• samanta1234

duschar i två timmar

fyy hatar att tvätta hår och kroppen. Det tar två timmar för mig. Försöker att minska tid men det går inte. det blir två timmar ibland 1.5 timmar. Min man bråkar alltid.

hur länge tvättar ni er

• Svar på tråden duschar i två timmar
  • Halal

Men snälla, självklart står vi inte och låter vattnet rinna i 2 timmar! Man her alltid på och stänger av vattnet. Tänk lite och sluta vara så pinsamma.

Jag är en av dom som kör med balja med lite vatten i också. Då jag är väldigt miljömedveten och bryr mig om vår värld. Det är endast mitt hår som oftast får rinnande vatten, och jag tvättar håret 1 gång i veckan.

• Aspie

Jag har aldrig duschat i 2 timmar sträck, men jag har gjort det sammanlagt under en dag förut. Duschade minst 3 gånger om dagen under drygt ett år. OCD så det bara skrek av det. En dusch om dagen räcker för mig numera och nu tar det kanske 5-10 min. Lite längre tid om jag bara vill stå där under det varma vattnet. När jag tvättar håret tar det kanske 10 min extra.

• LaLola
    Halal skrev 2015-07-19 16:40:21 följande:

Men snälla, självklart står vi inte och låter vattnet rinna i 2 timmar! Man her alltid på och stänger av vattnet. Tänk lite och sluta vara så pinsamma.

Jag är en av dom som kör med balja med lite vatten i också. Då jag är väldigt miljömedveten och bryr mig om vår värld. Det är endast mitt hår som oftast får rinnande vatten, och jag tvättar håret 1 gång i veckan.

Skulle det vara självklart? Nä, inte det minsta. Jag tvivlar på att alla 2-timmarsduschare stänger av vattnet emellanåt.
  • Halal

Men för mig är det självklart va! Du tror jag har koll på exakt alla i hela världen som duschar i 2 timmar om dom stänger av vattnet emellanåt eller ej? Så klart jag inte kan tala för alla människor. Tänk till lite och sluta vara dryg.

• K grrl
    Let it Rain skrev 2015-07-19 15:15:56 följande:
    Ytterligare en som förstår, så bra!

Den typen av 10-minutersduschning som övriga beskriver bedriver jag endast på gymmet, när jag redan duschat en gång innan samma dag.

Men det du beskriver är fullständigt normalt även för mig. Jag har dessutom alltid fått uppskattande komplimanger från pojkvänner med anledning av min hygien. Det är oerhört viktigt för mig att både vara slätrakad, väldoftande, ren, använda ordentliga rengöringsprodukter, smörja in mig med såväl kroppskräm som -olja och massera in det i huden. Det gör man inte på fem minuter.

Visst har jag kunnat få en del pikar om att rappa på i badrummet genom åren, men oftast har det varit samma personer som sedan sagt att de ändå tyckt att det varit väl värt det med tanke på resultatet.
    Alltså, jag räknar inte att smörja in sig efter duschen som att duscha. Duscha för mig är den tid från det att jag kliver in i duschen till det att jag kliver ut ur duschen. Vi har egen brunn som kan sina, så det vore helt ohållbart att duscha i en timme varje gång, jag har gärna dricksvatten kvar.

Rakar jag mig, använder skrubbvante etc tar det givetvis längre tid, men en normal dusch för mig är från det att jag slår på till det att jag slår av vattnet, mellan 5 och 10 minuter. Det handlar om flera saker:

- jag gymmar, och det innebär att jag måste duscha ofta, så jag ägnar inte överdrivet mycket tid i duschen.
    - rakningen sköter jag på andra tider än när jag tar vardagliga duschar.
    - Jag har rosacea, och jag ser helst inte ut som en vattenmelon i ansiktet - jag är rädd om min hy.
    - Jag har hår som räcker ner till öronen, så det går fort att tvätta.
    - Jag börjar jobba tidigt på morgonen och har lång restid. Skulle mina duschar ta längre tid än 5-10 minuter skulle jag behöva kliva upp tidigare än 05.30, som jag kliver upp nu. Nej tack. Tar hellre ett bad då och då.

Efter en dusch (då jag faktiskt blir helt ren) smörjer jag in mig ordentligt på både ansikte och kropp. Även jag får komplimanger för hur jag luktar, trots att jag inte använder parfym.

Ni som duschar i en timme, jobbar ni inte?
  • Åsa
    Halal skrev 2015-07-19 14:58:07 följande:

/.../ Har underbar hud och hår tack vare för att jag tar hand om den så bra!

Det är snarare trots att du misshandlar den med så mycket vatten dagligen. Troligen har du toppenkvalitet på din hud från början; någon med känslig hud hade fått hudproblem långt under din duschfrekvens och längd på dusch.

Sedan är det ju ett kvalificerat slöseri med naturresurser (varför inte bada åtminstone om man ändå ska ha vatten runt kroppen så länge) men det är ju en annan historia.
  • Åsa

För egen del: En kvart-tjugo minuter kanske, varav fyra-fem med rinnande vatten. Midjelångt hår. Tvättar jag inte håret så 1-2 minuter (fast då kan jag lika gärna blaska av mig utan dusch). Fast jag badar länge ibland.

• sextiotalist

En månad ute på landet med egen brunn och brist på grundvatten och du kommer inse att du kan bli lika ren ute två-timmarsduschar och du kommer återfå balansen i huden.

Min dusch, max tio minuter och är ren efteråt

• samanta1234
    Gert skrev 2015-07-19 16:17:25 följande:

Ni som duschar så pass länge vet nog inte att vattenånga som kommer från duschen innehåller klor vilket är giftigt att andas. Om ni ofta har huvudvärk och andningssvårigheter har det säkerligen med det att göra. Om det finns bruna fläckar på tak och väggar är det antagligen fuktskador som har uppstått av när nu har duschat.

Ni verkar heller inte veta på att jordens vattenreserver håller på att ta slut. Tänk på barnens framtid och sluta var så förbaskat egoistiska!

www.svt.se/nyheter/utrikes/varldens-vattenreserver-sinar-allt-snabbare

jag har märkt hur taket blir. du har faktiskt rätt
  • Vestra

Som vissa av er beskriver med inpackningar, skrubbande, filande osv så tar det närmare 2 timmar för mig med. Men inte står jag i duschen under hela den tiden. Och inte är vattnet på.
    Och långt ifrån varje dusch är den typen av dusch. Oftast delar jag upp det. Filar fötter en dag, skrubbar kroppen nästa, rakar tredje, inpackningen sitter i under tiden.

Har långt, tjockt hår. För mig tar en normaldusch med 1 extra moment (fotfilning, rakning eller skrubbande) 15 minuter.

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
Svar på tråden duschar i två timmar