• Sophie13

BF april 2016

Hej!

Ja, då var det dags igen :) Andra barnet för oss, plussade i förrgår. Nervöst men väldigt spännande. Men hur orkar man en 2-åring samtidigt?;)

Några fler som precis plussat?

• Svar på tråden BF april 2016
  • chma

Hej. Tänkte också hoppa in här. Första graviditeten (11+0) beräknad den 28/4. Jag gjorde ett tidigt ultraljud i vecka 7+5 då jag inte visste hur långt gången jag var. Fanns då hjärtljud vilket var kul att se. Men tycker ändå att man tvekar på om graviditeten verkligen är på riktigt! Känner ni också så? Jag har bokat ett kub test 23/10 där dom gör ett nytt ultraljud bla. Någon som gjort ett sådant? Lite nervös inför detta. Hoppas ni andra mår bra :)

• chma
    Bozzy skrev 2015-10-09 21:22:35 följande:

Hoppar in här jag med. Väntar mitt första barn och jag är i vecka 11+1, beräknad 27/4. Har inte varit på Mvc än då de inte hade tid för mig förrän på fredag i nästa vecka, ringde ändå för 4 veckor sen. 

Jag har inte heller fått skriva in mig än på riktigt. Jag ska göra min andra inskrivning den 19/10. Den första jag hade var inte så viktig förutom att dom fråga lite hur jag mådde och så. Den andra skulle ta upp mot 1.5 h fick jag veta :)
  • Bozzy
    chma skrev 2015-10-09 23:32:10 följande:
    Jag har inte heller fått skriva in mig än på riktigt. Jag ska göra min andra inskrivning den 19/10. Den första jag hade var inte så viktig förutom att dom fråga lite hur jag mådde och så. Den andra skulle ta upp mot 1.5 h fick jag veta :)

Skulle egentligen haft ett första där de går igenom kost, träning osv jag också men efter att ha pratat med BM i telefon när jag bokade tid så tyckte varken hon eller jag att det behövdes då jag har koll på det. 

Ja det andra skulle ta över 1 h sa hon till mig också. De gör förresten inte ett fullständigt KUB här utan det är visst bara ett prov de tar så det tänkte jag inte göra. Ska försöka se om jag kan komma undan från glukosbelastningen också för jag blir som en duracellkanin på uppåttjack med värsta baksmällan efteråt om jag får i mig för mycket socker. :p

• SarahJ
    Flerattälska skrev 2015-10-09 21:07:38 följande:

Åh så roligt att ha ett datum att räkna ner till. Här bokar bm tiden för rul under andra inskrivningssamtalet. Får troligen en tid i slutet av november också.

Har inte gjort nån sockerbelastningstest men har förstått att det tar sin tid. Håller tummarna för att du får ett bra resultat. Har du några känningar av socker själv?

Inga känningar av sockret. Här måste alla göra det efter v 20, men har man för högt bmi, som jag, så måste man göra det en gång före också. Hade riktigt fina värden med dottern. Det jobbigaste är att man måste sitta där i två timmar. Nu fick jag tid först kl 8.30 så det blir en sen frukost....
  • chma
    Bozzy skrev 2015-10-10 00:13:47 följande:

Skulle egentligen haft ett första där de går igenom kost, träning osv jag också men efter att ha pratat med BM i telefon när jag bokade tid så tyckte varken hon eller jag att det behövdes då jag har koll på det. 

Ja det andra skulle ta över 1 h sa hon till mig också. De gör förresten inte ett fullständigt KUB här utan det är visst bara ett prov de tar så det tänkte jag inte göra. Ska försöka se om jag kan komma undan från glukosbelastningen också för jag blir som en duracellkanin på uppåttjack med värsta baksmällan efteråt om jag får i mig för mycket socker. :p

Ja jag kände att det första samtalet var ganska onödigt. Skönt att du slapp det. Nee i min stad erbjuder de inte heller kub men har bokat tid i gbg och betalar själv för att göra det. Allt för att lugna mig själv då jag övertänker det mesta. Men denna glukosbelastningen, är det något alla måste göra oxh när isåfall? Haha jag förstår att du gärna slipper.
  • Bozzy
    chma skrev 2015-10-10 01:21:07 följande:
    Ja jag kände att det första samtalet var ganska onödigt. Skönt att du slapp det. Nee i min stad erbjuder de inte heller kub men har bokat tid i gbg och betalar själv för att göra det. Allt för att lugna mig själv då jag övertänker det mesta. Men denna glukosbelastningen, är det något alla måste göra oxh när isåfall? Haha jag förstår att du gärna slipper.

Ah klart man ska göra det om man är orolig, jag själv är inte så orolig om det skulle bli kromosomavvikelser eller om barnet skulle ha dött. Känner ett väldigt konstigt lugn över mig att detta kommer att ordna sig. 

Ja alla måste göra det iaf en gång men har man högt BMI så finns risken att man får göra ett tidigt sådant test också. Tror de normalt gör det efter vecka 18 eller något sånt annars (har inte helt koll där). Och jag är överviktig så BM varnade mig redan när jag bokade tid men jag ska diskutera det på fredag och se om det behövs eller räcker med att jag håller den kosten jag håller.

Med tanke på att mina vänner har det väldigt kul åt min läsk"fyllor" och säger att jag inte borde dricka det alls så vet jag inte om det är någon bra idé att utsätta mitt barn för det där.

• Milleman
    chma skrev 2015-10-10 01:21:07 följande:
    Nej det beror på var i Sverige du bor. Alla mina vänner i Skåne har gjort det men i Göteborg, där jag bor nu, vet jag bara att man gör det vid misstanke om graviditetsdiabetes.
    Det är märkligt att det ser olika ut i vården beroende på var man bor. Det borde finnas en standard.
    Samma gäller ultraljud. I Göteborg erbjuds bara RUL medan i Skåne (?) får man ett senare med.
  • SarahJ

Där jag bor så får vi ul först i v9-11, sen 17-19 och det sista i v 36-37. Sen blir alla erbjudna kub.

• Idilia

Jag har diabetes i släkten så jag måste göra ett sockerbelastningstest. Men inte förrän runt vecka 28, så det blir i januari. Tycker medt det är krångligt att vara borta från jobbet så länge, 2,5-3 timmar och så har jag en halvtimme till jobbet.

• chma
    Bozzy skrev 2015-10-10 01:38:39 följande:

Ah klart man ska göra det om man är orolig, jag själv är inte så orolig om det skulle bli kromosomavvikelser eller om barnet skulle ha dött. Känner ett väldigt konstigt lugn över mig att detta kommer att ordna sig. 

Ja alla måste göra det iaf en gång men har man högt BMI så finns risken att man får göra ett tidigt sådant test också. Tror de normalt gör det efter vecka 18 eller något sånt annars (har inte helt koll där). Och jag är överviktig så BM varnade mig redan när jag bokade tid men jag ska diskutera det på fredag och se om det behövs eller räcker med att jag håller den kosten jag håller.

Med tanke på att mina vänner har det väldigt kul åt min läsk"fyllor" och säger att jag inte borde dricka det alls så vet jag inte om det är någon bra idé att utsätta mitt barn för det där.

Åh jag hoppas du slipper göra det då. BM säger väl något om de på inskrivningen då om de man gör i mitten av graviditeten. Vet inte helt hur jag blir av att dricka sån sockerdryck då jag inte dricker läsk överhuvudtaget ????. Kanske också blir speedad av allt socker. Är det inte jobbigt att tänka på kosten hela tiden i graviditeten? Jag har så problem med vad jag vill äta. Kan plötsligt ändra mig från köttbullar till vindruvor, clementiner till allt möjligt egentligen ????
Svar på tråden BF april 2016