Junibebisar 2016
Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!
BF/infolista nedan;
6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)
Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!
BF/infolista nedan;
6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)
Jag har träffat min BM 2 ggr, hälsosamtal och inskrivning var separata. Är väldigt nöjd med henne, hon är jättetrevlig. Också första barnet här.
Ja, kanske får man på moppo och mår apa vid nästa gång hihi. Jag har fått tid nästa gång till slutet av januari, tror jag ska få RUL innan dess. När ska du på RUL? :D
Jag har tid 9 februari först för RUL. Är jag sist ut?
[quote=76070457][quote-nick]EmManny skrev 2015-12-02 10:25:20 följande:[/quote-nick]
Har ni som har eller funderar på att köpa en doppler läst på om riskerna? Jag vill inte vara moraliserande eller skrämmas på något vis men under min förra graviditet funderade jag också på att beställa en sådan. Jag läste i amerikanska forum hur gravida använde dem hemma för att lyssna på hjärtat. Så jag googlade runt och hittade information om att det kan vara skadligt för fostret precis som för många ultraljud heller inte är bra. Det skrämde mig så jag vågade inte beställa en. Men jag är absolut ingen expert och det var ett bra tag sedan jag läste på så det finns säkert mer aktuell information nu.
Har själv en läkare som gör ett snabbt ul varje gång jag kommer och jag kan för mitt liv inte säga nej trots att jag läst att det inte är bra. För det är så otroligt betryggande att se med egna ögon att barnet lever där inne.
[/
Varför är skulle doppler vara farligt? Känns som allt är farligt för gravida.
[quote=76069034][quote-nick]corona skrev 2015-12-01 21:29:47 följande:[/quote-nick]
18 januari har jag tid.
[/
Då har vi tid nära varann. Var ska du göra ditt och hur länge får du vänta på svar?
Nu har babykorgen med gungstativ kommit och gud vilket meck att få ihop stativet som korgen ska stå på, men den är så fin ![]()
[quote=76072081][quote-nick]corona skrev 2015-12-02 17:50:13 följande:[/quote-nick]
Ska göra det på SU (Gbg), har ingen aning om hur längre jag får vänta på svar, men hoppas det går snabbt!
Ville egentligen göra MKP (eftersom man gör det tidigare i graviditeten) istället, men det fick jag inte...
[/
Varför fick du inte göra MKP eller gör dom inte det i ditt län? Jag fick frågan vad jag ville göra och eftersom det är lite högre risk för mf vid MKP efter vad jag läst eftersom det görs tidigare i graviditeten så valde jag FVP. Snabbanalys därdom kollar trisomi 13 18 21 och könskromosomer tar 1 vecka i af här i sthlm.
Bjuder på en magbild då hihi 10+1 idag och har ännu inte gjort något ul. I vårat län erbjuds vi gratis kub vilket jag givetvis tacka ja till. Mest för att få se ärtan om den ens lever vilket jag inte vet än. Men är inte orolig.
Väntar mitt andra barn.

[quote=76071529][quote-nick]EmManny skrev 2015-12-02 15:33:23 följande:[/quote-nick]
Ja så kan det kännas. Om jag minns rätt så är doppler och ul inte helt skonsamt då barnet upplever ljudvågorna mycket kraftigare än vad vi gör och kan bli stressade av det.
Jag minns att min första läkare sade att det märktes tydligt på bebisen när man gjorde ul att de blev livligare och livligare ju längre man höll på. I Sverige är man ju väldigt restriktiv med ul.
Jag tänker personligen att vi är vuxna människor som tar välinformerade beslut och om man känner att en doppler skulle vara lugnande mot oro så är det nog bra att kunna lyssna lite hemma också. Jag övervägde som sagt förra gången men surfade in på information som fick just mig att avstå. Den här gången hade jag inte ens funderat på det förrän jag läste om det här igen.
[/
Men doppler har väl inget med ljudvågor att göra och vore det så farligt skulle ju knappast bm lyssna med det eller ctg användas.
Jag är i v.10 och har redan gjort 4 ul, 3 vul och 1 vanligt. Har iofs en riskgraviditet somalla äldre mammor är. (40 år eller äldre) och kommer göra minst 3 ul til.
[quote=76072239][quote-nick]Jeto skrev 2015-12-02 18:29:51 följande:[/quote-nick]
Bjuder på en magbild då hihi 10+1 idag och har ännu inte gjort något ul. I vårat län erbjuds vi gratis kub vilket jag givetvis tacka ja till. Mest för att få se ärtan om den ens lever vilket jag inte vet än. Men är inte orolig.
Väntar mitt andra barn.
[/
Lika svullen som jag under naveln där min bebis ligger är det bara fett typ som jag levt på skräpmat i 1 år. Är i v.9+3. Såg bebis på ul förra veckan 21 mm så pytteliten ihopkrupen mot mitt ena ljumske typ
[quote=76070188][quote-nick]Wielkip skrev 2015-12-02 09:02:08 följande:[/quote-nick]
Det Kanske är livmoder och eller urinblåsa som puttar dit magsäcken?
[/
Nja tveksam är i v.9+3 idag.
Kul och se dig igen förresten. Hur mår du? Vilken vecka är du i nu?