• Wielkip

Junibebisar 2016

Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!

BF/infolista nedan;

6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)

Dottern Charlie Mars-12. Sonen Sigge Oktober-13
  • Svar på tråden Junibebisar 2016
  • frucgsvensson
    Maräng87 skrev 2015-12-14 21:41:07 följande:

Fast tanken är väl ändå att man ska kunna använda den när man bara ska i väg kortare stunder så att man inte behöver packa med sig hela vagnen. Ex om man ska åka och handla/till BVC/hämta på förskolan osv och det är tungt att bära babyskyddet. Dessutom är det ingen fara om bebis sitter något längre vid enstaka tillfällen. Sunt förnuft är väl tumregeln för det mesta gällande barn :)

Ja, absolut. Men jag har sett många med sånna vagnar som gått på shoppingcenter och det hör ju till som mammaledig tänker jag med fikon och shopping, inte bara en snabb runda. Det känns ju som att informationen borde ha kommit ut på något vis. Jag är jätteglad över att få höra tips och trix då jag inte har koll själv. Jag ska ta med mig den här frågan på nästa BM besök :)
  • Mamma x3

Tänkte vänta till efter rul innan shoppingen börjar :) dels för att se att allt verkar ok och dels för att vi tänkte ta reda på kön denna gång ( om det går ) med dom första två barnen har vi inte tagit reda på de!

Men jag måste erkänna att det börjar klia ordentligt i shopping fingrarna ;)

• Äppeljuicen
    Lisa88 skrev 2015-12-14 14:53:02 följande:

Hejsan tjejer!!

Har BF 27:e Maj än så länge, Rul den 29/12.

Får jag vara med här ändå? Andra barnet.. (Augusti 2013)

//Lisa

Självklart :) har en annan med bf i slutet av maj.
  • Kristalii
    frucgsvensson skrev 2015-12-14 23:00:27 följande:
    Ja, absolut. Men jag har sett många med sånna vagnar som gått på shoppingcenter och det hör ju till som mammaledig tänker jag med fikon och shopping, inte bara en snabb runda. Det känns ju som att informationen borde ha kommit ut på något vis. Jag är jätteglad över att få höra tips och trix då jag inte har koll själv. Jag ska ta med mig den här frågan på nästa BM besök :)
    När min första föddes (10 år sedan) var det en massa snack om att bebisar inte skulle ligga i babyskyddet för länge. Och då fanns det knappt möjligheten att koppla fast babyskyddet på vagnen. 

För ett par år sedan när yngsta föddes såg jag ingenting om det.

Det hade varit intressant om det fanns någon mer vetenskaplig rapport att läsa om det.
  • Kristalii

Det gick fortare och lättare än jag trodde att hitta info om tid i babyskydd! Jag har inte läst hela rapporten (än).

"Litteraturstudier och intervjuer med barnläkare, barnsjuksköterskor och sjukgymnaster visar att en rekommendation som anger en viss tid inte är relevant. Det är viktigare att lyssna på barnets signaler och ta en paus när barnet skriker. Liksom vuxna mår inte barn bra av att vara i samma ställning långa perioder i sträck, men det motiverar inte en rekommendation innehållande en specifik tid för ett krocksäkert babyskydd. Undersökningar gjorda i USA har
    visat att syreupptagningsförmågan minskar med tiden i babyskydd. Det är viktigt att barnet har rätt position så att babyskyddet ger stöd för hela ryggen för att inte stoppa andningsvägen."

Läste ditt frucgsvensson inlägg igen och det här med föräldrar som går runt på stan eller i en galleria och shoppar och fikar med barnet i babyskyddet har jag svårt att förstå. Visst barnet kanske vaknar när en lyfter över det från babyskydd till liggvagnen, men jag tycker att det är sånt en får ta. 

Men om en ska in i mataffären och handla och sen in i bilen igen då tycker jag det är ok att barnet ligger kvar i babyskyddet. Dvs en kortare tid.

Bara min humbla åsikt.
  • Micajin

Jag har köpt lite grejer, enklare bodys och kit. Är i vecka 12.

Vi ska vänta med de större grejerna tills efter ultraljud ifall det skulle vara två eller så. Dessutom vill vi veta könet!

• Linda_

Jag ska på ultraljud imorgon, tänkte börja handla lite efter det :)

• Micajin
    Linda_ skrev 2015-12-15 10:48:15 följande:

Jag ska på ultraljud imorgon, tänkte börja handla lite efter det :)

Åh vad kul! Vilken vecka är du i? :)
  • Linda_
    Micajin skrev 2015-12-15 11:45:26 följande:
    Åh vad kul! Vilken vecka är du i? :)
    Ja, jag längtar jättemycket. Jag går in i vecka 14 imorgon :)
  • frucgsvensson
    Dance dance dance skrev 2015-12-14 22:17:46 följande:

Någon som känner igen sig i detta? Jag har varit förkyld i säkert tre-fyra veckor snart och hela tiden har jag haft lite feber. Inte mycket, aldrig över 37,7 men tillräckligt för att man ska känna av det. Nu har jag varken ont i hals eller öron längre, bara lite snuva kvar men den där lilla febern ger sig inte och det är så irriterande. Har inte oroat mig innan, men nu känns det som om det suttit i väldigt länge ändå.

Känner igen det där. Inte jag, men en bekant har haft likadant. Gick till VC och fick ta prover, vet inte resultatet dock. Men det är säkert någon form av influensa. Ring och hör med 1177.
Svar på tråden Junibebisar 2016