Junibebisar 2016
Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!
BF/infolista nedan;
6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)
Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!
BF/infolista nedan;
6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)
Ska göra det på SU (Gbg), har ingen aning om hur längre jag får vänta på svar, men hoppas det går snabbt!
Ville egentligen göra MKP (eftersom man gör det tidigare i graviditeten) istället, men det fick jag inte...
Babyns korg

[quote=76071529][quote-nick]EmManny skrev 2015-12-02 15:33:23 följande:[/quote-nick]
Ja så kan det kännas. Om jag minns rätt så är doppler och ul inte helt skonsamt då barnet upplever ljudvågorna mycket kraftigare än vad vi gör och kan bli stressade av det.
Jag minns att min första läkare sade att det märktes tydligt på bebisen när man gjorde ul att de blev livligare och livligare ju längre man höll på. I Sverige är man ju väldigt restriktiv med ul.
Jag tänker personligen att vi är vuxna människor som tar välinformerade beslut och om man känner att en doppler skulle vara lugnande mot oro så är det nog bra att kunna lyssna lite hemma också. Jag övervägde som sagt förra gången men surfade in på information som fick just mig att avstå. Den här gången hade jag inte ens funderat på det förrän jag läste om det här igen.
[/
Men doppler har väl inget med ljudvågor att göra och vore det så farligt skulle ju knappast bm lyssna med det eller ctg användas.
Jag är i v.10 och har redan gjort 4 ul, 3 vul och 1 vanligt. Har iofs en riskgraviditet somalla äldre mammor är. (40 år eller äldre) och kommer göra minst 3 ul til.
[quote=76072474][quote-nick]EmManny skrev 2015-12-02 19:26:17 följande:[/quote-nick]
en.m.wikipedia.org/wiki/Doppler_fetal_monitor
Jag kanske har missförstått i så fall. Som jag förstått det är doppler en bärbar ultraljudsmaskin och ultraljud är mig veterligt ljudvågor. Hur fungerar en doppler menar du då?
[/
Doppler lyssnar man med hjärtat med på bebisen. Varför använder bm det och varför görs ctg (cardiotokografi) under förlossningen vissa har ctg under hela sin förlossning om det nu är så farligt? Att lyssna i 5 sek 1 gång/ v tror inte jag skadar, tror konstant oro är farligare.
[quote=76072474][quote-nick]EmManny skrev 2015-12-02 19:26:17 följande:[/quote-nick]
en.m.wikipedia.org/wiki/Doppler_fetal_monitor
Jag kanske har missförstått i så fall. Som jag förstått det är doppler en bärbar ultraljudsmaskin och ultraljud är mig veterligt ljudvågor. Hur fungerar en doppler menar du då?
[/
Doppler lyssnar man med hjärtat med på bebisen. Varför använder bm det och varför görs ctg (cardiotokografi) under förlossningen vissa har ctg under hela sin förlossning om det nu är så farligt? Att lyssna i 5 sek 1 gång/ v tror inte jag skadar, tror konstant oro är farligare.
[quote=76072607][quote-nick]EmManny skrev 2015-12-02 19:57:16 följande:[/quote-nick]
Jo jag vet ju vad man gör med en doppler. Det var ju inte det jag frågade. Att lyssna så lite som några sekunder en gång i veckan låter ju oproblematiskt.
[/
Jo precis. Jag känner ingen oro för att använda doppler. Leta i högst 5 min efter hjärtljud och hittar man bara lyssna i några sek för att lugna sig själv.
[quote=76072607][quote-nick]EmManny skrev 2015-12-02 19:57:16 följande:[/quote-nick]
Jo jag vet ju vad man gör med en doppler. Det var ju inte det jag frågade. Att lyssna så lite som några sekunder en gång i veckan låter ju oproblematiskt.
[/
Jo precis. Jag känner ingen oro för att använda doppler. Leta i högst 5 min efter hjärtljud och hittar man bara lyssna i några sek för att lugna sig själv.
[/
Problemet med ultraljud ar val att man inte riktigt vet om det kan vara skadligt. Dvs det ar omtvistat - och med bebisar vill man aldrig chansa! Visst ar det sa att vi utsatter vara gravida magar for all mojlig fara sa fort vi gar utanfor dorren - men inom sjukvarden vill man ju minimera riskerna. Ctg anvands under folossningen, for att se att bebisen mar bra under detta traumatiska skeende - det storsta traumat de flesta av oss upplever under vara liv (dvs riskerna med forlossningen ar overvagande).