• Svar på tråden Majbebisar 2016
  • Loviedovie
    Acamilla skrev 2015-10-18 18:59:40 följande:

Jag hade så med, i torsdag och i fredags. I fredagskväll var det så påtagligt att jag till och med ringde 1177 för att höra om det var vanligt. Fick svaret att "du är ju i en kritisk period så du bör inte lyfta tungt, ha sex och vila mycket. Så efter en dag med de råden med mig så var symtomen som vanligt igen :)

Med värken i underlivet tänkte jag att det måste ha med den ökade blodvittring att göra :/ men det kanske är som de andra säger här att de har med ligamenten att göra.. Känslan försvann i alla fall för mig :)

Cherryay skrev 2015-10-18 20:21:19 följande:

Nej det gör ont på fler sätt, framförallt senare i grav. just nu är det mest fokuserat runt underlivet men ju mer magen växer och fogarna mjukas upp desto värre kommer det bli. Det gör ont hela tiden, sitta, stå, gå eller ligga, men alla är olika. Säger inte att det är foglossning du har, kan vara något helt annat.

almasmamma skrev 2015-10-19 20:40:42 följande:

Jag hade också så för någon vecka sedan, läste även i någon gravidapp att det var vanligt för just den veckan. Tror det var v 9 el 10

Tack för svaren! Svårt att veta vad det är, pratade med en barnmorska som iallafall inte tyckte det var något att bry sig om så länge man inte har jätteont eller blöder. Så det är väl bara att hoppas på att det inte är något som är fel.
  • Krickelin med Naemi
    Redoförnytt skrev 2015-10-18 19:41:12 följande:

Vore kul med en liten uppdatering på vilka symtom ni har och i vilken vecka ni är ;)

Jag är i v9 :

Illamående (speciellt av matbutik o kylskåp o sopor)

Kväljningar vid tandborstningen

Ömma och svullna bröst

Trött

Jag är i v 9 (8+5).

Jag är så sjukt trött igår somnade jag på ett jobbmöte :-\

Jag mår konstant illa men ibland är det värre haha.

Fixar inte vitlökslukt, kaffe, sunklukter, fett, mat...

Min mage växer så att det knakar. Verkligen inte bra! Jag ville dölja det 2månader till men det verkar köört.

Fryser konstant
  • Acamilla
    MakeitHappen skrev 2015-10-19 20:58:23 följande:
    Haha ja men precis, jo vikarier finns alltid som du säger så det ska va lugnt :)

åh rätt slappt du :p haha

haha nej du får försöka sova middag under dagen omd u har möjlighet till det så kanske du orkar va vaken på kvällen hehe :p
    nej men de är helt sjukt att man "måste" dricka alkohol för att ingen ska kommentera något!! :/

åh ja massa kärlek!!! <3
    ja mitt första i November 2014 vecka 10 (9+0)
    mitt andra i Februari 2015 vecka 8 (7+2)

Nu är jag i vecka 10 (9+4) så en milstolpe var för 4 dagar sen! jätteläskigt.
    har BF 18 maj :)
    Jag önskar jag kunde sova innan på dagen, men den möjligheten är ganska liten tyvärr :p
    Jag får göra det bästa utav det :)

Okej, då säger vi väl grattis till den milstolpen :D och du har bf på en av mina kompisars födelsedag och en hel vecka innan mig :p!

Jag pratade med min barnmorska igår förresten om lite olika symtom. Så pratade vi om RUL att det kommer vara precis i jul, så vi har prel.bokat tid för den redan nu trots att vi inte är inskrivna :D så den 28 december kommer vi få se våran bebis för första gången :)
  • saaara

Jag hoppar äntligen in här efter att ha följt med sedan tråden startat.

Jag har 25 år och bor i Stockholm och väntar första barnet.
    Är nu i v.11 (10+2) och beräknad BM är 13 maj enligt BM på inskrivningen.

Har fått datum för RUL den 11 december och längtar så mycket till att få se den lilla.

De senaste veckorna har varit annorlunda - mycket som har hänt i kroppen.
    Illamåendet har varit värst på morgonen och även vid måltider.
    Åksjuk har jag varit - tunnelbanan till jobbet har varit en jobbig resa.
    Sedan har jag varit så trött så jag knappt kan hålla ögonen öppna (värst på jobbet).

Men när man vet vad som orsakar allt så är det värt det.

• HepaticaNobilis

10+0 idag och embryot räknas nu som foster:)

Foglossningen fortsätter att vara hemsk, framförallt på kvällarna.

Illamåendet som kommer när jag är hungrig är också kvar, eller det kommer först. Blir illamående och yr sen blir jag hungrig. Jobbigt att laga mat när man mår illa, allt luktar hemskt men smakar sen ganska bra:) Jag blir hungrig ofta men får bara i mig lite åt gången.. Vågen har iaf stått still än så länge:)

Magen är väldigt trög, försöker äta mycket fibrer och även några katrinplommon ibland. Gaserna har gett med sig, det är vi alla i familjen glada för^^

Jag tänkte ta min första riktiga magbild senare, vad säger ni ska vi dela med oss av våra än så länge små/svullna magar? Roligt att se variationen och hur magarna växer:)

• nonameleft

Blir inte klok på hur jag ska räkna ut BF. Någon som kan ge  input?

Man räknar  helt annorlunda här i Frankrike; 9 m
    ånader från befruktningsdatum istället för 40 veckor från sista mensens första dag som man gör i Sverige.

När jag använder uträknarna p
    å olika svenska sidor får jag typ 3 olika svar. Egentligen är det ju inte jätteviktigt men jag tycker ju att det är så spännande och vill ha mitt korrekta "svenska BF". Skrattande

Bakgrundsfakta: 
    Senaste mensens första dag: 27/7
    Genomsnittlig cykellängd: 26 dagar
    Befruktningsdatum flyttat 2 gånger. Först från 10 augusti till 8 augusti och nu senast igår till 6 augusti.
    Bebis mätte ig
    år (19/10) från hjässa till rumpa 6,5 cm.

Med nya befruktningsdatumet 6 augusti verkar det inte längre som att det blir en majbebis eftersom jag får datum mellan 27 och 30 april på olika svenska sidor. Enligt min franska gyn är det dock 6 maj men som sagt räknar man annorlunda här.

Någon som är haj på sånt här och kan säga vilken svensk sida som ger mest korrekta datumet (som en barnmorska skulle gjort)?

• 1112NL
    nonameleft skrev 2015-10-20 12:39:25 följande:

Man räknar  helt annorlunda här i Frankrike; 9 månader från befruktningsdatum istället för 40 veckor från sista mensens första dag som man gör i Sverige.

När jag använder uträknarna på olika svenska sidor får jag typ 3 olika svar. Egentligen är det ju inte jätteviktigt men jag tycker ju att det är så spännande och vill ha mitt korrekta "svenska BF". Skrattande

Bakgrundsfakta: 
    Befruktningsdatum flyttat 2 gånger. Först från 10 augusti till 8 augusti och nu senast igår till 6 augusti.
    Bebis mätte igår (19/10) från hjässa till rumpa 6,5 cm.

Med nya befruktningsdatumet 6 augusti verkar det inte längre som att det blir en majbebis eftersom jag får datum mellan 27 och 30 april på olika svenska sidor. Enligt min franska gyn är det dock 6 maj men som sagt räknar man annorlunda här.

Någon som är haj på sånt här och kan säga vilken svensk sida som ger mest korrekta datumet (som en barnmorska skulle gjort)?

Jag har sista mens 10 Augusti pch BF 16 maj så du borde väl ligga 2 veckor före mig?!
  • Acamilla
    nonameleft skrev 2015-10-20 12:39:25 följande:

Man räknar  helt annorlunda här i Frankrike; 9 månader från befruktningsdatum istället för 40 veckor från sista mensens första dag som man gör i Sverige.

När jag använder uträknarna på olika svenska sidor får jag typ 3 olika svar. Egentligen är det ju inte jätteviktigt men jag tycker ju att det är så spännande och vill ha mitt korrekta "svenska BF". Skrattande

Bakgrundsfakta: 
    Bebis mätte igår (19/10) från hjässa till rumpa 6,5 cm.

Det där är jag en 0'a på.
    1177's app skulle jag använda om jag vill ha en trovärdig app. Dock säger den bara vilken vecka man är i och inte antal "+dagar".
    Annars tror jag appen gravid & baby hade mer alternativ för att beräkna cykelns längd och så.
    Men jag gillar nog gravidguiden bäst ;)
  • Seemlan

Oj vad jag har varit frånvarande här insåg jag nu, jag är inne och läser varje dag men har inte postat på ett tag.

Jag är i vecka 9 (8+4) och har bf 28 maj. Har lite olika symptom men värst är illamåendet och tröttheten som så många andra. Jag har även fått känningar i ländryggen men vet inte om det är en kombination av tungt arbete och trötthet eller om det faktiskt är väldigt tidiga foglossningar. Jag har även rätt ont i min vänster sida, typ där man får håll. Kändes som håll i början men nu är det mer en molande värk konstant, värst efter mat eller vid aktivitet. Någon som har likadant?

Igår bestämde vi oss äntligen till slut för att göda KUB. Har funderat fram och tillbaka men då vi gärna vill se bebis (och ifall det kanske är två) så bestämde vi oss för att tacka ja. Nu när beslutet väl är taget känns det helt rätt. Någon mer som ska göra?

• Ananass
    Seemlan skrev 2015-10-20 17:40:23 följande:

Oj vad jag har varit frånvarande här insåg jag nu, jag är inne och läser varje dag men har inte postat på ett tag.

Jag är i vecka 9 (8+4) och har bf 28 maj. Har lite olika symptom men värst är illamåendet och tröttheten som så många andra. Jag har även fått känningar i ländryggen men vet inte om det är en kombination av tungt arbete och trötthet eller om det faktiskt är väldigt tidiga foglossningar. Jag har även rätt ont i min vänster sida, typ där man får håll. Kändes som håll i början men nu är det mer en molande värk konstant, värst efter mat eller vid aktivitet. Någon som har likadant?

Igår bestämde vi oss äntligen till slut för att göda KUB. Har funderat fram och tillbaka men då vi gärna vill se bebis (och ifall det kanske är två) så bestämde vi oss för att tacka ja. Nu när beslutet väl är taget känns det helt rätt. Någon mer som ska göra?

Jag har precis likadant fast på höger sida! Och inte hela tiden men det kommer emellanåt. Undrar vad det kan vara :P
Svar på tråden Majbebisar 2016