• Sophie13

BF april 2016

Hej!

Ja, då var det dags igen :) Andra barnet för oss, plussade i förrgår. Nervöst men väldigt spännande. Men hur orkar man en 2-åring samtidigt?;)

Några fler som precis plussat?

• Svar på tråden BF april 2016
  • bine87

Någon annan som tänkt använda tygblöjor eller har använt till tidigare barn?

• Pauliina

Här sitter man och kolla på one born every minute och längtar till förlossning :)

• Milleman
    bine87 skrev 2015-09-29 11:03:19 följande:

Någon annan som tänkt använda tygblöjor eller har använt till tidigare barn?

Ja vi kommer ha det när vi är hemma för att spara på ekonomi och miljö :) tänkte köpa ett baspaket på 6 allt-i-ett-blöjor (ca 600 . Om man använder minst 3 av de per dag under ett år har man sparat in 1100 blöjor. Vad är det i pengar? Ca 2500?
    Men vi kommer inte ha det när vi bor på vår båt då vi inte har tvättmaskin. Kommer även ha med engångs när vi ska iväg.
    Jag är mer för tygblöjor än min man så det blir en bra kompromiss :)

Tygblöjor är enklare än vad många tror. Det är inte som förr i tiden. Idag ser de nästan ut som vanliga blöjor :)
  • bine87
    Milleman skrev 2015-09-29 16:55:03 följande:

Ja vi kommer ha det när vi är hemma för att spara på ekonomi och miljö :) tänkte köpa ett baspaket på 6 allt-i-ett-blöjor (ca 600 . Om man använder minst 3 av de per dag under ett år har man sparat in 1100 blöjor. Vad är det i pengar? Ca 2500?

Men vi kommer inte ha det när vi bor på vår båt då vi inte har tvättmaskin. Kommer även ha med engångs när vi ska iväg.

Tygblöjor är enklare än vad många tror. Det är inte som förr i tiden. Idag ser de nästan ut som vanliga blöjor :)

Jo jag började prata om det med min familj då det för mig är en självklarhet att använda tygblöjor. Dom var allt annat än positiva till det. Men dom förstod nog när jag väl började prata att det inte behövde vara så tokigt som dom inbillade sig.
  • squib
    Milleman skrev 2015-09-29 16:55:03 följande:

bine87 skrev 2015-09-29 17:46:24 följande:

Jo jag började prata om det med min familj då det för mig är en självklarhet att använda tygblöjor. Dom var allt annat än positiva till det. Men dom förstod nog när jag väl började prata att det inte behövde vara så tokigt som dom inbillade sig.

Konstigt att övriga i familjen ska motsätta sig. Jag möter också samma motstånd hemma. Trist när man vill spara pengar ovh tänka på miljön.

Var ska du köpa baspaketet, milleman?!
  • TrollongarnasMamma
    Issi skrev 2015-09-29 08:38:36 följande:

Ja det kan ändras lite fram och tillbaka. Jag litar inte riktigt på de där mätningarna faktiskt utan håller mig till sista mens fortfarande då jag har haft så regelbunden. När jag fick min dotter blev jag tillbakaflyttad en vecka på RUL, om det hade stämt så hade jag inte kunnat testa positivt när jag gjorde och hon föddes innan BF, närmare det jag räknat ut från början. En annan kompis blev framflyttad 10 dagar (!) på RUL, vilket skulle ha inneburit att hon blev gravid när hon hade mens. Hon gick över två veckor över den tiden och fick bli igångsatt men hade man räknat från sista mens gick hon bara över 4 dagar vilket ju inte alls är konstigt. Alltså, min ståndpunkt är att om man har haft regelbunden mens och vet typ när ägglossning var så kan man nog gå på det (med det nya datumet i huvudet förstås).

Jojo det är jag med på. Nu flyttades jag fyra dagar vid ultraljudet(kub) i vecka 13 och funderar mer på om det är möjligt att det då kan ändras vid rul.
  • Milleman
    squib skrev 2015-09-29 19:06:50 följande:
    bine87 skrev 2015-09-29 17:46:24 följande:

Konstigt att övriga i familjen ska motsätta sig. Jag möter också samma motstånd hemma. Trist när man vill spara pengar ovh tänka på miljön.

Var ska du köpa baspaketet, milleman?!
    Det jag tittat på är Retropi. Googla det. Det är enfärgade blöjor dock, lite kul med mönstrat också. Men jag ska sy ganska mycket mönstrade kläder och då kanske det är skönt med enfärgade blöjor :)
  • Milleman
    Milleman skrev 2015-09-29 22:06:40 följande:
    Det jag tittat på är Retropi. Googla det. Det är enfärgade blöjor dock, lite kul med mönstrat också. Men jag ska sy ganska mycket mönstrade kläder och då kanske det är skönt med enfärgade blöjor :)
    Helvita allt-i-ett blöjor kommer jag köpa på Littlebloom.

Det finns ju flera olika sorters tygblöjor men här blir det allt-i-ett trots att man behöver tvätta hela blöjan varje gång. Det känns som det passar oss bäst!
  • bine87

Jag har kollat på ebay. Sökt på bamboo diapers aio. Tycker att man kan hitta saker till bra priser och fri frakt. 60 kr för en blöja så då får man ju dubbla antalet för 600 istället för 5 för 650.

• Issi
    TrollongarnasMamma skrev 2015-09-29 21:36:51 följande:
    Jojo det är jag med på. Nu flyttades jag fyra dagar vid ultraljudet(kub) i vecka 13 och funderar mer på om det är möjligt att det då kan ändras vid rul.
    Mitt svar är då att ja, det kan ändras igen =)
Svar på tråden BF april 2016