Jag känner mig redan väldigt påverkad och omtöcknad.

Någon med liknande erfarenheter? Hur gick det för er? Har hört att vissa blir igångsatta pga enbart för högt blodtryck.

• Carabellis kusp

Usch, nu går min oro på högvarv igen. Kände bebisen röra sig i natt, men sedan helt stilla under förmiddagen. Sprang in på mvc och fick bekräfta att hjärtat slår, men ska nu till ds för ctg.

• Smilla80
    Madski skrev 2016-02-29 12:36:51 följande:

Jag har nog lite för mycket, haha.. Har handlat på mig en del (mer än jag trodde när jag väl la fram allt, haha, läs typ hela newbiesortimentey), fick sen en påse kläder av en kompis och igår tog jag fram dotterns neutrala kläder också.. Så vi har så att det räcker och blir över av stl 56 (även en hel del 62), lite i stl 50, men tror att det blir som med dottern att 56 kommer användas mest.. Saknar endast fleeceoverall nu för den kunde jag inte hitta..

Haha, men hellre för mkt än för lite! Är ju SÅ kul med bebiskläder också! :)
Svar på tråden Marsbebis 2016