• Svar på tråden Majbebisar 2016
  • HepaticaNobilis
    LindaPernilla skrev 2015-10-23 11:29:59 följande:

Hela dagen igår & inatt har jag haft världens migrän! Kändes som att ögonen skulle ploppa ur, huvudet sprängdes, kräktes & grät hela natten. Jag brukar kunna ta ipren för att ta bort den allra värsta toppen, men nu får jag ju inte ta det iom graviditeten, och verkligen inte migräntabletter. Så jag ringde 1177, arg som ett bi & frågade om en gravid kvinna skulle behöva må på det här förbannade sättet & knappt få ta "en helvetes jävla tablettjävel för att orka överleva det här helvetet". Skämdes i efterhand, men jösses så ont jag hade! Tydligen är det bara att stå ut.. haha.

Hua, stackare! Du kan säkert få citodon utskrivet så kan du kanske kunna sova bort det. Jag hade fruktansvärd migrän ungefär en gång i månaden tills jag fick barn, efter det har jag haft två ganska milda anfall på åtta år!

Själv träffade jag läkare igår och fick konstaterat att jag kommer att vara sjukskriven hela graviditeten och eventuellt några veckor efter förlossningen pga foglossning. Det blir en lååång graviditet...
  • LindaPernilla
    HepaticaNobilis skrev 2015-10-23 11:39:49 följande:
    Hua, stackare! Du kan säkert få citodon utskrivet så kan du kanske kunna sova bort det. Jag hade fruktansvärd migrän ungefär en gång i månaden tills jag fick barn, efter det har jag haft två ganska milda anfall på åtta år!

Själv träffade jag läkare igår och fick konstaterat att jag kommer att vara sjukskriven hela graviditeten och eventuellt några veckor efter förlossningen pga foglossning. Det blir en lååång graviditet...
    Får man ta citodon under graviditeten? Gode gud, isåfall! Ska prata med BM på torsdag, då ska jag dit på inskrivning. Någonting måste jag ha, annars gräver jag ner mig :-P

Men åh, vad segt! Jag är livrädd för foglossning eller att på annat sätt må för dåligt för att jobba.. Jobbar inom äldreomsorg/handikapp och med senaste barnet (3 år) jobbade jag tills två dagar före BF. Jag mådde ju bra, så vadfasen! Lite svårt med stödstrumpor bara, haha.
  • mom2be

Lyllos er som fått se bebisen! Själv får jag vänta tills veckan innan jul för RUL. Längtar! Låter hemskt med foglossning! Jag mår fortfarande väldigt illa men hoppas att det vänder snart. Förra graviditeten mådde jag toppen från v. 20 så jag hoppas att det blir samma med den här.

• HepaticaNobilis
    LindaPernilla skrev 2015-10-23 11:55:29 följande:

Får man ta citodon under graviditeten? Gode gud, isåfall! Ska prata med BM på torsdag, då ska jag dit på inskrivning. Någonting måste jag ha, annars gräver jag ner mig :-P

Men åh, vad segt! Jag är livrädd för foglossning eller att på annat sätt må för dåligt för att jobba.. Jobbar inom äldreomsorg/handikapp och med senaste barnet (3 år) jobbade jag tills två dagar före BF. Jag mådde ju bra, så vadfasen! Lite svårt med stödstrumpor bara, haha.

Jag fick citodon utskrivet nu! Citodon är paracetamolbaserat precis som Alvedon, och mofinet passerar inte genom barnets lever förrens i sista trimestern. Då ska man helst inte ta det regelbundet för att undvika abstinens efter förlossningen hos barnet, men det gäller ju inte om du bara behöver ta det vid migränattacker.

Jag jobbar inom hemtjänsten, saknar mina fina äldre <3
  • Cherryay
    LindaPernilla skrev 2015-10-23 11:29:59 följande:

Hela dagen igår & inatt har jag haft världens migrän! Kändes som att ögonen skulle ploppa ur, huvudet sprängdes, kräktes & grät hela natten. Jag brukar kunna ta ipren för att ta bort den allra värsta toppen, men nu får jag ju inte ta det iom graviditeten, och verkligen inte migräntabletter. Så jag ringde 1177, arg som ett bi & frågade om en gravid kvinna skulle behöva må på det här förbannade sättet & knappt få ta "en helvetes jävla tablettjävel för att orka överleva det här helvetet". Skämdes i efterhand, men jösses så ont jag hade! Tydligen är det bara att stå ut.. haha.

Receptfria nässprayen mot migrän får man också ta under graviditet, eftersom jag inte får behålla något under mina anfall utan bara kräks konstant så är den det enda som fungerar på mig!
  • Seemlan
    HepaticaNobilis skrev 2015-10-23 11:39:49 följande:

Blev du sjukskriven hela grav?? Vad är du i för vecka? Jag ska själv till läkare på tisdag då min bm idag misstänkte foglossning på mig.. Är bara i v 10 (9+0) så jag har stora förhoppningar på att om det är foglossning att det går tillbaka lite om ett tag så jag kan jobba, hoppas verkligen inte hon sjukskriver mig hela grav! Då blir jag tokig.
  • HepaticaNobilis
    Seemlan skrev 2015-10-23 17:14:23 följande:

Blev du sjukskriven hela grav?? Vad är du i för vecka? Jag ska själv till läkare på tisdag då min bm idag misstänkte foglossning på mig.. Är bara i v 10 (9+0) så jag har stora förhoppningar på att om det är foglossning att det går tillbaka lite om ett tag så jag kan jobba, hoppas verkligen inte hon sjukskriver mig hela grav! Då blir jag tokig.

Hon sjukskrev mig retroaktivt från 3 oktober (var då i v 7) eftersom det inte gick att få läkartid tidigare. Läkaren får bara sjukskriva för foglossning en månad i taget, men hon sa och skrev på mitt sjukintyg att jag inte kommer att kunna arbeta under hela graviditeten.

Ju mer jag rör mig desto värre kommer det att bli, jag har en överproduktion av relaxin (hormonet som orsakar bäckenuppluckring) så bäckenet sitter liksom lite löst på mig så det är stillhet som gäller. Otroligt vansinnigt jättejättetråkigt :(
  • MakeitHappen
    Acamilla skrev 2015-10-23 06:22:13 följande:
    Det är idag det händer :D har som vanligt varit uppe och morgonkissat så passade på att stänga av hans larm då :p måste försöka smyga mig iväg till mammas jobb och skriva ut eftersom det inte fanns nå färg i skrivaren på jobbet igår :p hoppas att han inte vaknar förrän jag kommer hem igen ;)

Haha, ja, man tycker att tiden sniglar sig fram tills man börjar titta tillbaka :D

Nu har jag börjat fundera på att vänta med att berätta ändå :p det känns så overkligt, inte är väl jag gravid :p får se hur jag gör. Man vill ju att tillfället ska vara perfekt, har man väntat så här länge så varför inte vänta till jul :p

Ååååh, vad mysigt :D ja, visa gärna en bild :)
    Måste ju vara den bästa känslan nu, att se att bebisen mår bra :)
    Jag kan inte förstå att inte alla får den kollen vid v. 12 faktiskt :/

Jag är med i två facebookgrupper. En liten och en stor grupp. Vill du så kan jag kolla med admin om insläpp där i båda? Tror lilla gruppen ska ligga någonstans på upp till 20 personer. Och den stora upp till 150-200 personer :)
    Haha du är så lurig du!! men skulle han inte jobba idag då om du stängde av hans alarm ?

hehe jasså du vill vänta med att berätta. men såklart det känner ni efter själva hur ni vill göra o när ska berätta. :)
    jag berättade för chefen idag, för hon kom och jag träffar henne så sällan på jobbet o har inga möten på ett tag så när jag såg henne tog jag tillfälle i akt o hon blev superglad :D

jag la upp  en bild efter jag skickade det förra till dig :)  ja det var en underbar känsla att höra att den växt som den skulle o verkade må bra :) en stor sten släppte och jag är mindre orolig :)
    nej jättekonstigt att alla inte får ett livstecken UL vid vecka 12... kan va att de inte alltid är lätt att se tidigt utvärtes men jag tyckte man såg väldig bra.

Jasså du är det, jag har inte vågat gå med ännu... ja men gör det är du gullig, tror man måste bli vän med admin som sen lägger till va?
  • MakeitHappen
    Acamilla skrev 2015-10-23 06:22:13 följande:
    Det är idag det händer :D
    Förresten ha en riktigt bra helg hoppas han blir överraskad!!!! :D
    berätta sen hur det gick :)
  • MakeitHappen
    saaara skrev 2015-10-23 08:50:22 följande:

Ååååååh, va härligt för dig att få den lilla...
    Man blir så avundsjuk.. Man är själv i v 11 (10+5) idag och det är overkligt att det finns en liten krabat som på bilden inne i magen...

Grattis till dig att allt såg bra ut :)

Ja det var underbart, jag hade lätt kunna legat där längre o bara tittat :D men då är vi snartlika.. jag är 10+4 idag :)
    får du vänta till RUL?

tack :)
Svar på tråden Majbebisar 2016