• Wielkip

Junibebisar 2016

Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!

BF/infolista nedan;

6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)

Dottern Charlie Mars-12. Sonen Sigge Oktober-13
  • Svar på tråden Junibebisar 2016
  • frucgsvensson
    Kristalii skrev 2015-12-15 07:59:21 följande:

Det gick fortare och lättare än jag trodde att hitta info om tid i babyskydd! Jag har inte läst hela rapporten (än).

"Litteraturstudier och intervjuer med barnläkare, barnsjuksköterskor och sjukgymnaster visar att en rekommendation som anger en viss tid inte är relevant. Det är viktigare att lyssna på barnets signaler och ta en paus när barnet skriker. Liksom vuxna mår inte barn bra av att vara i samma ställning långa perioder i sträck, men det motiverar inte en rekommendation innehållande en specifik tid för ett krocksäkert babyskydd. Undersökningar gjorda i USA har
    visat att syreupptagningsförmågan minskar med tiden i babyskydd. Det är viktigt att barnet har rätt position så att babyskyddet ger stöd för hela ryggen för att inte stoppa andningsvägen."

Läste ditt frucgsvensson inlägg igen och det här med föräldrar som går runt på stan eller i en galleria och shoppar och fikar med barnet i babyskyddet har jag svårt att förstå. Visst barnet kanske vaknar när en lyfter över det från babyskydd till liggvagnen, men jag tycker att det är sånt en får ta. 

Men om en ska in i mataffären och handla och sen in i bilen igen då tycker jag det är ok att barnet ligger kvar i babyskyddet. Dvs en kortare tid.

Bara min humbla åsikt.
    Jag har inte argumenterat emot någonting här, utan jag vill få en klarhet i hur pass farligt det kan vara eftersom jag inte har erfarenhet alls, inga kunskaper öht om barnvagnar. Tycker att det är bra att sånt här kan diskuteras här?

Jag skrev vad jag har sett då jag själv varit på shoppingcenter, det betyder inte att jag ska göra så.

Jag förstår din och de andras poäng, men tycker ändå att det är konstigt att de inte upplyser om det då man står där och pratar vagn på ett sånt ställe.

(En kompis funderade på en sån vagn, jag har pratat med henne om det och dom fick ingen upplysning om det, hon hade inte heller någon aning om den infon).
  • Kristalii
    frucgsvensson skrev 2015-12-15 12:28:12 följande:

Jag har inte argumenterat emot någonting här, utan jag vill få en klarhet i hur pass farligt det kan vara eftersom jag inte har erfarenhet alls, inga kunskaper öht om barnvagnar. Tycker att det är bra att sånt här kan diskuteras här?

Jag skrev vad jag har sett då jag själv varit på shoppingcenter, det betyder inte att jag ska göra så.

Jag förstår din och de andras poäng, men tycker ändå att det är konstigt att de inte upplyser om det då man står där och pratar vagn på ett sånt ställe.

(En kompis funderade på en sån vagn, jag har pratat med henne om det och dom fick ingen upplysning om det, hon hade inte heller någon aning om den infon).

Jag vill inte heller argumentera för eller emot. Jag kanske dock har ett rakt och lite hårt sätt att skriva på då jag ogillar lösa rykten som sprids så lätt på forum. Därför försöker jag hitta fakta istället. Jag har själv undrat över detta.

Att de som säljer och tillverkar barnvagnar kan jag på ett sätt förstå att de inte upplyser om det. De vill ju helt krasst sälja så mycket som möjligt. Om säljaren säger "använd den bara korta stunder" kanske föräldrarna väljer att låna eller hyra babyskydd istället.

Det finns ju "gamla vanliga" sittdelar och de lite nyare ergonomiska sittdelarna till barnvagnar. Där finns det lite olika åsikter huruvida de ergonomiska är bra eller inte. Kanske du vill läsa på lite om det oxå. Jag har läst en artikel om det som jag tyckte var bra, men tyvärr hittar jag den inte igen.
  • Jeto

Idag fick jag se våran bebis för första gången på kub på ks i solna. Vi fick en låg risk, jippi!

Fick även med oss ett par underbara bilder.

• Kawinna
    Jeto skrev 2015-12-15 13:25:53 följande:

Idag fick jag se våran bebis för första gången på kub på ks i solna. Vi fick en låg risk, jippi!

Åh grattis vad mysigt! :)
  • bryrmiginte

Jag är nu i v 15 (14+4) och tycker jag känner rörelser i magen :o är de ens möjligt att de är fostret såhär tidigt? Inte kännt denna käsla förrut. (Första barnet )

• frucgsvensson
    Kristalii skrev 2015-12-15 13:17:23 följande:

Jag vill inte heller argumentera för eller emot. Jag kanske dock har ett rakt och lite hårt sätt att skriva på då jag ogillar lösa rykten som sprids så lätt på forum. Därför försöker jag hitta fakta istället. Jag har själv undrat över detta.

Att de som säljer och tillverkar barnvagnar kan jag på ett sätt förstå att de inte upplyser om det. De vill ju helt krasst sälja så mycket som möjligt. Om säljaren säger "använd den bara korta stunder" kanske föräldrarna väljer att låna eller hyra babyskydd istället.

Det finns ju "gamla vanliga" sittdelar och de lite nyare ergonomiska sittdelarna till barnvagnar. Där finns det lite olika åsikter huruvida de ergonomiska är bra eller inte. Kanske du vill läsa på lite om det oxå. Jag har läst en artikel om det som jag tyckte var bra, men tyvärr hittar jag den inte igen.

Nja. Jag håller inte riktigt med ändå.. Jag tycker ändå att om det är så pass farligt så ska informationen komma ut från säljaren. Det kan ju skada ett barn som ju framgår i texten du skickade.

Hur som helst så blir det nog ett travel-set med både liggdelen och babyskyddet, så kan man variera. Som du skriver så kan det ju vara bra om man åker och handlar osv med babyskyddet och längre turer ta liggdelen.
  • Jennyyyyy

Visst är det underbart?=) Vi gjorde KUB i söndags, sprattlade runt massa hihi. Så häftigt!!
  • Jennyyyyy

Är det någon mer som märkt av celluliter? Alltså de framträder massa nu pga extra vätska. Är det något ni märkt av/eller haft i förra grav? Känner mig så otroligt rälig just nu haha;P.

• Jeto
    Jennyyyyy skrev 2015-12-15 19:25:23 följande:

Visst är det underbart?=) Vi gjorde KUB i söndags, sprattlade runt massa hihi. Så häftigt!!

Helt otroligt =)

Jag fick ligga där nästan 1timma, det var en tjej som tränade så jag fick glo på bebisen ett tag.
  • tofslan

Wow! Man ser ju tom tårna på er ultraljudsbild! Sååå sött.
Svar på tråden Junibebisar 2016