Junibebisar 2016
Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!
BF/infolista nedan;
6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)
Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!
BF/infolista nedan;
6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)
Hej jag är gravid i vecka 26+2 och våran son ska komma den 2 juni men ligger just nu på akademiska sjukhuset på bb avdelningen, låg först på förlossningsavdelningen dit kom jag den 20e alltså förra lördagen.
För jag hade en liten blödning och tryckande smärta mot bäcken.
Så dom kollade med vaginalt ultraljud och sa att livmodertappen var jätte kort det var bara 8mm kvar av den så dom gav mig en spruta med bricanyl för bebisens lungor och sen satte dom mig på dropp för att få livmodertappen att slappna av och gå tillbaka. Hade de i 3 dagar sen tog dom bort det och skickade upp mig till BB avdelningen för observation.
Men igår så gjorde dom ett v-ultraljud och då var det bara 1,9mm kvar av livmodertappen. Idag vet jag inget eller vad som kommer att hända.
Någon av er som är i samma situation? Eller varit med om det.
Det här är mitt första barn :/
Mvh
Izabella
Om jag vill vara ledig ett par veckor innan bf och ska ta ut föräldrapenning för dessa dagar, räcker det med att jag tar ut fp fem dagar i veckan (dvs de dagar jag skulle ha jobbat)? Jag behöver väl inte ta ut sju dagar i veckan?
Om jag vill vara ledig ett par veckor innan bf och ska ta ut föräldrapenning för dessa dagar, räcker det med att jag tar ut fp fem dagar i veckan (dvs de dagar jag skulle ha jobbat)? Jag behöver väl inte ta ut sju dagar i veckan?
Det väljer du ju själv. Mindre dagar = mindre ersättning.
Jag tänker alltså så att jag skyddar SGI. Var lite otydlig. Har läst att man har rätt att vara ledig innan förlossning, men jag måste se till att sgi är skyddad. Aja, får ringa fk nån dag. Detta med föräldrapenning är ju en hel vetenskap....
Tills barnet är 1 år behöver man inte ta ut en enda dag för att skydda SGI. Alltså, du kan vara hemma 100% utan att ta ut en enda dag och SGIn är oförändrad.
Ifjol gick jag hem 60 dagar innan bf på gravpenning, men man får ju bara ersättning till 10 dagar innan bf. Så de sista dagarna fick jag välja att ta ut semesterdagar, föräldrapenning eller inget - SGI är hursom skyddad.
Hej allihopa,
Jag har precis funnit den här tråden. Jag är tjugo år och fick reda på att jag var gravid i vecka 18 (fast på gynakuten sade de att jag var i v.14-16 men veckan därpå fick jag reda på att jag var i v. 19+ 2 dagar så jag måste alltså ha varit redan i vecka 18 när det upptäcktes. Jag är nu i vecka 24 + 5 dagar och väntar en son. Det är min första graviditet.
Jag har alltid haft extremt oregelbundna menstruationer sedan jag fick den första gången vid tretton års ålder o de har alltid kommit med 3-6 månaders mellanrum mellan gångerna. När jag var ca 17/ 18 år fick jag vid ett vaginalt ultraljud reda på att jag har PCO. Det tydliga pärlbandet utav omogna äggceller syntes tydligt på ultraljudsskärmen. Jag är dock mycket smal o har alltid varit. Hur som helst, när mensen då uteblev o jag inte hade några andra symptom (magen var fortfarande platt vid nyår dessutom) reagerade jag inte förrän jag tyckte att magen började kännas hård på ett sätt jag inte upplevt förut.
Jag har alltid tyckt att abort verkar läskigt så jag ville bara inte. Särskilt inte så sent som det var när jag fick reda på det. V. 14-16 hade låtit sent nog. Sedan började jag tänka på bortadoption men det känns inte som att jag skulle kunna klara av det heller känslomässigt. Nu närmar sig ju förlossningen och jag är rädd för den. Gråter nästan bara av att tänka på det. Inte har jag hunnit fixa något heller.
Jag vore väldigt tacksam för tips och råd och om någon kunde sammanfatta det viktigaste som har skrivits i tråden.
Påhopp och moralpredikningar undanbedes, de hjälper ändå inte.
Såhär är det:
Ja, 5 fp-dagar i veckan räknas som fulltid - du behöver inte ta ut 7.
Men: din sgi kan vara skyddad ändå, alltså: du kanske inte behöver ta ut fp alls om du inte vill. Det är nämligen så att om du har arbetat fulltid i minst 6 månader i följd så är din sgi skyddad och du har rätt att gå ner i arbetstid 6 mån innan bf, utan att din sgi påverkas.
Hej jag är gravid i vecka 26+2 och våran son ska komma den 2 juni men ligger just nu på akademiska sjukhuset på bb avdelningen, låg först på förlossningsavdelningen dit kom jag den 20e alltså förra lördagen.
För jag hade en liten blödning och tryckande smärta mot bäcken.
Så dom kollade med vaginalt ultraljud och sa att livmodertappen var jätte kort det var bara 8mm kvar av den så dom gav mig en spruta med bricanyl för bebisens lungor och sen satte dom mig på dropp för att få livmodertappen att slappna av och gå tillbaka. Hade de i 3 dagar sen tog dom bort det och skickade upp mig till BB avdelningen för observation.
Men igår så gjorde dom ett v-ultraljud och då var det bara 1,9mm kvar av livmodertappen. Idag vet jag inget eller vad som kommer att hända.
Någon av er som är i samma situation? Eller varit med om det.
Det här är mitt första barn :/
Mvh
Izabella