• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • LisaKMB
    hannis12345 skrev 2016-03-10 03:21:04 följande:

Igår natt kom våran lilla prinsessa;)

Va öppen 9 cm när vi kom in så det gick på 3,5h från vi kom in!

Sååå mysigt att äntligen ha henne här!

Bf+8 blev det!

Stort grattis!!
  • Carabellis kusp
    Elenic skrev 2016-03-10 10:09:07 följande:

De har inte klassats som stora iom att de varit precis under 4,5 kg - vilket är gränsen. Men de har varit stora för tiden på kurvorna. Vilket är lite lustigt då jag snarare är av den mindre sorten. (Ingen har fattat vart de där bebisarna fått plats.) Nu är det ju ny pappa också, och han var STOR när han föddes (jättehuvud och 5 kg) så nu talar ju generna också för ett stort barn. Däremot har jag ju ett litet SF varför de inte tycker att TUL känns nödvändigt. (Förra gångerna har SF varit normalt eller till och med lite över normalt.) Så jag kanske nojjar i onödan. ;)

Och gulle, ja - för att slippa den här bäckensmärtan vore det ju fett nice om vi snarare pratade en än tre veckor till i det här tillståndet faktiskt...

kram!

Då förstår jag verkligen att du är bekymrad. Strax under 4,5 kg känns som ett stort barn, särskilt om man inte är storvuxen. Jag förstår mig inte riktigt på hur barnens storlek bestäms; jag vägde 4,1 vid BF + 16, medan min dotter vägde 3,25 på BF+12. Kanske den lille bebis maken var väger in? Han vägde bara 3 kg. Å andra sidan borde väl naturen vara smartare än så? Att en kvinna får ett barn som hennes bäcken klarar istället för ett som liknar mannen. Alla kvinnor i min släkt har fött barn på minst 4 kg. Kan iofs tilläggas att de haft stora viktökningar om minst 20 kg medan jag landat på ca 13-14.

Jag har på känn att vi är på ds samtidigt. Typ 21 mars när jag sätts igång, hehe.
  • Madski
    Carabellis kusp skrev 2016-03-10 10:37:29 följande:
    Då förstår jag verkligen att du är bekymrad. Strax under 4,5 kg känns som ett stort barn, särskilt om man inte är storvuxen. Jag förstår mig inte riktigt på hur barnens storlek bestäms; jag vägde 4,1 vid BF + 16, medan min dotter vägde 3,25 på BF+12. Kanske den lille bebis maken var väger in? Han vägde bara 3 kg. Å andra sidan borde väl naturen vara smartare än så? Att en kvinna får ett barn som hennes bäcken klarar istället för ett som liknar mannen. Alla kvinnor i min släkt har fött barn på minst 4 kg. Kan iofs tilläggas att de haft stora viktökningar om minst 20 kg medan jag landat på ca 13-14.

Jag har på känn att vi är på ds samtidigt. Typ 21 mars när jag sätts igång, hehe.
    Dottern vägde 3960g och det tyckte jag var stort.. 4,5kg är en stoooor bebis enligt mig..

Ja, vem vet, vi alla kanske ses på ds.. Jag har ju bf den 24e och tyvärr går jag nog över tiden, men hoppet är det sista som överger mig.. Att fl startar imorgon skulle kännas helt ok., idag inte lika bra, men jag är inte den som är den om det skulle dra igång, haha..men oddsen på att föda två veckor före bf känns vän sådär iom historiken med bf+10, Gaaah isf är det en aprilbebis..
  • Elenic

Tja, jag vet inte heller... Jag var liten när jag föddes, under tre kilo, och andra barnens pappa var normal. Och ändå fick vi stora bebisar. Jag hade inte högt socker och gick inte upp massor i vikt. BM pratade om att det kan vara för att jag är sån tränings/näringsivrare, att barnen helt enkelt fick mycket näring och syre i livmodern pga. att jag "ger kroppen bra grejer". Men jag vet inte...

Nu som sagt var pappan som bebis större och jag är nog mest oroad för Homf:et -  han har verkligen JÄTTEHUVUD och jag har typ stl.34/36 över höfterna dvs. ingen jättebäcken direkt... Men, jag har ju foglossning från helvetet så det är väl bara att töja ut det gissar jag. Låter skönt. ;)

Haha, det vore väl toppen om vi var på DS samtidigt! Håll ögonen öppna efter en rödhårig tjej runt 1,65 (med en man med jättehuvud ;) ;) ) så är det kanske jag. Men jag är ju rädd att det snarare blir 1:a april för mig...(dotterns mardröm)
  • Elenic

Fast när jag tanker på det, inte alls toppen om vi är där samtidigt - du ska inte behöva gå 11 dagar till tycker jag, så det så!
  • Elenic
    Madski skrev 2016-03-10 10:45:35 följande:
    Dottern vägde 3960g och det tyckte jag var stort.. 4,5kg är en stoooor bebis enligt mig..

Ja, vem vet, vi alla kanske ses på ds.. Jag har ju bf den 24e och tyvärr går jag nog över tiden, men hoppet är det sista som överger mig.. Att fl startar imorgon skulle kännas helt ok., idag inte lika bra, men jag är inte den som är den om det skulle dra igång, haha..men oddsen på att föda två veckor före bf känns vän sådär iom historiken med bf+10, Gaaah isf är det en aprilbebis..
    Jag håller med, jag tycker också att de varit stora. Men det är verkligen inget som min BM brytt sig om... Men jag ska ta upp det när jag ska dit på måndag. För jag vill nog gärna bli igångsatt före 42+0 om hen verkar vara i samma storleksordning. (Har ju iofs sluppit igångsättning förut, men...)

+10 med första säger väl iofs ingenting? Har för mig att det är genomsnittet för första barnet. :) Har man som jag plussat mycket med TVÅ så talar det ju för en aprilbebis här med.. (bf 20/3)

Säger också som du, idag orkar jag inte föda barn, har sovit alldeles för dåligt. Nästa helg vore egentligen optimalt, då är barnen upptagna med annat och jag har hunnit allt jag ska. Så typ på bf alltså. Men hellre nu än i april...
  • Elenic

Apropå det här med bf och gå över tiden och sådär..

På både KUB och UL så daterades ju graviditeten annorlunda än enligt senaste mens. Enligt SM skulle jag ha bf 25/3, men KUB sa 18/3 och UL 20/3. (Så 20:e är den "officiella" siffran.

Däremot är det ju så att jag ju VET när bebisen är gjord. Jag hade sista mens 19/6, iom det borde jag haft ägglossning 3/7. (Har väldigt regelbunden 28-dagarscykel.) Och även om ÄL skedde tidigare (kan mkt väl vara så att jag har ÄL bara 8-10 dagar efter mens) så VET jag ju att helgen 3-5 juli var jag och maken på Golfherrgård och hade det mysigt på många sätt (speciellt såna där som man inte riktigt får till när man har barn liggandes sovandes i sängen bredvid en...) Så före 3/7 kan inte bebisen vara gjord. Och är den gjord 3/7 är bf 25/3. Men det här lyssnar ju inte MVC på utan de går ju rakt av på UL-datumet.

Det här är ju inte jättekul siffror egentligen, då det innebär att jag egentligen skulle ha nästan en vecka TILL att gå innan jag är klar. Men, samtidigt viktiga tycker jag, för det är ju onödigt att bli igångsatt för överburenhet om man de facto inte är överburen, eller hur?

Hur har era UL-datum förhållit sig till senaste mens och (om ni känner till) när bebisen tillverkades?

• Smilla80

Kan instämma i att man inte är riktigt lika rörlig längre! Har precis varit ute på en skogspromenad i djup snö så jag verkligen fick pulsa fram (pust) - den rundan tog liiiite längre tid än vad den brukar göra annars! Tycker att man känner sig väldigt gravid bara man är ute och leker med barnen i snön och bygger snögubbar och snögrottor eller åker pulka, man är inte riktigt lika smidig längre, haha... tar emot lite grann när man böjer sig ner efter snö om man säger så... och ner i pulkan går bra, men UPP...! Herregud vilken syn!

• Frida Li
    Smilla80 skrev 2016-03-10 12:01:15 följande:

Kan instämma i att man inte är riktigt lika rörlig längre! Har precis varit ute på en skogspromenad i djup snö så jag verkligen fick pulsa fram (pust) - den rundan tog liiiite längre tid än vad den brukar göra annars! Tycker att man känner sig väldigt gravid bara man är ute och leker med barnen i snön och bygger snögubbar och snögrottor eller åker pulka, man är inte riktigt lika smidig längre, haha... tar emot lite grann när man böjer sig ner efter snö om man säger så... och ner i pulkan går bra, men UPP...! Herregud vilken syn!

Vart bor du någonstans? I Skåne har våren kommit, 7 grader o solen tittar fram :)
  • Smilla80
    Frida Li skrev 2016-03-10 12:25:23 följande:
    Vart bor du någonstans? I Skåne har våren kommit, 7 grader o solen tittar fram :)
    Åh vad härligt! Solig  Bor i Småland, så inte så långt ifrån dig ändå! Här skiner också solen ofta om dagarna på sistone, men det ligger ändå rätt mycket snö. Fina dagar!
Svar på tråden Marsbebis 2016