• samanta1234

duschar i två timmar

fyy hatar att tvätta hår och kroppen. Det tar två timmar för mig. Försöker att minska tid men det går inte. det blir två timmar ibland 1.5 timmar. Min man bråkar alltid.

hur länge tvättar ni er

• Svar på tråden duschar i två timmar
  • Let it Rain
    Zadre skrev 2015-07-20 12:29:52 följande:
    Allt man inte behöver stå i dushen för (dvs det fetade) räknar inte jag som dushtid. Hur lång tid använder du de facto dushen, dvs tvätta kroppen samt hår?

Och helt seriöst, vatten och en tvättlapp är allt som behövs till ansiktet. Ansiktsprodukter? Slöseri med pengar (och i detta fall även tid).
    Om jag ska göra det snabbast möjligt: 25 min dusch + 15 minuter hårtvätt.

Jag anser verkligen inte att man bör skippa ansiktsprodukterna. Huden behöver såväl fuktighetskräm som solskydd. Jag skulle inte gå utomhus utan detta i ansiktet. Jag anser att det är viktigt att sköta sin hy såväl genom kost som bra hudvårdsprodukter. Du får givetvis anse vad du vill om saken, men jag är mycket nöjd med resultatet jag fått och tänker därför fortsätta med detta.
  • Zadre
    Let it Rain skrev 2015-07-20 12:59:53 följande:

Jag anser verkligen inte att man bör skippa ansiktsprodukterna. Huden behöver såväl fuktighetskräm som solskydd. Jag skulle inte gå utomhus utan detta i ansiktet. Jag anser att det är viktigt att sköta sin hy såväl genom kost som bra hudvårdsprodukter. Du får givetvis anse vad du vill om saken, men jag är mycket nöjd med resultatet jag fått och tänker därför fortsätta med detta.
    Men det är isåfall inte så farligt. Fortfarande mycket tycker jag men inte så illa som det lät från början. Skulle tro att det din man klagar på är din occupation av badrummet. Låser du så han inte kan komma in och använda det om han behöver?

Självklart ska man ta hand om sej, men till det behövs inga ansiktsprodukter. Tvivlar på att de gör nånting öht.
  • earthchild

För mig tar det cirka fem minuter i duschen. Sköljer av mig, tvålar in hela kroppen inkl. ansikte, sköljer av igen, färdig.
    Efter duschen smörjer jag in ansikte med ansiktskräm och tar något sprut parfym om jag kommer ihåg.
    Ungefär en gång i veckan schamponerar jag håret, det tar cirka fem minuter extra.
    Om jag vill lyxa till det eller känner mig torr smörjer jag in mig med bodybutter efteråt (kanske 2-3 gånger i månaden), tar några minuter.
    Duschar vanligtvis en gång om dagen.
    Rakar mig inte. (Någon gång kan jag få ett infall och raka benen eller så, men det ingår verkligen inte i någon rutin.)

Är ren, luktar gott och får komplimanger för min doft. Har finfin, problemfri hud.

• sextiotalist
    Let it Rain skrev 2015-07-20 12:59:53 följande:

Jag klarade mig utmärkt utan fuktighetskräm fram till klimakteriet

Men så sminkar jag mig inte och använder inte tvål i ansiktet, jag hade en jättefin hy. Däremot så var min hy urkass när jag sminkade mig dagligen och använde krämer

Krämen behövs för att ersätta det du tar bort, men kan aldrig ersättas fullt ut.

Så länge du inte solar så räcker det med en hatt eller keps så skyddar du ansiktet tillräckligt

Dvs det är inget kroppen behöver. Men när man tar bort det naturliga skyddet via för mycket tvättning och tvål så måste något tillsättas
  • Let it Rain
    sextiotalist skrev 2015-07-20 13:22:19 följande:
    Jag klarade mig utmärkt utan fuktighetskräm fram till klimakteriet

Men så sminkar jag mig inte och använder inte tvål i ansiktet, jag hade en jättefin hy. Däremot så var min hy urkass när jag sminkade mig dagligen och använde krämer

Krämen behövs för att ersätta det du tar bort, men kan aldrig ersättas fullt ut.

Så länge du inte solar så räcker det med en hatt eller keps så skyddar du ansiktet tillräckligt

Dvs det är inget kroppen behöver. Men när man tar bort det naturliga skyddet via för mycket tvättning och tvål så måste något tillsättas
    Vem har sagt något om tvål? Jag använder varken smink eller tvål.

Nåväl, orkar inte tjafsa mer om detta.
  • K grrl
    Zadre skrev 2015-07-20 13:05:46 följande:
    Men det är isåfall inte så farligt. Fortfarande mycket tycker jag men inte så illa som det lät från början. Skulle tro att det din man klagar på är din occupation av badrummet. Låser du så han inte kan komma in och använda det om han behöver?

Självklart ska man ta hand om sej, men till det behövs inga ansiktsprodukter. Tvivlar på att de gör nånting öht.
    För min del gör de enorm skillnad. Den ansiktskräm jag använder gör att jag slipper använda antibiotika mot rosacean. Den är svindyr men gör att jag bara har lite rosiga kinder utan utslag.
  • Digestive
    samanta1234 skrev 2015-07-19 11:11:29 följande:

ni säger att det tar för er 5-10 min  för mig tar det 5 min att ta av kläder haha

tror ni att ni blir rena så fort

man måste massera håret och skölja ordentligt och kroppen måste sköljas

håret tvättas noga

Massage under varmt vatten fungerar inte särskilt effektivt för annat än muskelskador och dylikt. Borsta med svinborste och massera hårbotten någon timme innan duschen istället, då stimuleras hårsäckarna bättre och en svinborste tar även bort död hud väldigt effektivt.

När det kommer till renlighet så gäller det främst att förstå hur smuts och hår fungerar. Att få bort smuts enklast görs genom att tvätt håret med först lite schampoo och sedan en andra gång med vanlig dos schampoo. På så vis så löses smutsen först upp och tvättas ur andra gången.

Samma princip fungerar på hela kroppen.

Använd balsam. Det stänger igen fibrerna i hårstrået samt tar bort statisk elektricitet väldigt effektivt - smuts sköljs ur allt lättare och stängda fibrer förebygger slitage.

Att duscha varmt så länge varje gång utvecklar i slutändan bara hudproblem. Bättre att göra det effektivt och rätt, istället för att överprestera fel. Inget kul med svampinfektioner, eksem med mera senare i livet.
  • haveyouseenalittlegirl

För mig tar det mellan en halv/en timme. I alla fall när jag gör allt, vilket jag gör varrannan/var tredje dag. Först duscha av sig så ja blir blöt, stäng av vattnet å skrubba hela kroppen. Skölja av "skrubbet" å sen tvåla in hela kroppen och raka allt som ska rakas. Skölja kroppen, tvätta hår, skölja ut, i med inpackning, fila fötter å skölja en sista gång. När jag bara tvålar in kroppet å så tar det ca 5 minuter, men ja känner stubb, håret blir fett å då känner jag mig inte lika fräsch - alltså inte lika ren. Jag ser en ompysslad dusch som lite vardagslyx å tänker inte sluta med det :)

• Zadre
    samanta1234 skrev 2015-07-19 11:11:29 följande:

ni säger att det tar för er 5-10 min Skrattande för mig tar det 5 min att ta av kläder haha
    tror ni att ni blir rena så fort
    man måste massera håret och skölja ordentligt och kroppen måste sköljas
    håret tvättas noga

Hur gör man om det tar fem min bara att klä av sej? Tar max 30 sek för mej.
    Och ja, jag blir ren på 5-10 min.
    Man "måste" ingenting. Jag använder bara balsam (kör balsammetoden), masserar kanske 30 sek innan jag går över till att tvåla in kroppen och skrubba med tvättlapp (och när jag säger skrubba så menar jag inte skrubba skinnet av mej i en kvart. Så skitig är jag inte, räcker med nån minut) medans balsamet verkar. Rakning tar inte heller mer än nån minut de gånger jag gör det. Sammanlagt ca 5-10 min i dushen.
    Förstår verkligen inte varför folk krånglar till det så himla mycket.
  • MrsPJ

Om jag bara tvättar kropp och ansikte tar det 5 minuter. Med hårtvätt inkl inpackning (nödvändigt, annars blir håret flygigt) tar det nog 15 min och med benrakning 20 min om jag är snabb. Tvättar håret var 4e dag. Står nog max 30 min om jag tar extra tid på mig med ryggskrubb och så. Hur det kan ta över 1 timme är för mig obegripligt.

• Pymsan
    MrsPJ skrev 2015-07-20 21:05:57 följande:

Om jag bara tvättar kropp och ansikte tar det 5 minuter. Med hårtvätt inkl inpackning (nödvändigt, annars blir håret flygigt) tar det nog 15 min och med benrakning 20 min om jag är snabb. Tvättar håret var 4e dag. Står nog max 30 min om jag tar extra tid på mig med ryggskrubb och så. Hur det kan ta över 1 timme är för mig obegripligt.

Håller med fullständigt. En vanlig vardagsdusch så tvättas hår och kropp - spolar av, klar. 5 min typ. Om jag rakar benen etc tar det väl 10 min till. Skulle jag verkligen slå på stort o köra peeling på kroppen o hårinpackning skulle jag nog komma upp i en halvtimme. Skulle för mitt liv inte kunna fördriva mer tid än så i duschen.
  • Let it Rain
    Zadre skrev 2015-07-20 13:05:46 följande:

Än så länge har jag bott ensam, så jag har sluppit det problemet i vardagen.
  • Zadre
    Let it Rain skrev 2015-07-20 23:29:18 följande:
    Än så länge har jag bott ensam, så jag har sluppit det problemet i vardagen.
    Ah, det var inte du som skrev TS. Då var det inget. :)
  • Let it Rain
    Zadre skrev 2015-07-21 05:54:53 följande:
    Ah, det var inte du som skrev TS. Då var det inget. :)
    Inte jag, nej.

Jag höll bara med TS om att det tar tid.
Svar på tråden duschar i två timmar