• Wielkip

Junibebisar 2016

Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!

BF/infolista nedan;

6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)

Dottern Charlie Mars-12. Sonen Sigge Oktober-13
  • Svar på tråden Junibebisar 2016
  • IzabellaG

Hej jag är gravid i vecka 26+2 och våran son ska komma den 2 juni men ligger just nu på akademiska sjukhuset på bb avdelningen, låg först på förlossningsavdelningen dit kom jag den 20e alltså förra lördagen.

För jag hade en liten blödning och tryckande smärta mot bäcken.

Så dom kollade med vaginalt ultraljud och sa att livmodertappen var jätte kort det var bara 8mm kvar av den så dom gav mig en spruta med bricanyl för bebisens lungor och sen satte dom mig på dropp för att få livmodertappen att slappna av och gå tillbaka. Hade de i 3 dagar sen tog dom bort det och skickade upp mig till BB avdelningen för observation.

Men igår så gjorde dom ett v-ultraljud och då var det bara 1,9mm kvar av livmodertappen. Idag vet jag inget eller vad som kommer att hända.

Någon av er som är i samma situation? Eller varit med om det.

Det här är mitt första barn :/

Mvh

Izabella

• annieh897

Om jag vill vara ledig ett par veckor innan bf och ska ta ut föräldrapenning för dessa dagar, räcker det med att jag tar ut fp fem dagar i veckan (dvs de dagar jag skulle ha jobbat)? Jag behöver väl inte ta ut sju dagar i veckan?

• frucgsvensson
    annieh897 skrev 2016-02-27 20:33:01 följande:

Om jag vill vara ledig ett par veckor innan bf och ska ta ut föräldrapenning för dessa dagar, räcker det med att jag tar ut fp fem dagar i veckan (dvs de dagar jag skulle ha jobbat)? Jag behöver väl inte ta ut sju dagar i veckan?

Det väljer du ju själv. Mindre dagar = mindre ersättning.
  • annieh897
    frucgsvensson skrev 2016-02-28 00:25:08 följande:

Det väljer du ju själv. Mindre dagar = mindre ersättning.

Jag tänker alltså så att jag skyddar SGI. Var lite otydlig. Har läst att man har rätt att vara ledig innan förlossning, men jag måste se till att sgi är skyddad. Aja, får ringa fk nån dag. Detta med föräldrapenning är ju en hel vetenskap....
  • Cherryay
    annieh897 skrev 2016-02-27 20:33:01 följande:

Såhär är det:

Ja, 5 fp-dagar i veckan räknas som fulltid - du behöver inte ta ut 7.

Men: din sgi kan vara skyddad ändå, alltså: du kanske inte behöver ta ut fp alls om du inte vill. Det är nämligen så att om du har arbetat fulltid i minst 6 månader i följd så är din sgi skyddad och du har rätt att gå ner i arbetstid 6 mån innan bf, utan att din sgi påverkas.
  • Cherryay
    annieh897 skrev 2016-02-28 00:42:21 följande:

Jag tänker alltså så att jag skyddar SGI. Var lite otydlig. Har läst att man har rätt att vara ledig innan förlossning, men jag måste se till att sgi är skyddad. Aja, får ringa fk nån dag. Detta med föräldrapenning är ju en hel vetenskap....

Se föregående inlägg, förstår du hur jag menar? ...och ja. Försäkringskassan är ett helvete att sätta sig in i :P
  • ebe91

Tills barnet är 1 år behöver man inte ta ut en enda dag för att skydda SGI. Alltså, du kan vara hemma 100% utan att ta ut en enda dag och SGIn är oförändrad.

Ifjol gick jag hem 60 dagar innan bf på gravpenning, men man får ju bara ersättning till 10 dagar innan bf. Så de sista dagarna fick jag välja att ta ut semesterdagar, föräldrapenning eller inget - SGI är hursom skyddad.

• Hannibalis
    Surprisebaby skrev 2016-02-26 16:07:56 följande:

Hej allihopa,

Jag har precis funnit den här tråden. Jag är tjugo år och fick reda på att jag var gravid i vecka 18 (fast på gynakuten sade de att jag var i v.14-16 men veckan därpå fick jag reda på att jag var i v. 19+ 2 dagar så jag måste alltså ha varit redan i vecka 18 när det upptäcktes. Jag är nu i vecka 24 + 5 dagar och väntar en son. Det är min första graviditet.

Jag har alltid haft extremt oregelbundna menstruationer sedan jag fick den första gången vid tretton års ålder o de har alltid kommit med 3-6 månaders mellanrum mellan gångerna. När jag var ca 17/ 18 år fick jag vid ett vaginalt ultraljud reda på att jag har PCO. Det tydliga pärlbandet utav omogna äggceller syntes tydligt på ultraljudsskärmen. Jag är dock mycket smal o har alltid varit. Hur som helst, när mensen då uteblev o jag inte hade några andra symptom (magen var fortfarande platt vid nyår dessutom) reagerade jag inte förrän jag tyckte att magen började kännas hård på ett sätt jag inte upplevt förut.

Jag har alltid tyckt att abort verkar läskigt så jag ville bara inte. Särskilt inte så sent som det var när jag fick reda på det. V. 14-16 hade låtit sent nog. Sedan började jag tänka på bortadoption men det känns inte som att jag skulle kunna klara av det heller känslomässigt. Nu närmar sig ju förlossningen och jag är rädd för den. Gråter nästan bara av att tänka på det. Inte har jag hunnit fixa något heller.

Jag vore väldigt tacksam för tips och råd och om någon kunde sammanfatta det viktigaste som har skrivits i tråden.

Påhopp och moralpredikningar undanbedes, de hjälper ändå inte.

Grattis till graviditeten, du har det bästa i ditt liv framför dig :)

Jag blev planerat gravid för drygt fyra år sen, men halvvägs in i graviditeten visade det sig att min dåvarande sambo hade startat ett nytt liv med en annan tjej vid sidan om (ingen tillfällig affär alltså, strax efter att jag avslöjat honom förlovade de sig och flyttade ihop och är nu gifta med egna barn). Så ibland blir det kaos när man minst anar det. Jag förstår det som att pappan inte finns i bilden? Jag vill i alla fall försäkra dig om att det är helt underbart med barn även på egen hand och man klarar mer än man tror.

Be gärna barnmorskan om kontakt med en kurator, det gav mig mycket stöd i min situation i alla fall. Jag bodde lååångt från vänner och familj. Dessutom hade de en mammagrupp för oss som gick hos kuratorn och vi, som alla hade nåt att tampas med, kom mycket närmre varandra än i den "vanliga" gruppen hos BVC.

Kontakt med någon annan som är gravid kan ge jättemycket, alltså gärna nån som bor i närheten så att ni kan träffas och fika, ta en picknick med era små när de är här o.s.v. Prata om rädslor och funderingar, diskutera spjälsängar kanske prova barnvagnar ihop eller vad som helst. Ett tips kan vara någon av grupperna på FB för de som ska ha i samma månad. De brukar vara slutna, så att andra som inte är med i gruppen inte ser att du gått med och inte ser att du skriver. Har du någon som du känner dig trygg med att ha med på en förlossning? För mig var min mamma ett ovärderligt bollplank inför förlossningen, men det är ju långtifrån alla som har förmånen att ha den kontakten med sin mamma. Tyvärr bodde hon långt bort, så hon kunde inte vara med när det var dags och det bekymrade mig en del. Har du något kontaktnät/familj i närheten som kan ge dig hjälp och stöttning?

Som de andra säger är personalen fantastisk på förlossningen, så oavsett vad som händer så kommer de att lösa det så att du får den bästa hjälpen. Jag läste på om smärtlindring innan och rangordnade i vilken ordning jag ville ha dem vartefter det blev för mycket (blev inte så mycket smärtlindring för mig, allt gick så bra). Tänk så många kvinnor som föder barn varje dag, du är minst lika stark som dem. Kan de så kan du! <3
  • annieh897
    Cherryay skrev 2016-02-28 03:06:48 följande:

Såhär är det:

Ja, 5 fp-dagar i veckan räknas som fulltid - du behöver inte ta ut 7.

Men: din sgi kan vara skyddad ändå, alltså: du kanske inte behöver ta ut fp alls om du inte vill. Det är nämligen så att om du har arbetat fulltid i minst 6 månader i följd så är din sgi skyddad och du har rätt att gå ner i arbetstid 6 mån innan bf, utan att din sgi påverkas.

Jaha! Vet du om man måste ha jobbat sex månader nu, alltså precis innan man går ner i arbetstid? Jag jobbar 50% och är inskriven på Arbetsförmedlingen 50%. Jag har jobbat mer än 6 mån sammanhängande heltid men det var för ett par år sen. Sen dess har jag sett till att skydda sgi genom att vara inskriven på Af.
  • Gweny
    IzabellaG skrev 2016-02-27 14:47:48 följande:

Hej jag är gravid i vecka 26+2 och våran son ska komma den 2 juni men ligger just nu på akademiska sjukhuset på bb avdelningen, låg först på förlossningsavdelningen dit kom jag den 20e alltså förra lördagen.

För jag hade en liten blödning och tryckande smärta mot bäcken.

Så dom kollade med vaginalt ultraljud och sa att livmodertappen var jätte kort det var bara 8mm kvar av den så dom gav mig en spruta med bricanyl för bebisens lungor och sen satte dom mig på dropp för att få livmodertappen att slappna av och gå tillbaka. Hade de i 3 dagar sen tog dom bort det och skickade upp mig till BB avdelningen för observation.

Men igår så gjorde dom ett v-ultraljud och då var det bara 1,9mm kvar av livmodertappen. Idag vet jag inget eller vad som kommer att hända.

Någon av er som är i samma situation? Eller varit med om det.

Det här är mitt första barn :/

Mvh

Izabella

Inte varit med om det själv. Men kan tro det känns jobbigt att inte veta vad som väntar. Men bra dem förbereder den lille/a ifall det sätter igång. Varje extra dag kvar i magen är ju bra. Hoppas du kan finna lite ro att vila.

Lycka till!
Svar på tråden Junibebisar 2016