• Wielkip

Junibebisar 2016

Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!

BF/infolista nedan;

6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)

Dottern Charlie Mars-12. Sonen Sigge Oktober-13
  • Svar på tråden Junibebisar 2016
  • Oscarsmamma84

Ja ska sluta med det känns inte som det e värt att chansa. Vill bara ha ut barnet nu känns lugnare o ha den på utsidan än i magen just nu.

Vad skönt att din bebis inte hade några dubbelslag:)

• Gweny
    Susanna86 skrev 2016-06-07 10:06:26 följande:

Nu börjar det närma sig, V.38+3 idag och OM inget händer före Onsdag 15/6 så har jag en bedömningstid på spec.mvc och blir igångsatt antingen då den 15:e eller de  16:e, BF är egentligen den 17:e. Detta pga en stor bebis som beräknas väga mellan 4-4,5 kg vid beräknat.

Sedan jag fick detta datum så har allt känts rätt okej, jag har kunnat leva med den tufa foglossningen, alla förvärkar, molvärk och problemen att andas. Men idag är det som att allt bara briser, jag gråter ochh känner att jag inte orkar mera. Jag är totalt slut på! Jag har som en träningsvärk långt ner i magen, och en hel del sammandragningar, träningsvärken är ny för mig, vad kan det bero på?

Jag har två barn sedan tidigare och har aldrig någonsin haft minsta lilla rädsla för förlossningen, vilket jag heller inte haft denna graviditet, men idag börjar jag känna en oro i kroppen inför den eventuella igångsättningen, någon som har erfarenheter att dela med sig av?

Enligt läkaren så har tappen kortats från 4,5-2 cm, den är centralt riktad och väldigt mjuk, men jag är inte öppen nåogt, så någon som har blivit igångsatt med ungefär de förutsättningarna, hur gick det?

Uch jobbigt för dig! Jag har 2 sen innan med. Var också nervös inför igångsättning, då man hört att antingen går det fort eller väldigt snabbt...

Jag fick som en slags "tampong" med hormoner 13:30, som skulle sätta igång det. Kunde dock ta flera timmar. Ingenting hände bara lite småkänningar, men dem ville ändå vänta.

Vi slappade, såg på tv. Sen 00:15 la vi oss och sov på vårt förlossningsrum. En timme senare, 01:15 vaknade jag av starkare värkar i magen, som kom tätt. Var 3 cm öppen. Sen fortsatte det mer intensivt utan pauser... hade lustgas & krystvärkarna gick fort när dem sen kom och 03:28 var hon född. Var lite paff av att det kom så pang på, men skönt ändå att det gick fort. Behövde bara sy 2 stygn och mådde bra efteråt.
  • Bibi84
    Susanna86 skrev 2016-06-07 10:06:26 följande:

Nu börjar det närma sig, V.38+3 idag och OM inget händer före Onsdag 15/6 så har jag en bedömningstid på spec.mvc och blir igångsatt antingen då den 15:e eller de  16:e, BF är egentligen den 17:e. Detta pga en stor bebis som beräknas väga mellan 4-4,5 kg vid beräknat.

Sedan jag fick detta datum så har allt känts rätt okej, jag har kunnat leva med den tufa foglossningen, alla förvärkar, molvärk och problemen att andas. Men idag är det som att allt bara briser, jag gråter ochh känner att jag inte orkar mera. Jag är totalt slut på! Jag har som en träningsvärk långt ner i magen, och en hel del sammandragningar, träningsvärken är ny för mig, vad kan det bero på?

Jag har två barn sedan tidigare och har aldrig någonsin haft minsta lilla rädsla för förlossningen, vilket jag heller inte haft denna graviditet, men idag börjar jag känna en oro i kroppen inför den eventuella igångsättningen, någon som har erfarenheter att dela med sig av?

Enligt läkaren så har tappen kortats från 4,5-2 cm, den är centralt riktad och väldigt mjuk, men jag är inte öppen nåogt, så någon som har blivit igångsatt med ungefär de förutsättningarna, hur gick det?

Det finns ju olika sätt att bli igång satt på, f eks. ballong, dropp, hinnsvepning osv. När jag blev igångsatt med nr 2 så vet jag inte om jag var öppen eller nåt. Men fick först en tablett dom satte in för att jag skulle mogna, sen så senare fick jag dropp. Tog ca 9 timmar från det att dom satte i pillret och tills att hon var ute. Det var en helt ok förlossning. 

Har varit en fin dag idag, efter lunchen har jag varit hemma och legat i sängen, blev ringd av dagis där dom sa att minsten har spytt, antagligen pga. en typ av gröt han inte tåler. Så drog och hämtade barnen. Sen har vi hoppat på stuttsmattan och nu ligger jag och vilar med vete kudde. skönt! kroppen ger mer signaler på att det inte är länge kvar. max 5 veckor kvar. :)
  • valpis85

4 dagar kvar och för 1 timme sedan har jag haft mensvärk som går ut i ryggen. Bara mild men det har inte gått över en :(

• Tiana

V 39 börjar idag. Inget mer än en aktiv bebis idag. Komsi, Komsi...

• Susanna86

Hon pratade om att jag skulle bli igångsatt med någon dryck, någon form av hormon om jag förstod det rätt, men Det har nog o göra med hur läget ser ut med livmodertappen just då.

• ostpaj

Är det ngn här som ska föda på Danderyd? Tänkte man hör och läser så mkt om diverse kriser, personalbrist och att bb sophia har stängt, trångt osv. Men är det ngn som märkt ngt?

• Carror

Jag blev igångsatt med andra barnet då jag gått över tiden 2 veckor. Var öppen 3cm. Dom tog hål på hinnan så vattnet gick 15.30 och då startade värkarna. Blev starkare och starkare och 18.40 föddes hon.

Första barnet kom v 36+2 då gick vattnet 4 på natten och hon föddes 09.58

Nu väntar jag på att våran pojke ska komma. Är beräknad 19 juni (en dag innan min födelsedag). Vill så gärna att de ska sätta igång snart, vill inte gå över tiden igen. Tyckte igångsättningen var väldigt jobbig och fick panik av smärtan (dom hann inte ge mig ryggmärgsbedövning).

Denna gången får ja åka in direkt när de sätter igång så ska jag få eda eller spinal. Bestämt efter ett möte på auroramottagningen. Lite orolig ändå för hur fort det kommer att gå och att dom ska hinna sätta nålen.

• Bibi84
    ostpaj skrev 2016-06-07 21:17:04 följande:

Är det ngn här som ska föda på Danderyd? Tänkte man hör och läser så mkt om diverse kriser, personalbrist och att bb sophia har stängt, trångt osv. Men är det ngn som märkt ngt?

Hade jag varit i Sverige så hade jag valgt Danderyd, men nu pga. förlossningskris och allt så har jag bestämt mig för att föda här i Norge. Plus att jag måste lägga ut 30'-50' för förlossningen för att sen söka om att få pengarna refundert. Så ganska lätt beslut i alla fall.

Idag är det bm besök kl 13, blir spännande att se hur läget är. Hoppas ju självklart på en hinnsvepning. :) Men man vet ju aldrig.
Svar på tråden Junibebisar 2016